Gå til innhold

3 år og 12kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 3 år og 12 kg. Hun har hatt spisevegring siden hun var baby og vi har vært på diverse sykehus pga dette. Det har blitt konkludert med at hun "bare er sånn". For meg er det forferdeli å se på hvor lite mat hun får i seg så det er vanskeli å slå seg til ro med dette. Er det noen som har tips? Hun er forresten lav også..ca 92 cm. Hun er like aktiv som de på samme alder, men merker at lunta hennes er mye kortere de dagene hun spiser som minst.

Anonymkode: c07e6...744

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå husker jeg ikke hva min var men var neppe noe særlig mer. Anyways, spiser barnet for lite så må jo dere finne hvilke måter barnet kan spise mer på og hvilke energitette matvarer barnet spiser mest av. Har dere fått hjelp av bup?

• Liker 2
Skrevet

Mine barnebarn var minst like lette da de var på høyde og alder med din. Ikke noe fysisk feil med de. De hadde engen skala på barnekontrollen. Nå er de 6 og 9 og er som de andre i klassen.

Anonymkode: 235bc...ae0

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi er 3 år og 12 kg. Hun har hatt spisevegring siden hun var baby og vi har vært på diverse sykehus pga dette. Det har blitt konkludert med at hun "bare er sånn". For meg er det forferdeli å se på hvor lite mat hun får i seg så det er vanskeli å slå seg til ro med dette. Er det noen som har tips? Hun er forresten lav også..ca 92 cm. Hun er like aktiv som de på samme alder, men merker at lunta hennes er mye kortere de dagene hun spiser som minst.

Det kan godt være at 'hun bare er sånn', mtp at hun er ekstremt småspist/har spisevegring. Men da tenker jeg at dere bør få veiledning og informasjon om hvordan hun kan få mest mulig næring ut av hver munnfull dere får i henne. Har dere hatt kontakt med ernæringsfysiolog? Kanskje dere kan få henvisning dit for å få hjelp til å planlegge et best mulig kosthold til henne? 

Det er forskjell på barn som spiser godt, men vokser sakte og barn som har fått oppfølging pga spisevegring siden spedbarnsalder. 

Anonymkode: 8b441...bbc

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ting hun liker, da? Gi henne det hun liker, og da helst det med mye næringsverdi. Min yngste var sånn da han var liten, men heldigvis var det enkelte ting han likte, og da lot jeg han spise så mye han ville av det. Det ble så ille med han til slutt at han ble innlagt for dehydrering, så å si at friske barn i Norge ikke sulter i hjel frivillig, er en sannhet med modifikasjoner.

Nå er han en voksen mann, men er fortsatt undervektig, og sier han liker å være sånn. 1.93 høy og ca 70 kilo. Mammahjertet synes det er for ille, men det er lite en kan gjøre nå.

Anonymkode: 73682...160

• Liker 1
Skrevet

Er hun prematur født, eller hvor lang og tung var hun da? Har hun blitt behandlet med noe, for eksempel lagt på respirator? 

Har prematurbarn som har lagt lenge på respirator og spiser om trent ingenting. Vi har spesialernæring som hun tidvis får i sonde, når hun spiser som minst. 

Anonymkode: 2dcc0...9b0

• Liker 2
Skrevet

Min 3 åring er 13 kg, så vekta er ikke noe å bekymre seg for. 

Men ville tatt kontakt med bup eller ernæringsfysiolog dir å sørge for at hun får nok næring siden hun er småspist

Anonymkode: 266aa...ba4

Skrevet

Hun var 3300 og 50 lang da hun ble født. Da vi var på sykehuset sist(da hun var 1 år) var det et ernæringsteam som fulgte oss og de sa at jeg gjorde alt riktig og at det var bare sånn hun var. De ga meg faktisk ingen tips. Hun spiser INGENTING hvis maten er blandet(eks gryterett). Hun liker kylling, laks,frokostblanning,ris, makaroni, og sodd. Så det går mye av dette. Lite variasjon. Jeg vet allerede til frokost om hun har en "spisedag" eller ikke. Så når jeg leverer henne i bhg vet jeg allerede at de kommer til å si at hun ikke har spist noe særlig den dagen. På disse dagene er det ingenting som hjelper. F.eks kan barnehagetantene si at barna skal få sjokoladekake og alle jubler(også min datter) men når hun får kaken vil hun ikke engang smake de dagene hun ikke spiser. Ca. 2-3 dager i uka.

TS

Skrevet

Men spiser hun sjokoladekake/andre gode ting de dagene hun har "spisedager"? 

Anonymkode: b8d34...4e6

Skrevet

Jepp, men begrenset inntak..vil som regel bare ha  1 stykke. 

TS

Skrevet

Jeg ser at det er en stund siden dere fikk oppfølging pga dette sist. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen og bedt om mer hjelp. Spesielt hvis det er sånn at hun flere dager i uka så å si ikke spiser - ikke engang søtsaker. 

Anonymkode: 8b441...bbc

Skrevet

Bare med utgangspunktet i vekta så er det vel flere som ligger der? Min datter veide ikke noe mer når hun var 3 år. Da hun startet på skolen veide hun rett under 20 kg, så hun har hele tiden vært en lettvekter.

Hvis hun ikke spiser, så er det en helt annen sak. Vår datter spiste også veldig lite, og det var veldig mye hun ikke ville ha. MEN, det viste seg at hun fikk i seg nok. Hun var frisk og rask hele tiden, og dette med apetitt gikk opp og ned. Nå spiser hun helt normalt (er 13 år nå da), men det tok ganske mange år før vi sluttet å bekymre oss.

MEN, er du i tvil så hør med fastlegen. Om ikke annet så ihvertfall for å få sjekket at hun ikke lider av noen mangler med tanke på vitaminer og mineraler.

• Liker 2
Skrevet

3 år og 13 kilo er faktisk godt innenfor normalen, om en i nedre del av skalan.

Barnet er frisk og aktiv. Og slik jeg forstår det så utvikles hun normalt.

http://resource.nhi.no/resource/4289-21-vekst-jente-1-5.pdf

Hva sier barnehagen om matinntak? Mange spiser bedre i barnehagen enn hjemme. Siden hun ikke er underernært så får hun jo mat i seg - ellers ville hun vært syk, slapp, underernært/avmagret etc.

Og dere er vel på vanlig helsekontroll som er en gang i året når de er små?

Så mitt råd: slapp av! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...