Gå til innhold

Birgitte Tengs saken gjenopptas.

tirben

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg leser også at brødrene til den tiltalte skal avhøres,  men at de er avhengige av såkalte tilrettelagte avhør. Hva slags problemstikk kan  det være snakk om? PU? Rus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (5 timer siden):

Jeg leser også at brødrene til den tiltalte skal avhøres,  men at de er avhengige av såkalte tilrettelagte avhør. Hva slags problemstikk kan  det være snakk om? PU? Rus?

Ja. Eller psykiatri, døvhet, dårlig taleevne, autisme, kognitiv svikt, sengebundet på institusjon eller sykehus, demens, sitter inne og må avhøres innenfor murene...

Det er mange mulige forklaringer. Men brødrenes helse eller sosiale situasjon er vel uansett ikke spesielt interessant for verken saken eller skyldsspørsmålet. Det er ikke de som er mistenkt for å ha drept noen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (9 timer siden):

Ja. Eller psykiatri, døvhet, dårlig taleevne, autisme, kognitiv svikt, sengebundet på institusjon eller sykehus, demens, sitter inne og må avhøres innenfor murene...

Det er mange mulige forklaringer. Men brødrenes helse eller sosiale situasjon er vel uansett ikke spesielt interessant for verken saken eller skyldsspørsmålet. Det er ikke de som er mistenkt for å ha drept noen. 

Det er jo ytterst relevant å avhøre siktedes familie. De kan sitte på viktig informasjon som kan styrke saken. Jeg håper derfor at de får gjort gode avhør selv om de må tilrettelegge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (20 minutter siden):

Det er jo ytterst relevant å avhøre siktedes familie. De kan sitte på viktig informasjon som kan styrke saken. Jeg håper derfor at de får gjort gode avhør selv om de må tilrettelegge. 

Selvfølgelig er det relevant for politiet. Jeg kan bare ikke se hvorfor vi har noe med å spekulere i deres personlige helse her på et åpent forum. De er helt alminnelige privatpersoner som så vidt meg bekjent ikke er mistenkt for å ha gjort noe som helst som rettferdiggjør å få helseinformasjonen sin brettet ut i offentligheten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihønepøne skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det relevant for politiet. Jeg kan bare ikke se hvorfor vi har noe med å spekulere i deres personlige helse her på et åpent forum. De er helt alminnelige privatpersoner som så vidt meg bekjent ikke er mistenkt for å ha gjort noe som helst som rettferdiggjør å få helseinformasjonen sin brettet ut i offentligheten.

Jeg er enig i dette med personvern. Dette var (ment som ) et  generelt spørsmål om hvilke tilstander som gjør at man må ha tilrettelagt avhør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fotballjenta skrev (På 8.9.2021 den 16.08):

Jeg satt meg ikke inn i denne saken før nyheten om at de har siktet et ny person kom forrige uke. Nå har jeg sett dokumentaren og lest alt av artikler og tråder om dette, men en ting er litt uklart for meg, nemlig hvorfor politiet siktet seg inn på fetteren i første omgang? Var det bare fordi han ble sett på som litt snål av lokalbefolkningen, og at han hadde disse «tafse -og blottehistoriene» sine? 

Av en eller annen grunn så har jeg tenkt på «fetteren» som en litt evneveik enstøing. Har nok hatt lite forståelse for at noen kan gi en uriktig tilståelse, og tenkt at normalt oppegående personer uten noe å skjule aldri ville tilstått noe en er uskyldig i. Der tok jeg grådig feil, og jeg mistenker at jeg ikke er eneste. Syns utrolig synd på ham, og jeg skammer meg for å tenke så feil om ham. 

Håper politiet nå har riktig mann. Noe i meg er redd de går på en ny smell (har ikke akkurat kjempetillit til dem), mens noe i meg tenker at de ikke hadde gått ut med en siktelse med mindre de hadde gode beviser. De er jo, som en skrev tidligere i denne tråden, ikke under like stort press som i «første runde». 

Moren kan SELVFØLGELIG ikke klandres! 

Fetteren var vist veldig god i idrett og skoleflink. Han hadde også nære venner. Så definitivt ikke evneveik. 

