Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er 27 år og jobber på et kundesenter for et stort norsk selskap. Har vært der i 4 år nå og er ganske fornøyd :) 
Men i går fortalte sjefen min meg at vi skal innføre noe hun kalte lean på nyåret.

Hva er det? Trenger jeg være bekymret? Jeg vet at lean betyr slank på engelsk, men vet ikke hva det vil si for oss på jobben.

Det siste jeg trengte nå før julestrida var å bli stresset, men vet ikke hva dette innebærer. Sjefen min fortalte meg at det skal komme inn et konsulentselskap for å hjelpe oss. Er det noen som har vært borti dette og kan fortelle meg hva det vil innebære for meg?

Og bør jeg forberede meg noe?

På forhånd hjertelig takk for all hjelp :):):) 

Mvh, Martine

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slo det deg virkelig ikke at du rett og slett kan Google det? 

• Liker 3
Skrevet

Google LEAN Six sigma, det er det nye fancy navnet på ledelses-strategier, samme gamle effektiviserings greiene med ny fancy innpakning. Kjempe trendy for tiden, alle ledere skal ha "svart belte" i LEAN. Det er veldig influert av bilindustrien og samlebåndstanken med optimalisering av alle prosesser.

Det i prosessen som ansatte ofte finner mest ubehagelig er at hvis dere tar den helt ut blir det tatt tiden mens man utfører gitte oppgaver på forskjellige måter....

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøvde det, men det kom opp så mye forskjellige. Det er jo et ganske generisk ord også.
Det jeg kanskje burde spurt om var om noen har vært borti det før. Hvordan er konsulentfirma fremstiller det, og hvordan det er for de ansatte i selskapet de kanskje skal "hjelpe" kan jo være to vidt forskjellige ting, tenker jeg.

Skrevet
21 minutter siden, Martine.89 skrev:

Jeg prøvde det, men det kom opp så mye forskjellige. Det er jo et ganske generisk ord også.
Det jeg kanskje burde spurt om var om noen har vært borti det før. Hvordan er konsulentfirma fremstiller det, og hvordan det er for de ansatte i selskapet de kanskje skal "hjelpe" kan jo være to vidt forskjellige ting, tenker jeg.

Det har mange deler så det kommer an på hvilke moduler av det dere skal innføre. 5S biten handler om ryddighet og strategisk oppmerket plassering av alt som skal brukes for å effektivisere, samt små skriftlige instrukser der oppgaven utføres..

Ellers skal dere sikker gå igjennom alle prosessene og se hvor de kan forbedres, kanskje klokke tiden på hvordan man gjør det. Skrive opp alle prosessavvikene i en periode for å løse små tidstyver i arbeidet.

En annen sentral del er målstyring, man operere med KPI er (måltall) for korstsiktige mål som samles til mer overordnede mål etter kvalitetssystemet deres...Det er ikke så mye å forberede seg til, hvis du ønsker å være bidragsyter kan du jo tenke litt på om du vet om tungvinte måter og tidstyver som du har et bedre forslag til...

• Liker 1
Skrevet

Takk for god hjelp :):):) 

Håper ikke de skal ta tiden på oss. Det hørtes veldig stressende ut. 

Håper også jeg slipper å ta et "svart belte". Svart er virkelig ikke min farge :fnise::P 

7 timer siden, pautina skrev:

Google LEAN Six sigma, det er det nye fancy navnet på ledelses-strategier, samme gamle effektiviserings greiene med ny fancy innpakning. Kjempe trendy for tiden, alle ledere skal ha "svart belte" i LEAN. Det er veldig influert av bilindustrien og samlebåndstanken med optimalisering av alle prosesser.

Det i prosessen som ansatte ofte finner mest ubehagelig er at hvis dere tar den helt ut blir det tatt tiden mens man utfører gitte oppgaver på forskjellige måter....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...