Gå til innhold

Overta omplasseringshund, hvordan går man frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal overta en 3 år gammel hund, og gleder meg veldig. Det er ikke en "problemhund". Jeg har ikke hatt hund før, så jeg har liten erfaring med hunder. Jeg holder på å lese meg litt opp om positiv hverdagslydighet ol. 

Har dere noen tips? Jeg tar 3 uker fri når jeg får hunden. De første dagene trenger vi å bli kjent med hverandre og nye omgivelser for hunden tenker jeg. Bare være hjemme, gå turer, leke litt i hagen ol? 

Hunden er vant med å være alene hjemme, men vi må sikkert øve på dette likevel. Noen minutter i starten, og øke til en arbeidsdag. Når burde jeg begynne å la han være alene? Etter 3 uker må jeg tilbake på jobb. 

Så må han hilse på foreldrene mine, de skal passe han og gå tur med han når jeg er bortreist. Hvor tidlig kan jeg introdusere han for dem? Vi kommer til å se en del til mine foreldre. Etterhvert også mine venninner (noen av dem har barn). 

Det blir jo mye nytt i starten, og jeg er redd for å gjøre alt feil. Ønsker at han skal fortsette å være trygg og lydig. 

Hadde vært så fint hvis noen hadde en "oppskrift" på hvordan man skal gå frem :sjenert: 

Anonymkode: cbcc0...1e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi dere selv noen dager i starten, til du ser den blir trygg på deg og heimen. Så begynner du gradvis å gå fra, til postkassa, ut med søpla osv. Man kan laste ned dream pro på tablet, det tar opp lyd, så hører du om den bråker. Ustream er også et kjekt verktøy, da kan du se og høre selv om du ikke er inne (se på mobil). Rydd unna alt du er redd for ;) Ikke lag noe oppstyr av å bli kjent med foreldrene dine. De kan komme på besøk som vanlig, og dere dra på besøk dit. 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Høres ut som du er godt forberedt. Skulle også ønske det var en "oppskrift" på å ta over omplasseringshunder, noen burde skrive bok om det! Jeg har hatt to men er langt fra utlært. Tror det er individuelt hvor mye nytt de takler på èn gang, men høres ut som du har tenkt over dette iallefall. Det er lurt å lese seg opp på hundespråk, se videoer etc. så man kan se selv når hunden begynner å bli stresset.

Begynn å gå ut av huset med èn gang, slik at dette blir helt vanlig. Gjør det når han er sliten og vil sove og ikke bryr seg så mye. Gå bare ut og snu til å begynne med, så kan du øke til ett minutt etc. Pass på at han ikke blir mer stresset etter hvert, men mindre. Blir han mere stresset går du for fort fram. Det beste er hvis du går så sakte fram at han ikke reagerer.

En annen ting er at omplasseringshunder er gjerne veldig lydige i begynnelsen, og når de begynner å bli trygge så viser de hvem de egentlig er. Så det er lurt å ikke gå ut fra at man kan kalle dem inn i alle situasjoner f.ex., selv om de er slik i begynnelsen.

Skrevet

Takk for svar:) tar til meg tipsene deres:) 

Skrevet

Du har fått flere gode tips her. Så jeg ønsker deg lykke til med ny hund - du kommer til å bli en god hundeeier :klem:

Skrevet

Teorien er visstnok at det tar hunder tre dager å falle til ro, tre uker å bli kjent og tre måneder å føle seg "hjemme" når de omplasseres. Så å ha noen rolige dager etterfulgt av en periode hvor hunden får bli kjent med sitt nye liv høres lurt ut. En hund jeg omplasserte (jeg var fosterhjem) hadde store problemer med å være alene hjemme i det nye hjemmet sitt selv om det gikk fint (etter litt trening) da han bodde hos oss. De første to ukene var visstnok preget av vill panikk hver gang han ble latt alene, hvilket gjorde oss alle veldig bekymret. Men så roet han seg plutselig, og nå har de det visstnok supert. Uansett, det høres derfor lurt ut å trene på å være alene igjen helt fra scratch. Og bruk godbiter for alt de er verdt - veien til en hunds hjerte går via magen ;) Mange hunder roer seg ned når de tygger på ting, så å ha klar gode tyggebein som tar litt tid kan være fint særlig i starten (og gjerne i kombo med alenetrening).

Skrevet

Tusen takk for svar:) skal kjøpe inn masse godbiter :ler: 

er så redd for at hunden ikke skal respektere meg ettersom jeg er så uerfaren og er ikke en spesielt autoritær person. Dette merker vel hunder fort? 

Må lese meg kraftig opp. Har dere noen flere bøker å anbefale enn den positiv hverdagslydighet? 

Skrevet

Litt nysgjerrig, hva slags hund er det? 

Skrevet

En labrador :) 

Skrevet

Jeg tenker at det er mye viktigere å være tydelig i kroppsspråk og konsekvent i behandling osv enn å være "autoritær". Det finnes masse gode bøker på engelsk (jeg er ikke så oppdatert på norske bøker). Jeg liker Dean Donaldson sin "the culture crash" og Patricia McConnell sin "the other end of the leash". De er mer teoretiske, og handler ikke bare om lydighetstrening. Turid Rugaas har en fin bok om hundens kroppsspråk, og det finnes også en rekke fine videoer på nettet. Jeg synes det har vært veldig nyttig å se videoer av ulike scenarioer, gjerne i slow-mo. Det er mange ting som folk kanskje ikke er klar over at er kommunikasjon fra hundens side, som at den slikker nesa, løfter poten, ser til siden, fryser i bevegelsen, etc. Og det er alltid lurt å lære seg forskjell på en hale som vifter og en hale som vifter.. ;) 

Youtube er gull. Det er så mange fine kanaler av dyktige folk som har laget videoer med svar på nesten alt man kan lure på som førstegangseier. Jeg liker kanalene kikopup, donna hill og Zak George. Også er det selvsagt veldig fint å gå på kurs sammen hunden sin, selv om det er en voksen hund.

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar:) skal kjøpe inn masse godbiter :ler: 

er så redd for at hunden ikke skal respektere meg ettersom jeg er så uerfaren og er ikke en spesielt autoritær person. Dette merker vel hunder fort? 

Må lese meg kraftig opp. Har dere noen flere bøker å anbefale enn den positiv hverdagslydighet? 

Dette er bare tullball heldigvis. Sjekk ut Sophia Yin, Nando Brown, Grisha Stewart, Leslie Mcdewitt, Anders Hallgren, Turid Rugaas, Domesticated Manners, Pawfessor Gage etc.  Jeg har lært utrolig mye av å se videoer og lese artikler av disse trenerne. Finnes masse videoer om positiv trening på Youtube, artikler, bøker etc som du kan finne. Men boken Positiv Hverdagslydighet vil jeg si er nesten den eneste boken du trenger. Ja og boken om dempende signaler til Turid Rugaas kanskje. Bøkene som er nevnt over er også bra, særlig den til Jean Donaldson. Sjekk ut denne videoen for debunking av dominans-myten, man trenger slett ikke å være autoritær: 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Her er en god video for innlæring av kontaktlyd, som man kan bruke til så mangt. Bra Hundetrening har også en fin nettside. Men en 3 år gammel labrador som er trygg og problemfri tror jeg ikke du får noen problemer med uansett. Jeg tok over en rolig og lydig schæfertispe som var 2.5 år gammel første gang jeg skulle ha hund, og lærte ikke en dritt om hundetrening så lenge jeg hadde henne, fordi hun alltid var eksemplarisk. Så tror ikke du kommer til å slite med den hunden. Men kontaktlyd er alltid kjekt å ha, kan også brukes istedenfor "nei": 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...