Gå til innhold

syk på privatisteksamen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skulle egentlig hatt privatisteksamen i dag, men av ulike grunner så klarer jeg ikke å møte opp. Problemet er bare at jeg må levere legeerklæring i løpet av 3 dager, men at jeg ikke får time hos fastlegen. Har ringt til legevakten også, og jeg fikk heller ikke komme ned dit. Hva skal jeg gjøre nå da? Privatistkontoret har sagt at dette er mitt problem. Lurer egentlig også mest på hvorfor lovverket er så firkantet? og hvorfor noen kan støtte det? Jeg er jo helt fastlåst nå...

Anonymkode: 90319...26e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres merkelig ut. Har du presisert til legekontoret at du må ha legeerklæring for i dag på grunn av eksamen? Hvis du absolutt ikke får time hos legekontoret må du møte opp på legevakten, uansett hva de har sagt til deg på telefon. 

Du kan også få time hos private aktører, men det blir jo noe dyrere. 

Til senere ville jeg nok også ha byttet legekontor. Dette er jo helt hinsides. 

Anonymkode: c0dab...a63

Skrevet

Du må uansett melde deg opp på nytt til våren. Eneste forskjellen er at det vil telle som et forsøk når du ikke møter opp og ikke kan fremvise dokumentasjon på sykdom, så hvis du ikke greier å fremskaffe legeerklæring og levere innen fristen må du betale for ny oppmelding.

Har du prøvd å presisere at du må ha denne legemeldingen NÅ? Vanligvis vil jo legekontoret ha forståelse for slikt og gi deg en av de avsatte "nødstimene", så dette høres litt dårlig ut fra legekontorets side.

Lovverket er slik fordi det skal være likt for alle. Hadde det vært slingringsmonn på denne typen ting ville man trengt egne ansatte til å håndtere slike hendelser, og det ville garantert kommet haugevis med klager hvis noen "fikk" noe noen andre ikke fikk. Heldigvis fungerer det ikke sånn, her er reglene like for alle. Du får prøve igjen til våren :) 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo en viss mulighet for at det ligger en historie bak her som ikke ts forteller, siden legekontoret og legevakta sier nei. 

Anonymkode: 407c8...f0e

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo en viss mulighet for at det ligger en historie bak her som ikke ts forteller, siden legekontoret og legevakta sier nei. 

Og hva slags historie skal det være? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg også på? Jeg er syk. Legekontoret har ikke ledige timer, og legevakta har ikke lov til å skrive legeerklæringer. Så hva sikter du til egentlig?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være så mangt. Har en søster som aldri er hos legen fordi hun er syk, men hun har bedt om sykemeldinger og legeattester pga eksamener, reiser, rettsmøter mm så mange ganger at hun ble innkalt til samtale. Hun møtte ikke på den og får nå konsekvent avslag. Hun har byttet fastlege flere ganger, men det samme gjentar seg. 

Skrevet
10 minutter siden, Strixvaria skrev:

Du må uansett melde deg opp på nytt til våren. Eneste forskjellen er at det vil telle som et forsøk når du ikke møter opp og ikke kan fremvise dokumentasjon på sykdom, så hvis du ikke greier å fremskaffe legeerklæring og levere innen fristen må du betale for ny oppmelding.

Har du prøvd å presisere at du må ha denne legemeldingen NÅ? Vanligvis vil jo legekontoret ha forståelse for slikt og gi deg en av de avsatte "nødstimene", så dette høres litt dårlig ut fra legekontorets side.

Lovverket er slik fordi det skal være likt for alle. Hadde det vært slingringsmonn på denne typen ting ville man trengt egne ansatte til å håndtere slike hendelser, og det ville garantert kommet haugevis med klager hvis noen "fikk" noe noen andre ikke fikk. Heldigvis fungerer det ikke sånn, her er reglene like for alle. Du får prøve igjen til våren :) 

Eksamen koster 2000 kroner da, og jeg har faktisk ikke råd til å betale det på nytt. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eksamen koster 2000 kroner da, og jeg har faktisk ikke råd til å betale det på nytt. 

