Gå til innhold

Baby sover nesten ikke på dagtid - konstant overtrøtt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min lille på 3,5 mnd sover utrolig lite på dagtid. Prøver både byssing, vogn, hvit støy, soverommet, puppen og bæretøy, men h*n sutrer og gråter nesten en time hver gang. gnir seg i øynene og kaver før h*n sovner i ca 20-30 min. så er det påan igjen. h*n har ingen tilsynelatende  plager ( har sjekket med lege og kiropraktor). Dette gjør at h*n er sutrete og grinete hele dagen fordi h*n er konstant overtrøtt. prøver å legge før h*n har kommet til det stadiet, men da er prosessen bare enda lengre. legging på kvelden er like vanskelig, men når h*n først har sovnet kl 23 ca er natten grei og h*n sover til kl 10 minus amming 2-3 ganger. (Hadde kolikk til 2 mnd ca). Noen som har et superråd eller erfaring med at det går over? ikke noe gøy å være blant folk med en baby som bare er trøtt og sutrer og vi begynner å bli veldig sliten både mamma og baby!

Anonymkode: 5e09a...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter med det samme for tiden. Han er sur i timevis før han sovner. Ingenting som funker flere ganger. I går fungerte:

- amme på mørkt rom 

- holde baby over øynene samtidig som jeg "ristet" hånden min på magen 

- gyngestol 

I dag har dette fungert:

- trille vogn over list på gulvet 

- bæretøy på mørkt rom 

Nå er han trøtt og sur igjen. Ingenting av det jeg har nevnt har fungert en gang til. Så jeg håper du får flere tips. :P problemet her er at han er så utrolig nysgjerrig, så han greier ikke roe seg. Typisk utviklingssprang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke noen magisk kur, men vår lille var / er på samme måten. Hadde kolikk til hun var 3 mnd, og etter det ville hun ikke sove på dagen. 

Hvor ofte sover din? Vår redning ble å innse at hun bare sover 30 min I gangen. Og hun klarer kun 1.5 time våkentid mellom hver gang hun må sove. Hvis vi strekker det lenger, blir hun overtrøtt og umulig å legge igjen. Klart, det er ikke morro å måtte begrense alle dagaktivitetene våre pga baby som må sove hver 1.5 time, men hun får I alle fall nok søvn. Sover da 4 slike lurer ila dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funka for oss var å legge en klut over babyen sine øyne, da sovna hun fort. Kava mye før jeg fannt ut dette. Brukte en tynn gassklut og fjerna den så snart hun sovnet. 

Anonymkode: b4f68...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Theya skrev:

Har dessverre ikke noen magisk kur, men vår lille var / er på samme måten. Hadde kolikk til hun var 3 mnd, og etter det ville hun ikke sove på dagen. 

Hvor ofte sover din? Vår redning ble å innse at hun bare sover 30 min I gangen. Og hun klarer kun 1.5 time våkentid mellom hver gang hun må sove. Hvis vi strekker det lenger, blir hun overtrøtt og umulig å legge igjen. Klart, det er ikke morro å måtte begrense alle dagaktivitetene våre pga baby som må sove hver 1.5 time, men hun får I alle fall nok søvn. Sover da 4 slike lurer ila dagen

H*n sover 4- 5, 30 min lurer pr dag. men synes h*n sutrer og er misfornøyd mye likevel. er blid og glad i 20 min etter at h*n har våknet ordentlig også blir det klaging. Får heller ikke sove så mye andre plasser enn hjemme..Så blir ikke mye liv utenfor leiligheten på oss. hvor gammel er babyen din nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som funka for oss var å legge en klut over babyen sine øyne, da sovna hun fort. Kava mye før jeg fannt ut dette. Brukte en tynn gassklut og fjerna den så snart hun sovnet. 

Anonymkode: b4f68...05b

Skal prøves ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Sisti skrev:

Sliter med det samme for tiden. Han er sur i timevis før han sovner. Ingenting som funker flere ganger. I går fungerte:

- amme på mørkt rom 

- holde baby over øynene samtidig som jeg "ristet" hånden min på magen 

- gyngestol 

I dag har dette fungert:

- trille vogn over list på gulvet 

- bæretøy på mørkt rom 

Nå er han trøtt og sur igjen. Ingenting av det jeg har nevnt har fungert en gang til. Så jeg håper du får flere tips. :P problemet her er at han er så utrolig nysgjerrig, så han greier ikke roe seg. Typisk utviklingssprang. 

Prøver alt mulig jeg og. føler dagene mine kun dreier seg om å få baby til å sove. gleder meg å kunne gjøre litt andre ting med h*n. unngår det meste sosialt når h*n er så mye sutrete. Håper det går seg til for begge! hvor gammel er din? vært sånn lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver alt mulig jeg og. føler dagene mine kun dreier seg om å få baby til å sove. gleder meg å kunne gjøre litt andre ting med h*n. unngår det meste sosialt når h*n er så mye sutrete. Håper det går seg til for begge! hvor gammel er din? vært sånn lenge?

Er det dagene går til ja ... Min er 4,5 mnd. Har vel gradvis blitt vanskeligere og vanskeligere den siste måneden, i takt med økt nysgjerrighet. Kluttrikset funker ikke her, han tror det er lek og drar den av seg og ler før han sutrer igjen. :P men vet det funker for mange! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å putte mini i bilstolen og så gå rundt med den? Mange babyer sovner mens bilstolen disker mot låret. Min baby sovner bare godt innpakket i vognposen mens vi triller på grus, så her er det 3-4 lurer ute i vogna for tida. Godt det ikke er beinkaldt ute... Før sovna hun i vogga inne etter 10-15 min klaging (men ikke gråt, bare klaging), det kan prøves men krever litt tålmodighet. Og eskalerer det så må man plukke opp igjen. Ellers hender det at 20 min med bæ bæ lille lam om og om igjen funker, avslutter med puppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby her må ut i vogn. Inne er det Max 30 min soving om vi i det hele tatt får han til å sove. Ut i vogna kan han sove 1-4 timer. Har gjerne en dupp på 3 timer og en på 2-3 timer ute på verandaen. Den ene duppen kan jeg legge han rett i vogna evt trille en liten tur til naboene og tilbake, mens den andre går vi en lengre tur før jeg settere fra meg vogna. 

Vi fikk også en mye mer fornøyd gutt når vi fant ut at han trenger å sove etter 1-2 timer våkentid. 

en annen ting vi har innført er koseklut. Den hjelper han til å sove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les også om 4 month sleep regression... rundt 4 mnd endres søvn mye og mange sliter mye med søvn da... gjorde vi også hele 4-6/7 mnd. Men slet mest med innsovning, andre sliter med veldig korte dupper...  prøv evt å innføre litt rutine før soving på dag, slik som på kveld. Gjør de samme tingene hver dag før du (prøver på) dupp. Hold deg på samme sted. Mi ville lenge kun sove ute i vogna på en flekk på verandaen i den perioden. Ut å trille var hetl uaktuelt, kunne ikke en gang sette it klesvasken, for da sov hun ikke... var rimelig bundet hjemme en måneds tid. Slitsomt. Vet hva dere mener med at hele dagen går med til å få baby til å sove. Var akkurat sånn! Ble bedre helt av seg selv utover i 6 mnds alder...  må nesten bare tilpasse seg baby og gjøre hva enn som funker, hvis du finner noe som funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annypanny

Babyen min er 3 måneder, og jeg slet en stund med det samme. Hun ble trøtt, grinete og ville ikke sove. Så fikk jeg et tips om at jeg bør få babyen til å sove FØR hun blir synlig trøtt. Så nå står vi opp ca klokka 09, og allerede klokka 10.30 legger jeg henne i vogna og kjører att og fram over dørstokken. Da sovner hun som regel etter et par minutter. Hun begynner ikke å gråte heller, for så lenge hun ikke er overtrøtt synes hun det er greit å bli lagt der. Og så sovner hun. Men har hun rukket å bli trøtt før jeg legger henne der, da blir det et voldsomt styr! Anbefaler deg å prøve 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annypanny

Eller så triller vi utenfor huset på småstein/singel. Det funker 😊 Asfalt funker IKKE, det må humpe. Jo mer, jo bedre 😊👌🏻

Endret av Annypanny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis standarden er 30 min så begynn å trille vogna etter 25 minutters søvn og trill deretter i 10 min for å prøve å komme over den "magiske grensa".

Anonymkode: 12b69...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bil og kan kjøre barnet til h*n sovner? Er ikke en langvarig løsning, men det kan redde deg/dere en liten periode til dere finner en annen løsning :) Var flere netter jeg endte opp med biltur klokka 2 på natta fordi ingenting annet fungerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, RompeRusk skrev:

Har dere bil og kan kjøre barnet til h*n sovner? Er ikke en langvarig løsning, men det kan redde deg/dere en liten periode til dere finner en annen løsning :) Var flere netter jeg endte opp med biltur klokka 2 på natta fordi ingenting annet fungerte

Vår nr 2 sov dagduppene sine stort sett i bilen :) Heldigvis har vi el-bil, var bare å kjøre til ungen sovna og så parkere med "motoren" og vifta i gang og duppe selv/surfe på tlf/sette ut baby cam og styre på inne til babyen våkna.

Anonymkode: 12b69...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler jeg har prøvd det meste.kanskje for mye til og med. Det er et styr hver gang h*n skal legges både på dagen og kvelden. Brukte å sove greit på nettene, men nå merker jeg at h*n har blitt veldig avhengig av puppen. Våkner til tider hver time og vil ligge å kosesuge. Føler det kommer bare flere og flere uvaner..selv om mange mener at man ikke kan gi så små babyer uvaner. Blir veldig usikker på hva som er det rette å gjøre. H*n vil helst bæres og bysses hele tiden (men ikke i bæretøy). Men det går jo ikke til alle døgnes tider. Så nå prøver vi på å ha h*n i vogna. Tar h*n før han blir trøtt, men går over til å bli overtrøtt mens h*n ligger der. Tar h*n opp hvis h*n begynner å gråte for å roe. Så legges h*n ned igjen. Problemet er at dette blir så mye styr..H*n våkner til hver gang vi tar opp og legger ned og prosessen bare draes ut for hver dag. H*n klarer liksom aldri å finne roen selv fordi h*n er avhengig av byssing, pupp og styring før h*n endelig sovner. Nesten som jeg begynner å tro at h*n bør gråte litt før h*n klarer å finne roen selv og dermed klarer å sovne til igjen selv når h*n halvvåkner etter 30 min. men har liten terskel for å la h*n gråte/sutre. Ville selvfølgelig aldri la h*n ligge alene å sutre/gråte. Bilstolen fungerer ikke..h*n hyler i den fordi h*n ikke klarer å være alene finne roen selv og den er jo veldig søndyssende. Puppen fungerer heller ikke alene, får panikk og kaster seg bakover med en gang h*n holder på og sovne. så da er det opp å bysse så pupp igjen og slik holder vi på. Smokk vil h*n ikke ta, og ja vi har prøvd alle typer. Det er akkurat som h*n er redd for det å sovne inn, eller ikke vet hvordan h*n gjør det. Er blid, aktiv, nysgjerrig og virker fornøyd den korte tiden h*n ikke er trøtt. Håper dette går seg til snart, for det er utrolig slitsomt og får så vondt av den lille som er så mye utilpass og trøtt. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...