Gjest John doe Skrevet 29. november 2004 #1 Skrevet 29. november 2004 Nå leste jeg akkuratt på nrk sin nettside at de insatte krever/trenger et rom hvor de kan ha sex. Hva syens dere om dette? Jeg synes norske fengsler er alt for "snille" allerede. Husker også en episode for ikke lenge siden, hvor innsatte krevd å få sitte på internett lenger og få flere spill til x-boxen. Er det bare jeg som synes at disse forbryterene blir dullet med for mye alerede? Jeg har faen meg ikke fast internett..ikke har jeg playstation eller x-box heller. Kanskje det å bli kriminell er tingen? Og nå krever dem å få et rom hvor den kan få ha sex med kone/mann/samboer også. Hmm..Hvor langt skal det gå..sone hjemme kanskje, hvor dem har alle bekvemligheter? Leser til stadighet om folk som ikke kommer tilbake fra perm også. Eller gjør noe forbrytelser mens de har perm. Hvorfor har dem perm i det hele tatt? Synes den norske staten og politikken de har rundt dette teamet er alt for dårlig. Synes fenglsene skulle vært enda strengere. De blir behandlet med silkehansker.
Gjest Melk Skrevet 29. november 2004 #2 Skrevet 29. november 2004 Hvorfor har dem perm i det hele tatt? Fordi noen har barn og foreldre som dør, noen må vennes til livet etter fengselet. Om man ikke kan oppføre seg på perm, hvordan tror du det blir å komme ut etter eks 10 år innesperret uten noensinne å ha hatt perm? At fanger krevetr et sexrom betyr ikke at de får det. I dag bruker de familierommet til slikt, og jeg har inntrykk av at det fungerer ok.
Gjest Bellatrix Skrevet 29. november 2004 #3 Skrevet 29. november 2004 Jeg har faen meg ikke fast internett..ikke har jeg playstation eller x-box heller. Nei, men jeg vil tro du får lov til å besøke venner, snakke med hvem du vil, gå på byen, spise hva du vil. Jeg lurer på hva som er best? Frihet eller playstation?
Gjest Melk Skrevet 29. november 2004 #4 Skrevet 29. november 2004 Nei, men jeg vil tro du får lov til å besøke venner, snakke med hvem du vil, gå på byen, spise hva du vil. Jeg lurer på hva som er best? Frihet eller playstation? Dessuten så får ikke de innsatte dette, de kan ta det med etter søknad om de har det selv.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 29. november 2004 #5 Skrevet 29. november 2004 Yepp. Per og Veronica Ordrerud får en time sammen i uka, hvor de uttalte at de ikke pratet så mye i løpet av den tiden .
Gjest Melk Skrevet 29. november 2004 #6 Skrevet 29. november 2004 Vil også bare si at internett ikke er vanlig. Noen få har det pga undervisningsopplegg. Det er ikke slik at hvemsomheslt har data på cellen heller, det må søkes om som det meste annet. Tilogmed antall cd'er er begrenset.
Gjest Mamma1 ikke innlogget Skrevet 29. november 2004 #7 Skrevet 29. november 2004 Norske fengsler er helt greit, det er friheten som blir tatt vekk, det er straffen. De kan jo allerede ha seks med besøkene, så jeg forstår ikke hva som er problemet med at de kan få et eget rom til dette. De får heller ikke automatisk perm, de må søke om dette..(Selv om de fleste ser ut til å få det) Det jeg reagerer på er det som skjer i ettertid. De fleste som kommer ut har en prøvetid. Det skal altfor mye til før de blir satt inn igjen for å sone denne prøvetiden..
Gjest Melk Skrevet 29. november 2004 #8 Skrevet 29. november 2004 De får heller ikke automatisk perm, de må søke om dette..(Selv om de fleste ser ut til å få det) Man må oppfylle visse kriterier for å få perm. Over 99 % gjør ikke noe galt mens de er på perm. Alle de som ikke får perm leser vi sjelden om...
Gjest Joar Skrevet 29. november 2004 #9 Skrevet 29. november 2004 Greit nok at alle ikke får disse tingene. Men det at dem kan søke om dem er gale nok i seg selv. Tror ikke det er så altfor mange andre land der man kan ha playstation, internett , pc, tv, cd'r, selv om det er for et par timer. Det at dem har lyst på samvær og bli fysisk med samboren, det skulle dem tenkt på de ble kriminelle. Fengsel skal være en skikkelig straff. Ikke bare enn er innelåst, med masse privilegier. Dessuten er det generelt alt for lave staffer i Norge. Blir jo snart straffet harere for å kjørt for fort med bil, enn å ha drept noen. (litt overdrevet) ..med jeg føler det ikke er langt i fra..
Gjest mamma1 ikke innlogget Skrevet 30. november 2004 #10 Skrevet 30. november 2004 tror du hadde sagt noe annet dersom du hadde tilbrakt et år av ditt liv i et fengsel. Dette med playstation og internett er ikke vanlig, jeg har aldri hørt om det. Selvfølgelig må de ha perm, hva tror du hadde skjedd dersom en hadde sonet 10 år uten perm?? De hadde aldri blitt mennesker igjen. Forøvrig så er det noe som heter menneskeretter, som Norge er pålagt å holde, til og med i fengslene. Jeg synes det er strengt nok, men det er altfor lave straffer i Norge.
Gjest Madam Felle Skrevet 30. november 2004 #11 Skrevet 30. november 2004 Nei, men jeg vil tro du får lov til å besøke venner, snakke med hvem du vil, gå på byen, spise hva du vil. Jeg lurer på hva som er best? Frihet eller playstation? Jo, men hvor er straffen i dette? Er det synd på de som sitter i fengsel, fordi de mister friheten sin?
Gjest Melk Skrevet 30. november 2004 #12 Skrevet 30. november 2004 Jo, men hvor er straffen i dette? Er det synd på de som sitter i fengsel, fordi de mister friheten sin? Fengsel = frihetsberøvelse. Fengsel er ikke lik å ikke ha kontakt med folk, å ikke få høre radio og ikke få spille spill og gå på skole. I og med at en del folk faktisk blir psykisk syke i fengsel, ikke alltid kommer tilbake fra perm og attpåtil noen ganger dreper andre for å rømme, så tror jeg vi kan være trygge på at det er nok straff. Hva synes DU burde være en passende straff? Straffarbeid og fysisk straff (vold) er ikke lov i hht menneskerettighetene, ei heller isolat. At det er verre i andre land som også har flere brudd på menneskerettighetene er liksom ikke noe godt poeng i mine øyne. Målet er rehabilitering, da er skolegang (hvor man lærer data) og jobbtrening nødvendig, i tillegg til perm (forutsatt at man oppfører seg ordentlig i fengselet).
Gjest John Doe Skrevet 30. november 2004 #13 Skrevet 30. november 2004 Møt NN som akuratt har blitt tatt for flere ran, deribland et par vepnede ran. Retten ser det formidlende at NN har hatt en vanskelig oppvekst og driver med narkotika. NN blir dømt til 6-7 mnd fengsel og atpåtil blir dømt til åpen soning. Det er helt utrolig.Åpen soning. Egne rom de kan gå inn og ut av hele tiden. Masse mat å velge. Billjard og tv-spill og underholdning hver fredag. Underholdning de får velge selv.( for de av dere som fulgte med..for ikke lenge siden..leide de inn strippere)..Ja fanger so får leien inn strippere..og dette kaller de for straff. De har det jo faen meg finere enn meg. Perm kan de søke og få innvilget 3-4 ganger i mnd. Eneste som hindrer dem å rømme er et lave gjerde. Rømmer de....får de ikke lengre fengslestraff....tror de endelig har fikset dette nå. på tide, kan man si!! De får betalt, mer enn gutter som må inn i militæret og tjene landet sitt. Kjører du altfor fort en sommerskveld...helt elane på en fin, bred vei..blir du tatt--så ryker lappen og du riskikerer fengsel. Denne straffen er verre en det de narkomane får som driver å selger stoff til unger og gjør innbrudd daglig for å få seg et skudd. Nei..Norge er alt for fint for kriminelle. De skulle sittet på en tom celle. bare en madrass på rommet. ikke mer. har de famile, så kunne de fått møtt dem 1 gang i mnd. max, Hvor dem skulle blitt overvåket.
