Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på hva jeg skal gjøre etter at jeg har gjort ferdig bacheloren min i språk og litteratur. Egentlig syns jeg ikke det er sånn veldig interessant, men på grunn av ulike omstendigheter var det dette jeg endte opp med. 

Vurderer å ta en bachelor til, hvor jeg kan bruke 60 av de studiepoengene jeg har fra før av. Står mellom bachelor i kinesisk, kulturvitenskap, spansk og latin-amerikastudier, sammenlignende politikk eller sosialantropologi. Syns utenlandsk kultur og samfunn er spennende, og det er noe som fascinerer meg. Er det noen som har innspill ang. disse retningene eller egne erfaringer?

I tillegg har jeg tenkt å ta PPU (praktisk pedagogisk utdannelse) ved siden av, slik at jeg kan undervise til slutt, bare så jeg har noe å falle tilbake på dersom jeg ikke får en relevant jobb etter studiene. Vurderer en master og, men master i litteratur er ganske uaktuelt, for å si det sånn.

Anonymkode: 3e095...694

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glem alt av utdannelser det finnes der ute.

Ja, ALT.

Tenk på hva det er du kommer til å jobbe med, om 5 år fra i dag. Deretter ser du hva du trenger av forkunnskap i en slik stilling, og skaffer deg det.

Ikke tenk på hva slags utdannelser som "fascinerer" deg, tenk på jobb.

Det er ufattelig mange nordmenn der ute med lik tankegang som deg, de tar en tilfeldig bahelor og innser ikke at de tar på seg hundretusenvis i lån for å bli utdannet til et dødt yrke.

Anonymkode: 53dde...584

• Liker 4
Skrevet

Synes PPU er smart å ta. Som lærer passer det å ha to fagretninger da språk og samfunnkunnskap i ditt tilfelle, da mener jeg sosialantropologi kan passe som samfunnsvitenskap retningen siden du har tatt språk. 

Anonymkode: 6efee...705

Gjest ompalompa24
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glem alt av utdannelser det finnes der ute.

Ja, ALT.

Tenk på hva det er du kommer til å jobbe med, om 5 år fra i dag. Deretter ser du hva du trenger av forkunnskap i en slik stilling, og skaffer deg det.

Ikke tenk på hva slags utdannelser som "fascinerer" deg, tenk på jobb.

Det er ufattelig mange nordmenn der ute med lik tankegang som deg, de tar en tilfeldig bahelor og innser ikke at de tar på seg hundretusenvis i lån for å bli utdannet til et dødt yrke.

Anonymkode: 53dde...584

Er jo derfor jeg skal ta PPU slik at jeg FÅR jobb. 

Skrevet
21 timer siden, ompalompa24 skrev:

Er jo derfor jeg skal ta PPU slik at jeg FÅR jobb. 

Men da må du velge fag du faktisk kan få undervisningsjobb i. Kinesisk og sosialantropologi er kanskje ikke veldig etterspurt på vgs eller ungdomsskolen? Spansk er vel mer aktuelt? 

Du vil nok også bli mye mer attraktiv som lærer i vgs med master. Skal ikke opptakskrav på PPU endres til at det blir krav om master, eller husker jeg feil?

Anonymkode: 81a1d...b71

• Liker 1
Skrevet

Er enig med AB over I at du burde tenke hva du ønsker å jobbe med/som etter utdanning. Det virker som om du kunne jobbet med integrering, tolk, jobbe på ambassade I utlandet osv. Finn deg et mål og deretter finn ut hvordan du kommer deg dit. 

Anonymkode: d250c...ce2

Gjest ompalompa24
Skrevet

Jeg har allerede to undervisningsfag fra før av, så en evt. bachelorgrad nr. 2 blir på toppen av dette :) 

Gjest ompalompa24
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da må du velge fag du faktisk kan få undervisningsjobb i. Kinesisk og sosialantropologi er kanskje ikke veldig etterspurt på vgs eller ungdomsskolen? Spansk er vel mer aktuelt? 

Du vil nok også bli mye mer attraktiv som lærer i vgs med master. Skal ikke opptakskrav på PPU endres til at det blir krav om master, eller husker jeg feil?

Anonymkode: 81a1d...b71

Nei, det stemmer. Fra 2019 må alle ha master, men jeg planlegger å ta dette deltid høsten 2018.

Gjest ompalompa24
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med AB over I at du burde tenke hva du ønsker å jobbe med/som etter utdanning. Det virker som om du kunne jobbet med integrering, tolk, jobbe på ambassade I utlandet osv. Finn deg et mål og deretter finn ut hvordan du kommer deg dit. 

Anonymkode: d250c...ce2

Ja, det er spesielt ambassade/jobbe i utlandet jeg ønsker, og derfor jeg lurer på å en av de retningene jeg har nevnt i første innlegget, men tenker å ha lærer i bakhånd dersom det ikke går, slik at jeg er sikret.

Skrevet

Husk på at opptakskravet til PPU blir master fra 2017, da kan planen din om undervisning til slutt ryke.

Gjest ompalompa24
Skrevet

Det trer i kraft i 2018-2019. Det er utsatt med to år. 

Skrevet

3 av mine gode venner gikk bachelor i kinesisk og de hadde det utrolig kult. De var ett år i en kinesisk storby i bacheloren og så ett år til på master eller jobb. En av jentene bor nå fast i Kina og har veldig lett for å få seg jobb, sikkert pga at hun er hvit og snakker engelsk.

Anonymkode: 4663c...784

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...