Gå til innhold

Matavhengighet, overspising... Hvordan slutte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kom du deg ut av det? Trenger suksesshistorier om man kan kalle det det...

Anonymkode: efc9e...5a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slankeoperasjon hjalp meg.

Jeg trøstespiste pga depresjoner og sosial angst. Nå i dag er jeg helt fin på alle mulige måter.

Gikk ned 50 kilo

Anonymkode: fac12...a33

• Liker 1
Skrevet

Jeg startet å faste. Da kan man spise større måltider av gangen og likevel ha kontroll på kaloriene. Så jeg startet for et år siden å spise kun mellom klokka 12 og 20, og det har fungert ordentlig bra for meg. Har gått ned 17 kg hittil.

Anonymkode: c499c...caf

• Liker 1
Skrevet

Jeg var aldri ordentlig overvektig,treningen sørget heldigvis for det. Men jeg sleit virkelig med overspising. Hadde akkurat bikket en BMI på 25 på mitt tyngste,og nå er jeg 15 kg lettere. Jeg tror nok dessverre ikke det finnes noen mirakelkur. Min regning var at jeg flyttet hjemmefra og ble student med lite å rutte med,så jeg var nødt til å spise lite (dvs normalt). Det var helt grusomt i begynnelsen når jeg bare ville spise hele tiden,men etterhvert vendte kroppen seg heldigvis til det. Det har nå gått 10 år,og jeg har aldri hatt lyst til å gå tilbake. Nå blir jeg kvalm når jeg spiser for mye.

Anonymkode: c9355...f7f

Skrevet

Jeg trener. Treningen regulerer apetitten og gir meg noe annet å fokusere på. Etter en periode blir kroppen vant til å ikke få så mye sukker, som var min største last. Jeg er fortsatt avhengig av å bli mett og ligger ikke så lavt i kaloriinntak. Går sakte, men sikkert nedover, mens jeg lærer meg å leve med min nye livsstil. Kroppen føles bedre og det gir motivasjon til å fortsette.

Så får vi se da, om det varer livet ut denne gangen...

Anonymkode: 85067...f41

• Liker 1
Skrevet

Operasjon vil nok aldri bli et alternativ. Er alt for redd for eventuelle bivirkninger og "senskader", og ikke minst at jeg over tid vil falle tilbake til dårlige vaner.

Det største problemet er nok sukker, er så vanvittig avhengig. Og har jeg ikke noe tilgjengelig (les: spist det opp) spiser jeg mat. Store mengder mat. Sånn som i kveld, etter å ha trykt i meg en stor plate sjokolade ville jeg fortsatt ha mer. Spiste en hel tallerken med pommes frites, dressing og ketchup. Jeg blir kvalm av tanken!

Sosialt sett er jeg riktignok "flink". På jobb og om jeg møter noen for lunsj eller middag spiser jeg alltid sunt og moderate porsjoner. Samtidig kan jeg planlegge hva jeg skal spise senere, tenke at istedet for salaten jeg spiser kunne jeg mye heller tenkt meg en hamburger eller pizza.

Jeg elsker sunn mat, synes det smaker rent, godt og jeg føler meg virkelig bra. Kan ikke skjønne hvorfor ikke det er "nok" til å fortsette i et bra spor. Jeg blir bare større og større, og formen dårligere og dårligere.

Til deg/dere som faster, hvordan spiser dere innenfor de timene dere spiser? Drikker dere noe (isåfall hva.....) de timene fra dere står opp og til dere kan spise?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til deg/dere som faster, hvordan spiser dere innenfor de timene dere spiser? Drikker dere noe (isåfall hva.....) de timene fra dere står opp og til dere kan spise?

Etter å ha lest mye om forskjellige former for overspising (du har tre hovedtyper; de som ikke klarer å stoppe, emosjonelle spisere, og kjedespising/cravingspisere), så passer jeg best inn blant kjedespisere og de som ikke klarer å stoppe når de først starter. Det som derfor er anbefalt for min del er å spise veldig mettende mat (proteiner og fiber) og regelmessig faste. 6 av 7 dager i uka spiser jeg kun derfor mellom 12 og 20, og resten av døgnet spiser jeg ingenting. Jeg kan drikke så mye vann og lettbrus som jeg vil, men ikke spise. I mellomrommet klokka 12 og 20 inntar jeg 1600kcal, noen ganger i form av to store måltider, eller tre middels. Poenget er ihvertfall at jeg ikke skal spise seks små måltider fordelt utover hele dagen, ettersom jeg ikke greier å slutte å spise når jeg først starter. Det å ikke spise når klokka er senere enn 20:00 hjelper meg å ikke kjedespise sjokolade på kvelden før jeg legger meg. 

Du må rett og slett finne ut HVORFOR du overspiser, og så finne en diett som passer deg utfra det. 😉

Lykke til!

Anonymkode: c499c...caf

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Operasjon vil nok aldri bli et alternativ. Er alt for redd for eventuelle bivirkninger og "senskader", og ikke minst at jeg over tid vil falle tilbake til dårlige vaner.

Det største problemet er nok sukker, er så vanvittig avhengig. Og har jeg ikke noe tilgjengelig (les: spist det opp) spiser jeg mat. Store mengder mat. Sånn som i kveld, etter å ha trykt i meg en stor plate sjokolade ville jeg fortsatt ha mer. Spiste en hel tallerken med pommes frites, dressing og ketchup. Jeg blir kvalm av tanken!

Sosialt sett er jeg riktignok "flink". På jobb og om jeg møter noen for lunsj eller middag spiser jeg alltid sunt og moderate porsjoner. Samtidig kan jeg planlegge hva jeg skal spise senere, tenke at istedet for salaten jeg spiser kunne jeg mye heller tenkt meg en hamburger eller pizza.

Jeg elsker sunn mat, synes det smaker rent, godt og jeg føler meg virkelig bra. Kan ikke skjønne hvorfor ikke det er "nok" til å fortsette i et bra spor. Jeg blir bare større og større, og formen dårligere og dårligere.

Det er som å lese om seg selv. Jeg forstår nøyaktig hvordan du har det, og spesielt det med at du planlegger hva du senere skal spise. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg bort fra det.

Anonymkode: 881e7...4fa

• Liker 1
Skrevet

Planlegg alle måltidene for en hel uke av gangen.

Handle alt du trenger kun 1 gang i uken.

Lag kun 1 porsjon middag om gangen til hver person.

Spis max 2 skiver med masse proteinrikt pålegg.

Havregrøt med oppskåret frukt og nøtter i.

Ha en maxgrense på godteri på lørdagen. Feks max 1 liten julebrus og 1 liten sjokolade, og gå løs på frukt isteden.

Ikke ha noe grums i hus. Om du er skikkelig knaskesyk, så sørg for at du kun har alternativet til å knaske på gulrot, hodekål, eple, eller lignende. Av denne grunnen bør innkjøp gjøres på lørdagen, eller den dagen du skal unne deg noe.

Anonymkode: d29d3...824

Skrevet (endret)

Jeg pleide å spise masse godteri og snacks hver dag, "fastet" halve dagen og spiste slankemat for å prøve å bremse vektoppgangen, men overspiste mat når jeg først spiste. Jeg hadde søtsug av en annen verden, var matlei som fy, og hadde akkurat bikket "fedme" da jeg bestemte meg for å ta tak; akkurat hvordan jeg skulle gripe det an, var ganske uklart, men det gikk seg til underveis. Jeg er ikke ferdig med å lære, selv om jeg har gått ned de 25 kiloene jeg ville ha av og holdt en god, sunn vekt stabil i over to år. Det er mye mentalt og praktisk arbeid som må til. Man må endre både vaner og innstilling. 

Jeg startet med å innføre fast frokost og lunsj, og å spise middag de fleste dagene, samt å komme meg ut og gå tur, en 20 minutters runde, hver dag. Så startet jeg opp med kaloritelling (Grete Roede) igjen. Jeg innså raskt at jeg var i ferd med å gå samme løype som før (20 kilo ned med Grete Roede og trening i 2006 - og så opp igjen umiddelbart). Alternativer som lavkarbo, paleo, ren mat, begynte å interessere meg. Jeg vurderte alt sammen, leste masse om mat og ernæring, hjerne og kropp, individ og samfunn, kom fram til at premissene for alle motedietter (gamle og nye) er umulige, lette etter fellesnevneren for suksess. 

Og det var "å spise, tenke og bevege seg som en nomalvektig person". Friske ( i denne sammenhengen=uten spiseforstyrrelse eller forstyrret forhold til mat), normalvektige personer behøver ikke å telle kalorier. De kjenner forskjell på sulten og mett. De spiser når de er sultne og slutter å spise når de er mette. Men de bekymrer seg ikke over å spise litt for mye av og til, eller ikke spise seg helt mette nå og da. De legger en innsats i å sette sammen balanserte og velsmakende måltider, men stresser ikke med de siste trendene om hva som er "sunn mat". De tenker ikke på noen mat som "farlig", "syndig" eller "forbudt", og får aldri "dårlig samvittighet" eller nederlagsfølelse for å spise noe "feil" eller følesen av å være "flink" for å spise "riktig". De bruker ikke mat som belønning, men de spiser mat de liker, og de nyter å spise. De spiser fordi de trenger påfyll, men også fordi det smaker godt. Men de spiser ikke for å dyve mentalt ubehag eller utsette oppgaver som venter. De beveger seg fordi de liker det, ikke som straff for å ha spist "for mye" eller for å "brenne kalorier". 

Endret av Pringle
  • Liker 4
Skrevet

Skulle akkurat til å skrive et innlegg. Så ser jeg at su allerede har gjort det. Jeg er normalvektig, og spiser normalt. Men tar jeg er liten bit skjokolade eller spiser en usunn middag, så er det gjort. Eg kan ca et halvt kilo sjokolade/snop/kjeks og gir meg ikke før jeg er KVALM  til det punktet at jeg ikke en gang klare å gå til toalettet og kaste opp.

Jeg skal nå prøve en godtefri periode der jeg skal venne meg av alt sukkeret. Jeg tror hver enkelt må finne sin egen måte. Og siden jeg ikke klarer og styre meg må jeg rett og slett prøve slutte helt med godtespisingen. kroppen min trenger det heller ikke.

Anonymkode: 8d36e...a90

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slankeoperasjon hjalp meg.

Jeg trøstespiste pga depresjoner og sosial angst. Nå i dag er jeg helt fin på alle mulige måter.

Gikk ned 50 kilo

Anonymkode: fac12...a33

Forsvant depresjonen og angsten etter slankeoperasjonen?

• Liker 1
Skrevet

Jeg dytter denne litt, da jeg lurer på det samme. Gruer meg mye til jul på grunn av dette.

Anonymkode: f0f94...1b3

Skrevet

Trening hjelper for min del. Når jeg trener føler jeg blodsukkeret blir mer stabilt og jeg får ikke det suget etter usunne matvarer. Da kan du også skeie litt ut uten at det gjør noe som helst. Treningen hjelper også å få fokus over på noe annet. 

Anonymkode: ed5be...e94

Skrevet

Jeg laget en mental liste over matvarer det var ok å spise store kvanta av, for eksempel salatblader med salatkrydder, cherry tomater, gelé, snackspaprika, klementiner, vannmelon, osv du skjønner tegninga. 
Ellers startet jeg på et trenigsstudio hvor jeg ble mye mer motivert til en sunnere livsstil, men jeg spiser fremdeles en ben&jerry's is på under en time annen hver måned :PModerasjon er stikkordet, men man må ha en viss kontroll 

Anonymkode: 93e86...903

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...