Gå til innhold

Foreldre som kausjonister

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 25 år som har lyst til å kjøpe meg en leilighet. Jeg har imidlertid ikke nok egenkapital, og har heller ikke lyst til å sprekke bsu enda, og ønsker å spare til jeg er 34 år der for å få mest ut av det. 

Mine foreldre har et hus, som er verdt 4-5 mill, men jeg vet ikke om de har nedbetalt hele lånet. Kan de likevel stille som kausjonister? 

Jeg tenker å kjøpe meg billigst mulig leilighet, bare for å komme meg inn på markedet og for å slippe å betale leie som går i lommen til noen andre. Enten kjøper jeg en liten leilighet 1-2 mill, eller så tenker jeg å kjøpe en leilighet med flere soverom, slik at jeg kan leie ut rommene og få betalt ned mest mulig på lånet. 

Spørsmålet mitt er egentlig: kan foreldrene mine være kausjonister for meg, selv om de muligens har en del gjeld selv? 

Et annet spørsmål: hvor mye må jeg regne med å betale per måned, hvis jeg bor i Bergen? Billigst mulig. Slik som nå bor jeg på 15 kvm + felles kjøkken, så jeg trenger ikke noe stort sted. 

Anonymkode: 3e9e1...4c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Som mor ville jeg ikke stilt kausjon. Jeg ville prøvd andre måter å hjelpe på..

Endret av Carrot
  • Liker 5
Skrevet

Banken må gjøre en vurdering av gjelden, inntekten osv. til foreldrene dine for å sjekke om de klarer å betale ned din gjeld i tillegg dersom du ikke klarer det selv. 

Anonymkode: 9f555...465

• Liker 1
Skrevet

Det var ikke spørsmålet her. 

Mine foreldre har ikke penger, så de kan verken stille som medlånetaker eller gå inn med ek. 

Skjønner at du ikke ønsker å stille som kausjonist, fordi det er jo en risiko. Men jeg tenker sånn at jeg finner meg noe som jeg kan betale ca 5000 kr hver måned, eventuelt at jeg finner et sted der det er flere soverom så leieinntektene dekker lånet hver måned. Hvis noe skulle skje, så kan jeg jo i verste fall bruke det lille av ek jeg har, som ville dekket leien for noen måneder også eventuelt kunne vi solgt igjen. 

Skrevet

Ja de kan kausjonere med pant i egen eiendom selv om det er gjeld på eiendommen.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Banken må gjøre en vurdering av gjelden, inntekten osv. til foreldrene dine for å sjekke om de klarer å betale ned din gjeld i tillegg dersom du ikke klarer det selv. 

Ja, det høres jo logisk ut. Det tviler jeg på at de kunne klart. Men nå vet jeg ikke hvor mye det er vanlig å betale ned hver mnd? noen som vet. Snakker et lån på ca 2 mill. 

Skrevet (endret)

Ja, de kan være kausjonister selvom de har lån. Jeg ville riktignok stilt spørsmålstegn ved at du ikke har lyst til å sprekke BSUen. Ja, det lønner seg å beholde BSU så lenge som mulig hvis du har mulighet for det, men om du kan bruke denne og klare deg alene så er jo det beste løsningen for deg? Kommer jo an på hvor mye du har på BSU selvfølgelig.

Her kan du få en ca oversikt på hvor stor låneevne du har: https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/laaneevne.html

Her kan du se hvor mye et lån vil koste per måned: https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html

Endret av *Pixie*
Skrevet

Tipper du må ut med rundt 9-10000 i måneden for et lån på 2 mill. Men det kommer jo an på hva slags rente du får og hvor lang nedbetalingstid du har. 

• Liker 1
Skrevet

Og jeg som trodde BSU sto for BoligSparing for Ungdom? :klo: 

Som mor ville jeg klødd meg litt i hodet dersom sønnen min ikke ville "sprekke BSUen" sin og heller spurte meg om å være kausjonist, men. Det er fint med skattefradrag, men hvis du mangler EK tenker jeg at det uansett må gå først? Lavere gjeldsgrad på leiligheten får du jo også?

Men ja, avhengig av hvor stor gjeld de har selv kan de fint være kausjonister innenfor de økonomiske rammene de har.

Anonymkode: a80f6...aa0

• Liker 4
Skrevet

En ting til: er du enebarn? En ting er å spørre om de vil stille som kausjonister dersom de bare har deg, men har du tre yngre søsken kan det hende de må vurdere litt annerledes...

• Liker 2
Skrevet

Jeg kommer til å stille som kausjonist for mine barn når den tid kommer. Ja det er en risiko, men hvis de hadde stilt seg i en så dårlig situasjon at de ikke greier å nedbetale huslånet sitt ville jeg jo uansett ha hjulpet dem, kausjonist eller ikke.

Anonymkode: ccc2a...d5e

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting til: er du enebarn? En ting er å spørre om de vil stille som kausjonister dersom de bare har deg, men har du tre yngre søsken kan det hende de må vurdere litt annerledes...

Jeg har to søsken, den eldste har kjøpt hus og den yngste bor sammen med kjæresten som har kjøpt hus. Hvordan blir det for eksempel hvis jeg kjøper en leilighet og låner 1  mill, etter 2 år har jeg nedbetalt ca 120.000 kroner, og da selger leiligheten for 1 mill igjen? Hva sitter jeg igjen med da? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som mor ville jeg klødd meg litt i hodet dersom sønnen min ikke ville "sprekke BSUen" sin og heller spurte meg om å være kausjonist, men. Det er fint med skattefradrag, men hvis du mangler EK tenker jeg at det uansett må gå først? Lavere gjeldsgrad på leiligheten får du jo også?

Men ja, avhengig av hvor stor gjeld de har selv kan de fint være kausjonister innenfor de økonomiske rammene de har.

Om en har mulighet til å unngå å sprekke BSUen før den er ferdig oppfylt så er det jo lønnsomt å fortsette å spare der til en skal oppgradere til større bolig. Pga. studier er det mange som ikke kommer i gang med sparingen før en er i midten av 20-åra. Så er gjerne ikke mye å hente på å sprekke den uansett. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to søsken, den eldste har kjøpt hus og den yngste bor sammen med kjæresten som har kjøpt hus. Hvordan blir det for eksempel hvis jeg kjøper en leilighet og låner 1  mill, etter 2 år har jeg nedbetalt ca 120.000 kroner, og da selger leiligheten for 1 mill igjen? Hva sitter jeg igjen med da? 

Du må nok betale litt i renter også. i tillegg blir det kanskje 50-60000 til megler samt 2,5 % dokumentavgift om det ikke er borettslag.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det, men tilogmed bankene anbefaler å ikke bruke den pga renta på den er høyere enn lånet. Så jeg selv er blitt rådet av banken til å ha kausjonist på det beløpet jeg ikke klarer selv, og la BSU bli stående. 

Anonymkode: 68c1e...66f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lavere gjeldsgrad? Ja, boligen blir mindre belånt, men du vil jo ha akkurat samme EK. Differansen mellom renten på boliglån og renten på BSU er ganske stor. Det logiske dersom den ikke er fylt opp er jo å fylle opp hvert år, og betale ned på låne så sent som mulig (du betaler mindre i renter på lånet enn du får på BSU, så belåningsgraden går ned). Jeg vil ikke bruke min BSU på bolig får jeg eventuelt begynner å gå tom for lån.

Men jeg skjønner ikke at folk ikke kan spare 300 000 relativt fort, det er jo bare å jobbe mer og bo billig. 

• Liker 1
Skrevet

Noen banker aksepterer BSUen som egenkapital selv om ikke du tar hull på den når du kjøper bolig. Sånn var det i hvert fall for ikke så lenge siden.

Anonymkode: 2c113...0be

Skrevet

Hvis du trenger en 21kvm fin leilighet i Bergen til ca 1.3mill så blir den lagt ut på finn i neste mnd (januar 2017). Ca 1500 i felleskostnader som dekker det vanlige + cabeltv og internett.

Anonymkode: 6dabf...496

Skrevet
3 timer siden, Illuminatum skrev:

Du må nok betale litt i renter også. i tillegg blir det kanskje 50-60000 til megler samt 2,5 % dokumentavgift om det ikke er borettslag.

50-60000? Hvor er dette i landet? Jeg må ut med nesten 90000 for å selge min 21kvm i bergen :)

Anonymkode: 6dabf...496

• Liker 1
Skrevet

En ting er egenkapital, men har du betjeningsevne? De fleste som er studenter og får lån har foreldre som medlånetaker fordi de ikke har betjeningsevne.  På mitt tidligere lån på 1,3 betalte jeg rundt 6000 i måneden + 2000 i fellesutgifter. Det er en økning på 3000 sammenlignet med det du i dag betaler og det til en rente på rundt 2 tallet. 

Som mange her sier koster det og å kjøpe og selge. Jeg ga 80.000 for å selge min leilighet. Kjøper man smått med kortsiktig perspektiv blir det fort veldig mye dyrere enn man ser for seg. Eier du en leilighet i to år og har 80.000 i salgskostnader, utgjør det over 3000 i måneden. 

Anonymkode: 5f6bf...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...