Gå til innhold

Brystkreft

Gjest Dazed

Anbefalte innlegg

Min lillesøster er 16, og hun er litt smånervøs om dagen. Hun oppdaget nylig en kul under høyre bryst. Min mor tittet på det og sa at hun var for ung til å få brystkreft og at det sikkert var en melkekjertel..

Hva mener dere om dette?

Fint med synspunker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig veldig uvanlig med brystkreft hos folk under 30.

Men man kan få cyster, som er helt ufarlige. En venninde av meg hadde det, den ble fjernet med en liten operasjon (knøttlite arr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Siden hun er midt i puberteten så kan hormoner gjøre at kjertlene hovner opp. Voksne får også dette i perioder, feks ved p-pillebruk eller sykdom.

Som sagt; svært, svært uvanlig å få brystkreft så ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe som plager henne, pga at hun selv tror hun har brystkreft, så hadde jeg bedt henne dra til legen. (Så får hun sjekket kulen OG beroliget seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lillesøster er 16' date=' og hun er litt smånervøs om dagen. Hun oppdaget nylig en kul under høyre bryst.[/quote']

I tillegg til at det allerede er sagt at hun er veldig ung for slik kreft, kan jeg nevne at de aller fleste kreftkuler i brystet blir funnet i øvre halvdel, opp mot armhulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til legen uansett. Bedre med en tur for mye enn en for lite. Selv om det er uvanlig med brystkreft på så unge jenter, så skjer det. På samme måte som at også menn kan få det.

Man kan også få det selv om man ikke er i faresonen og ingen i familien har hatt det. Sånn som med meg.

Og jeg fikk ingen kul som var merkbar utenpå, men huden trakk seg innover på et lite område på innsiden av høyre bryst. Jepp, inn mot midten av brystkassen på innsiden av brystet satt min lille kul. Og jeg er den eneste i familien som har hatt det.

Ikke røyker jeg og ikke bruker jeg p-piller. Jeg fikk barn i ung alder og flere enn ett barn. Alt dette som skal tilsi at jeg ikke skulle få det.... så få henne til lege uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...