Gå til innhold

5-åring som ikke vil spise..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 5,5 år. Vi har problemer med spising. Hun spiser lite/ingenting til frokost, spiser bra til lunsj, og greit til middag om det er noe hun liker godt. Men måltidene tar også utrolig lang tid. Hvis utgangspunktet er å få i seg 1 brødskive, 1 yougurt og 1 glass melk til frokost, er det noe som fort kan ta 1 time..

Hun veier 23kg, om det er av betydning.. 

Til høsten begynner hu  jo på skolen, og jeg synes det er så viktig å få i seg frokost. Mat gir energi og stimulerer hjernen, og er i mine øyne dagens viktigste måltid. Hva kan jeg gjøre for å forbedre dette? Og har noen erfaringer?

Anonymkode: e7f6f...699

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hun ha problem med svelging? Synes du skal ta en tur til legen med henne. Det kan være noe fysisk/psykisk

Skrevet

Samme her. Min 5,5 åring veier 16 kg, men er ikke så høy, 105. Hun har masse energi og er helt normal ellers, men maten tar himla lang tid å få i seg. Middag kan ta flere timer! Og sier vi stopp er det helt greit, hun er verken sulten eller blir sulten raskt etterpå. Det er nesten så hun ikke bryr seg om mat, men spiser fordi hun må. 

Eneste hun spiser masse av er brødskive med smeltet ost når de får smelte i mikroen 1 gang i uka i barnehagen. Da kan hun sette til livs 4 store brødskiver, som ellers i uken er kanskje 1/2 skive. 

Anonymkode: 75a2f...6c0

Skrevet

Min sønn har også hatt ett vanskelig forhold til mat. Han er jo autist da, så henger sammen med diagnosen.

Det er mange ting jeg ikke får i han. Til frokost nå får han enten Corn Flakes eller så lager jeg han en slik toast med ost og skinke. Til niste er det polar brød med kokt skinke, polar brød med egg eller reker. Til nød kan han ha knekkebrød hvis vi er tom for de hellige polar brødene :fnise:

Når det gjelder middag så har jeg blitt en helt til å skjule ting i sauser. Han er heldigvis veldig glad i brokkoli, potet og til dels gulrot. Men det går mye i pasta. Og der sniker jeg inn mye rart. Finrevne grønnsaker i sausen er en slager.

Jeg har hørt mange som har sagt til meg at han har ett ensidig kosthold. Men  leger og annet helsepersonell sier han er frisk og ikke lider av noen mangler. De periodene han har spist betydelig mindre enn vanlig har vi gitt han viteminer i form av vitaminbjørner.

Så selv om du er redd for at barnet ikke får i seg det den trenger, så gjør de stort sett det. Regelen her hos oss er at alt skal smakes. Bortsett fra løk da han brekker seg av det hver gang. Han trenger ikke spise hele soppen, men han skal smake en ordentlig bit. Det var slik han fant ut at brokkoli var noe av det beste som finnes. Man kan også prøve å forklare at man må smake på en ting minst 20 ganger før man lærer seg å like det. Har funket veldig bra for oss. Han holder tellingen så godt han kan, og kan av og til meddele at nå liker jeg dette her Mamma.

Mitt råd er å gi barnet det du vet det spiser til frokost, for det er så viktig at de spiser noe før dagen setter igang. Og lunsj så det ikke blir rabalder på barnehage og skole. Til middag kan man være strengere. Når de er så store så spiser de når de er sultne. Om så det tar to timer ved middagsbordet. Og ikke introduser for mye nytt med en gang. En ting du vet er vanskelig på tallerken om gangen er som regel greit. Er det som har funket hos oss ihvertfall. Og nå utnytter vi Nissen for alt han er god for. Vi sender "middagslogg" til nissen. Og Nissen liker ikke at barn ikke spiser maten sin. :nissevink:

Skrevet

Liker hun faktisk brød?  Min minste hater..og jeg mener virkelig HATER brød. Vanskelig å bo her i Norge med barn som ikke like brød :)  Da måte vi ha annen type frokost mat.  Grøt, stekt egg/eggerør/omelet, frokostblanding, osv.  Til matpakken går det stort sett frukt, yoghurt og grønnsaker..og av og til pastasalat og stekt ris med grønnsaker.  

Anonymkode: f442c...034

Skrevet

Jeg synes det vesentlige her er om hun alltid har vært slik eller om det er noe nytt. Er det nytt ville jeg prøvd å finne ut av hvorfor hun plutselig spiser så lite, har hun alltid vært slik ville jeg ikke bekymret meg. Min 5,5-åring spiser også svært lite og ikke variert mat, men han har alltid vært slik og er sunn og frisk så vi lar det bare være. Ellers veier hun jo på ingen måte lite for en 5,5 åring (til sammenligning veier min 5,5 åring 18 kg og er 115 cm), hadde hun vært tynn hadde jeg kanskje tenkt at det var viktigere å sørge for å få i henne næring. Jeg tenker dessuten at når hun spiser greit til middag, som sannsynligvis er det mest næringsrike og varierte måltidet i løpet av dagen, så er det veldig bra. Hvis hun ikke liker brødskiver ville jeg tilbudt annen frokost, f.eks. frukt, rå grønnsaker, grøt, omelett eller annen eggmat o.l.

Skrevet

Kanskje hun rett og slett ikke er klar for frokost før hun har vært våken en god stund? 

Så lenge hun spiser greit nok samlet sett i løpet av dagen, synes jeg det er greit å bare få i dem litt, for blodsukkeret sin del. 

Hva med å gi henne yoghurt med havregryn eller lignende? Liker hun egg, så er det jo f.eks helt greit å slippe brødskiva for et egg. 

En femåring på 23 kilo lider neppe av underskudd pga energiinntak, med mindre hun er  svært stor for sin alder

• Liker 4
Skrevet

Har dere felles måltider, eller spiser dere sammen?  

Anonymkode: 1bc6f...fef

Skrevet

Hun spiser godt til frokost i helgene, så det kan ha noe å gjøre med at hu trenger litt tid på morgenen. Hun spiser godt til lunsj i barnehagen, men er litt ufokusert noen ganger og somler bort tiden hun har på å spise. Hun hadde en periode når hun var 3-4 år, hvor hun spiste dårlig, og vi måtte gi protein-shake fra apoteket hver dag over en lengre periode.. Og det er i tillegg veldig dyrt🙈

Det er bare meg og henne, men vi spiser alle måltider sammen. Men vi har ikke spisestue el. så alle måltider inntas på stuebordet. Så jeg har i det siste begynt å slå av tv'en, for å få fokus på spising, men noen ganger får det motsatt effekt.. 

Ellers liker jeg ikke å gi verken frokostblanding eller knekkebrød til frokost, føler ikke at det metter nok? I tillegg er det mye regler i barnehagen, om hva vi kan ha med i matboks om hun skal spise der. For enkelte dager er det ikke greit med yougurt og det er aldri lov med egg, fordi ett av barna har allergi.. Og dette er de tingene hun liker best å spise. 

Men hovedproblemet er altså at måltidene tar veldig lang tid. Og det begynner jeg å bli utrolig lei av..

F.eks spiser vi middag nå. Jeg var ferdig for 30min siden, og hun er ikke halvveis på tallerkenen enda.. Men det hjelper ikke å mase på henne, for da blir hun sint og ender opp med å ikke spise noe.. Som regel spiser vi så sen middag også, at det også beregnes som kveldsmat, så da er det viktig å få i seg litt.. 😏

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere felles måltider, eller spiser dere sammen?  

Anonymkode: 1bc6f...fef

?  :klo:

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en jente på 5,5 år. Vi har problemer med spising. Hun spiser lite/ingenting til frokost, spiser bra til lunsj, og greit til middag om det er noe hun liker godt. Men måltidene tar også utrolig lang tid. Hvis utgangspunktet er å få i seg 1 brødskive, 1 yougurt og 1 glass melk til frokost, er det noe som fort kan ta 1 time..

