AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #1 Skrevet 7. desember 2016 Det var en stund siden. Et par som gikk ut i avisen fordi de ville låne bort huset sitt i julen. De ville gjerne få kontakt med en familie som trengte det mest, og da ville de at familiene skulle skrive en god grunn til at de skulle låne bort huset til akkurat "deg". Etter en stund så hadde de postet annonsen på facebook og skrevet "Anbefaler alle å hjelpe noen i julen, for det gjør vi :)". De hadde fått flere tusen kommentarer om hvor snille de var. Flere tusen mennesker hyllet paret som om de var gud og jesus samtidig. Jeg sier ikke at de personene ikke gjør en god gjerning, men ærlig talt. Er de nødt til å komme i avisen for å gjøre noe godt? Det hadde vel ikke vært så vanskelig å funnet noen uten å måtte komme i avisen. Hva tenker dere? Anonymkode: d565b...e7e 16
Purple Basil Skrevet 7. desember 2016 #2 Skrevet 7. desember 2016 Jeg er enig. Det er enkelte av mine Facebookvenner som skriver lange skrytestatuser om at de hjelper folk og at alle burde gjøre det. Hvor det skinner lang vei av statusene at de ønsker seg likes og oppmerksomhet. Og så har man dem som hjelper folk i det stille, som faktisk er mer opptatt av å hjelpe enn å få skryt. Den siste gruppen har jeg mest respekt for. 36
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #3 Skrevet 7. desember 2016 Skal ikke godhet belønnes? Anonymkode: c3c30...283 2
SøtMelon Skrevet 7. desember 2016 #4 Skrevet 7. desember 2016 Det er jo en form for reklame ja, hvor alle tjener på dette. Om paret er oppriktig interessert i å hjelpe, så har de kanskje som mål å inspirere ved å komme i avisen. Ja, i håp om å få flere med på ideen. De har åpenbart ressurser til å gjøre dette, så da er det vel greit? La dem få lov til å holde på. Det finnes forøvrig mange måter å glede på uten å ty til media Ta med kake og besøke eldre osv. Det viktigste er at en selv føler at man har gjort en god gjerning. 7
Gjest godt Skrevet 7. desember 2016 #5 Skrevet 7. desember 2016 Jeg ser ikke problemet. Det er litt selvskryt, ja, men noe godt kommer ut av det uansett. Huset blir lånt ut til trengende, selv om eierne får skryt, og andre kan bli inspirert til å gjøre det samme. Alt man skal henge seg opp i. Bedre at folk hjelper andre og er stolte over det, enn at de ikke hjelper.
Purple Basil Skrevet 7. desember 2016 #6 Skrevet 7. desember 2016 22 minutter siden, godt skrev: Jeg ser ikke problemet. Det er litt selvskryt, ja, men noe godt kommer ut av det uansett. Huset blir lånt ut til trengende, selv om eierne får skryt, og andre kan bli inspirert til å gjøre det samme. Alt man skal henge seg opp i. Bedre at folk hjelper andre og er stolte over det, enn at de ikke hjelper. Jeg blir mer inspirert av de jeg ser hjelpe andre, enn de som skryter av seg selv på Facebook. Hvem som helst kan skrive en skrytestatus. 12
Gjest godt Skrevet 7. desember 2016 #7 Skrevet 7. desember 2016 4 minutter siden, Purple Basil skrev: Jeg blir mer inspirert av de jeg ser hjelpe andre, enn de som skryter av seg selv på Facebook. Hvem som helst kan skrive en skrytestatus. Flott det. Andre igjen blir inspirert av historier de leser på Facebook. Flott at flere blir inspirert fra forskjellige hold da.
sol87 Skrevet 7. desember 2016 #8 Skrevet 7. desember 2016 Jeg tenker at det er en smålig holdning å forvente at alle som gjør gode gjerninger, skal holde det hemmelig. Jeg mener også at slike saker kan inspirere oss andre "sløvinger" som kanskje ikke bidrar i like stor grad. Framfor å tenke "jævla skrytepave", bør vi kanskje heller tenke "hva har jeg gjort for andre i det siste?" 17
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #9 Skrevet 7. desember 2016 Kanskje litt oppmerksomhetssyke, men samtidig håper jeg det er motiverende for andre mennesker. Ser jo bare hvor mye mer folk bryr seg om uteliggere/narkomane i oslo feks etter at programmet petter uteligger gikk, folk fikk seg en realitycheck å innså at det faktisk er mennesker det er snakk om, å at de hverken biter eller smitter deg med rabies så fort man snakker med dem. Jeg går aldri unna en uteligger som prøver å få kontakt via et hei eller smil (rumenere er en annen ting, men der aner man ikke om de er en del av en større organisasjon). Vi må slutte å være så ego. Mange nordmenn går med skylapper, de vil helst ikke se at folk har det vondt. Har du noen kroner i lommeboka så gi dem til en som trenger dem, for deg er det 20 kr, for han som mottar de er det kanskje det eneste måltidet den dagen. Anonymkode: 64e5e...ae1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #10 Skrevet 7. desember 2016 Så du kan ikke unne rumenerne et smil , bare de norske ? så mye for dem barmhjertige samaritanen . . Anonymkode: 00802...f41 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #11 Skrevet 7. desember 2016 Jeg synes i utgangspunktet at dette er et flott tiltak, men samtidig synes jeg det hele blir kvalmende når det rettes så mye oppmerksomhet mot giverne og hvor snille de er. Det gir et lite flatterende bilde av giverne, og jeg synes rett og slett at man ikke gjør det på riktig grunnlag når man utviser så lite ydmykhet. Dersom jeg var i en posisjon der jeg kunne låne bort et hus i juletiden hadde jeg ikke gitt ut navnet mitt, og for all del ikke blitt skrevet om i avisen. Anonymkode: 402df...88d 6
Gjest Trex90 Skrevet 8. desember 2016 #12 Skrevet 8. desember 2016 dette har folk gjort i evigheter både på fb , avis og generelt....alt for å få popularitetspoeng og erkjennelse....dessverre
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #13 Skrevet 8. desember 2016 Alt med måte heter det. Det bør også gjelde slike hjelpandrestakkarsfolk-pushere. Enig at det kan bli litt mye og falskt. Ønsker man virkelig å hjelpe så har man ikke det 'Se på meg' behovet. Anonymkode: efd82...9f8 2
Kontormus Skrevet 8. desember 2016 #14 Skrevet 8. desember 2016 1 time siden, sol87 skrev: Jeg tenker at det er en smålig holdning å forvente at alle som gjør gode gjerninger, skal holde det hemmelig. Jeg mener også at slike saker kan inspirere oss andre "sløvinger" som kanskje ikke bidrar i like stor grad. Framfor å tenke "jævla skrytepave", bør vi kanskje heller tenke "hva har jeg gjort for andre i det siste?" Nemlig! 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #15 Skrevet 8. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du kan ikke unne rumenerne et smil , bare de norske ? så mye for dem barmhjertige samaritanen . . Anonymkode: 00802...f41 Unner de både smil og hei, men gor de ikke penger. Anonymkode: 64e5e...ae1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #16 Skrevet 8. desember 2016 "Jævla skrytepaver" -har selv ikke gjort en god gjerning på 3 år Anonymkode: 6ac77...b1c 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #17 Skrevet 8. desember 2016 Vi har gjort det slik i mange år og klarte å finne folk uten å bruke Facebook. Det er nok folk som trenger hjelp. Bare å oppsøke fattighuset og ikke la noen andre lete den perfekte kandidaten for dem. Min erfaring er at de som er veldig opptatt av å vise seg frem ikke er de ivrigste til å bry seg utover tastaturet. Det har jeg fått bekreftet hver gang. Jeg bruker også AB i denne tråden fordi det er ikke slike ting jeg er mest opptatt av på KG😊 Kun IRL. Anonymkode: 4ccbb...871 5
Marie90 Skrevet 8. desember 2016 #18 Skrevet 8. desember 2016 Det hadde vært greit nok om det ikke var symptomatisk for godhetstyranniet som rider befolkningen generelt. Nordmenn er veldig opptatt av å bli oppfattet som gode samaritaner - så lenge det ikke koster altfor mye. Minner meg om flyktningkaoset der folk donerte gensere og supperbokser og ble forelsket i sin egen godhet. Som også er totalt irrelevant i den store sammenheng. Gi heller din "donasjon" ved å betale 10% mer i skatt, jobb til du er 70 og gi avkall på en god slump av helsegodene. For det er disse velferdsgodene du til slutt vil måtte ofre. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #19 Skrevet 8. desember 2016 Veldig enig! Man kan gjøre slikt uten å fremheve seg selv. Spør man via en Hjelp oss og hjelpe-gruppe, så blir det anonymt også. Hvorfor skal man flashe at man er god? Er det for å oppnå noe selv, beundring og skryt? Har flere på vennelista som skryter av at de har betalt for noen, hjulpet noen ekstra i butikken eller stoppet en buss for noen. Og legger til at "skriver dette for at flere skal tenke over de små tingene man gjør" blablabla. Jeg liker eller deler aldri slike statuser, ønsker man å hjelpe noen kan man fint klare det uten å skryte av det etterpå. Anonymkode: ab556...322 1
Frøken Scott Skrevet 8. desember 2016 #20 Skrevet 8. desember 2016 Har alltid tenkt at menneskers godhet og integritet kan måles i hva de gjør når ingen ser dem. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå