Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kort så har jeg gjort mange dumme valg og brukt opp mine 8 år med støtte fra Lånekassen. Jeg er heltidsstudent nå (ett år igjen), søker deltidsjobb for harde livet, men det har ikke gitt noen resultater. :icon_frown:. Har søkt om betalingsutsettelse, men fått avslag... Regningene kommer tikkende inn en etter en, men jeg har ingen inntekt og snart ingenting å leve av.

Er det noen her som har fått innvilget dagpenger som student? På NAVs hjemmeside står det at man må ha søkt om godkjennelse av utdannelsen før studiestart. Da jeg startet hadde jeg både deltidsjobb og studielån. Har jeg noen muligheter overhodet? Sosialhjelp har jeg spurt de om før, men det har jeg ikke rett på.

Anonymkode: f2bdb...a97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du har ingen muligheter hos nav slik ting er nå.

Anonymkode: bb239...c1c

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å gjøre en lang historie kort så har jeg gjort mange dumme valg og brukt opp mine 8 år med støtte fra Lånekassen. Jeg er heltidsstudent nå (ett år igjen), søker deltidsjobb for harde livet, men det har ikke gitt noen resultater. :icon_frown:. Har søkt om betalingsutsettelse, men fått avslag... Regningene kommer tikkende inn en etter en, men jeg har ingen inntekt og snart ingenting å leve av.

Er det noen her som har fått innvilget dagpenger som student? På NAVs hjemmeside står det at man må ha søkt om godkjennelse av utdannelsen før studiestart. Da jeg startet hadde jeg både deltidsjobb og studielån. Har jeg noen muligheter overhodet? Sosialhjelp har jeg spurt de om før, men det har jeg ikke rett på.

Har du brukt om alle de 33 (?) betalingsutsettelsene dine? Les reglene, du kan ha rett til rentefritak og dermed også flere betalingsutsettelser. Og nei, dagpenger har du ikke rett på.

Anonymkode: dd8f7...fdc

• Liker 4
Skrevet

Ettersom du kun har ett år igjen av utdannelsen er jo dette noe du har vært kjent med en god stund. Har du overhodet ikke hatt en plan for finansiering av det siste året? Å få hjelp av Nav kan du bare utelukke med en gang. Andre som er i samme situasjon som deg tar i bruk av oppsparte midler samt jobber mye ved siden av. 

Det skulle virkelig ha tatt seg ut dersom studenter som har brukt opp sine 8 år fra Lånekassen kan finansiere utdanningen sin videre ved å få dagpenger fra Nav. Det er kun i spesielle tilfeller der Nav støtter personer i utdanning.

Anonymkode: 31440...be3

• Liker 4
Skrevet

Nei du får ikke dagpenger som student. Det fant jeg ut av når jeg satt i samme situasjon. Måtte dessverre flytte hjem til mor.

Anonymkode: 27e0f...129

Skrevet

Hvordan er det mulig å havne i en slik situasjon???

Anonymkode: 5f892...378

Skrevet

Så hvis jeg slutter på skolen, da har jeg rett på penger fra NAV? Planen min var jo å skaffe deltidsjobb etter at Lånekassen ikke ville støtte meg mer, men jeg har ikke fått et eneste napp på to år nå... 

TS

Skrevet

Søk jobb som timevikar på sykehjem. Der trenger de alltid folk i helgene og lønna er til å leve av.

Anonymkode: 85fc5...636

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg noen muligheter overhodet? 

Nei. 

Skrevet

Du har ikke klart å skaffe deltidsjobb på 2 år? Da kan du umulig ha lett særlig godt. Hva søker du på da?

• Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg slutter på skolen, da har jeg rett på penger fra NAV? 

Ja. Du vil nok få sosialstønad da. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg slutter på skolen, da har jeg rett på penger fra NAV? Planen min var jo å skaffe deltidsjobb etter at Lånekassen ikke ville støtte meg mer, men jeg har ikke fått et eneste napp på to år nå... 

TS

Du vil ikke få dagpenger da. Det krever at du har hatt inntekt i fjor. Så du vil isåfall få sosialstønad. Men hvorfor får du ikke vetalingsutsettelse fra lånekassen? man skal jo ikke betale på studielånet mens man studerer.

Anonymkode: 95b4f...abb

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søk jobb som timevikar på sykehjem. Der trenger de alltid folk i helgene og lønna er til å leve av.

Anonymkode: 85fc5...636

Det er mange om beinet på de jobbene også, spesielt blant de som går helsefag. Jeg har aldri jobbet i helsevesenet. Jeg bor på et lite sted med en stor høyskole, og alle vil jo ha deltidsjobb, siden det er nesten umulig å leve på Lånekassen alene.

3 timer siden, Wanda Maximoff skrev:

Ja. Du vil nok få sosialstønad da. 

Ifølge nettsidene til NAV har jeg ikke rett på sosialhjelp (har ikke fast bosted). Det er uansett bare 75 kr per dag eller noe. 

Jeg hadde inntekt i fjor (sommerjobb), så jeg tror jeg får dagpenger hvis jeg slutter på skolen og melder meg som arbeidsledig. Jeg liker ikke å snylte på samfunnet, spesielt ikke når jeg er arbeidsfør, men jeg har jo ikke så mange valgmuligheter...

Skrevet

Om du er fulltidsstudent så har du rett på betalingsutsettelse. Om du har brukt opp alle utsettelsene dine så har du rett på rentefritak og kan få flere utsettelser.

Står om det her:

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Betalingsutsettelse/

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/

Jeg er i en lignende situasjon,og har brukt opp mine 8 år. Vil ikke gå inn på grunnene,men det er ikke uten grunn og det ble en ond sirkel. Det er kjipt og man føler seg mislykket.

Dagpenger har du nok dessverre ikke rett på som student,men som du skriver selv så vil du få det om du slutter på skolen. Skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon for deg :hug:

Anonymkode: 07815...9a7

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er fulltidsstudent så har du rett på betalingsutsettelse. Om du har brukt opp alle utsettelsene dine så har du rett på rentefritak og kan få flere utsettelser.

Står om det her:

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Betalingsutsettelse/

https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/

Jeg er i en lignende situasjon,og har brukt opp mine 8 år. Vil ikke gå inn på grunnene,men det er ikke uten grunn og det ble en ond sirkel. Det er kjipt og man føler seg mislykket.

Dagpenger har du nok dessverre ikke rett på som student,men som du skriver selv så vil du få det om du slutter på skolen. Skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon for deg :hug:

Forresten,tenkte ikke på det at man må ha hatt en viss inntekt for å få dagpenger så da blir det sosialstønad ja.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange om beinet på de jobbene også, spesielt blant de som går helsefag. Jeg har aldri jobbet i helsevesenet. Jeg bor på et lite sted med en stor høyskole, og alle vil jo ha deltidsjobb, siden det er nesten umulig å leve på Lånekassen alene.

Ifølge nettsidene til NAV har jeg ikke rett på sosialhjelp (har ikke fast bosted). Det er uansett bare 75 kr per dag eller noe. 

Jeg hadde inntekt i fjor (sommerjobb), så jeg tror jeg får dagpenger hvis jeg slutter på skolen og melder meg som arbeidsledig. Jeg liker ikke å snylte på samfunnet, spesielt ikke når jeg er arbeidsfør, men jeg har jo ikke så mange valgmuligheter...

Husk at du må ha tjent over en viss sum på et år for å få dagpenger, og du får vel bare litt over 60% av det igjen i dagpenger. Så hvis du bare har hatt en sommerjobb så er det ikke mange kronene du får.

Og fast adresse må man vel ha uansett hva slags hjelp man skal få av nav.

Har du prøvd å få deg en telefonsalgjobb eller noe? På slike steder er det lav terskel for å få jobb. Du burde seriøst ta hva som helst i din situasjon. Du ser det helt sikkert selv, men du har satt deg selv i en ordentlig knipe, og for hver dag du går uten inntekt så kommer det bare til å bli verre.

Anonymkode: 95b4f...abb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...