Til høsten begynner hu  jo på skolen, og jeg synes det er så viktig å få i seg frokost. Mat gir energi og stimulerer hjernen, og er i mine øyne dagens viktigste måltid. Hva kan jeg gjøre for å forbedre dette? Og har noen erfaringer?

23 kg er nok, regner med hun ikke mer 130 cm og har en relativt grei kurve.

En yoghurt på morgen er nok. Ett glass melk på morgen er nok. Ikke press henne til å spise mer enn hun vil, det er oppskriften på ett anstrengt forhold til mat. Frokost er faktisk ikke så viktig som du tror

Det er ikke 'vi' som har problemer med spising, det er DU. Vekta hennes er fin den.

Anonymkode: 0c172...375

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overskriften din står ikke i forhold til teksten i hi. Jenta spiser jo, men er småspist. 

Har du snakket med helsestasjonen om det du oppfatter som et spiseproblem? Kanskje ligger problemet i dine forventninger og meininger om hva som er ok å spise? Et knekkebrød er nemlig mye bedre enn ingen mat. Ro rundt måltider og et hyggelig dekket matbor kan og gjøre forskjeller. At du har brukt tven som matunderholdning fremfor prat om dagens smått og stort, har heller ikke vært lurt. Helsestasjonen har i tillegg til helsesøster psykolog. Psykologens ansvarsområde er å være et lavterskeltilbud for foreldre som trenger råd og veiledning før bagateller blir til større problemer. Jeg anbefaler deg derfor å kontakte helsestasjonen. 

Anonymkode: f9341...02b

• Liker 1
Skrevet

Vekten høres jo ille ille ut? Mi jente på 4,5 er 18 kilo... Er jenta di veldig høy siden du bekymrer deg for dette?

Anonymkode: ca06d...593

Skrevet

Jeg husker at min mor fortalte at hun var så bekymret fordi jeg spiste så lite i 1. klasse, jeg var da 6 år og veide 17 kg. Hun løp etter meg ute med brødskiva i hånda når jeg lekte, og jeg syntes hele greia var et mas. Hva likte jeg? Jo, når pappa kokte grøt til frokost eller kvelds, når vi en sjelden gang fikk kokt eller stekt egg, når jeg fikk spise puffet ris, honnikorn eller kornflakes med sukker på, da kunne jeg spise mengder av mat. Problemet var at min mor hadde definert i sitt hode hva som var "bra" å spise, og overnevnte var ikke hverdagsmat.

Med egne unger som i perioder har hatt ulike forhold til mat, så har jeg ofte tenkt tilbake på dette. La dem spise det dem har lyst på, i de periodene de spiser lite. Da slipper man å bekymre seg. Vil barnet ditt ha en yoghurt eller kun en omelett eller en frukt eller frokostblanding til frokost, så la henne spise det. Da er du iallefall sikret at hun får i seg noe "startmat", og du slipper bekymringene. Send med henne en god lunch i stedet. Ikke la måltidet dra ut i timevis, det lager dårlig stemning rundt mat og måltider. Er hun ikke ferdig innen 30 minutter, da avslutter dere begge. Og slå av tv under måltidene!

Anonymkode: d029a...cb1

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker at min mor fortalte at hun var så bekymret fordi jeg spiste så lite i 1. klasse, jeg var da 6 år og veide 17 kg. Hun løp etter meg ute med brødskiva i hånda når jeg lekte, og jeg syntes hele greia var et mas. Hva likte jeg? Jo, når pappa kokte grøt til frokost eller kvelds, når vi en sjelden gang fikk kokt eller stekt egg, når jeg fikk spise puffet ris, honnikorn eller kornflakes med sukker på, da kunne jeg spise mengder av mat. Problemet var at min mor hadde definert i sitt hode hva som var "bra" å spise, og overnevnte var ikke hverdagsmat.

Med egne unger som i perioder har hatt ulike forhold til mat, så har jeg ofte tenkt tilbake på dette. La dem spise det dem har lyst på, i de periodene de spiser lite. Da slipper man å bekymre seg. Vil barnet ditt ha en yoghurt eller kun en omelett eller en frukt eller frokostblanding til frokost, så la henne spise det. Da er du iallefall sikret at hun får i seg noe "startmat", og du slipper bekymringene. Send med henne en god lunch i stedet. Ikke la måltidet dra ut i timevis, det lager dårlig stemning rundt mat og måltider. Er hun ikke ferdig innen 30 minutter, da avslutter dere begge. Og slå av tv under måltidene!

Anonymkode: d029a...cb1

Vær forsiktig!  Om ikke du følge trenden til å overdose barna på brødmat blir du anmeldt til BV! 

Anonymkode: f442c...034

Skrevet

Ikke stress med det. MEN vær klar over at når barnet begynner på skolen kan det bli utfordrende å få i seg maten før de må ut. Min datter brukte også VELDIG lang tid på maten. Når hun begynte på skolen var hun alltid sulten etter lunsj fordi hun ikke rakk å spise så fort som hun måtte. Vi laget en avtale i starten på at hun tok med en banan eller noe ut i friminuttet, men etter noen måneder gikk dette seg til. Hun klarte etterhvert å spise fortere og får nå i seg det hun skal :)

Skrevet

1 brødskive + en yoghurt er ganske mye til frokost når man er 5,5 år da. Jeg er glad om jeg får i vår 6 åring ei hel skive. Vi varierer frokosten litt pga liten matlyst, litt frokstblanding, yoghurt med gryn, havregrøt, polarbrød... Jeg orker ikke brødskiver til frokost selv heller, så frokostblading eller havregrøt er alltid tilgjengelig. De spiser lunsj ganske tidlig på skolen, så bare de får i seg litt så er det ok når hun spiser greit da.

Hun er helt normalvektig. Min gutt på 6 1/2 veier også 23 kg. Ikke stress.

Jeg spiste selv veldig lite i den alderen (og litt eldre), men var opplagt på skolen og utviklet meg helt normalt.

Anonymkode: 0d20d...6db

Skrevet
På 7.12.2016 den 17.18, absinthia skrev:

Kanskje hun rett og slett ikke er klar for frokost før hun har vært våken en god stund? 

Så lenge hun spiser greit nok samlet sett i løpet av dagen, synes jeg det er greit å bare få i dem litt, for blodsukkeret sin del. 

Hva med å gi henne yoghurt med havregryn eller lignende? Liker hun egg, så er det jo f.eks helt greit å slippe brødskiva for et egg. 

En femåring på 23 kilo lider neppe av underskudd pga energiinntak, med mindre hun er  svært stor for sin alder

Tenkte det samme, sønnen min må ha litt tid om morgenen før han spiser frokost. Han er 5,5 år og har alltid vært litt småspist. Var veldig gla i brød når han var mindre. Er blitt flinkere til å spise nå. Og han får velge frokost , brød, havregrøt, frukt og grønnsaker. Han er 120cm og veier under 20kg. Dattera mi på 3 år er helt motsatt. Må ha mat med en gang hun våkner ;)  

Anonymkode: 3c791...cac

Skrevet
På 7.12.2016 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Hva kan jeg gjøre for å forbedre dette? Og har noen erfaringer?

Mitt råd til deg er gi faen. Legg det i skuffen og lukk den. :)

Anonymkode: b3fe3...665

Skrevet

23kg hos en 5,5år gammel jente er ikke undervekt med mindre hun er 129cm eller høyere.

Jeg ser problemet med at måltidene tar lang tid. Er det noe som distraherer? Maser dere? Liker hun ikke maten? Er hun ikke sulten om morgenen? Kanskje dere kan belønne med klistremerker eller noe for å spise fortere, for å trene henne til å spise fortere til det går av seg selv. Akkurat nå trener hun på bruke en time på maten, og det blir mer og mer innlært. Om kunstig motivasjon er det som skal til, så synes jeg det er lurt. Det viktigste er å få snudd somlingen, så hun ikke bare får spist 3 biter av en skive før de må gå ut i friminuttet på skolen.

Anonymkode: 409fd...129

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...