Da MÅ du få legekontoret ditt til å ordne sykemelding til deg. Jeg ser ikke problemet med dette her - reglene er like for alle og de er klinkende klare på hvor ansvaret ligger og hva som skal til for at du skal få et nytt forsøk. Det er legekontoret ditt du må fokusere på, det er hos dem løsningen ligger. Enten får du fiksa den legeerklæringen innen fristen, eller så må du betale for å prøve på nytt. Sånn er det bare, og sånn er det for alle. Altså, hvis ikke pengene du sier du ikke har er motivasjon nok til å få ryddet opp i dette her på dine egne vegne, hva skal til egentlig? Ansvaret er ditt, og ditt alene. Enten rydder du opp, eller så må du betale. Det gjøres ingen unntak.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg også på? Jeg er syk. Legekontoret har ikke ledige timer, og legevakta har ikke lov til å skrive legeerklæringer. Så hva sikter du til egentlig?

Alle legekontorer har timer for akutte behov. Det er tidlig på morgenen, nettopp for folk som trenger sykemelding, men da må du være tydelig om at du trenger det. 

Anonymkode: a06cb...842

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle legekontorer har timer for akutte behov. Det er tidlig på morgenen, nettopp for folk som trenger sykemelding, men da må du være tydelig om at du trenger det. 

Anonymkode: a06cb...842

Det er jo ikke akkurat sykemelding jeg er ute etter, men en erklæring på at jeg ikke kan møte opp til eksamen pga sykdom. Jeg har ringt og fikk beskjed om at det var fult og at det var ingenting de kunne gjøre så det er jo derfor jeg spør her.....

Skrevet
1 time siden, Strixvaria skrev:

Da MÅ du få legekontoret ditt til å ordne sykemelding til deg. Jeg ser ikke problemet med dette her - reglene er like for alle og de er klinkende klare på hvor ansvaret ligger og hva som skal til for at du skal få et nytt forsøk. Det er legekontoret ditt du må fokusere på, det er hos dem løsningen ligger. Enten får du fiksa den legeerklæringen innen fristen, eller så må du betale for å prøve på nytt. Sånn er det bare, og sånn er det for alle. Altså, hvis ikke pengene du sier du ikke har er motivasjon nok til å få ryddet opp i dette her på dine egne vegne, hva skal til egentlig? Ansvaret er ditt, og ditt alene. Enten rydder du opp, eller så må du betale. Det gjøres ingen unntak.

Problemet er jo at de har fult. Tror du ikke jeg har prøvd på å få komme til?! De har aldri ledig timer så dette er jo håpløst. Herregud jeg prøver jo selv og få det til, men om de ikke vil gi meg time hva skal jeg gjøre da???? Det er jo derfor jeg spør etter råd her. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at de har fult. Tror du ikke jeg har prøvd på å få komme til?! De har aldri ledig timer så dette er jo håpløst. Herregud jeg prøver jo selv og få det til, men om de ikke vil gi meg time hva skal jeg gjøre da???? Det er jo derfor jeg spør etter råd her. 

De skal ha satt av et visst antall timer til "kriser" (i mangel på bedre ord), og det at du trenger dokumentasjon i forbindelse med eksamen skal normalt regnes som en sånn type krise. Om ikke legekontoret vil hjelpe deg så får du rett og slett ikke gjort noe med det. Jeg forstår frustrasjonen, men det er den eneste måten og det finnes ikke noen magisk løsning utenom den dokumentasjonen. Tropp opp der i morgen og forlang en time? Det er det beste rådet du kan få, tror jeg. Hvis du ikke får tak i dokumentasjon innen fristen må du betale til våren om du vil prøve å ta eksamen på nytt - sånn er det bare, og det finnes absolutt ingen vei utenom å få den legeattesten. Du får ikke gjort noe som helst om du ikke får tak i den.

Skrevet

Forstår frustrasjonen din. Du må jo bare ringe legekontoret og få legeattest, for å slippe å betale mer på neste eksamen. Barnet mitt døde samme dag som jeg skulle ta eksamen i 2015, og jeg måtte ta opp faget til høsten til tross for at det var en ekstrem situasjon og betale for ny eksamen. Det er likt for alle som ikke kan møte opp. Jeg risikerte å ikke komme inn på høgskolen, men heldigvis forstod de situasjonen og jeg kom inn uansett.

Men ja, legeattest er det eneste som kan ''redde'' deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...