Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #1 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg leker litt med tanken på å anskaffe chinchilla, jeg. Noen som har erfaringer? Jeg hadde både marsvin og kanin da jeg var liten, var veldig glad i marsvinene, men da de er urenslige er jeg redd det ville bli sittende for mye i buret sitt. Kanin var også gøy, men den var mere "asosial" enn marsvinene (noe som delvis var vår egen skyld som ikke lekte nok med den). Kan chinchilla sammenliknes med noen av disse dyrene? Trives den alene, eller bør man ha to? "hvor tam" blir den? En forutsetning for å skaffe meg et burdyr er at det skal kunne gå mye ute - vil den gjemme seg og bli borte i dagesvis som feks hamstere, eller er den mer nysgjerrig og sosial? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My Skrevet 1. desember 2004 #2 Del Skrevet 1. desember 2004 Hei! Chinchilla er kjempe morsomme dyr! Når det gjeder hvor tamme de blir så kan de sammenlignes med kanin og marsvin. Men det kommer jo veldig ann på hvor mye du tar chillaen ut og koser med den. De er ikke slik at de gjemmer seg slik som en hamster. Jeg har to stk, de kommer alltid bort til meg når jeg kommer bort til buret. Jeg gir dem en rosin som belønning og lar dem løpe fritt i et chilla-sikkert rom. Har du vært på www.silverstreak.no ? Der er det et eget diskusjonsforum for alle chinchilla interesserte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #3 Del Skrevet 1. desember 2004 takk:) fant siden, ja, det står jo mye nyttig der - og fikk ikke akkurat mindre lyst på en chinchilla nå... Kjempefine dyr - virker utrolig søte og morsomme. Vet du om det kan være stor forskjell på dyr i dyrebutikk kontra oppdretter? Trenger jo ikke noe utstillingsdyr, men vil jo ha et sunt et... Vi har et hus som ikke er så fryktelig varmt om vinteren, og noen av rommene er uisolerte, så temperaturen kan komme ned i ca 10 grader ( på det kaldeste - dessuten ville jeg kanskje endt med å bruke et isolert, men uoppvarmet rom som ikke blir sååå kaldt). Går det bra for dyret? Ville selvsagt sørget for gjemmesteder med høy og varme. Ser jo at de kommer fra tøffe strøk, men jeg ville liksom ikke plassert et marsvin i kjellern selv om de kommer fra Andes... Men kanskje de kan venne seg til det? (hm. kanskje jeg skal fortsette diskusjonen på "proff-siden"... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille søte meg Skrevet 9. desember 2004 #4 Del Skrevet 9. desember 2004 det er stor forskjell på dyrebutikk og opdretter; det som er den viktigste er at med en oppdretts chilla har du stamtavle som er hovedsakelig viktig pga genetikk og innavl. les på www.chinchilla.no eller http://groups.msn.com/Tiarastarchinchillas chilla er et utrolig herlig dyr :-) har nå nesten 10 stykk jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå