Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men det er tydeligvis "bare et kompliment å bli kalt tynn da". Hvorfor synes så mange at det er greit å kommentere på vekten til noen som er tynne? De samme personene synes som oftest samtidig at det er helt forferdelig å si noe om vekten til noen som er overvektig.

Anonymkode: ed67e...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, synes folk kan la være å kommentere andres kropper uansett - enten det er 'den ene, eller den andre veien'. Man vet aldri hva slags komplekser, usikkerhet, eller sykdom (spiseforstyrrelser), som ligger bak en kropp.

Forstår at du blir opprørt når noen kaller deg for en 'pinne'. Det høres ikke hyggelig ut. Om det skjer igjen, kan du prøve å fortelle vedkommende at du ikke liker å få kommentarer på din kropp. Og ferdig med den saken! 

Jeg har selv en gang fått en kommentar fra en kollega om at jeg hadde 'gått opp i vekt'. Fryktelig unødvendig, og ikke minst totalt uinteressant for meg å vite om observasjonen hennes. 

Vi eier våre egne kropper, og fortjener respekt for det - uansett hva man veier :) 

Anonymkode: a4ba0...fc0

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å gjøre noen av delene. Når det er sagt er overvekt mer negativt assosiert, og derfor anses det som "mer greit" å komme med spydige kommentarer til tynne mennesker. Det samme gjelder eksempelvis hudfarge. Helt tullete etter min mening. 

Når jeg får spydige kommentarer tar jeg tydelig avstand eller stiller kritiske spørsmål tilbake (hvorfor sier du det? hva mener du med det? etc.). 

Anonymkode: 28ccc...cb6

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke noen av delene er bra. Derimot er min oppfatning at det er mer akseptabelt å harselere med overvektige, mens magrere personer skjermes i større grad. Idealet i samfunnet er jo å være tynn, så hvis man får en slik bemerkning, vil det ofte (ikke alltid) være positivt ment. Når man får en "nei så tjukk du har blitt" opp i trynet, er nok det mer negativt ladet enn det første. Det kan godt høres humoristisk ment ut, men er ikke alltid det. Noen legger ikke noe imellom å sier det rett ut på en nedlatende måte.

Ser f. eks det her på forumet. Folk syter så jævlig om noen påpeker noe ved anoreksi eller det å være tynn, selv om det er for å forsvare folk mot nettopp negative kommentarer eller kroppspress relatert til størrelse. Da dras selvfølgelig også "hører aldri slikt om FEITE" - kortet frem. Tror nok at mange overvektige har en langt tøffere hverdag enn det mange tror eller vil innse. Signalene er helt tydelige på at det er legitimt å slenge med leppa til større mennesker. Folk som er i overkant tynne er jo for faen SYKE, mens tjukke er så forbannet LATE og GRÅDIGE. Ser dere ikke hvor latterlig det høres ut? Det rimer ikke på en flekk. Mange store kan også være syke, det er ikke noen automatikk i at det er viljen det står på.

Anonymkode: bfc50...903

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke noen av delene er bra. Derimot er min oppfatning at det er mer akseptabelt å harselere med overvektige, mens magrere personer skjermes i større grad. Idealet i samfunnet er jo å være tynn, så hvis man får en slik bemerkning, vil det ofte (ikke alltid) være positivt ment. Når man får en "nei så tjukk du har blitt" opp i trynet, er nok det mer negativt ladet enn det første. Det kan godt høres humoristisk ment ut, men er ikke alltid det. Noen legger ikke noe imellom å sier det rett ut på en nedlatende måte.

Det "harseleres", som du kaller det, nok like mye med tynne folk, men de er ikke like hårsår om det og har et like stort behov for oppmerksomhet om noen har gjort dem den urett det er å kalle dem for syltynn, pinne, utsultet eller lignende. Men siden de som er tykk ikke er tynn (hvem hadde trodd det?) så merker de kun sin egen del av kommentarer og ikke de som går til den andre delen. Et tips er heller kanskje å skaffe seg litt tykkere hud fremfor å skulle være så hårsår for alt mulig.

Anonymkode: 02226...dfb

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det "harseleres", som du kaller det, nok like mye med tynne folk, men de er ikke like hårsår om det og har et like stort behov for oppmerksomhet om noen har gjort dem den urett det er å kalle dem for syltynn, pinne, utsultet eller lignende. Men siden de som er tykk ikke er tynn (hvem hadde trodd det?) så merker de kun sin egen del av kommentarer og ikke de som går til den andre delen. Et tips er heller kanskje å skaffe seg litt tykkere hud fremfor å skulle være så hårsår for alt mulig.

Anonymkode: 02226...dfb

Da bør vel det strengt talt også gjelde for tynne mennesker. Med din logikk er vel ikke de tynne heller tjukke (hvem hadde trodd det?), så de merker kun sin egen del av kommentarer og ikke de som går til den andre delen. Hvis man skal være så forbannet tolerant som feit, hvorfor skal ikke tynne også? Har ikke sett maken til sutring fra undervektige her på forumet. Faktisk svært sjelden jeg hører noe fra såkalte feite. Dessuten, les gjennom innlegget mitt en gang til. Du fikk "tydeligvis" ikke med deg alt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...