Awan Skrevet 7. desember 2016 #1 Skrevet 7. desember 2016 Hei. Jeg er i en veldig forvirrende og hjelpeløs situasjon. Jeg giftet meg med en amerikaner i april 2015, og har søkt om skillsmisse i USA. Jeg ringte tinghuset for å høre hvordan prosessen gikk og hvordan jeg lå an. Jeg fikk beskjed om at jeg som norsk statsborger IKKE kan søke om skillsmisse..KRISE!! det var nettopp derfor JEG søkte, fordi han ikke gadd å gi informasjon til advokaten min. Det er helt utrolig at ingen og spesielt ikke min advokat har gitt informasjon om dette, det er tross alt masse penger jeg har brukt for ingen nytte. Hvordan skal jeg få han til å søke om skillsmisse når han ikke ville samarbeide i første omgang ? Er det noen som har erfaring med dette og vet hva jeg kan gjøre for å få dette unna fortest mulig ? Hva om jeg søker fra norge, hvordan er prosessen da ? Takk på forhånd
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #2 Skrevet 7. desember 2016 Er du i usa så kontakter du en nNorsk ambasade eller en sjømannskirke og får dem til å hjelpe deg. I Norge https://skjema.fylkesmannen.no/Separasjon-og-skilsmisse/ Anonymkode: e9916...2a0 6
Frukthage Skrevet 7. desember 2016 #3 Skrevet 7. desember 2016 Hei! Så lenge ekteskapet er anerkjent i Norge, kan du fremme separasjon overfor Fylkesmannen på normal måte. Dette følger av ekteskapsloven § 30 bokstav b. Bestemmelsen lyder i sin helhet følgende: Dersom ikke annet er fastsatt ved overenskomst med fremmed stat, kan ekteskapssak reises ved norsk domstol: § 30 b. Når ekteskapssak kan anlegges i Norge Dersom ikke annet er fastsatt ved overenskomst med fremmed stat, kan ekteskapssak reises ved norsk domstol: a) når saksøkte har bopel i riket, eller b) når saksøkeren har bopel i riket og enten har bodd her de siste to år eller tidligere har hatt bopel her, eller c) når saksøkeren er norsk statsborger og det godtgjøres at hun eller han på grunn av sitt statsborgerskap ikke vil kunne reise sak i det land hvor vedkommende har bopel, eller d) når begge ektefeller er norske statsborgere og saksøkte ikke motsetter seg at saken reises for norsk domstol, eller e) når det blir søkt om skilsmisse på grunnlag av separasjon som er meddelt her i riket, i løpet av de fem foregående år, eller f) når ekteskap er inngått her i landet, og det godtgjøres at saksøkeren ikke vil kunne reise sak i det landet han eller hun er statsborger eller har bopel. 0 5
Frukthage Skrevet 7. desember 2016 #4 Skrevet 7. desember 2016 Kom tilbake til meg hvis du skulle ha behov for flere oppklarende svar. Jeg er jurist, men har riktignok ikke familierettslig tematikk i min nåværende jobb 2
Frukthage Skrevet 7. desember 2016 #5 Skrevet 7. desember 2016 (endret) Morsomt at ambassader ble nevnt her, da utenriksstasjoner er en del av min nåværende jobb. Jeg vil imidlertid anbefale deg å ordne dette med rettslige myndigheter i Norge, da tilfeller som dette ikke vil bli prioritert av norske utenriksstasjoner i vestlige land. De fleste norske utenriksstasjonene i USA er imidlertid generalkonsulater, ikke ambassader, og de vil da ha begrenset med kvalifiserte ressurser for å hjelpe deg. Endret 7. desember 2016 av Frukthage
Awan Skrevet 7. desember 2016 Forfatter #6 Skrevet 7. desember 2016 52 minutter siden, Frukthage skrev: Hei! Så lenge ekteskapet er anerkjent i Norge, kan du fremme separasjon overfor Fylkesmannen på normal måte. Dette følger av ekteskapsloven § 30 bokstav b. Bestemmelsen lyder i sin helhet følgende: Dersom ikke annet er fastsatt ved overenskomst med fremmed stat, kan ekteskapssak reises ved norsk domstol: § 30 b. Når ekteskapssak kan anlegges i Norge Dersom ikke annet er fastsatt ved overenskomst med fremmed stat, kan ekteskapssak reises ved norsk domstol: a) når saksøkte har bopel i riket, eller b) når saksøkeren har bopel i riket og enten har bodd her de siste to år eller tidligere har hatt bopel her, eller c) når saksøkeren er norsk statsborger og det godtgjøres at hun eller han på grunn av sitt statsborgerskap ikke vil kunne reise sak i det land hvor vedkommende har bopel, eller d) når begge ektefeller er norske statsborgere og saksøkte ikke motsetter seg at saken reises for norsk domstol, eller e) når det blir søkt om skilsmisse på grunnlag av separasjon som er meddelt her i riket, i løpet av de fem foregående år, eller f) når ekteskap er inngått her i landet, og det godtgjøres at saksøkeren ikke vil kunne reise sak i det landet han eller hun er statsborger eller har bopel. 0 Tusen takk for gode svar hvis jeg gjør dette i Norge, blir jeg automatisk skillt i USA også ?