Ut fra dokumentaren så var det noe med et akebrett som naboen så hadde falt ned i garasjen som de trodde var sinneutløst hvor han hadde slått i veggen når han kom hjem drapsnatten og noe tull med alibi og tidspunkt for når han kom hjem fra foreldrene sin side. Så satt han flere dager på isolasjon og innrømmet drapet før foreldrene fikk bekreftet dette med at det aldri hadde vært noe usikkerhet rundt når han kom hjem. Da var det for sent og han satt i saksa pga innrømmelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krepsen72 skrev (4 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...telefonsamtale

Kan det være siktede som ringte den gangen og utgav seg for å være noen andre. Vet at han er drevet med telefonsjikane  så dette passer hans modus.

jeg tror det kan være hvem som helst. Sikkert mange gærninger som liker å ringe forsvarsadvokater. De får mye oppmerksomhet, og oppringningen kommer kanskje i avisa.  Det kan også være venner av siktede som vil få fokuset bort fra ham også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Torger Tengs går vel her langt i å erkjenne at fetteren neppe var gjerningsmann. Det er nå bra, så får vi håpe de ikke holder fast ved kravet mot fetteren. Mulig artikkelen er bak betalingsmur for enkelte.

https://www.h-avis.no/i-24-ar-har-de-vart-sikre-pa-at-nevoen-drepte-datteren-na-er-de-i-tvil/s/5-62-1280820

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (12 minutter siden):

Torger Tengs går vel her langt i å erkjenne at fetteren neppe var gjerningsmann. Det er nå bra, så får vi håpe de ikke holder fast ved kravet mot fetteren. Mulig artikkelen er bak betalingsmur for enkelte.

https://www.h-avis.no/i-24-ar-har-de-vart-sikre-pa-at-nevoen-drepte-datteren-na-er-de-i-tvil/s/5-62-1280820

Fra artikkelen: Far til Birgitte er oppgitt over at det de fikk beskjed om - at det her er fullstendig DNA som var funnet - ikke viste seg å stemme helt likevel.

– Det vi ble fortalt, ble utvannet. Nå vet vi ikke helt hva vi skal tro, sier han.

Jeg kan forstå frustrasjonen. Dersom den siktede blir frikjent, så er man like langt. Da har man ingen løsning, og ingen avslutning av saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (49 minutter siden):

Fra artikkelen: Far til Birgitte er oppgitt over at det de fikk beskjed om - at det her er fullstendig DNA som var funnet - ikke viste seg å stemme helt likevel.

– Det vi ble fortalt, ble utvannet. Nå vet vi ikke helt hva vi skal tro, sier han.

Jeg kan forstå frustrasjonen. Dersom den siktede blir frikjent, så er man like langt. Da har man ingen løsning, og ingen avslutning av saken. 

Kan vanskelig tenke meg at han blir frifunnet, men skulle det skje kommer det an på begrunnelsen. Om man peker på en angivelig syltynn mulighet for at funnet stammer fra en annen person enn siktede, så stammer det uansett ikke fra fetteren. Men vi får se.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tydeligste som kommer fram, er at faren til Birgitte ikke har lest noe om hvordan politiet fikk fram tilståelsen. Han har lest overskriftene.

Og så har faren tenkt, at en oppegående mann som fetteren, kunne da ikke ha skrevet under på tilståelsen. "Hvorfor slo han ikke neven i bordet?"

Når han så fetteren i retten, tenkte foreldrene de så en som prøvde å bløffe seg ut av det han hadde gjort.

Mitt råd til foreldrene er at de nå setter seg ned og leser hvordan avhørene pågikk, for å forstå hvordan det endte med tilståelse. Så lenge foreldrene klynger seg til at "En uskyldig tilstår ikke". så kommer de ikke videre.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg blir mer og mer oppgitt av foreldrene til Birgitte... Og det er beklagelig, for de har jo mistet de kjæreste de hadde. Men nå, så mange år etterpå, så er de fortsatt så låst til gammel tankegang og har ikke satt seg inn i hvordan manipulering kan gi falske tilståelser en gang??? Er ikke det utrolig rart? Hvorfor ikke prøve å gjøre bittelitt research? Hadde jeg vært fetteren eller hans familie hadde jeg sett rødt. Den frustrasjonen der tror jeg ingen av oss egentlig kan forstå. Jeg tror jeg hadde slitt med å tilgi, om jeg hadde fått en beklagelse. Nå har politiet i lang tid sagt at fetteren er sjekket ut av saken, og de har visst om den andre mannen siden September, men likevel tror de ikke helt på det. 

Jeg skjønner dog at fetteren ble avhørt i første omgang, han hadde vel noe avvikende seksuell adferd (blotting osv), som overhode ikke er greit. Men han skulle aldri blitt siktet, og skyldspørsmålet skulle aldri vært tatt opp i retten. Er ikke godt å si hva Ståle Finsal fortjener, og det har ikke jeg kunnskap til å uttale meg om, men at han slipper unna uten så mye som en reprimande er jo helt søkt. 

Endret av moonflower__
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moonflower__ skrev (12 minutter siden):

Merker jeg blir mer og mer oppgitt av foreldrene til Birgitte... Og det er beklagelig, for de har jo mistet de kjæreste de hadde. Men nå, så mange år etterpå, så er de fortsatt så låst til gammel tankegang og har ikke satt seg inn i hvordan manipulering kan gi falske tilståelser en gang??? Er ikke det utrolig rart? Hvorfor ikke prøve å gjøre bittelitt research? Hadde jeg vært fetteren eller hans familie hadde jeg sett rødt. Den frustrasjonen der tror jeg ingen av oss egentlig kan forstå. Jeg tror jeg hadde slitt med å tilgi, om jeg hadde fått en beklagelse. Nå har politiet i lang tid sagt at fetteren er sjekket ut av saken, og de har visst om den andre mannen siden September, men likevel tror de ikke helt på det. 

Jeg skjønner dog at fetteren ble avhørt i første omgang, han hadde vel noe avvikende seksuell adferd (blotting osv), som overhode ikke er greit. Men han skulle aldri blitt siktet, og skyldspørsmålet skulle aldri vært tatt opp i retten. Er ikke godt å si hva Ståle Finsal fortjener, og det har ikke jeg kunnskap til å uttale meg om, men at han slipper unna uten så mye som en reprimande er jo helt søkt. 

Jeg kan godt forstå foreldrene hennes. Samtidig tror/vet jeg at fetteren er totalt uskyldig. Jeg tror til og med at faren til fetteren forstår foreldrene hennes, jeg hørte ham si det i et intervju. Selvfølgelig er det uhyre vondt med en splittet slekt, så at sårene er mange, det tviler jeg ikke på.  

Men å sette i gang en tirade mot foreldrene hennes, det synes jeg er skikkelig ufint. Har du gått i skoene deres? Ok, da kan du uttale deg, ellers ikke. Synes jeg. 

Det går fint an å ha to tanker i hodet samtidig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvordan det har vært for fetteren å komme hjem nå, etter det som skjedde i høst, håper folk ser på ham med andre øyne enn det de har gjort tidligere 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moonflower__ skrev (11 timer siden):

Enig med deg. Er på tide at fetteren får fred fra disse beskyldningene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (11 timer siden):

Jeg kan godt forstå foreldrene hennes. Samtidig tror/vet jeg at fetteren er totalt uskyldig. Jeg tror til og med at faren til fetteren forstår foreldrene hennes, jeg hørte ham si det i et intervju. Selvfølgelig er det uhyre vondt med en splittet slekt, så at sårene er mange, det tviler jeg ikke på.  

Men å sette i gang en tirade mot foreldrene hennes, det synes jeg er skikkelig ufint. Har du gått i skoene deres? Ok, da kan du uttale deg, ellers ikke. Synes jeg. 

Det går fint an å ha to tanker i hodet samtidig. 

Det er faktisk på tide at noen forteller disse foreldrene at de bør sette seg inn i saken de selv er en del av. Fetterens liv er også blitt ødelagt, og et sted må grensen gå.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (11 timer siden):

Det er faktisk på tide at noen forteller disse foreldrene at de bør sette seg inn i saken de selv er en del av. Fetterens liv er også blitt ødelagt, og et sted må grensen gå.

"Hva skal til for at vi mennesker skal leve godt sammen, åpnet kongen med å spørre.

Han ga selv svaret: Det viktigste er evnen til innlevelse i andre menneskers liv. Han rådet oss til å ta oss tid til å lytte med et oppriktig ønske om å forstå den andre."

Fra kongens nyttårstale (nrk)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...