Gå til innhold

innvilget startlån,hjelp til å tyde brevet

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

fikk i dag et brev med innnvilget startlån,men trenger hjelp til å tyde brevet.

i hele brevet står det ingenting om hvor mye EK vi må ut med,står bare at "dere kan betjene et startlån på inntil 2.4mill" .hvor mye EK ?

lenger nede i brevet står det punkter med øvrige forutsetninger: (skriver de jeg er usikker på)

*kommunen skal ha pant med prioritet etter den finansinstitusjon som yter grunnfinansiering (hva betyr det?)

*godkjenning er gitt på bakgrunn av opplysninger i søknaden. vi tar forbehold om vesentlige endringer i dine inntekts og utgiftsforhold (betyr det at hvis jeg mister jobben om ett år f.eks, så mister jeg huset?

*videre står det at startlånet har en flytende rente på 1.76%, og eff rente på 1,86%. renten kan endres hver 2 mnd. (kan jeg ikke få fast rente? blir veldig vanskelig om renten skulle gå opp til 5% f.eks)

*kommunen skal ha 1.prioritets pant i boligen,eventuelt etter borettslagets pant. hva betyr dette?

*selveid bolig: kommunen kan akseptere en kjøpesum på inntil kr 1.4mill. står det ikke lenger oppe at vi fikk innvilget 2.4mill?

*saksgang videre: ta kontakt med ****BANK for videre saksgang. kopi av kjøpekontrak og takst sendes ****BANK med kopi til kommunen. ****BANK sender deretter ut lånedokumenter. (skal jeg få lån vi ****BANK, og ikke kommunen,som har sendt med dette brevet??? )

*er det tvil om kommunen vil godta kjøpet/boligen, ta kontakt med kommunen før kjøpekontrakt inngås (er det ikke innvilget allerede? hvorfor må jeg si ifra hvis jeg skal kjøpe hus?)

skal vi ikke få noen finansieringsbevis?mekler skal jo ha dette hvis vi skal legge inn bud på hus...?

hva gjør vi videre nå? dette er vårt første hus,og alt er uklart..... takker mye for tips og råd.

Anonymkode: 28875...fdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei

fikk i dag et brev med innnvilget startlån,men trenger hjelp til å tyde brevet.

i hele brevet står det ingenting om hvor mye EK vi må ut med,står bare at "dere kan betjene et startlån på inntil 2.4mill" .hvor mye EK ?

lenger nede i brevet står det punkter med øvrige forutsetninger: (skriver de jeg er usikker på)

*kommunen skal ha pant med prioritet etter den finansinstitusjon som yter grunnfinansiering (hva betyr det?) Hvis det er borettslag, så har de allerede pant i boligen på den summen som er andel av felleslånet.

*godkjenning er gitt på bakgrunn av opplysninger i søknaden. vi tar forbehold om vesentlige endringer i dine inntekts og utgiftsforhold (betyr det at hvis jeg mister jobben om ett år f.eks, så mister jeg huset? Det er snakk om endringer frem til kjøpedato. Har du fått kjøpt og betalt med et lån for boligen, så beholder du lånet selv om du har mistet jobben. De krever ikke hele lånet tilbake. Som sagt, det er basert på inntekten fra nå til evt. boligkjøp.

*videre står det at startlånet har en flytende rente på 1.76%, og eff rente på 1,86%. renten kan endres hver 2 mnd. (kan jeg ikke få fast rente? blir veldig vanskelig om renten skulle gå opp til 5% f.eks)Det vanligste er vel å få flyttende rente for å så binde den senere. Dvs. du kan senere avtale om en fast rente, men husk at den er alltid høyere enn den flyttende. Kan uansett bli billigere løsning over tid. Den risikoen må du vurdere selv.

*kommunen skal ha 1.prioritets pant i boligen,eventuelt etter borettslagets pant. hva betyr dette? Hvis du senere har problemmer med å betjene lånet, så skal boligen tvangselges. Den som har 1. prioritetspant har krav på å få sine penger først, så kommer de andre som har pant i boligen. Dvs. kommunen vil ha prioritet over andre som gir deg lån, men kan godt være nr. 2 hvis det er borettslagsbolig og boretslaget har 1. prioritetspant.

*selveid bolig: kommunen kan akseptere en kjøpesum på inntil kr 1.4mill. står det ikke lenger oppe at vi fikk innvilget 2.4mill? Det står ikke at dere fikk innvilget 2.4 mill, men at dere kan betjene en slik lån. Dvs. dere kan få 1.4 mill hos kommunen og resten som EK eller fra en annen bank.

*saksgang videre: ta kontakt med ****BANK for videre saksgang. kopi av kjøpekontrak og takst sendes ****BANK med kopi til kommunen. ****BANK sender deretter ut lånedokumenter. (skal jeg få lån vi ****BANK, og ikke kommunen,som har sendt med dette brevet??? )

*er det tvil om kommunen vil godta kjøpet/boligen, ta kontakt med kommunen før kjøpekontrakt inngås (er det ikke innvilget allerede? hvorfor må jeg si ifra hvis jeg skal kjøpe hus?) Det dere fikk er bare et bevis på maksgrense. Ta kontakt når du vet hvilken bolig du vil kjøpe for å få en bekreftelse at den er innenfor deres låneevne og at dere kan by. Dette gjorde jeg på mail. Bare sendte linken til Finn annonsen før jeg deltok i budrunden. Fikk svar samme dag.

skal vi ikke få noen finansieringsbevis?mekler skal jo ha dette hvis vi skal legge inn bud på hus...? Nei, megler skal ikke ha finansieringsbeviset deres, bare kontaktpersonen i banken og kommunen som har oversikt over hvor mye dere kan få i lån. De skal bare bekrefte at du kan betale så mye for boligen som du har bydd. Ingen sier til megleren hva som er maks summen du kan få i lån. Det er dumt å gi ut slik info til megleren som er jo ansatt av selgeren og ikke kjøperen. Beviset er dokumentasjon til deg selv for at du skal vite grense på hva du kan kjøpe for.

hva gjør vi videre nå? dette er vårt første hus,og alt er uklart..... takker mye for tips og råd.

Skrevet

Når du ikke forstår dette, så ringer du kommunens saksbehandler og ber om å få forklart det du lurer på. Du verken bør eller skal gå ut og kjøpe bolig før du skjønner betingelsene du har fått lån på. Da akn du komme til å bli sittende i en økonomisk klemme som koster deg dyrt. Hvilke forklaringer og råd du får her, gjenstår å se. Uansett, det er kommunen du må spørre og forholde degntil.

Anonymkode: ebb3f...80d

Skrevet

Så kommunen vil låne oss 1,4mill. Resten på 1mill,skal vi søke hos den banken de har oppgitt?? Er vi sikret lån fra dem,eller hvordan funker det?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så kommunen vil låne oss 1,4mill. Resten på 1mill,skal vi søke hos den banken de har oppgitt?? Er vi sikret lån fra dem,eller hvordan funker det?

Du er ikke sikret lån til hva som helst. Du må snakke med kommunen slik at du forstår hva du har fått og de betingelsene du har fått lånet på. 

Skrevet

Jo,men siden det er helg,må j vente til neste uke.derfor spør j her..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo,men siden det er helg,må j vente til neste uke.derfor spør j her..

Helg... Du vet at det kun er torsdag i dag eller?

Anonymkode: 24655...b4c

• Liker 8
Skrevet

Javisst.nå ble jeg litt surrete

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javisst.nå ble jeg litt surrete

Hehe, det er lov til å blingse litt!

Anonymkode: c8a6f...c7a

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Ny Bruker skrev:

selveid bolig: kommunen kan akseptere en kjøpesum på inntil kr 1.4mill. står det ikke lenger oppe at vi fikk innvilget 2.4mill? Det står ikke at dere fikk innvilget 2.4 mill, men at dere kan betjene en slik lån. Dvs. dere kan få 1.4 mill hos kommunen og resten som EK eller fra en annen bank.

Hva?? 1,4mill hos kommunen og resten som EK? Startlån er jo for vanskeligstilte og som kanskje ikke har klart å spare opp EK.så hvis jeg hadde 1mill i EK,så hadde jeg vel fått lån fra banken og ikke må ty til husbanke ?? Jeg tror at kommunen låner ut 1,4mill maks,og at dette telles som EK, og resten kan lånes fra banken. Skal jeg da ta kontakt med kontaktpersonen på brevet og spørre hvilket lånebeløp jeg kan få? Men siden kommunen allerede har beregnet at vi kan betjene et lån på 2,4mill,så vil ikke banken høyne den grensen..?

Skrevet

Noen som kan bekrefte/avkrefte at det kommunen tilbyr på 1,4mill kan brukes som EK? Hvis banken går med på å låne meg resten på 1mill, da må jeg forholde meg ril 2lån,og betale til 2forskjellige långiver hver mnd?

Skrevet

Du får ikke bindt renten på startlånet :)

Anonymkode: 18001...de0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke bindt renten på startlånet :)

Jeg har lån fra kommunen og jeg har nettopp fått fastrenteavtale. Så det går an i min kommune hvertfall.

Skrevet
På 8.12.2016 den 12.22, Ny Bruker skrev:

*selveid bolig: kommunen kan akseptere en kjøpesum på inntil kr 1.4mill. står det ikke lenger oppe at vi fikk innvilget 2.4mill? Det står ikke at dere fikk innvilget 2.4 mill, men at dere kan betjene en slik lån. Dvs. dere kan få 1.4 mill hos kommunen og resten som EK eller fra en annen bank.

Er ikke helt sikker på om dette er riktig. Det står jo "selveid bolig". Tenker at det kan bety at du får 1,4 mill til en selveier bolig, og 2,4 til en borettslagsbolig. Kostnadene er høyere for en selveid bolig enn borettslag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er rart at folk som har såpass god betjeningsevne skal motta startlån. Forstår jo at husbanken vil ha pengene tilbake, men det virker nesten som dere kunne fått vanlig boliglån. Hvorfor skal man få startlån da?

Anonymkode: c0ba8...941

Skrevet

Fordi:

Medlåntaker er 100% uføre,men minstesats. Jeg,har 2barn og har kredittkortgjeld på 150k,aom blir nedbetalt om 3år. Bankene har avslått. Siste utvei er husbanken.

Skrevet
På 12/8/2016 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Når du ikke forstår dette, så ringer du kommunens saksbehandler og ber om å få forklart det du lurer på. Du verken bør eller skal gå ut og kjøpe bolig før du skjønner betingelsene du har fått lån på. Da akn du komme til å bli sittende i en økonomisk klemme som koster deg dyrt. Hvilke forklaringer og råd du får her, gjenstår å se. Uansett, det er kommunen du må spørre og forholde degntil.

De fleste saksbehandlere er så travle at de ikke kan gi gode svar på spørsmål. Og de lever i en boble, så de vet ikke hva folk forstår eller ikke, så de gir gjerne dårlige forklaringer. Dette gjelder naturligvis ikke alltid, men ofte.

Du må gjerne moralisere om at folk må kunne alt om salgspant, panteobligasjoner, første- og andreprioritet. Kan du ikke heller svare på spørsmålene? TS gjør faktisk en innsats for faktisk for å forstå brevet ved å stille spørsmål inne her.

Anonymkode: 3efa6...218

Skrevet
12 timer siden, Tvist skrev:

Er ikke helt sikker på om dette er riktig. Det står jo "selveid bolig". Tenker at det kan bety at du får 1,4 mill til en selveier bolig, og 2,4 til en borettslagsbolig. Kostnadene er høyere for en selveid bolig enn borettslag.

Så stor forskjell er det ikke.

Anonymkode: 3efa6...218

Skrevet
På 9.12.2016 den 17.29, VoodooChild skrev:

Jeg har lån fra kommunen og jeg har nettopp fått fastrenteavtale. Så det går an i min kommune hvertfall.

Er det lindorff som har låne ditt på vegene av kommunen? eller er det husbanken?

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lindorff som har låne ditt på vegene av kommunen? eller er det husbanken?

Fakturaen på lånet kommer fra Boligetaten tilhørende min kommune.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...