moonflower__ Skrevet 1. januar 2022 #421 Del Skrevet 1. januar 2022 (endret) On 12/31/2021 at 4:51 PM, Frida said: Jeg kan godt forstå foreldrene hennes. Samtidig tror/vet jeg at fetteren er totalt uskyldig. Jeg tror til og med at faren til fetteren forstår foreldrene hennes, jeg hørte ham si det i et intervju. Selvfølgelig er det uhyre vondt med en splittet slekt, så at sårene er mange, det tviler jeg ikke på. Men å sette i gang en tirade mot foreldrene hennes, det synes jeg er skikkelig ufint. Har du gått i skoene deres? Ok, da kan du uttale deg, ellers ikke. Synes jeg. Det går fint an å ha to tanker i hodet samtidig. Nå har jeg vel strengt tatt ikke satt i gang noen tirade. Jeg har heldigvis ikke gått i deres sko, men det kan vel de færreste av oss si. Hva med fetterens sko, eller foreldrene hans? Kanskje mor og far til Birgitte skal gå i deres sko? Kommentaren din om å ha to tanker i hodet samtidig treffer godt her ja Far til Birgitte sier i den avisartikkelen at de ENDA(!) ikke vet om de skal trekke kravet om erstatning, selv om politiet har sagt at fetteren er sjekket ut av saken. Det er det jeg kritiserer. De har stolt blindt på politiet til nå, og jeg klandrer dem ikke for det heller, vi har god tillit til politiet her i landet og som regel med god grunn. Men det er grums i politiets historie, og det har de selv bemerket og kritisert. Foreldrene til Birgitte har vel en viss interesse av å lære om hvordan dette kan gå til, og lese om saker hvor dette har skjedd? For det er overhode ikke unikt med falsk tilståelse. Torger Tengs sier han kun har lest overskriftene angående dette, han har ikke satt seg inn i hvordan dette fungerer. Og jeg kan skjønne det til en viss grad også; at han tidligere har unngått å lese om saken for å ta vare på seg selv, det er forståelig. Men om det var en tid for å ta tak i dette, så er det faktisk nå. Endret 1. januar 2022 av moonflower__ 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 2. januar 2022 #422 Del Skrevet 2. januar 2022 moonflower__ skrev (2 timer siden): Nå har jeg vel strengt tatt ikke satt i gang noen tirade. Jeg har heldigvis ikke gått i deres sko, men det kan vel de færreste av oss si. Hva med fetterens sko, eller foreldrene hans? Kanskje mor og far til Birgitte skal gå i deres sko? Kommentaren din om å ha to tanker i hodet samtidig treffer godt her ja Far til Birgitte sier i den avisartikkelen at de ENDA(!) ikke vet om de skal trekke kravet om erstatning, selv om politiet har sagt at fetteren er sjekket ut av saken. Det er det jeg kritiserer. De har stolt blindt på politiet til nå, og jeg klandrer dem ikke for det heller, vi har god tillit til politiet her i landet og som regel med god grunn. Men det er grums i politiets historie, og det har de selv bemerket og kritisert. Foreldrene til Birgitte har vel en viss interesse av å lære om hvordan dette kan gå til, og lese om saker hvor dette har skjedd? For det er overhode ikke unikt med falsk tilståelse. Torger Tengs sier han kun har lest overskriftene angående dette, han har ikke satt seg inn i hvordan dette fungerer. Og jeg kan skjønne det til en viss grad også; at han tidligere har unngått å lese om saken for å ta vare på seg selv, det er forståelig. Men om det var en tid for å ta tak i dette, så er det faktisk nå. Ja, du får bare bestemme det du, om du synes det er rett å gjøre. Vi får bare være uenige. Jeg tror nok de sakte, men sikkert innser sannheten, men jeg synes de skal få den tiden de trenger. Familien er ødelagt, jeg tror den aldri kan repareres, til det har altfor mye skjedd. Dessverre. Det er de, familien til Birgitte og fetteren, som må leve med dette. Ikke vi som står utenfor og synser, mener og forlanger. Vi vet ikke hvordan det har vært, jeg kan forestille meg at det har vært forferdelig grusomt for begge sider. Men jeg har aldri erfart noe slikt, ikke noe lignende engang, derfor vil jeg ikke dømme eller forlange noe som helst. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gasellen Skrevet 2. januar 2022 #423 Del Skrevet 2. januar 2022 De har levd med en etablert sannhet i over 20'år. Ikke så rart at det tar tid å synke inn at de har tatt feil. Men ja - det må det bare gjøre. Forbausende mye ubrukelig politiarbeid på 90-tallet. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. januar 2022 #424 Del Skrevet 2. januar 2022 On 12/7/2016 at 11:09 PM, Isitfair said: Hvordan kan dere være så skråsikre på at det ikke var fetteren som gjorde det? Dette er et seint svar og det er kanskje noen andre som har svart allerede, men vi har ikke omvendt bevisbyrde i norsk rettsvesen, selv om det noen ganger nærmest har vært praktisert. Hvis du er tiltalt skal ikke du bevise din uskyld, det er aktoratet som må bevise din skyld. Det fins ingen beviser mot fetteren annet enn et vitne som mente han hadde sett fetteren i byen etter at fetteren i følge seg selv og sin far hadde gått til sengs. Fetteren hadde visst nok noe historikk med kikking på jenter, og det gjorde at politiet valgte å se bort i fra vitnemålet til fetterens far om at fetteren hadde kommet hjem og gått til sengs forholdsvist tidlig, jeg tror det var sånn ca. 23:30. Det eneste politiet hadde som grunnlag for tiltale var en tilståelse som var kommet fram etter spekulative avhør der han var varetektsfengslet i flere uker. Prøv å se for deg å være 19 år, uten så mye livserfraing. Så må du sitte i avhør i flere uker med en voksen politietterforsker, som har status som ledende i Norge, og som på forskjellige måter prøver å presse fram en tilståelse. Avhørene ble dessverre ikke tatt opp på bånd, men fetteren ble bedt om å se for seg at han hadde drept Birgitte Tengs og beskrive hvordan det kunne ha gått for seg. Det er jo så spekulativt og hårreisende fra politiets side at enhver med et minimum av rettsfølelse kan se at fetteren aldri burde ha blitt varetektsfengslet, langt mindre dømt til erstatning. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 2. januar 2022 #425 Del Skrevet 2. januar 2022 Collan skrev (2 minutter siden): Dette er et seint svar og det er kanskje noen andre som har svart allerede, men vi har ikke omvendt bevisbyrde i norsk rettsvesen, selv om det noen ganger nærmest har vært praktisert. Hvis du er tiltalt skal ikke du bevise din uskyld, det er aktoratet som må bevise din skyld. Det fins ingen beviser mot fetteren annet enn et vitne som mente han hadde sett fetteren i byen etter at fetteren i følge seg selv og sin far hadde gått til sengs. Fetteren hadde visst nok noe historikk med kikking på jenter, og det gjorde at politiet valgte å se bort i fra vitnemålet til fetterens far om at fetteren hadde kommet hjem og gått til sengs forholdsvist tidlig, jeg tror det var sånn ca. 23:30. Det eneste politiet hadde som grunnlag for tiltale var en tilståelse som var kommet fram etter spekulative avhør der han var varetektsfengslet i flere uker. Prøv å se for deg å være 19 år, uten så mye livserfraing. Så må du sitte i avhør i flere uker med en voksen politietterforsker, som har status som ledende i Norge, og som på forskjellige måter prøver å presse fram en tilståelse. Avhørene ble dessverre ikke tatt opp på bånd, men fetteren ble bedt om å se for seg at han hadde drept Birgitte Tengs og beskrive hvordan det kunne ha gått for seg. Det er jo så spekulativt og hårreisende fra politiets side at enhver med et minimum av rettsfølelse kan se at fetteren aldri burde ha blitt varetektsfengslet, langt mindre dømt til erstatning. Politiet løy også til fetteren, de sa at foreldrene hans hadde trukket tilbake alibiet hans, dvs. at de ikke visste når han kom hjem. Hårreisende metoder fra politiets side, håper fetteren får en klekkelig erstatning. Ikke at det hjelper på et liv preget av denne grusomme saken, men som en tydelig oppreisning! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. januar 2022 #426 Del Skrevet 2. januar 2022 1 minutt siden, Frida said: Politiet løy også til fetteren, de sa at foreldrene hans hadde trukket tilbake alibiet hans, dvs. at de ikke visste når han kom hjem. Hårreisende metoder fra politiets side, håper fetteren får en klekkelig erstatning. Ikke at det hjelper på et liv preget av denne grusomme saken, men som en tydelig oppreisning! Tengs-saken er ikke den første norsk kriminalsaken der politiet har bestem seg for en gjerningsmann og så tilpasset bevisene deretter. Forhåpentligvis er det mange som husker Fritz Moen, Liland, Fredriks Fasting Torgersen og så videre. Jeg håper Tengs-saken og de andre jeg har nevnt er pensum på politihøyskolen. Det burde også være pensum inne pskyologi, at vi mennesker har lett for å låse oss til en oppfatning tilpasse data etter den, i stedet for å tilpasse oppfatningen vår etter data. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. januar 2022 #427 Del Skrevet 2. januar 2022 On 9/8/2021 at 1:02 PM, trioving said: Er det noen som vet om disse dokumentarene er tilgjengelige som torrents noe sted? VG har en utmerket podcast om Tengs-saken. Gå til https://www.vg.no/podkast/vgtv/program/100417 og bla det bakover i arkivet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 2. januar 2022 #428 Del Skrevet 2. januar 2022 Collan skrev (3 minutter siden): Tengs-saken er ikke den første norsk kriminalsaken der politiet har bestem seg for en gjerningsmann og så tilpasset bevisene deretter. Forhåpentligvis er det mange som husker Fritz Moen, Liland, Fredriks Fasting Torgersen og så videre. Jeg håper Tengs-saken og de andre jeg har nevnt er pensum på politihøyskolen. Det burde også være pensum inne pskyologi, at vi mennesker har lett for å låse oss til en oppfatning tilpasse data etter den, i stedet for å tilpasse oppfatningen vår etter data. Helt enig. Moen-saken var her i byen, har lest mye om den. Også de andre sakene du nevner, nedslående at det i det hele tatt gikk an! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. januar 2022 #429 Del Skrevet 2. januar 2022 1 hour ago, Frida said: Helt enig. Moen-saken var her i byen, har lest mye om den. Også de andre sakene du nevner, nedslående at det i det hele tatt gikk an! Det utrolige er jo at noen av de politifolka som var med den gangen fremdeles tror at Fritz Moen var skyldig. NRK har laget en podcast: https://radio.nrk.no/podkast/hele_historien/sesong/justismordet-paa-fritz-moen 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 2. januar 2022 #430 Del Skrevet 2. januar 2022 Collan skrev (1 minutt siden): Det utrolige er jo at noen av de politifolka som var med den gangen fremdeles tror at Fritz Moen var skyldig. NRK har laget en podcast: https://radio.nrk.no/podkast/hele_historien/sesong/justismordet-paa-fritz-moen Ja, jeg leste det intervjuet, snakk om å være stabeis og ikke kunne innrømme feil! De flyttet jo til og med drapstidspunktet til ene jenta fordi Moen hadde alibi for det riktige tidsrommet! Ufattelig! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 2. januar 2022 #431 Del Skrevet 2. januar 2022 (endret) Collan skrev (1 time siden): VG har en utmerket podcast om Tengs-saken. Gå til https://www.vg.no/podkast/vgtv/program/100417 og bla det bakover i arkivet. Vet ikke om jeg vil kalle den utmerket. VG er ikke akkurat flinke til å skape fremdrift i saker eller rette kritikk der den bør rettes. Før etter at det er «trygt», selvsagt, først etter 1/9-21 turte de ta et «oppgjør» med behandlingen av fetteren. De får de pårørende i tale gjennom sin (falske) balanse, men det fremstår nærmest som en bjørnetjeneste de burde fått slippe, å la dem formidle troen på noe som åpenbart ikke er riktig. Tilsvarende fra VG, bare enda verre, ser man i dekningen av Baneheia-saken. Det virker som om VGs krimgruppe tror at så lenge det er to alternativer, så er det 50/50 om hva som er riktig. «Enten blir Alex Rosen første astronaut til planeten Mars, eller så blir han det ikke. Da er sannsynligheten 50 %». Endret 2. januar 2022 av Djækklåsst 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. januar 2022 #432 Del Skrevet 2. januar 2022 3 hours ago, Djækklåsst said: Vet ikke om jeg vil kalle den utmerket. VG er ikke akkurat flinke til å skape fremdrift i saker eller rette kritikk der den bør rettes. Før etter at det er «trygt», selvsagt, først etter 1/9-21 turte de ta et «oppgjør» med behandlingen av fetteren. De får de pårørende i tale gjennom sin (falske) balanse, men det fremstår nærmest som en bjørnetjeneste de burde fått slippe, å la dem formidle troen på noe som åpenbart ikke er riktig. Tilsvarende fra VG, bare enda verre, ser man i dekningen av Baneheia-saken. Det virker som om VGs krimgruppe tror at så lenge det er to alternativer, så er det 50/50 om hva som er riktig. «Enten blir Alex Rosen første astronaut til planeten Mars, eller så blir han det ikke. Da er sannsynligheten 50 %». Hvis dette er den samme podcasten som jeg hørte på i 2017 så er det en frikjennelse av fetteren uten å si det ordrett. Jeg hørte på en podcast fra VG om Tengs-saken da, og etter å ha hørt hvordan det ikke fantes fnugg av teknisk bevis, og at politiet drev med manipulative avhørsteknikker, skjønte jeg med en gang at fetteren er uskyldig i denne saken. Jeg har høyere utdanning, og ex.phil. er faktisk ikke så dumt. Grunnleggende vitenskapelig teori: Hvis man har to modeller der den ene krever tilleggshypoteser for å forklare observasjoner mens den andre ikke gjør det, skal man velge den andre modellen. Politiets modell krevde at Torger Tengs, fetterens far, tok feil i sitt vitenutsagn om at fetteren var i seng sånn litt over kl. 23, enda Torger Tengs og sønnen hans hadde en etablert rutine for å si god natt. Når det i tillegg ikke fantes fnugg av teknisk bevis mot fetteren, skulle politiet ha innsett at det sannsynligvis var en annen person som var gjerningsmannen. Det syntes jeg kom godt fram i denne podcasten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 2. januar 2022 #433 Del Skrevet 2. januar 2022 (endret) Collan skrev (På 2.1.2022 den 21.29): Politiets modell krevde at Torger Tengs, fetterens far, tok feil i sitt vitenutsagn om at fetteren var i seng sånn litt over kl. 23, enda Torger Tengs og sønnen hans hadde en etablert rutine for å si god natt. Torger Tengs er far til Birgitte, ikke til fetteren. Fetterens etternavn er for øvrig ikke Tengs. Endret 5. januar 2022 av NordicViking 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 2. januar 2022 #434 Del Skrevet 2. januar 2022 Just now, NordicViking said: Torger Tengs er far til Birgitte, ikke til fetteren. Ok, min feil. Uansett, etter å ha hørt VGs podcast skjønte jeg umiddelbart at fetteren ikke sto bak drapet, og jeg kunne ikke fatte hvordan han kunne bli dømt til å betale erstatning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 2. januar 2022 #435 Del Skrevet 2. januar 2022 Collan skrev (28 minutter siden): Ok, min feil. Uansett, etter å ha hørt VGs podcast skjønte jeg umiddelbart at fetteren ikke sto bak drapet, og jeg kunne ikke fatte hvordan han kunne bli dømt til å betale erstatning. Det er for så vidt en ganske enkel sak å komme frem til at fetteren ikke var skyldig, uansett hva slags form for falsk balanse man forsøker å skape. Det er noen år siden jeg hørte den, så jeg må nok høre den på nytt for å kunne utdype nærmere svakheter. Kanskje VG i dette tilfellet gjorde en mindre dårlig jobb enn jeg husker, jeg skal vel ikke utelukke det, selv om noen av de som stod bak ikke akkurat imponerer med denne Krimpodden sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 2. januar 2022 #436 Del Skrevet 2. januar 2022 Frida skrev (På 1.1.2022 den 16.00): "Hva skal til for at vi mennesker skal leve godt sammen, åpnet kongen med å spørre. Han ga selv svaret: Det viktigste er evnen til innlevelse i andre menneskers liv. Han rådet oss til å ta oss tid til å lytte med et oppriktig ønske om å forstå den andre." Fra kongens nyttårstale (nrk) Ja, og det innebærer også at fetteren får rettferdighet, og ikke minst fred. Han fikk livet sitt ødelagt han og, glem ikke det du. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 2. januar 2022 #437 Del Skrevet 2. januar 2022 clyde skrev (25 minutter siden): Ja, og det innebærer også at fetteren får rettferdighet, og ikke minst fred. Han fikk livet sitt ødelagt han og, glem ikke det du. Selvfølgelig! Om du har lest tråden så bør du ha fått med deg at jeg ivrer for rettferdighet for fetteren , bl.a. noen få innlegg opp her: Frida skrev (6 timer siden): Politiet løy også til fetteren, de sa at foreldrene hans hadde trukket tilbake alibiet hans, dvs. at de ikke visste når han kom hjem. Hårreisende metoder fra politiets side, håper fetteren får en klekkelig erstatning. Ikke at det hjelper på et liv preget av denne grusomme saken, men som en tydelig oppreisning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balian d'Ibelin Skrevet 11. januar 2022 #438 Del Skrevet 11. januar 2022 Vil ikke trekke erstatningskravet mot fetteren https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=82501 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 11. januar 2022 #439 Del Skrevet 11. januar 2022 Regner med at denne familien ikke feiret jul sammen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NordicViking Skrevet 11. januar 2022 #440 Del Skrevet 11. januar 2022 Balian d'Ibelin skrev (2 minutter siden): Vil ikke trekke erstatningskravet mot fetteren https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=82501 Foreldrene mener det er for tidlig å gjenoppta den sivile dommen, fordi saken fortsatt er under etterforskning. Jeg antar at de vil vente på en eventuell fellende dom mot den siktede - og det til tross for at politiet har bekreftet at fetteren offisielt er ute av saken. I lys av den siste utviklingen i saken, så har Birgittes far uttalt i et intervju i Haugesunds Avis at de nå er i tvil om hvorvidt fetteren er skyldig. Mitt inntrykk er at de nå er på gli, men de vil føle seg sikker på at den siktede er skyldig før de slipper taket i erstatningsdommen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå