Gå til innhold

Sende bekymringsmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor på et byggefelt. Der har en av naboene bestemt seg for at høner er en god ide å ha. Med en fullstendig døgnvill hane. Vi naboene plages av dette. Nå har en nabo kontaktet Mattilsynet, men vi har ikke noen forhåpninger om at noe skjer. Derfor bestemte jeg meg for å gå bort og gjøre dem klar over hvor plagsomt dette er. I håp om at de tok hensyn. De var ikke hjemme, men når jeg så hønene synes jeg de ser rimelig triste ut. Jeg aner ikke hvor stor plass høner trenger, men det ser ikke romslig ut. I tillegg manglet hønene litt fjær, og var forferdelig rufsete. Særlig bakparten så litt nappet ut. De har et hønsehus, men de satt ute.

Er utseendet på hønene innafor? Er det vanlig at de har noen flekker og er rufsete? Jeg vil ikke sette igang noe hvis det er slik høner skal se ut. 

Og ville dere meldt ifra til Mattilsynet om dette, eller tatt det direkte med eier? Hvis ingenting skjer, så må jeg jo kontakte Mattilsynet uansett, og da blir jo jeg den "den slemme naboen som skaper trøbbel"....

Anonymkode: b5350...4b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld bekymring og så får mattilsynet vurdere.  

Anonymkode: 78492...3d5

Skrevet

Ha ha! Trodde det var en bekymringsmelding til barnevernet du skulle sende og lurte når du skulle komme til poenget :)

Send en melding om du er oppriktig bekymret for dyra, ikke hvis de er plagsomme. Mattlsynet har nok nedre ting å gjøre på i så tilfelle. 

Skrevet

Godt mulig at naboen bør ha en påpakning av en eller annen sort, og at Matilsynet bør se på høneholdet hans.

Men, jeg vil råde deg til å gå igjennom bekymringene dine en gang til og være sikker på at de er begrunnet i hensynet til dyrevelferd og ikke egen antipati ;)  "Ser rimelig triste ut" og "mangler noen fjær og ser rufsete ut" høres for meg ut som om du ikke liker hønene, ikke at det er noe galt med dem. Hvis du oppriktig er bekymret, så meld i vei! Men hvis dere nærmest oppkonstruerer problemer fordi dere misliker at han holder høner, så begynner dere i feil ende.

Hvis det er det at dere ikke liker dem, eller at de er så bråkete at de er til plage for naboene, så er det vel ikke Mattilsynets problem først og fremst?

Anonymkode: 66ee6...1d1

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt å kontakte Mattilsynet ang bråk, det er en annen som har gjort dette. Jeg ønsket jo å ta det direkte med eier... De har hatt høner et par år, og det har ikke vært noe problem før. Det er hanen som er ny og bråkete. Har ingenting med eier å gjøre, og føler hverken det ene aller andre for disse.

Jeg forklarte meg nok upresist når jeg sa de så rimelig triste ut. Noen av de har fjærløse flekker på størrelse med en femmer, flere steder. Andre mangler større områder. En manglet fjær på mesteparten av bakparten sin, ingen stjert, men de så ut som det var noe dun der... Det så kaldt ut i 12 minus! Jeg vet ingenting om høner, derfor spør jeg om det er vanlig at de mangler fjær.  Jeg vil jo unngå å skape et problem som ikke finnes.

Og jeg ville vel ikke lagt et innslag om barnevernet under kjeledyr...:fnise:

Anonymkode: b5350...4b4

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Høner skal ikke mangle fjær nei, da er det noe som er galt. Men dette er ikke uvanlig i hønsehold ellers, de lever under ganske forferdelige forhold, mister mye fjær og dør tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...