Gjest Melk Skrevet 30. november 2004 #14 Skrevet 30. november 2004 Møt NN som akuratt har blitt tatt for flere ran, deribland et par vepnede ran. Retten ser det formidlende at NN har hatt en vanskelig oppvekst og driver med narkotika. NN blir dømt til 6-7 mnd fengsel og atpåtil blir dømt til åpen soning. Det er helt utrolig.Åpen soning. Her er det rettsvesenet du reagerer på, ikke norske fengsler. Egne rom de kan gå inn og ut av hele tiden. Masse mat å velge. Billjard og tv-spill og underholdning hver fredag. Underholdning de får velge selv.( for de av dere som fulgte med..for ikke lenge siden..leide de inn strippere)..Ja fanger so får leien inn strippere..og dette kaller de for straff. De har det jo faen meg finere enn meg. De har ikke lvo til å leie inn strippere, hvis du leste saken ser du at de lurte de ansatte. Det er ikke underholdning hver fredag. Mange fanger klager forøvrig på maten. Maten til flere fangsler blir laget av de samme som leverer til andre storforbrukere Perm kan de søke og få innvilget 3-4 ganger i mnd. Nei, det kan man ikke, og har man kort dom får man ikke perm. det er krav om hvor lange man må sitte før man kan få perm, det er også krav om hvordan man må oppføre seg, hvor ofte man kan få osv. Eneste som hindrer dem å rømme er et lave gjerde. Rømmer de....får de ikke lengre fengslestraff....tror de endelig har fikset dette nå. på tide, kan man si!! Rømmer de blir de anmeldt, og det blir egen straffesak med egen dom. De får betalt, mer enn gutter som må inn i militæret og tjene landet sitt. Nei, de tjener rundt 40 kroner dagen, avhengig om de går på skole/jobb eller ikke. Nei..Norge er alt for fint for kriminelle. De skulle sittet på en tom celle. bare en madrass på rommet. ikke mer. Tror du dette fremmer unge kriminelle til å velge en annen karriere? Dett er forbudt etter menneskerettighetene. har de famile, så kunne de fått møtt dem 1 gang i mnd. max, Hvor dem skulle blitt overvåket. De fleste blir overvåket under besøk, om enn ikke direkte. det er voktere rett utenfor eller i samme rom. Det er begrenset hvor mye og hvem man kan få besøk av, tror det er kun en gang i uken. Synes du det er god bruk av midler å overvåke kun for å overvåke, når det ikke er mistanke om noe? Hva med barn som har foreldre i fengsel, tror du dette er bra for disse? Nei du, lær deg litt mer om hvordan fengsler fungerer før du klager. Alle norske fengsler er faktisk ikke åpne.
Gjest joar Skrevet 30. november 2004 #15 Skrevet 30. november 2004 Melk: hvor var det du sonet da? Hva var du inne for?
Gjest John Doe Skrevet 30. november 2004 #16 Skrevet 30. november 2004 Nei du, lær deg litt mer om hvordan fengsler fungerer før du klager. Alle norske fengsler er faktisk ikke åpne.
Gjest Melk Skrevet 30. november 2004 #17 Skrevet 30. november 2004 Hvor har du det fra at alle fenglsler er åpne da? Det har jeg da ikke sagt..har jeg? Du blander sammen åpne og lukkede fengsler i en eneste stor røre. Et ekesempel er at majoriteten av de som soner i åpne fengsler er der så kort tid at de aldri får opparbeidet seg krav på perm... Stakkar store stygge forbryter...vi du ha perm til jula? Hvis du er så snill å komme tilbake til rett tid, så skal du få 2 nye spill til x-boxen. Ikke alle får juleperm. Over 99 % kommer tilbake når de skal etter perm. INGEN får noesomhelst av spill, cd, tv osv. Svært få får ha spill på cella i det hele tatt. Unntak kan være om noen må sitte svært svært lenge i isolat uten tilgang på tv/radio/besøk/lufting osv. Men i dag, pakker vi dem inn, og gjør at dem har det bedre enn flere familier/folk som bor på gata. Hm, merkelig at de som bor på gata og havner i fengsel søker perm, da...
Gjest lurven Skrevet 1. desember 2004 #18 Skrevet 1. desember 2004 synes fengsel er strengt nok jeg selvom det sikkert er bra i forhold til mange andre land finnes ikke så veldig mange privilegier i et fengsel. hvordan tror du de blir når de kommer ut igjen hvis de har det for strengt
Gjest gjest 0 Skrevet 2. desember 2004 #19 Skrevet 2. desember 2004 hvordan tror du de blir når de kommer ut igjen hvis de har det for strengt Kanskje de skjerper seg???? Hvorfor er det så mange kriminelle som havner i fengsel gang på gang... Pam
Gjest Melk Skrevet 2. desember 2004 #20 Skrevet 2. desember 2004 Kanskje de skjerper seg???? Hvorfor er det så mange kriminelle som havner i fengsel gang på gang... Pam Hvorfor er det da så mange kriminelle gang på gang i land som har det mye verre enn i norge? Eks Russland? Narkomane slutter ikke med sitt selv om fengsel blir verre, folk slutter heller ikke å sloss i fylla og drepe og voldta. Tilogmed land med dødsstraff har jo akkurat de same probblemstillingene som oss.... Statistikken viser at noe av det som har mest å si for om folk begår kriminelle handlinger, er sjansen for å bli oppdaget og straffet. Ikke lengden på straff og ikke nivå på fengsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå