Gå til innhold

Arve klær, er jeg gnien her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to jenter, og har ingen familie eller venner som vi arver klær eller utstyr fra, og kjøper derfor det meste nytt. Vi har grei økonomi, selv om vi kanskje tjener litt under gjennomsnittet. Søsteren min har igjen to jenter som er yngre enn mine, og de har da naturligvis arvet en del babyklær og utstyr etter oss. (De har ikke "forlangt" det, men det er naturlig for meg at de arver ting som fremdeles er brukbare). Det blir jo en del utgifter til klær, sportsutstyr, leker osv etterhvert. I teorien kunne vi jo fått solgt ganske mye av det på Finn.no, men det føles liksom ikke riktig å be om penger fra søsteren min? Likevel føles det urettferdig at de skal få klær og utstyr som i sum er verdt ganske mye penger helt gratis fordi våre barn tilfeldigvis er eldre.. Er jeg gnien hvis jeg selger unna dyre ting (som ski, fine kjoler o.l) på Finn i stedet for å bare gi det videre?

Anonymkode: 00d99...816

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to jenter, og har ingen familie eller venner som vi arver klær eller utstyr fra, og kjøper derfor det meste nytt. Vi har grei økonomi, selv om vi kanskje tjener litt under gjennomsnittet. Søsteren min har igjen to jenter som er yngre enn mine, og de har da naturligvis arvet en del babyklær og utstyr etter oss. (De har ikke "forlangt" det, men det er naturlig for meg at de arver ting som fremdeles er brukbare). Det blir jo en del utgifter til klær, sportsutstyr, leker osv etterhvert. I teorien kunne vi jo fått solgt ganske mye av det på Finn.no, men det føles liksom ikke riktig å be om penger fra søsteren min? Likevel føles det urettferdig at de skal få klær og utstyr som i sum er verdt ganske mye penger helt gratis fordi våre barn tilfeldigvis er eldre.. Er jeg gnien hvis jeg selger unna dyre ting (som ski, fine kjoler o.l) på Finn i stedet for å bare gi det videre?

Selvfølgelig er du ikke det. Ingen kan forvente å få ting gratis av noen bare fordi man er i familie. Selg det dyre, og gi bort resten med god samvittighet.

• Liker 17
Skrevet

Nei, det syns jeg du helt fint kan gjøre. Du trenger ikke engagn å si noe til søsteren din om at du gjør det.

• Liker 6
Skrevet

Får man så mye igjen for det da at det er bryet verdt? Først har det jo blitt brukt av dine to, jeg regner med de ikke er lik i størrelsene, så da er det jo allerede godt brukt utstyr. Min erfaring er i hvertfall at det ikke er mye å tjene på å selge brukt selv om det er mye å spare på å kjøpe brukt utstyr...

Anonymkode: 34481...0f3

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man så mye igjen for det da at det er bryet verdt? Først har det jo blitt brukt av dine to, jeg regner med de ikke er lik i størrelsene, så da er det jo allerede godt brukt utstyr. Min erfaring er i hvertfall at det ikke er mye å tjene på å selge brukt selv om det er mye å spare på å kjøpe brukt utstyr...

Tja, spørs vel litt på hva det er? Ikke alt som rekker å slites. Og over tid blir det jo litt penger, selv om det selvsagt ikke utgjør noe statsbudsjett..

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, spørs vel litt på hva det er? Ikke alt som rekker å slites. Og over tid blir det jo litt penger, selv om det selvsagt ikke utgjør noe statsbudsjett..

Jeg innså at jeg brukte timesvis på å lage annonser, ta bilder, gjøre rent utstyret, forhandle og styre med henting/levering for småpenger... nå gidder jeg ikke det lengre, gir heller vekk. 

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg hatt brukbar økonomi så hadde jeg gitt det videre med glede. Vet aldri hva fremtiden bringer, en dag er det søsteren din som hjelper deg, kanskje etter en stygg ulykke eller en skilsmisse. Da hadde det vært kjipt å se tilbake på da du solgte klær fordi du ikke syntes søsteren din fortjente det.

Anonymkode: 2c7f1...be7

• Liker 5
Skrevet

Du kan tilby din søster å kjøpe de dyre tingene? Ærlig sak det. Jeg kjøper brukte ski til mine barn av familiemedlemmer f.eks. Fordi jeg vet at de ellers ville solgt de til fremmede, og det er bra for meg å få tak i brukt bra utstyr. Så jeg spør dem om jeg kan få kjøpe av dem slalomski osv når de er for små til deres barn. Det er for frekt for meg å spørre om å få dem. 

• Liker 2
Skrevet

Tja, jeg er litt delt her. Vi arver masse dyrt og fint fra begge sider, søskenbarna er eldre. Men jeg ville jo ikke ant og aner ikke om det vi ikke får, av sykler og slalåmski og osv. Vi er takknemlig for alt, betaler ikke for noe, og jeg syns ikke det er noe rart eller feil om vi ikke får ALT.

Men:

Hvis du vil selge det bare fordi du ikke syns de fortjener det/det blir urettferdig, det blir for dumt og er smålig av deg. Trenger dere pengene, er det greit.
Det fineste pakker vi inn og gir i julegaver forresten. Så de sparer littegrann der (ting som spillkonsoller, sykler, ski). Barna får finere og dyrere ting enn de kunne håpet på, med hilsen søskenbarn. Vinn vinn. Jeg spør også om det er greit at jeg gir bort videre når jeg gjør det.

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Lou Salome skrev:

Tja, jeg er litt delt her. Vi arver masse dyrt og fint fra begge sider, søskenbarna er eldre. Men jeg ville jo ikke ant og aner ikke om det vi ikke får, av sykler og slalåmski og osv. Vi er takknemlig for alt, betaler ikke for noe, og jeg syns ikke det er noe rart eller feil om vi ikke får ALT.

Men:

Hvis du vil selge det bare fordi du ikke syns de fortjener det/det blir urettferdig, det blir for dumt og er smålig av deg. Trenger dere pengene, er det greit.
Det fineste pakker vi inn og gir i julegaver forresten. Så de sparer littegrann der (ting som spillkonsoller, sykler, ski). Barna får finere og dyrere ting enn de kunne håpet på, med hilsen søskenbarn. Vinn vinn. Jeg spør også om det er greit at jeg gir bort videre når jeg gjør det.

Å gi bort noe i julegave syns jeg var en god løsning. Det er ikke det at jeg syns de ikke fortjener det eller noe, men vil ikke at de skal ta det som en selvfølge at de får gratis ski og sykkel og alt mulig. Vi må jo prioritere hardt for å ha råd. De har forresten bedre råd enn oss, så kanskje jeg er litt smålig siden jeg føler det blir skjevt. 😔

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir bort ting og har aldri tenkt på å ta betalt for det, men når jeg leser denne tråden innser jeg at jeg har en forventning der allikevel: at de som får gir bort videre hvis det fremdeles er pent og helt. Mulig jeg er smålig, men jeg ville nok blitt snurt hvis jeg ga bort en nydelig penkjole og søsteren min solgte den etterpå, for eksempel ;)

Ellers synes jeg det er en fair sak å be om litt penger for store og dyre ting, eller gi bort i julegave som nevnt over.

Anonymkode: 784ed...970

• Liker 1
Skrevet

Vi arver endel av min manns søsters sønn. Jeg pleier alltid å spørre svigerinnen min om hun skal ha noe for det. Som oftest er svaret nei, men av og til sier hun ja (f. eks. dyre ting, som Isbjørn-dresser og -jakker). Veldig grei løsning.

Anonymkode: 30116...f3d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å gi bort noe i julegave syns jeg var en god løsning. Det er ikke det at jeg syns de ikke fortjener det eller noe, men vil ikke at de skal ta det som en selvfølge at de får gratis ski og sykkel og alt mulig. Vi må jo prioritere hardt for å ha råd. De har forresten bedre råd enn oss, så kanskje jeg er litt smålig siden jeg føler det blir skjevt. 😔

Jeg forstår deg godt her. Spesielt siden dere må prioritere for å ha råd til det dere trenger. Da vil jo disse pengene dere eventuelt tjener gå til nytt (eller nytt kjøpt brukt) utstyr til barna som passer dem nå.

Skrevet

Selvsagt ikke. Det er jo du som har valgt å bare gi det vekk før. Som du sier, er det jo ikke forventet av de som en selvfølge:)
Høres fornuftig ut å selge større/dyrere ting og gi vekk «vanlige» ting :) Det gjør vi og. 

Skrevet

Selg det dyre, gi vekk småtteriet

Anonymkode: e109f...8f2

Skrevet

Jeg har solgt noe av det dyre, i skjul. Noen i min familie har en veldig klar forventning om å få alt vårt, og de får også mye fint og nytt fra den andre siden av familien. Faktisk tror jeg ikke de har kjøpt noe selv til barnet, og de har god økonomi, samtidig som de bruker mye penger på luksusvarer vi aldri kan ta oss råd til. Ja, da selger jeg de tingene vi får litt penger for. Jeg hadde en sjau forleden, hvor jeg tjente 2000,- på til sammen fire ting. Jeg syns ærlig talt det må være greit, når de har fått mye annet.

Anonymkode: 09015...35d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...