Awan Skrevet 7. desember 2016 Forfatter #7 Skrevet 7. desember 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du i usa så kontakter du en nNorsk ambasade eller en sjømannskirke og får dem til å hjelpe deg. I Norge https://skjema.fylkesmannen.no/Separasjon-og-skilsmisse/ Anonymkode: e9916...2a0 Ja, det var lurt. Takk
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #8 Skrevet 7. desember 2016 3 minutter siden, Awan skrev: Tusen takk for gode svar hvis jeg gjør dette i Norge, blir jeg automatisk skillt i USA også ? Nei. Anonymkode: eb5d8...a01
Awan Skrevet 7. desember 2016 Forfatter #9 Skrevet 7. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: eb5d8...a01 Da er jeg egentlig tilbake på scratch igjen da ? Det viktigste for meg er å være skillt i USA, i og med at det er her jeg for det meste holder til
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #10 Skrevet 7. desember 2016 23 minutter siden, Awan skrev: Da er jeg egentlig tilbake på scratch igjen da ? Det viktigste for meg er å være skillt i USA, i og med at det er her jeg for det meste holder til Beholder du oppholdstillatelsen når du blir skilt etter så kort tid, da? Anonymkode: eb5d8...a01
Awan Skrevet 7. desember 2016 Forfatter #11 Skrevet 7. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beholder du oppholdstillatelsen når du blir skilt etter så kort tid, da? Anonymkode: eb5d8...a01 Han flyttet til Norge med meg, så jeg søkte aldri om oppholdstillatelse. Jeg har av andre årsaker fortsatt oppholdt meg en del i USA, men har vært her på turistvisum 3 mnd av gangen fordi det passer bedre sånn.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #12 Skrevet 7. desember 2016 Dere giftet dere i USA eller i Norge? Du skal flytte permanent tilbake til Norge da? Anonymkode: 86ae3...217
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #13 Skrevet 7. desember 2016 1 time siden, Frukthage skrev: Morsomt at ambassader ble nevnt her, da utenriksstasjoner er en del av min nåværende jobb. Jeg vil imidlertid anbefale deg å ordne dette med rettslige myndigheter i Norge, da tilfeller som dette ikke vil bli prioritert av norske utenriksstasjoner i vestlige land. De fleste norske utenriksstasjonene i USA er imidlertid generalkonsulater, ikke ambassader, og de vil da ha begrenset med kvalifiserte ressurser for å hjelpe deg. Uansett, frøken jurist, så vil de kunne veilede henne til hvor hun skal eller kan henvende seg. Anonymkode: e9916...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2016 #14 Skrevet 7. desember 2016 Jeg skjønner ikke her. Hvor giftet du deg? Norge eller USA? Om du har giftet deg i USA må du bare søke om skillsmesse I USA. Anonymkode: 86ae3...217
Awan Skrevet 7. desember 2016 Forfatter #15 Skrevet 7. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere giftet dere i USA eller i Norge? Du skal flytte permanent tilbake til Norge da? Anonymkode: 86ae3...217 Vi giftet oss i USA. Kort fortalt, vi flyttet til Norge - han flyttet tilbake etter 7 mnd - nesten halvt år senere ble jeg sammen med en tidligere amerikans kollega - etter det har jeg reist fram og tilbake på turist visum. Derfor er det viktigere for meg å bli skilt i USA fordi det er her jeg oppholder meg (selv om jeg har adresse i Norge). Er så mye styr med amerikanske lover og regler, vil bli fortest mulig ferdig med dette. Skillsmisse i Norge kan jeg da ta senere, da dette er litt lettere
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #16 Skrevet 8. desember 2016 Det første du bør gjøre er å finne en divorce attorney i delstaten du søker skilsmisse i, da reglene varierer fra stat til stat. En divorce decree må skrives hvor dere fordeler alt av assets (eiendom osv). Advokaten vil file for divorce, hvor da dere begge signerer decree. Er dere uenige/han ikke vil signere kan det hende dere/du må foran en dommer som da vil dømme skilsmisse selv om han ikke er tilstede. Men igjen, prosedyren er ulik fra stat til stat. Det er vanskelig å si spesifikt hva du må gjøre da du ikke nevner hvilken stat det er snakk om. Anonymkode: 149c8...553 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #17 Skrevet 8. desember 2016 Du er ikke en amerikansk statsborger og har ikke oppholdtilatelse å være der langvarig uansett. Hvordan klarer du å være så lenger der uten å jobbe? Var du gift i norge eller USA? Anonymkode: 86ae3...217 1
Awan Skrevet 8. desember 2016 Forfatter #18 Skrevet 8. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke en amerikansk statsborger og har ikke oppholdtilatelse å være der langvarig uansett. Hvordan klarer du å være så lenger der uten å jobbe? Var du gift i norge eller USA? Anonymkode: 86ae3...217 Hvordan kan advokaten hjelpe meg når de sier jeg ikke kan søke om skilsmisse fordi jeg ikke er US residence ? Jeg har allerede fått hjelp av et advokatfirma da jeg søkte om skilsmisse, men dette gikk tydeligvis ikke i følge tinghuset i Florida (der jeg giftet meg). Den eneste muligheten da er jo å lure han på en eller annen måte til å søke om det, i og med at han er derfra..grunnen til at jeg kan være her 3 mnd av gangen er fordi jeg har spart opp penger til det. Regner med jeg blir i Norge for å jobbe etter disse neste 3 mnd jeg oppholder meg her
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #19 Skrevet 8. desember 2016 Selvfølgelig kan du søke om skilsmisse selv om den andre parten nekter å signere på papirer. Det tar litt lenger tid, men er ikke umulig. I Florida må du søke om petition for dissolution, og denne må da bli 'served' din amerikanske ektemann. Hvis han enda nekter å signere så vil du få default judgment fra retten og skilsmissen vil gå gjennom. Florida er en ganske enkel stat å bli skilt i da de er en s.k no fault state. Men du må ha en divorce attorney. De fleste godtar å snakke over telefonen om du ikke kan møte opp personlig, Anonymkode: 149c8...553 1
Awan Skrevet 8. desember 2016 Forfatter #20 Skrevet 8. desember 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan du søke om skilsmisse selv om den andre parten nekter å signere på papirer. Det tar litt lenger tid, men er ikke umulig. I Florida må du søke om petition for dissolution, og denne må da bli 'served' din amerikanske ektemann. Hvis han enda nekter å signere så vil du få default judgment fra retten og skilsmissen vil gå gjennom. Florida er en ganske enkel stat å bli skilt i da de er en s.k no fault state. Men du må ha en divorce attorney. De fleste godtar å snakke over telefonen om du ikke kan møte opp personlig, Anonymkode: 149c8...553 Jeg har søkt om petition for dissolution, men problemet er at da jeg ringte tinghuset i Florida for å høre hvordan prosessen lå an, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kan søke om skilsmisse fordi jeg ikke har US residence..Hva i alle dager gjør jeg da ? har ringt både ambassaden og generalkonsulatet i NY, ingen kan hjelpe meg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå