Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #1 Del Skrevet 29. november 2004 Rör aldrig en hund när den äter, sover eller tuggar på ett ben. (kopiert fra pedigree`s svenske nettside) Er dere enig i at man ikke skal ta på sin egen hund i disse situasjonene? Jeg trodde man skulle ta i matskåla osv til valpen da den er liten for at den ikke skal bli overbeskyttende overfor maten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. november 2004 #2 Del Skrevet 29. november 2004 Det kommer nok litt an på hunden. Vår hund har ingen problemer med å bli klappet mens hun sover eller spiser. Men jeg synes at regelen er god uansett. Ikke fordi den kan bite (selv om dette også kan skje), men fordi hunden opplever det som ubehagelig å bli rørt mens den spiser eller sover. En sovende hund kan skvette skikkelig om man tar på den, i alle fall om det kommer brått på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin S Skrevet 29. november 2004 #3 Del Skrevet 29. november 2004 Som Lea skrev så kommer det nok an på hunden. Jeg klapper min mens den sover og spiser osv og det har aldri vært noe problem! Eneste jeg har merket er at han er veldig overbeskyttende når det gjelder maten. Han vil ikke at jeg skal ta den. Men har også hørt at man skal lære hunden at vi har lov til å ta fra h*n maten uten at den skal reagere negativt på det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naken Skrevet 29. november 2004 #4 Del Skrevet 29. november 2004 Har også hørt at man skal lære hunder, helt fra valpestadiet, at man kan ta fra dem ting, som mat f.eks. Dette kan komme godt med hvis hunden en gang har fått tak i noe som er giftig, eller på annen måte farlig for den. Dessuten tror jeg det ekstra viktig å lære hunden at man kan ta ting fra den/ "forstyrre" den litt mens den spiser o.l, hvis man har barn i huset. Barn vil uansett hva de er blitt lært, om å la hunden få fred når den spiser, kunne gjøre tabber i forhold til dette, og da er det viktig at hunden ikke er ekstremt beskyttende. Dette skal i alle fall vi gjøre med vår hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 29. november 2004 #5 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg bestemmer over min hund, og kan følgelig ta på henne når jeg vil. Det betyr IKKE at jeg skal "plage" og mase på henne hele tiden, men jeg skal f.eks. kunne ta fra henne maten mens hun spiser uten at hun protesterer. En hund som "beskytter" maten sin ved å knurre hvis man kommer for nær viser dominant oppførsel, og det synes jeg ikke er akseptabelt overfor mennesker. Hunden skal kjenne sin plass, og det er nederst på rangstigen. Regelen er i midlertid fin å lære bort til små barn, siden de ikke har forutsetninger for å være autoritære overfor en hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 29. november 2004 #6 Del Skrevet 29. november 2004 Enig med resten her.. Hvis du ser i mange forskjellige bøker og nettsteder, så ser du også at det er litt motstridende "regler" ute og går. Noen mener nok at dette er riktig, mens andre ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 29. november 2004 #7 Del Skrevet 29. november 2004 Er dere enig i at man ikke skal ta på sin egen hund i disse situasjonene? Jeg trodde man skulle ta i matskåla osv til valpen da den er liten for at den ikke skal bli overbeskyttende overfor maten. Det stemmer, og det gjelder i forhold til ens egen hund. Men når det gjelder fremmede hunder er det dumt å gå utifra at de har lært det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #8 Del Skrevet 29. november 2004 I huset er det jeg som bestemmer, ikke hunden. Før var man ekstra opptatt av det å ikke gå bort til en hund som spiser, og har man plutselig fått besøk, og en eller annen løper rett inn på kjøkkenet der hunden spiser, og skal passe på, er man uheldig så får man noen aldri så mange hundetenner på deg. Jeg er for at man skal, når valpen er liten, at man SKAL kunne gå bort til valpen mens den spiser, stikke hodet nedi skåla, røre i maten med hånden etc, også være mulig å ta fra hunden tyggebein, leker o.l. Det er ikke hunden som skal være sjefen i ditt eget hjem, blir den det, så har du lagt det store egget. Det jeg vil frem til: hvis du skulle få besøk, og de ikke vet at hunden ikke skal nærmes når den spiser, så er det jo du som må sitte med ansvaret og følelsen av det utslaget som blir av det. Var ikke noe særlig å komme inn til naboen med hund da man var liten, og bare kom en liten cm inn på kjøkkenet, og hunden stod og spiste og knurret helt ned i magen sin, for så etterpå å høre "ikke gå inn på kjøkkenet mens hunden spiser!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 29. november 2004 #9 Del Skrevet 29. november 2004 Om noen kommer og hopper rundt meg og skal ta på meg når jeg spiser eller sover så blir nok jeg også irritert. Er vel OK å la hunden få ha litt fred. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. november 2004 #10 Del Skrevet 30. november 2004 Om noen kommer og hopper rundt meg og skal ta på meg når jeg spiser eller sover så blir nok jeg også irritert. Er vel OK å la hunden få ha litt fred. Man trenger jo ikke drive å hoppe rundt hunden hver gang den spiser heller,- (skulle tatt seg ut ), men det er viktig at hunden lærer å akseptere det, helt i fra starten av. Når det er sagt, så synes jeg også man bør lære barna at det er en god regel å ikke forstyrre hunden når den spiser/ sover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 30. november 2004 #11 Del Skrevet 30. november 2004 Det er vel ingen her som mener at man skal forstyrre hunden hele tiden mens den spiser eller sover. Poenget er at man kan komme opp i situasjoner hvor dette er nødvendig og da kan det være greit om hunden ikke reagerer med å skambite deg. Jeg har selv måttet ta fra hunden min ting som den ikke har lov til å ha, og da var jeg glad jeg hadde lært den å godta at jeg tar mat og klapper han mens han spiser på tyggeben ol. Kan oppstå ganske mange uheldige situasjoner om man ikke lærer hundene dette. Og spesielt de som har barn bør lære hunden det. Selv om man gjentatte ganger ber barnet om å la hunden være i fred så kan man ikke forvente at det skal liste seg rundt hunden hver gang den spiser. Tenk om ungen er så uheldig at den snubler og faller i nærheten av matskåla til hunden da... det kan fort bli stygt. Jeg må si at jeg "underskriver" på det Hu i svingen skrev om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå