Gå til innhold

Niese hentet av barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen sin niese ble i dag hentet av barnevernet. Jeg fikk bare en melding av dama til broren (mor til ungen) om at barnet (10 mnder) ble tatt og blir flyttet i beredskapshjem. Når jeg spurte hva som hadde skjedd så svarer hun at det var fordi barnevernsansatten mente at hun (mor altså) og barnet ikke hadde øyekontakt. For meg høres jo dette veldig rart ut, for de henter ikke barn ut av familier av sånne bagateller?

Jeg visste ikke at de hadde kontakt med barnevernet, men jeg vet at mor har vært under barnevernet (blant annet bodd på instutisjon) når hun var i tenårene. 

Jeg har forsøkt å ringe dem, men begge telefonene er avslått. Ingen i familien har fått noe svar på hva som har skjedd, og dette er et stort sjokk og en stor sorg for oss. 

Så, jeg vet jo at ingen av dere kan svare på hva som har skjedd, men kanskje svare på noe rundt det. 

Når jeg googler beredskapshjem så kommer det opp at barn blir flyttet dit når situasjonen er akutt. At mor og barn ikke får ordnetlig øyekontakt høres ikke spesielt akutt ut for meg..
Hvorfor flyttes barn i beredskapshjem, og hva skal til for dette?

Hva betyr dette? Er barnet flyttet for godt? Kan vi som onkler og tanter ha samvær? Vil vi få noe beskjed/informasjon?

Dessverre så er dama litt.. spesiell. Det kom ikke som et sjokk at barnevernet var inne i bildet, men det kom som et stort sjokk at de tok ungen. Vi har ikke fått vite noe om noe som helst før i dag. Har ikke fått tak i henne, men hun har postet selfies med svigerbror og noen venner på cafe (på mystory på snapchat), så går utifra at de har noen å snakke med og ikke sitter hjemme. (Selv om JEG aldri hadde klart å dolle meg opp til cafebesøk noen timer etter barnet ble hentet, men dem om det). 

Nå sitter jeg oppe midt på svarte natten og får ikke ro. Hva kan ha skjedd? Har noen eksempler på situasjoner hvor barn havner i beredskapshjem? Dette skjedde tydeligvis ganske plutselig, for ingen visste noe før hun sendte melding om det. Hele situasjonen gir meg frysninger, for jeg tenker på hvordan det går med lille jenta og hva som kan ha skjedd med henne, og om hun har det bra.

Anonymkode: 12dc0...55c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff.. Trist situasjon :( 

Sier seg vel selv at det ligger mer bak en mangel på øyenkontakt mellom mor og barn. Barnevernet kan jo ikke bare ta fra foreldre barn uten gode nok grunnlag, som feks omsorgssvikt. Hva som kan ha skjedd synes jeg ikke du skal begynne å spekulere i, men har du ikke sett noe uvanlig når dere har omgås hverandre? Kanskje mannen din kan prøve å strekke ut en hånd til broren sin imorgen for å få litt mer info? :) 

Om barnet er tatt fra dem for godt er vanskelig å svare på, kanskje er det bare midlertidlig og de litt senere får til noe samarbeid med barnevernet for å bedre situasjonen/grunnlaget for fratakelsen :) 

Lykke til TS! Dette ordner seg helt sikkert om det er det som er mest gunstig for barnet, og er ganske sikker på at dere etterhvert får noe samvær med barnet om dette skulle være en langvarig løsning. 

Skrevet

Dette skjer dessverre mye mere enn folk flest skjønner. Nå har altså dere opplevd hvordan barnevernet opererer, og enda en famile er blitt ødelagt. 

Og ja, de kan ta barn av de merkeligeste grunner, og slett ikke alltid er det "akutt".

Det fins noen lukkede grupper på facebook der det finnes folk som har erfaring med barnevernet, mulig du får noen svar her også. Jeg kjenner ikke til detaljene i hva som foregår, men kjenner til noen familier som har mistet barn, og andre som har blitt plaget i mange år av barnevernet. Det virker som om de gjør hva som helst for å finne grunner til å ta barn, og at når de har tatt dem så er det nærmest umulig å få dem tilbake.

Anonymkode: 1ed39...1ea

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kke ta AnonymBrukers svar for god fisk. Barnevernet er langt fra perfekt, men det står altså ikke en gedigen konspiasjon bak som kidnapper, kjøper og selger barn i vilden sky. 

Jøss.

Anonymkode: 1ed39...1ea

• Liker 2
Skrevet

Så utrolig trist :(.

Ja, jeg vil dessverre tro at det hos en 10 mnd gammel baby, kombinert med at mor har vært på barnevernsinstitusjon som barn, vil være nok. Jeg ser på det som mest sannsynlig at noen ansatte på slikt tynt grunnlag har konkludert med at det må foreligge en tilknytningsforstyrrelse mellom mor og barn og/ eller at moren mangler omsorgsevner. Men det er ikke nødvendigvis sikkert at deres observasjoner stemmer (barnet kan ha vært småsykt eller annet når de ble gjort), og om de stemmer så kan det likevel være svært mange årsaker til forsinket utvikling som er av biologisk eller medisinsk art. Og skulle mor for eksempel ha hatt en depresjon eller annet den første tiden i permisjonen slik at en tilknytningsforstyrrelse mellom henne og barnet har oppstått, så er dette noe som kan bedres.

Vær der for familien nå dere, og oppfordre dem til å ta saken videre, og stille som vitner (dersom dere har hatt kontakt med dem og sett det motsatte). Dere vil ikke ha noen rettigheter i forhold til å få møte barnet dessverre.

Anonymkode: 67450...00d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig trist :(.

Ja, jeg vil dessverre tro at det hos en 10 mnd gammel baby, kombinert med at mor har vært på barnevernsinstitusjon som barn, vil være nok. Jeg ser på det som mest sannsynlig at noen ansatte på slikt tynt grunnlag har konkludert med at det må foreligge en tilknytningsforstyrrelse mellom mor og barn og/ eller at moren mangler omsorgsevner. Men det er ikke nødvendigvis sikkert at deres observasjoner stemmer (barnet kan ha vært småsykt eller annet når de ble gjort), og om de stemmer så kan det likevel være svært mange årsaker til forsinket utvikling som er av biologisk eller medisinsk art. Og skulle mor for eksempel ha hatt en depresjon eller annet den første tiden i permisjonen slik at en tilknytningsforstyrrelse mellom henne og barnet har oppstått, så er dette noe som kan bedres.

Vær der for familien nå dere, og oppfordre dem til å ta saken videre, og stille som vitner (dersom dere har hatt kontakt med dem og sett det motsatte). Dere vil ikke ha noen rettigheter i forhold til å få møte barnet dessverre.

Ser nå at du skriver beredskapshjem. I slike tilfeller så håper og tror jeg det skal være mer akutt enn som så... Baby som blir forlatt alene en stund, fest/ rus mens barnet er der, vold eller annet.

Hvordan er din bror sine omsorgsevner?

• Liker 1
Skrevet

Bor hun med din bror? Det høres rart ut om det faktisk er lite øyenkontakt som er grunnen, men det kan være at hun/de benekter sannheten for seg selv og andre

Å legge ut snapchat fra kafe med andre rett etterpå er jeg enig i er veldig rart.... tror du det er mulig at de faktisk f.eks. har gått fra barnet alene hjemme? Forbausende nok er det folk som faktisk gjør sånt og ikke skjønner hvorfor det er et problem, for barnet sover jo....

Anonymkode: f8ac7...de5

• Liker 5
Skrevet

Samspill mellom mor og barn ser de på uansett om man blir meldt inn til barnevernet. Har ingenting med at hun selv har vært på institusjon. Hvis de har tatt barnet ut av  hjemmet så er det ikke "bare" på bakgrunn av manglende øyekontakt.  Da hadde de fått hjelp til å forbedre samspillet mellom mor og barn. Har de tatt barnet ut av hjemmet så er det på grunn av vold , rus og den slags.

Anonymkode: c73f0...861

• Liker 13
Skrevet

Tanten min ringte bv når min halvbror ble hentet og han fikk vokse opp i fosterhjem hos dem. Selv vokste jeg opp i fosterhjem hos min mormor. Du kan jo ringe å si at du gjerne ønsker barnet om det skulle vise seg at de trenger en langvarig plassering.

Anonymkode: 0b0fc...2b5

• Liker 22
Skrevet

Øyenkontakt er nok ikke grunnen til at ungen ble hentet å plassert i beredskapshjem. Folk kan si hva de vil om barnevernet å at de får betalt for å bare ta barn, det er så klart bullshit. Barnevernet sitter på informasjon utenomforstående aldri får vite, de har 100% taushetsplikt å kan ikke forsvare noe av det de gjør. Familier har jo heller ikke lyst til å si at "ungen min ble hentet fordi jeg var høy når de var innom en gang". 

Anonymkode: c7e6c...666

• Liker 34
Skrevet

Hvordan går det? Har du funnet ut noe mer?

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tanten min ringte bv når min halvbror ble hentet og han fikk vokse opp i fosterhjem hos dem. Selv vokste jeg opp i fosterhjem hos min mormor. Du kan jo ringe å si at du gjerne ønsker barnet om det skulle vise seg at de trenger en langvarig plassering.

Anonymkode: 0b0fc...2b5

Barnevernet har endret kurs de siste årene hvor de prøver å plassere barn hos familie. Så dette er et godt forslag, dere kan tilby dere å være fosterhjem. Da slipper barnet å miste hele slekta samtidig.

• Liker 8
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, barnevernet kidnapper barn for å selge organene deres på svartebørsen, mens Hillary Clinton og Dr. Mengele sitter i Orlando og fjernforgifter norsk drikkevann for å sløve ned befolkningen nok til at de ikke greier å protestere på barnevernets terror mot uskyldige foreldre som aldri har gjort noe annet galt enn å skjære for tykke brødskiver og være for gode foreldre. 

Kan du ikke ta med deg konspirasjonsteoriene dine tilbake til resten av den virkelighetsfjerne og til dels psykotiske gjengen som holder til på facebook-gruppene deres istedenfor å skremme opp andre mennesker? 

Til trådstarter: ikke ta AnonymBrukers svar for god fisk. Barnevernet er langt fra perfekt, men det står altså ikke en gedigen konspiasjon bak som kidnapper, kjøper og selger barn i vilden sky. 

Anonymkode: 4bb0d...394

Dr Mengele er død

• Liker 1
Skrevet

Det er fritt frem TS å ta kontakt med BV og melde dere som fosterhjem - jo raskere jo bedre om dere ønsker det.

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, Honey Dew skrev:

Dr Mengele er død

JEG vet det. Si det til anti-barnevernsfolka istedenfor. De tror han fortsatt er en del av den norske barneverns-konspirasjonen. 

Anonymkode: 4bb0d...394

• Liker 14
Skrevet

Det ligger nok mye mer bak enn det dere får vite, TS. Barnevernet henter ikke barn uten å vært i dialog med foreldre først, vil tro barnevernet har vært inne i bildet lenger enn som så uten at dere har fått vite noe. Det jeg vet barnevernet er opptatt av, er om barnet er ukritisk og søker til andre enn mor/far, og om barnet heller vil til andre enn foreldre er det store grunner for bekymringer - kontakt barnevernet og forhør dere om plassering hos dere? Vil tro dere da eventuelt får pride kurs og lignende først, for beste for jenta er om jenta rr plassert hos familie. 

Anonymkode: 18aaf...1e5

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor prøver du å ringe dem? La dem være i fred. De har problemer med BV og hele slekten skal tilfredsstille sitt sladderbehov ved å ringe dem. Ikke rart de skrur av telefonene. Og når dere ikke har noe info å sladre om, så må dere jaggu lage en tråd på kg slik at dere kan sladre der

Anonymkode: 6aa62...a16

• Liker 8
Skrevet

Dette er veldig enkelt. Barnevernet henter ikke barn akutt med mindre det er god grunn til det. Det dreier seg enten om vold, rus eller seksuell mishandling som er meldt inn gjennom bekymringsmelding eller det har vært en lenger sak med undersøkelser, innhenting av informasjon etc. 

Beredskapshjem brukes som regel i akutte tilfeller hvis man ikke har egnede fosterhjem tilgjengelig. Det brukes også i tilfeller barn er utsatt for grov omsorgssvikt, rus, mishandling osv. Det er fordi barnet kan være relasjonsskadet og trenger litt tettere oppfølging. Beredskapshjem har gjerne en eller to foreldre med utdanning og erfaring til å ta hånd om de litt mer alvorlige tilfellene, men også til å ta imot barn på timen. 

Jeg håper dere finner ut av det. Hvis dere har kapasitet og ønske om det er det veldig fint om dere melder dere som fosterforeldre. 

Anonymkode: e6d36...cb4

• Liker 14
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen sin niese ble i dag hentet av barnevernet. Jeg fikk bare en melding av dama til broren (mor til ungen) om at barnet (10 mnder) ble tatt og blir flyttet i beredskapshjem. Når jeg spurte hva som hadde skjedd så svarer hun at det var fordi barnevernsansatten mente at hun (mor altså) og barnet ikke hadde øyekontakt. For meg høres jo dette veldig rart ut, for de henter ikke barn ut av familier av sånne bagateller?

Jeg visste ikke at de hadde kontakt med barnevernet, men jeg vet at mor har vært under barnevernet (blant annet bodd på instutisjon) når hun var i tenårene. 

Jeg har forsøkt å ringe dem, men begge telefonene er avslått. Ingen i familien har fått noe svar på hva som har skjedd, og dette er et stort sjokk og en stor sorg for oss. 

Så, jeg vet jo at ingen av dere kan svare på hva som har skjedd, men kanskje svare på noe rundt det. 

Når jeg googler beredskapshjem så kommer det opp at barn blir flyttet dit når situasjonen er akutt. At mor og barn ikke får ordnetlig øyekontakt høres ikke spesielt akutt ut for meg..
Hvorfor flyttes barn i beredskapshjem, og hva skal til for dette?

Hva betyr dette? Er barnet flyttet for godt? Kan vi som onkler og tanter ha samvær? Vil vi få noe beskjed/informasjon?

Dessverre så er dama litt.. spesiell. Det kom ikke som et sjokk at barnevernet var inne i bildet, men det kom som et stort sjokk at de tok ungen. Vi har ikke fått vite noe om noe som helst før i dag. Har ikke fått tak i henne, men hun har postet selfies med svigerbror og noen venner på cafe (på mystory på snapchat), så går utifra at de har noen å snakke med og ikke sitter hjemme. (Selv om JEG aldri hadde klart å dolle meg opp til cafebesøk noen timer etter barnet ble hentet, men dem om det). 

Nå sitter jeg oppe midt på svarte natten og får ikke ro. Hva kan ha skjedd? Har noen eksempler på situasjoner hvor barn havner i beredskapshjem? Dette skjedde tydeligvis ganske plutselig, for ingen visste noe før hun sendte melding om det. Hele situasjonen gir meg frysninger, for jeg tenker på hvordan det går med lille jenta og hva som kan ha skjedd med henne, og om hun har det bra.

Anonymkode: 12dc0...55c

Her er det nok noe langt mer alvorlig på gang enn det du opplyser om i denne tråden. For at barnevernet skal gå inn og fjerne te barn på dagen, så skal det være akutt fare for barnets liv og helse. Man undersøker og om det er mulig å plassere barnet hos nær familie før man plasserer barnet i beredskapshjem. Så her er det mye som ikke stemme, saken har en helt annen alvorlighetskarakter enn manglende øyekontakt.

Anonymkode: 759d6...979

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...