Gå til innhold

Naboklager - uten grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har invitert til fest på nyttårsaften. Har invitert en gjeng venner, unge voksne, men ordentlige folk. Det blir ikke en gjeng overstadig beruset ungdom som gjør allslags faenskap rundtom i nabolaget for å si det sånn. 

Problemet mitt er at jeg er så redd for at naboene mine reagerer. Jeg bor i en leilighet i et sameie, hvor isoleringen ikke er på topp. Dersom jeg gir nabovarsel i god tid, allerede nå snart, kan de si noe på det da?

Jeg tar alle mulige hensyn overfor dem ellers i hverdagen, for eksempel prøver å ikke bråke når ungen deres skal legge seg (er nesten redd for å gå over gulvet i den tiden..). For eksempel når jeg skulle skru ned noe fra veggen kl 19 om kvelden så fikk jeg klage med en gang, ble så sjokkert at jeg ga meg med arbeidet den kvelden, selv om det andre som skulle gjøres ikke hadde laget noen lyder annet enn gåing over gulv.

Noen som har noen godord å komme med, tips eller råd? 

Anonymkode: d0afc...622

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er unger ulike, men mitt barn er slik at det kun behøver ro akkurat i "innsovingsfasen". Når det først har sovnet, så sover det til og med gjennom fyrverkeri. Kan det være mulig at du spør disse naboene hvordan deres barn er på det viset, bare slik at det kan bli lettere for deg å vite hvordan du skal forholde deg bedre til dem som nabo?

De må for øvrig tåle uansett at du går over gulvet ditt. Uansett når på døgnet det er.

Nabovarsel er det fint å gi i god tid, og på nyttårsaften bør de ha ekstra takhøyde for bråk. Ikke du, selv om du bør si i fra på forhånd. Men på nyttårsaften blir det alltid en del lyder av fyrverkeri om man bor i tettsted/byer i alle fall. Ville nok sett an lengden på festen i forhold til hvor lenge fyrverkeriet ute varer.

Anonymkode: aba3b...a91

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har invitert til fest på nyttårsaften. Har invitert en gjeng venner, unge voksne, men ordentlige folk. Det blir ikke en gjeng overstadig beruset ungdom som gjør allslags faenskap rundtom i nabolaget for å si det sånn. 

Problemet mitt er at jeg er så redd for at naboene mine reagerer. Jeg bor i en leilighet i et sameie, hvor isoleringen ikke er på topp. Dersom jeg gir nabovarsel i god tid, allerede nå snart, kan de si noe på det da?

Jeg tar alle mulige hensyn overfor dem ellers i hverdagen, for eksempel prøver å ikke bråke når ungen deres skal legge seg (er nesten redd for å gå over gulvet i den tiden..). For eksempel når jeg skulle skru ned noe fra veggen kl 19 om kvelden så fikk jeg klage med en gang, ble så sjokkert at jeg ga meg med arbeidet den kvelden, selv om det andre som skulle gjøres ikke hadde laget noen lyder annet enn gåing over gulv.

Noen som har noen godord å komme med, tips eller råd? 

Du kan ikke gi nabovarsel og feste som du selv vil i egen leilighet. Stilletiden er der for å sikre ro i bygningen, men fest nyttårsaften med moderat lydnivå må være lov. 

Anonymkode: 263e4...c96

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er unger ulike, men mitt barn er slik at det kun behøver ro akkurat i "innsovingsfasen". Når det først har sovnet, så sover det til og med gjennom fyrverkeri. Kan det være mulig at du spør disse naboene hvordan deres barn er på det viset, bare slik at det kan bli lettere for deg å vite hvordan du skal forholde deg bedre til dem som nabo?

De må for øvrig tåle uansett at du går over gulvet ditt. Uansett når på døgnet det er.

Nabovarsel er det fint å gi i god tid, og på nyttårsaften bør de ha ekstra takhøyde for bråk. Ikke du, selv om du bør si i fra på forhånd. Men på nyttårsaften blir det alltid en del lyder av fyrverkeri om man bor i tettsted/byer i alle fall. Ville nok sett an lengden på festen i forhold til hvor lenge fyrverkeriet ute varer.

Har bare fått beskjed om at ungen sover lett og at det ikke må bråkes etter nevnte tidspunkt. 

Nabovarsel skal gis i god tid ja. Og festen kommer nok til å roe seg kraftig etter 1.30/2.00 slik som alle andre fester med denne gjengen gjør. Da er det rolig musikk og folk begynner å dra hjem. Mye fyrverkeri er det utover natten her jeg bor.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke gi nabovarsel og feste som du selv vil i egen leilighet. Stilletiden er der for å sikre ro i bygningen, men fest nyttårsaften med moderat lydnivå må være lov. 

Anonymkode: 263e4...c96

Det er ikke poenget, som jeg skrev så er det ikke snakk om rølpefest, bare vanlig fest med musikk og folk som snakker og har det gøy. Ikke noe særlig dansing eller slikt.

Gjest Timaras
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med det skal være Stille før 24 i ditt borettslag også. Og  ikke før. .  Det må man  bare respektere.  Eller dra et annet sted å fortsette aftenen. Regler er til for å følges. Naboenei  kan klage på deg i etterkant. Ja.

Endret av Timaras
Skrevet

De bestemmer ikke når du skal være stille. Det er det reglene som gjør. Bråk til 23-24 (litt avhengig av regler) med god samvittighet.

Jeg har baby selv og bor i borettslag. Kunne aldri falt meg inn å forvente at naboene skulle innrettet seg etter oss.

Anonymkode: 62bc0...104

• Liker 1
Skrevet

Dette går vel begge veier. Bor du i blokk/borettslag, så må du innrette deg etter at du har naboer du må ta hensyn til. Men, samtidig må man også akseptere at man har naboer, og at dette kan føre til noe lyder og støy utover det tidsrom som passer en selv. Det siste kan være verdt å minne dine naboer om, dersom de er overfølsome med tanke på lyder.

Uansett, heng opp en lapp du. Du trenger jo ikke henge opp en lapp med "NABOVARSEL!!" i store bokstaver der du advarer om at du skal ha fest, holder nok med en beskjed om at du venter gjester denne kvelden, og at besøker varer litt utover.

Anonymkode: 9d49b...fb5

Skrevet

Uansett hvor du bor i landet om du bor i blokk så skal dey være stille fra kl 23. Fra kl 16 nyttårsaften er det helligdag å regne, så du må regne med at det ramler inn klager både fra blokkbeboere og andre naboer.

Feste kan man gjøre hos venner med enebolig og på utesteder. 

Forøvrig så høres tråkking veldig godt når noen har på seg sko og tøfler samt tråkker nedpå med hælen.

Anonymkode: 72aa2...644

Skrevet

TS her.

Jeg bor ikke i blokk bare for å konstantere det. Leiligheten er også selveier. Jeg går heller ikke med sko inne, og bor alene så mye bråk i min leilighet er det ikke. 

Har lest litt rundt om og det er faktisk lovlig å ha en fest, når det ikke skjer ofte, uten at naboene skal klage. På nyttårsaften er det uansett mye bråk med raketter utover natten. 

• Liker 2
Skrevet

Om naboene dine klager på bråk kl. 19 på en hverdag så er vel sannsynligheten relativt stor for at de vil gjøre det samme ved en eventuell sammenkomst/fest, selv om du gir beskjed i god tid. 

Men, du må jo få lov til å ha en sammenkomst i ny og ne, så jeg ville gitt beskjed i forkant og rett og slett gitt litt beng i hva eventuelle naboer måtte mene om det,

• Liker 2
Skrevet

Snakk med dem på forhånd. Heng opp nabovarsel med tlfnr ditt og tidspunkt for når dere regner med å være ferdig med festen.

Skrevet

Har man fest, hender det at naboene blir sure og klager. Men det vil jo ikke få mye større konsekvenser enn det... De kommer ikke til å forlange leiligheten din tvangssolgt fordi du hadde en fest én gang, på nyttårsaften. De kan ikke gi deg bot heller. De kan bare "klage". Ringer de til politiet på nyttårsaften fordi naboen har en rolig fest, kommer politiet bare til å le av dem. Så egentlig kan du gjøre akkurat som du vil denne ene kvelden.

Alt kommer an på hva du har samvittighet eller ikke til å gjøre!

Jeg ville hengt opp et nabovarsel noen få dager før festen. Ikke spør om du kan ha fest, men informer om at du skal ha fest. Kan jo være at naboene er bortreist på nyttårsaften for alt du vet uansett..

Kjør på med fest, sier jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...