AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #1 Skrevet 7. desember 2016 Min far (51) er kraftig overvektig, og jeg er bekymret for helsen hans. Han har alltid hatt litt mage, men etter at han plages med varige mén i det ene benet etter en frontkollisjon for drøyt 5 år siden, beveger han seg enda mindre enn tidligere og har blitt større. I fjor deltok han på Grete Roede-kurs (min mor som oppfordret og var en pådriver) og han gikk ned mange kilo. Men da mamma oppdaget at han ikke var motivert selv (men gjorde det for hennes skyld), ga hun opp. Og det har sklidd ut igjen, og kiloene har "sneket" seg tilbake for fullt. Jeg er så utrolig glad i ham, og synes så synd på ham, for han vet jo selv at han har det mye bedre med en del kilo mindre. Han var så stolt da han klarte å gå ned alle kiloene. Jeg er så redd for at han skal pådra seg en sykdom eller absolutt verst; får et illebefinnende. Det skal sies at jeg ser større mennesker som lever i beste velgående, men jeg er så redd. Men det kan jeg ikke si rett ut til ham da han er litt for lik meg; redd for at det skal skje noe. Jeg vil jo heller ikke at han skal få inntrykk av at jeg er flau over ham på noen måte. Tips til hvordan jeg kan legge det frem for han slik at han skjønner at jeg bare er utrolig glad i ham og ønsker han det beste? (Jeg bor ikke lenger hjemme, hvis det er av betydning) Anonymkode: bcce0...035
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #2 Skrevet 7. desember 2016 "Pappa, jeg er veldig bekymret for helsen din." Snakker ikke folk sammen lenger? Anonymkode: 99e1a...c99
Sh999 Skrevet 7. desember 2016 #3 Skrevet 7. desember 2016 Så lenge motivasjonen ikke er der for hans egen del, kan man nok ikke forvente resultater dessverre. Du må nok ta deg en orntelig prat med han og si at du ønsker og ha han i livet ditt i mange år fremover, og at du håper han tar helsesituasjonen sin på alvor. Gjerne tilby han og være med på kurs/trening osv? Motivere han på et vis. Lykke til😊
King in the North Skrevet 7. desember 2016 #4 Skrevet 7. desember 2016 Jeg ville satt med ned for å prate, og sagt noe som: jeg er redd for at mine barn skal vokse opp uten bestefar. Spille på følelsene hans for å kanskje vekke motivasjonen. Bare si det rett ut. Mange menn vil nok uansett bare avfeie det og fortsette som før, dog..
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #5 Skrevet 7. desember 2016 Synes også du bare skal være ærlig, men selvsagt fintfølende, vekt er et følsomt tema, selv for godt voksne pappa'er. Om det er vanskelig for ham å være fysisk aktiv pga. skader fra kollisjonen, be ham om å svømme:) Det er ikke belastende og man får brukt hele kroppen, i tillegg til at det svir en hel masse kalorier Anonymkode: d42a2...360 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #6 Skrevet 8. desember 2016 Hvis han ikke klarer å finne motivasjonen til å gjøre det for egen del, kan han vel gjøre det for din del? Mange foreldre sier de kunne gjort hva som helst for sine barn. På tide å vise det i praksis. Anonymkode: cbe89...c41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå