Gå til innhold

Underernærte barn, bør jeg melde fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar denne som anonym..

Min samboers tante har to døtre som vi ser hver jul. Hele familien hans er en ganske frisk og sunn, med unntak av disse to døtrene. De er helt utmagret! Jeg ville gjettet kanskje en BMI på 16-17 på hun eldste som er ca 16 og enda lavere på den yngste som er ca 13.

Moren er ganske tøff av seg, lar seg ikke prelle på nesa. Døtrene er stille og forsiktige, spesielt den yngste. Jeg mistenker ikke egentlig at det foregår noen form for mishandling, men de er bare så tynne begge to. De ser ut som de skal knekke sammen hvert øyeblikk! 

Familien er generelt veldig flinke på å opprettholde en fasade der alle problemer børstes under teppet. Jeg vet derfor ikke om f.eks begge har anoreksi eller om det er noe annet som foregår. Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 06182...035

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man en bekymring i forhold til barn så er man faktisk pliktig til å melde den bekymringen til barnevernet...

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor tror du det er et problem?  Hvordan vet du de er undernært?  Du kan ikke se på vekten og kroppen for å vite om de faktisk spise eller ikke. 

Anonymkode: 133c0...086

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du det er et problem?  Hvordan vet du de er undernært?  Du kan ikke se på vekten og kroppen for å vite om de faktisk spise eller ikke. 

Dersom noen er unormalt avmagret ser man det, jo.

Anonymkode: 328c6...c08

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp derfor jeg ikke enda har sendt noen bekymringsmelding; nettopp fordi jeg ikke vet hva det er som foregår. Det kan jo være at begge har høyt stoffskifte eller noe, men jeg vet ikke. I det tilfellet ville jeg vel sett dem hatt verdens største apetitt og fortsatt vært slanke, men de spiser nesten ingenting når jeg først ser dem spise. Jeg vet virkelig ikke, jeg er bare så utrolig bekymret.

Ts

Skrevet

Om en ser ut som en etiopiske barn som ikke får mat JA...men å være veldig tynn uten fett er ikke et tegn av undernæring.  

Skrevet

Neimen, da lufter du jo din bekymring til din samboer, så til hans mor/far hvis du virkelig ikke kan spørre moren deres direkte. Er du veldig ung selv? "De er da fryktelig tynne, spiser de? Trener de for mye? Er de syke? Eldre folk i generasjonen over har enten den samme bekymring og tør ta det opp med foreldrene, eller de vet nøyaktig beskjed: sånn var tante Margot også i tenårene, eller de har vært slik fra de var babyer, enda de spiser som normalt, eller: begge sliter med sykdom. Eller: de har dessverre anoreksi. 

Hvem hadde du egentlig tenkt å melde til? 

Anonymkode: 6c051...8c7

• Liker 3
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Bedre med en bekymrings melding for mye, enn en for lite.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem hadde du egentlig tenkt å melde til? 

Det er selvsagt barnevernet man melder slikt til hvis man melder i fra.

Hilsen fra en helt annen person enn den du siterte.

Anonymkode: a7e18...5b4

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar denne som anonym..

Min samboers tante har to døtre som vi ser hver jul. Hele familien hans er en ganske frisk og sunn, med unntak av disse to døtrene. De er helt utmagret! Jeg ville gjettet kanskje en BMI på 16-17 på hun eldste som er ca 16 og enda lavere på den yngste som er ca 13.

Moren er ganske tøff av seg, lar seg ikke prelle på nesa. Døtrene er stille og forsiktige, spesielt den yngste. Jeg mistenker ikke egentlig at det foregår noen form for mishandling, men de er bare så tynne begge to. De ser ut som de skal knekke sammen hvert øyeblikk! 

Familien er generelt veldig flinke på å opprettholde en fasade der alle problemer børstes under teppet. Jeg vet derfor ikke om f.eks begge har anoreksi eller om det er noe annet som foregår. Hva bør jeg gjøre? 

Da tar du det direkte opp med moren. Spør om det er noe galt siden de er så tynne, eller om det ligger til familien. Hvis du ikke tør, så snakk med din svigermor om det. Å melde tynne ungdommer til barnevernet uten å ha noen som helst peiling på hva som er grunnen er jo bare vanvittig!! Kan hende de drømmer om å bli modeller, kan hende de slanker seg i skjul for mor og mor ikke oppdager det (men dermed åpner øynene hvis andre påpeker det), kan hende jentene sliter med noe og bør få hjelp. Da er foreldrene til jentene første steg på veien. Hvis de reagerer svært uventet, går i forsvar eller lignende så kan det hende du bør vurdere andre veier. Feks. kontakte legen dems. 

Anonymkode: d3fa5...bc9

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt barnevernet man melder slikt til hvis man melder i fra.

Hilsen fra en helt annen person enn den du siterte.

Anonymkode: a7e18...5b4

Man melder ikke "selvsagt" slektninger til barnevernet fordi man syns noen ungdommer man møter en gang i året SER syke ut, og man ikke tør spørre dem eller foreldrene eller andre slektninger om de ER det. For alt ts vet, er de friske som fisker, eller alvorlig syke. Man "melder" muligens til helsesøster eller lærer (som kan oppmuntre til en prat med helsesøster, eller ta opp dette med foreldrene). Er ts virkelig bekymret for at foreldrene nekter jentene mat eller nødvendig helsehjelp? Og hun har ikke spurt noen om de trenger helsehjelp, hun melder heller fra til barnevernet enn å spørre familien? 

Jeg selv var en tynn og blek tenåring (broren min også), og det manglet ikke akkurat på kommentarer og spørsmål fra bekymrede tanter og venninner om jeg spiste, om jeg spiste nok, om jeg var syk. Moren min var helt lik da hun var ung, men hun også maste litt om den der blekheten. De jevnaldrende venninnene mine var verst, de insisterte på at jeg måtte ha spiseforstyrrelser. Jeg er fortsatt slank (og blek). Jeg har aldri likt kaker og julemat. Jeg har aldri hatt en spiseforstyrrelse eller vært alvorlig syk. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde lavere bmi enn du skisserer her hele oppveksten og langt opp i voksen alder uten at det feilte meg noe som helst. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde BMI på rundt 16 selv når jeg var i den alderen selv om jeg var frisk og rask, så det trenger ikke å være noe galt. Også håper jeg du finner en annen måte å beskrive folks kropper på enn "utmagret" og "ser ut som de skal knekke sammen hvert øyeblikk". 

• Liker 2
Skrevet

Du ser de en gang i året? Hvordan vet du at de ikke jobber med problemet? Om de virkelig ser underernærte ut ser vel skolen det også? Å melde folk til barnevernet slik syns jeg ikke noe om,da snakker du med foreldrene å hører hva de sier.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, dere lager jo bare unnskyldninger. Tenk om dere skulle gjort det samme med barnemishandling eller andre grusomme ting. Dette er en grunn for at mange barn sliter hjemme når ingen sier i fra. Det er bedre å melde fra en gang for mye, enn en gang for lite. Jeg hadde ringt og sendt inn en bekymringmelding. 

Jeg sier ikke at det er noe galt med familien, men tenk om. 

Anonymkode: a4f8c...f3b

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, dere lager jo bare unnskyldninger. Tenk om dere skulle gjort det samme med barnemishandling eller andre grusomme ting. Dette er en grunn for at mange barn sliter hjemme når ingen sier i fra. Det er bedre å melde fra en gang for mye, enn en gang for lite. Jeg hadde ringt og sendt inn en bekymringmelding. 

Jeg sier ikke at det er noe galt med familien, men tenk om. 

Men herregud- hun ser barna 1 gang i året og synes det er for tynne- og det skal hun melde seg til BV?  Helt latterlig. 

• Liker 5
Gjest canacas
Skrevet

Jeg hadde bmi på 14 når jeg var 15 år. Da gikk jeg på ungdomsskolen, og vi ble målt og veid jevnlig hele grunnskolen. Det dukket aldri opp noen bekymring på min vekt. Jeg spiste for øvrig ekstreme mengder mat (spiste samme som mine brødre), men var også svært aktiv.

Er du sikker på at de er underernærte?

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier samboeren din om saken? :)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud- hun ser barna 1 gang i året og synes det er for tynne- og det skal hun melde seg til BV?  Helt latterlig. 

Hva så? Det er en unnskyldning som ofte naboene bruker også.

Skrevet

Bedre å melde ifra ,  vekten lyver ikke.  Husker saken der en 10 åring døde av underernæring og ingen meldte ifra.  

Anonymkode: 81104...8da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...