Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, trenger litt råd her.

Naboen min har to små barn (3+5 år), vi bor i blokk med ca null lydisolasjon mellom leilighetene. Nå er det selvsagt fullt forståelig at barn i den alderen er aktive og alt annet enn stille, men det begynner å bli skikkelig problematisk nå. De siste 5-6 mnd har det vært full ståhei fra ungene står opp om morgenen til de legger seg (ofte så seint som i 22-tiden på kvelden - feks nå er klokka halv ti på kvelden og det høres ut som det er femten unger som leker med en flokk flodhester der inne!) og det er hyling, roping, løping, smelling med dører, hamring i veggene, skriking og tramping HELE dagen. Foreldrene hører jeg aldri noe til, det er kun barna som høres. Jeg er midt i eksamenstid og prøver å lese, men selv med musikk på ørene hører jeg ungene og det blir mer og mer vanskelig å konsentrere seg. Hver gang foreldrene skal inn eller ut av leiligheten med barna driver ungene og hamrer på alle nabodørene (typ mens foreldrene låser opp/igjen egen inngangsdør) og får aldri tilsnakk av foreldrene for dette heller.

Jeg holder snart ikke ut mer, og lurer på om det finnes noen ålreit måte å be om at de kan prøve å roe bråket litt? Selvsagt forstår jeg at barn som leker (og ikke vil legge seg om kvelden, etc) betyr støy, men innestemme/ikke kast leker i veggen/ro ned løping og tramping og ikke hamre løs på nabodører hver dag burde kanskje være normalt? Ungene er ikke i barnehage eller skole heller, så dette er altså hele tiden mens de er våkne.

I tilfelle noen vil foreslå lesesal så er det stappfullt der hele tiden nå siden alle har eksamen samtidig, så jeg prøver heller å lese hjemme så jeg slipper å kaste bort tid på å dra bomtur til universitetet.

Hilsen fortvilet student :( 

Anonymkode: bae27...e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folkebibliotekene har og stillerom. 

Ellers ville jeg åpnet døren når de banker som best og spurt hva de vil. ,erkelig at to barn i beste barnehagealder ikke er i barnehagen. 

Anonymkode: 4a77c...866

• Liker 2
Skrevet

Kanskje det enkleste er det beste, å enten banke på, ringe, legge brev i postkassen eller sende sms om problemet? Kanskje de ikke har tenkt over at støyet hos dem høres like godt hos naboer? Hvis du først bare gir dem en vennlig beskjed om at du dessverre blir en del forstyrret av lydnivået deres, at de kanskje ikke vet at du hører dem så godt og om de kan dempe lydnivået en del så har du tatt et steg. Og hvis det da ikke gir seg og du fortsatt er veldig plaget heller vurdere om du må si i fra på en annen måte senere. 

• Liker 2
Skrevet

Huff, slitsomt. 

Neste gang de banker på så sier du til barna at du ikke synes at det er ok at de banker på hvis det ikke er noe spesielt de vil, fordi det rett og slett ikke er fint å gjøre sånt og at det forstyrrer deg når du leser. I samme slengen så spør du dem om de kan være litt rolige og ha innestemme o.l i oppgangen fordi du trenger ro til å lese. Dette gjør du selvfølgelig uten en sur tone og mens mor hører på. Eier hun noe skammevett så forsøker hun å roe dem ellers også siden hun nok er fullstendig klar over at det er lytt.

Skrevet

Uffda, kjøpte du leiligheten vår mon tro? Hadde nøyaktig samme problem. Men det er liksom ikke «lov» å klage når det er barn og de i tillegg som regel er stille ml 23 og 7. Vi prøvde gjentatte ganger å ta opp problemene med våre naboer uten hell. Vi ble nok sett på som fryktelig sære og vanskelige (for det er klart unger lager lyd, såpass må man forvente når man bor i blokk osv osv). Det endte opp med at vi flyttet, bor i enebolig i dag - DEILIG!

Har ingen tips annet enn at du må prøve å snakke med dem om problemet. Det er vel bare å kalle en spade for en spade og be dem ta hensyn. Jeg synes ikke barna har vondt av å lære forskjellen på inne- og utestemme, og at man kan løpe og hoppe ute, men gå inne (JA, jeg mener helt seriøst at barn som bor i blokk ikke skal løpe og hoppe rundt inne).

Hvis det ikke fører frem kan man prøve å klage til borettslag/sameie, men tviler på at det fører frem dessverre (for det er klart unger lager lyd, såpass må man forvente når man bor i blokk osv osv).

Ev. har jeg god erfaring med ørepropper med hørselvern utenpå. Tar ikke vibrasjon i gulv og vegger men.. Og så kan du jo begynne å se deg om etter en annen plass å bo.

Anonymkode: 85470...0cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...