Gå til innhold

Jeg vet ikke hvordan jeg feirer jul - på egenhånd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julefeiringen ble avlyst! Stopp verden, jeg vil av:unsure:

Må feire jul alene i år. Jeg løy (tilgi meg), og sa at det går helt fint. Har gledet meg til julaften, som en unge, barnslig som jeg er. Ja, jeg er barnslig! Vært i godt humør i det siste, og tenkt at det blir skikkelig koselig å feire jul med storfamilien! God mat, godt selskap, koselige historier, og gleden ved å glede andre under pakkeåpningen.

Nei, ikke i år. Det ble ikke noe av. 

Jeg har et problem... Jeg må feire alene. Og jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg feirer jul. Alene er jeg tafatt, giddeløs, vet ikke helt liksom. Jeg kan ikke komme på sist jeg gjorde noe for å glede meg selv. Jeg vet ikke hva som ville gledet meg. Aner ikke, enest jeg vet er at jeg lever for å glede andre, og jeg gleder meg gjennom andres glede. Jeg gledes når jeg åpner julegaver og får noe jeg ser folk har lagt omtanke og omsorg i. Da gledes jeg. 

Men julemiddagen? Desserten? Skal jeg stå på kjøkkenet og kokkelere, lage ribbe, julekake, medisterpølser, riskrem og alskens julemat bare for meg? Og min kjære... Det føles som om jeg bare prøver så hardt! For hardt! Jeg kjenner liksom at det hadde vært lettere med en pizza grandiosa i ovnen. Julegleden forsvant ut av meg; lufta gikk ut av dekkene. Piffen forsvant. 

Jeg gleder meg ikke til jul nå, fordi jeg må feire "alene". For meg er julaften god mat, og samvær med de du er glad i. Alle sammen! Vi skal være mange. Det er lunt, varmt, trygt og rett og slett skikkelig koselig. Jeg sitter og tenker: "for en fin familie jeg har". Det er godt, og noe jeg lever på i mange måneder etterpå. Det er ikke ofte jeg føler det sånn, det er kanskje derfor det er ekstra sårt at det ikke blir sånn i år, i det hele tatt. 

Jeg eier nesten ikke julepynt. Kjøpte meg en liten håndfull for 200 kroner, men nå har jeg ikke mer penger til det i budsjettet. Resten går til ribbe og juletre. Jeg skal iherdig forsøke å feire jul, på en god måte. Jeg ønsker inderlig å få det til! Jeg vil at jeg skal kunne sitte på julaften, på kvelden, og tenke: "Dette var en kjempefin dag. Jeg er fornøyd med denne feiringen". Jeg vil føle at jeg har feira jul, jeg vil ha julestemning og det jeg er aller mest redd for, det er å kjenne på følelsen som forteller meg at jeg gikk glipp av julaften i år. Jeg er redd for følelsen av ensomhet, og at en fin dag gikk til spille.

Jeg er utrolig lite flink til å glede meg selv, stort sett så er jeg deprimert eller lei meg. Det er en stor svakhet jeg har. Jeg får ingen driv før jeg skal gjøre noe for andre enn meg selv. Jeg har en kjæreste. Og vi bor sammen. Men det gir meg ingenting å glede ham, heller, for han er mildt sagt fornøyd med alt jeg gjør. Hadde jeg svidd ribba og kokt potetene til potetmos, hadde han kysset meg på hodet og sagt at det er bra nok. Det smakte godt. Han er heldig, som er takknemlig. 

Jeg sitter nå og føler på at jeg kommer til å føle meg ensom på julaften. Ja, så skal vi åpne pakkene. Ok, det fikk jeg av den og den. Men ingen er tilstede for å få takk engang. Og ingen takker meg for gavene jeg gir. Jeg blir rett og slett ganske trist av å tenke på det! 

Men jeg skyver alle dumme tanker og slikt til side, og spør: Hva kan jeg gjøre for å få en fin julaften? Og føle at jeg virkelig feiret julaften i år og?

Håper på noen hyggelige, forståelsesfulle svar som kanskje synes jula er viktigere enn hva du synes selv:nisse:

Anonymkode: ea250...037

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist og lese! Kunne ønske alle fikk den jula di ville ha, men det går ikke alltid. Vet ikke om det hjelper og tenke at det er mange andre som heller ikke har mulighet til å feire julaften, mange må jobbe (inkludert meg selv, ikke i år men.. ).Det er heller ikke noenstas mens kanskje barna og resten av familien feirer. 

Ble litt usikker når jeg leste innlegget om du skulle være helt alene eller med kjæresten? Hvis det er med kjæresten så er det jo litt opp til dere hvor mye jul dere skal lage. Men ser ut som du ikke ser vitsen med det? Jeg hadde syntes det hadde vært koselig med bare meg og kjæresten. Da kan man styre hele dagen akkurat som man vil. 

Blir du helt alene så hadde jeg fått for pizza jeg altså. Pizza, en god film og masse godteri. Prøvd og gjøre det beste ut av det?

eller så er det vel alltid en mulighet å jobbe frivillig og feire med mange andre på den måten. Kan jo bli riktig god julestemning og koselig det! 

Anonymkode: 9bd8c...125

• Liker 1
Skrevet

Siden jula ikke ble som du hadde tenkt anbefaler jeg at du lar jula bli noe helt annet. Meld deg frivillig hos en organisasjon som lager julefeiring for de som vanligvis ikke har det så bra, de som bor på gaten eller ikke har noen familie. Jeg har hørt at det skal være veldig hyggelig å være med på, også som frivillig, for det er så mye glede og takknemlighet der.

Kjæresten kan selvfølgelig være med om han vil. Da kan dere sammen se tilbake på den jula som annerledesjula dere hadde sammen, og dere kan få noe å mimre over, og noe å fortelle barna deres om.

Anonymkode: 48adc...1ca

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

:unsure:

Jeg sitter nå og føler på at jeg kommer til å føle meg ensom på julaften. Ja, så skal vi åpne pakkene. Ok, det fikk jeg av den og den. Men ingen er tilstede for å få takk engang. Og ingen takker meg for gavene jeg gir. Jeg blir rett og slett ganske trist av å tenke på det! 

:nisse:

Anonymkode: ea250...037

Jeg er vant til at man litt utpå kvelden snakker med de nærmeste som man ikke feirer julaften med på telefonen eller skype. En liten prat hvor man takker hverandre for gavene og ønsker god jul. 

Å feire jul med kjæresten er ikke å feire alene. 

• Liker 14
Skrevet

Du skal da være sammen med samboeren din - det er ikke å være alene. 

Hadde det vært bare meg og han en jul, hadde vi nok sovet utpå litt, spist julefrokost i pysjen, spist godteri, sett på askepott og timmy gresshoppe, gått tur, dusjet sammen, laget pinnekjøtt sammen, spist, pakket opp gaver, tatt oss et glass vin, spist oss fordervet på julekaker og mer godteri - i den rekkefølgen. :biggrin:

Enjoy, dette blir en fin jul for dere to! <3

• Liker 17
Skrevet

Vet du... Jeg klarer ikke helt å syntes synd på deg. Sutring er nærliggende å tenke. Det er på tide å starte nye tradisjoner, du er tross alt sammen med kjæresten. Gjør noe positivt og se lyst på det. Om du ikke orker å stå på kjøkkenet å lage mat til "bare" dere to, så kjøp Fjorland!

• Liker 16
Skrevet

Jeg feier jul alene. Du har kjæresten din, og da er du ikke alene. Snakk med kjæresten og legg planer sammen. Det er ikke så mye som skal til. Men ikke kjøp et tre du ikke vet hvor du skal gjøre av etter jul..... 

Selv skal jeg se på askepott, disney, spise ferdig riskrem og ferdig pinnekjøtt. Fordi det viktigste er stemningen. Julegaver det er ikke noe jeg bryr meg om.

God jul! :tree::xpb_knuddel:

Anonymkode: 6da40...b01

• Liker 8
Skrevet

Trodde du var helt alene jeg. Men du har jo en kjæreste. Hvorfor er det ikke fokus på dere og at dere skal skape deres egne tradisjoner og hygge dere sammen. Det er ikke du som skal feire jul alene. Det er jo dere som skal feire jul i sammen. Nyt den! 

• Liker 7
Skrevet

I all verden. Som flere her, jeg trodde du faktisk skulle være alene i julen, men du skal jo være sammen med samboeren din. For å være helt ærlig synes jeg dette er på kanten til selvmedlidende.

Anonymkode: e068c...135

• Liker 15
Skrevet

Jeg hadde elsket å være alene med samboeren og kattene våre. Vi begge jobber i restaurant, så har gaflet i oss julemat etter hver vakt i hele desember, så vi hadde nok valgt noe annet å spise. Jeg ser for meg at vi hadde sovet til langt på dag, stått opp, dusjet, vasket og shinet leiligheten, mens Disney stod på på TV-en. Så hadde vi nok laget taco (med alt tenkelig tilbehør), hjemmelaget pizza eller lasagne. Så hadde vi kost oss hele kvelden med dette + snacks, godteri og øl og gitt hverandre gave :)

Anonymkode: 83b06...13f

• Liker 11
Skrevet
53 minutter siden, FantasDick skrev:

Du skal da være sammen med samboeren din - det er ikke å være alene. 

Hadde det vært bare meg og han en jul, hadde vi nok sovet utpå litt, spist julefrokost i pysjen, spist godteri, sett på askepott og timmy gresshoppe, gått tur, dusjet sammen, laget pinnekjøtt sammen, spist, pakket opp gaver, tatt oss et glass vin, spist oss fordervet på julekaker og mer godteri - i den rekkefølgen. :biggrin:

Enjoy, dette blir en fin jul for dere to! <3

Dette! Eller hva enn annet dere har lyst til. Høres kos ut

• Liker 2
Skrevet

Du skal feire med et menneske du definerer som "din kjære". Altså er dere to. Ja, jeg forstår at det er veldig annerledes enn du har vært vant til med en stor familie rundt deg, men at dere skal feire jul i tosomhet gjør at jeg ikke helt klarer å synes veldig synd på dere.

Og du, jeg har feiret jul alene sammen med katten i 4 lange år. Jeg kunne jo ønsket å være sammen med familien min de årene jeg og katten feiret julen alene, men det var ikke mulig. Da feiret pus og jeg med å lage den julematen som er tradisjon i min familie. Lagde den tradisjonelle desserten. Kjøpte juletre, pyntet med den julepynten jeg hadde samlet gjennom flere år, kjøpte svibler og julestjerne. Lagde mine egne favoritter av julekaker, lagde jul for pus og meg selv.

Var det synd på meg? Nei, overhodet ikke. Koset vi oss, pus og jeg? Ja, absolutt.

Julen blir nøyaktig det du selv gjør den til. Dere kan velge å gjøre julen til en trist tid hvor du fokuserer på alt du savner, - eller du kan fokusere på å lage en koselig jul for deg og din kjære. Om du er smart så velger du det siste.

• Liker 11
Skrevet

Det er alltid kjipt når man har gledet seg skikkelig til noe man er skikkelig innstilt, og laget seg skyhøye forventninger - og plutselig så blir det overhode ikke som man har tenkt. Men løsningen for at du nå skal få en fin jul allikevel er rett og slett at du må omstille deg, endre tankegangen din og starte på nytt. 

Det kommer overhode ikke til å være noe problem for deg og kjæresten å lage en fin jul sammen, du har allerede fått mange tips her i tråden til hvordan du skal få inn det. Problemet kommer til å være å snu tankegangen din fra å tenke at "jula er ødelagt, jeg må feire ""aleine"" til, "i år skal jeg og samboer få den koselige, romantiske julefeiringen sammen - bare vi to". Vet ikke helt den beste måten å snu et slikt tankemønster på altså, men jeg prøvde å google litt og feks dette var noe av det som kom opp. Du kan jo gi det et forsøk, eller google videre selv, eller bare prøve å snu tankene på egenhånd. 

Og apropos den julemiddagen, julemat lager nesten seg selv altså, hvertfall når det ikke er til så veldig mange personer ;) Steik ribba i ovnen, hiv inn julepølser og medisterkaker når den står og setter seg, og kok poteter og surkål til. Og du trenger ikke ha julemat heller, kos deg gjerne med en pizza om det frister mer. Og julepynt? Søk litt rundt på pinterest cheap+christmas+decorations eller noe, dukker helt sikkert opp noe. 

• Liker 5
Skrevet

Det er mange som misunner deg å slippe alt styret også. Må innrømme at jeg hadde satt pris på det. I fjor var vi 3 og jeg storkoste meg.
Hadde heller ikke vært noen krise å vært alene heller. 
Men vi er forskjellig. 
Se heller på det som en mulighet til å skape noe sammen med samboer.  Lag noe helt spesielt til dere to den dagen, kos dere masse og sett pris på hverandre. 

Anonymkode: 65bb0...5b8

Skrevet

Jeg og samboeren min har feiret flere juler alene, og det har rett og slett vært vidunderlig. Julefilmer i pysj på morningen, gått lang tur, laget ribbe til bare oss to og kost oss med gaveåpning på kvelden. 

Anonymkode: f533c...46b

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 22 år og er alene i hele juleferien. Jeg har ingen pakker å åpne på julaften, og jeg har ingen til å dele noen av juledagene med.  Du har samboeren din og gaver fra mennesker som er glad i deg. Jeg kan ikke forstå hvordan dere ikke klarer å skape en hyggelig jul sammen. Jeg synes rett og slett at du ikke verdsetter det du har. Jeg ville ha vært glad dersom jeg hadde hatt en person å dele juledagene med. 

Anonymkode: 9fa4f...fc4

• Liker 8
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg feier jul alene. Du har kjæresten din, og da er du ikke alene. Snakk med kjæresten og legg planer sammen. Det er ikke så mye som skal til. Men ikke kjøp et tre du ikke vet hvor du skal gjøre av etter jul..... 

Selv skal jeg se på askepott, disney, spise ferdig riskrem og ferdig pinnekjøtt. Fordi det viktigste er stemningen. Julegaver det er ikke noe jeg bryr meg om.

God jul! :tree::xpb_knuddel:

Anonymkode: 6da40...b01

Hvor bor du?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 22 år og er alene i hele juleferien. Jeg har ingen pakker å åpne på julaften, og jeg har ingen til å dele noen av juledagene med.  Du har samboeren din og gaver fra mennesker som er glad i deg. Jeg kan ikke forstå hvordan dere ikke klarer å skape en hyggelig jul sammen. Jeg synes rett og slett at du ikke verdsetter det du har. Jeg ville ha vært glad dersom jeg hadde hatt en person å dele juledagene med. 

Anonymkode: 9fa4f...fc4

Hvor bor du da?

Skrevet

Har ikke lest alle svarene du har fått.

Jeg satt med amme følelsen som deg første gang jeg og mannen skulle feire nyttårsaften alene. Det føltes stusselig på en måte. Men vi gjøre det beste utav det og det ble faktisk en av de koseligste nyttårsfeiringene jeg har hatt. Vi gjør det til vårt eget. Gikk bort fra måte vi var vandt me og laget and i stedet. Det ble fantastisk middag, vå hadde vin og spilte div brettspill i løpet av kvelden. Kl 24 gikk vi ut å så på fyrverkeriet. Etter dette har vi feiret flere nyttår alene. Nå har vi barn da, så alene er vi jo ikke lenger, men uten annen familie. Jeg nyter denne tradisjonen vi har laget.

Kanskje dette kan sette det litt i perspektiv? Selv om du ser fryktelig mørkt på det nå, så kan det godt hende dere vill kose dere mye bare dere to også.jeg håper i hvertfall det :blomst:

Anonymkode: 235c5...86d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her ble det mye skrivefeil, håper dere klarer å se forbi de :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...