Gå til innhold

Birgitte Tengs saken gjenopptas.

tirben

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Vera said:

Det var ikke det brukeren kommenterte nei. 

Foreslår at du leser hele diskusjonen før du trekker konklusjoner. 
Du skriver at jeg insuinerer at Tengs mor er utilregnelig..det sier litt om hva du ønsker å tilføre diskusjonen. 

Da har jeg misforstått.

Hva var det du reagerte sånn på av det Lorieen har skrevet?

Om ikke Birgittes mors tilregnelighet var det som ble trukket i tvil, hvorfor trakk du på banen hennes psykologiske tilstand?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vingemutter skrev (3 minutter siden):

Da har jeg misforstått.

Hva var det du reagerte sånn på av det Lorieen har skrevet?

Om ikke Birgittes mors tilregnelighet var det som ble trukket i tvil, hvorfor trakk du på banen hennes psykologiske tilstand?

Jeg har allerede svart på det du etterspør, flere ganger. Det er også flere andre brukere som svarer på det. 
Jeg har forøvrig ikke skrevet spesifikt om Birgittes mor psykologiske tilstand. Jeg har skrevet generelt om hva jeg tror man kan forvente i en slik situasjon.

Når vi først snakker om tilregnelighet; hvor tilregnelig og rasjonell tror du at du selv ville ha vært om noen knuste hodet til barnet ditt? Kan det tenkes at det er derfor vi har en ekstern etat som etterforsker og utmåler straff?

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Politiet hadde heller ikke lagt fram noe seriøst forsøk på å vise hvorfor det også fantes spor etter andre, ukjente personer på buksen.

Viktigere var det likevel av det i tillegg var funnet hår og DNA-spor fra tre andre, uidentifiserte personer i hendene på offeret – men ikke fra Vassbakk. Ifølge retten var dette usannsynlig, og derfor et punkt som klart talte til den tiltaltes fordel – uten at politiet på noen måte hadde lagt vekt på det.

https://www.nettavisen.no/5-95-1498970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at to fagdommere og tre legdommere er enig med meg i at DNA kunne ha smittet over. Jeg tok opp dette med oversmitte tidligere i tråden.

I fjor ble jeg overrasket over at han ble dømt skyldig, nettopp på grunn av alle de andre DNA-funnene på strømpebuksen, og DNA og hårstråene i hendene hennes, som ikke tilhørte Birgitte, fetteren eller Vassbakk.

Hvor kom hårstråene og de andre DNA-funnene fra? Hvem avsatte DNA og hår på strømpebuksen og i hendene hennes? Var de avsatt på en helt uskyldig måte før drapet, under sosialt samvære, eller smittet over etterpå når politiet oppbevarte klærne i et ulåst rom hvor alle hadde tilgang? Kunne ikke Vassbakks DNA kommet dit på samme måte som alle de andre sporene? Kunne ikke et av de andre sporene være fra drapsmannen?

Politiet hadde ingen forklaring på de andre sporene, og det er derfor retten kritiserte politiet. Alt som talte for at Vassbakk IKKE kunne være skyldig, ble lagt til side. Det ble ikke engang forsøkt forklart. Det er ikke den tiltalte som skal bevise at han er uskyldig. https://www.aftenposten.no/norge/i/4op7qo/53-aaringen-fikk-endevendt-livet-i-mediene-med-baade-navn-seksuelle-preferanser-og-intime-detaljer-saa-ble-han-frikjent

Lagmannsretten brukte mye tid på kritikk av påtalemyndigheten i dommen. Selv om to av syv dommere var uenig, mener lagmannsrettens flertall at påtalemyndigheten har gått i en såkalt «bekreftelsesfelle».

Det betyr at de mener politiet har jobbet mot å bekrefte sin egen hypotese, fremfor å se på hva som taler mot hypotesen – slik politiet skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig at dette er seier for rettssikkerheten, men jeg håpet inderlig for både foreldrene og fetteren sin del at de hadde funnet riktig mann. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (4 timer siden):

Ble veldig overrasket over frifinnelsen uten å ha inngående kjennskap til saken.

Har heller ikke inngående kjennskap til saken, men altså to stykker har blitt siktet for samme drap og begge er frikjent. Et eller annet sted svikter det noe men vet ikke hva ..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye enklere å overføre DNA enn man trodde. Det har vært gjort tester med  en person som vasket hendene flere ganger, før han berørte en ren t-skjorte. Da de testet t-skjorten, fant de hans DNA... men også kollegaers DNA og hans partners DNA, som satt hjemme og ikke hadde vært i nærheten av plagget.

Og de siste DNA testene i år fant spor av nye menn, en kompis av Birgitte og en kriminaltekniker.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-kompisens-dna-pa-strompebuksa/80359586

Kompisen har sikkert alibi. Han ga Birgitte en klem i gågata, flere timer før hun ble myrdet. Politiet mener at hans DNA er på strømpebuksa fordi Birgitte tok seg på kinnet, og så tok seg på strømpebuksa. Kriminalteknikeren kan bare forklares med forurensing, at hans DNA kom dit under håndtering av bevisene. https://www.dagbladet.no/nyheter/politi-pa-astedet-ser-ikke-problemet/77783653

Og på åstedet gikk mange, mange rundt uten hansker. Det hadde vært nok at en av de som var der, hadde vært på samme bensinstasjon som Vassbakk, og tatt på noe som han hadde rørt ved.

For ikke å snakke om hvordan de tørket og oppbevarte plaggene, i ulåst rom, helt åpent for alle som kom dit kunne ha tatt på de.

Og de ukjente hårstråene, ikke minst. De som ble funnet inne i Birgittes blodige, knyttete hender, på halskjedet og trusa.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-ukjente-har-ingen-forstaelse/80254772

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Newbeginnings said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gEM64J/dommen-mot-vassbakk-leses-naa-dommerne-har-vaert-uenige

Oi, han ble frikjent! Stakkars foreldre, de står fortsatt uten noe endelig svar...

Stakkars foreldre!. Trist å ikke få et svar! Og de måtte gå igjennom alt dette på nytt. Stakkars de!

Stakkars Vassbakk (dersom han faktisk er uskyldig i dette). De hadde ikke nok beviser til å dømme han for dette. Han kan ha vært helt uskyldig! . Jeg synes at det var merkelig at han svimte av i rettsak en gang. Det skulle man vel ikke tro at han ville gjøre om han var skyldig?

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattens rytter skrev (7 timer siden):

Ein siger for rettsstaten. 

Ja, og en drapsmann går fri, det er virkelig noe å juble over. Men du virker jo i andre tråder å ha stor sympati med både voldtektsmenn og drapsmenn, så jeg burde vel ikke være overrasket.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (27 minutter siden):

Stakkars foreldre!. Trist å ikke få et svar! Og de måtte gå igjennom alt dette på nytt. Stakkars de!

Stakkars Vassbakk (dersom han faktisk er uskyldig i dette). De hadde ikke nok beviser til å dømme han for dette. Han kan ha vært helt uskyldig! . Jeg synes at det var merkelig at han svimte av i rettsak en gang. Det skulle man vel ikke tro at han ville gjøre om han var skyldig?

Vassbakk er skyldig, men bevisene holdt ikke mål. Det er ikke noe stakkars Vassbakk.

Stakkars paret Tengs, som nok en gang har fått hjertesårene sine revet opp. De kommer etter all sannsynlighet til å gå i graven uten å noen gang få svar på hvem som drepte deres eneste barn. 
Stakkars Birgitte, som måtte dø før livet hadde begynt, fordi en pervers avviker ikke klarte å styre seg.
Stakkars Jorunn Øpsen som ble angrepet og antastet av Vassbakk og nesten drept, stakkars dama som ble angrepet med ei sykkelpumpe, stakkars alle han har stjålet klær og sko fra. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lorieen skrev (4 timer siden):

Vassbakk er skyldig, men bevisene holdt ikke mål.

Ja, så var det dette med rettsikkerheten da. 

Kanskje vi skal få en gjeng synsere til å vurdere saker hvor tiltalte blir frikjent og kunne overprøve saken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (5 timer siden):

Ja, så var det dette med rettsikkerheten da. 

Kanskje vi skal få en gjeng synsere til å vurdere saker hvor tiltalte blir frikjent og kunne overprøve saken? 

Vi må nok godta at ingen blir dømt i denne saken, pga for dårlige bevis. Uansett hvem som blir hanket inn som skyldig, så blir det umulig å bekrefte eller avkrefte. Den skyldige kan også ikke ha vært en av de mistenkte. 

Jeg tror iallefall litt på at tina og bitgitte har samme gjerningsmann. Men ikke hugget i stein det heller. 

Det er vanskelig å tro at vassbakk ikke har noe med birgitte saken å gjøre mtp DNA  avviket han har. Eller vært i nærheten av henne. Men vi må vel akseptere at det er for få bevis til å utvilsomt peke ut en skyldig her. 

Merkelig at de ikke har ettergått hår prøver mer. På et veldig tidlig tidspunkt.  Også er det alt for mye løse tråder, i disse sakene som ikke holder mål.

Jeg tror iallefall ikke fettern er skyldig. Der er alt for mye lagt vekt på ting de ikke har verifsert og bygget på påstander.

Uansett så håper jeg alle feilene som er gjort i disse sakene, ettergås og står som eksempel som hvordan man ikke bedriver etterforskning.  Selv om også myeav arbeidet er bra. Så blir totalen for dårlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De burde aldri identifisert Vassbakk i media. De har hengt alt for mye på det ørlille DNA-beviset. Antakelig har de håpet på å finne mer som underbygget det underveis, og så har de ikke greid det.

Det er veldig mye som ikke henger på greip i Vassbakk sin forklaring, både den gang da og nå. Selvfølgelig har ikke DNA-et hans flydd inn et vindu på lensmannskontoret og festet seg i blodet på strømpebuksa til Birgitte, det er det vel ingen som tror heller. Problemet er at det er for små mengder. Det er ikke nok til å stadfeste UTEN ENHVER RIMELIG TVIL at han er gjerningsmannen. Derfor går han fri.

Endret av Lorieen
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det sikkert en strøm av saker til gjennomtakelseskommisjonen, hvor de tiltalte har blitt felt av DNA. Hvis dna på plagg blir undersøkt på nytt, så vil de finne flere personers DNA der. Hvilket skal man legge mest vekt på? 🤷‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns så utrolig synd på Birgittes foreldre! Ikke nok med at de mister sitt eneste barn på den grusomste måten, politiet klarer å gjøre alt enda verre for dem (godt gjort!) ved å utvise total inkompetanse i etterforskningen fra dag 1! De har lidd i flere tiår, familien har i tillegg til tapet av Birgitte blitt helt splittet og ødelagt og politiet har stadig gitt dem nytt håp om at saken skal bli løst, men det blir den jo aldri, fordi de rotet det til og hadde tunellsyn fra første stund. 

Det hører med til historien om den skandaløse Birgitte Tengs-etterforskningen at han som ledet avhørene av fetteren, som ble sett på som "state of the art" og den store guru på avhørsteknikk på den tiden, men som senere fikk sterk kritikk, tok sitt eget liv. Ja, avhørene skulle aldri vært gjennomført på den måten, men han gjorde det han var opplært til og fikk beskjed om. Slik gjorde man det på den tiden. Da kritikken senere kom og man endret avhørsmetoder, ble han, etter hva jeg har lest opp gjennom årene "kastet under bussen" av ledelsen, han sto alene og fikk ingen støtte av de over ham. 

https://www.politiforum.no/avhorsmetodikk-birgitte-tengs-saken-stian-elle/syndebukken---del-3-saken-som-aldri-slapp-2000-2007/150542

Det er så mye som er fælt i denne saken. Men ingenting slår selvsagt lidelsen til Birgittes foreldre. Tenk om de kunne fått et svar, i det minste.  Nå er det nok for sent. 

Endret av tove77
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne_Toholt
Lorieen skrev (23 minutter siden):

De burde aldri identifisert Vassbakk i media. De har hengt alt for mye på det ørlille DNA-beviset. Antakelig har de håpet på å finne mer som underbygget det underveis, og så har de ikke greid det.

Det er veldig mye som ikke henger på greip i Vassbakk sin forklaring, både den gang da og nå. Selvfølgelig har ikke DNA-et hans flydd inn et vindu på lensmannskontoret og festet seg i blodet på strømpebuksa til Birgitte, det er det vel ingen som tror heller. Problemet er at det er for små mengder. Det er ikke nok til å stadfeste UTEN ENHVER RIMELIG TVIL at han er gjerningsmannen. Derfor går han fri.

Spot on. 

Man kan tro så mye man vil, og personlig tror jeg at vedkommende de nå har frifunnet er riktig mann, men har man ikke nok til å dømme så skal vedkommende selvfølgelig ikke dømmes. Det triste med saken er at vi nå sannsynligvis aldri får svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...