Gå til innhold

Barn som må gå på krykker-rett på handicapkort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min på 7 har brukket foten og må dermed bruke krykker i noen uker. Merker at det er et problem at vi må parkere så langt unna skolen for å komme oss inn, det er ikke så lett for små å gå på krykker og det er tydeligvis veldig tungt. I tillegg så er det glatt ute nå. Kan det være mulig at vi kan få et handicapkort? Hvordan går man isåfall frem? Er det flere ukers ventetid på dette? Da et det isåfall ikke noe poeng:fnise: Hadde jeg kunnet båret henne så hadde jeg gjort det, men pga en operasjon i magen så kan jeg dessverre ikke gjøre det.

Anonymkode: 109ed...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må DU kjøre henne?
Så lenge skolene har skoleskyss, så skal det nok være spesielt særskilte grunner til å få midlertidig parkeringskort.

Anonymkode: fcdbe...53f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må DU kjøre henne?
Så lenge skolene har skoleskyss, så skal det nok være spesielt særskilte grunner til å få midlertidig parkeringskort.

Anonymkode: fcdbe...53f

Vanligvis så tar hun bussen, men det lat seg ikke gjøre nå så derfor så kjører jeg henne da. Er ikke så lett å gå på krykker. Hat nok krav på drosje til skolen, men ønsker heller å kjøre henne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å slippe henne av nærmere inngangen så kan hun gå resten selv?

Anonymkode: bea38...0b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkeringstillatelse for forflytningshemmede er ikke noe man får ved behov i noen uker/måneder.

Ganske mye som skal til for å få dem og tar ofte endel behandlingstid i tillegg. Du må ha en kronisk sykdom/skade for å få det fikk vi opplyst når begge mine foreldre fikk det for endel år tilbake.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare ta en telefon til skolen og spørre om det er ok å kjøre nærmere (om det er mulig) nå mens hun går på krykker? 

Om dere kan få parkeringskort, og hvor lang tid det evt tar er det kun kommunen din som kan svare på. Det utstedes etter vurdering der.

Hva folk tenker de kan få svar på via KG, altså... :klo: 

Anonymkode: 80c29...e8c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke et skilt nærmere skolen som det står Parkering forbudt, men av og på stigning av og på lessing tillatt? Der kan du stoppe å følge ungen din til skolen. Handicapkort skal dere etter reglene IKKE ha krav på. Snakk med parkeringsovervåkingen der du bor hvis du ikke får tillatelse til å kjøre inn i skolegården i denne perioden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også på krykker i vinterhalvåret en gang på barneskolen, og jeg husker jeg også fikk taxi. Sjåføren var så frekk at han kjørte inn i skolegården og parkerte rett fremfor døra han:P Sikkert ikke lov. Men ring skolen og hør, evt. får du bare følge henne inn.

Anonymkode: e5047...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk også på krykker i vinterhalvåret en gang på barneskolen, og jeg husker jeg også fikk taxi. Sjåføren var så frekk at han kjørte inn i skolegården og parkerte rett fremfor døra han:P Sikkert ikke lov. Men ring skolen og hør, evt. får du bare følge henne inn.

Og en ting til; liksågreit at du kjører henne, for jeg husker at jeg ble misslikt av medelever fordi jeg fikk taxi mens de andre måtte busse/gå/bli kjørt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke snakke med skolen? Må jo kunne gå an å stoppe nærme inngangen siden hun går på krykker. Er det mulighet til å stoppe rett utafor inngangen og klarer hun å gå litt selv? Ellers har hun krav på taxi, men ikke handicapkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min på 7 har brukket foten og må dermed bruke krykker i noen uker. Merker at det er et problem at vi må parkere så langt unna skolen for å komme oss inn, det er ikke så lett for små å gå på krykker og det er tydeligvis veldig tungt. I tillegg så er det glatt ute nå. Kan det være mulig at vi kan få et handicapkort? Hvordan går man isåfall frem? Er det flere ukers ventetid på dette? Da et det isåfall ikke noe poeng:fnise: Hadde jeg kunnet båret henne så hadde jeg gjort det, men pga en operasjon i magen så kan jeg dessverre ikke gjøre det.

Parkeringstillatekse for forflytningshemmede  er ikke noe du får over natten og heller ikke uten å ha et handikap av noe varighet. I tillegg er det krav til legeerklæring og saksbehandlingstid hos kommunen. Orningen er hjemlet i lov https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-03-15-222  

Du får forhøre deg med skolen om ikke dere kan få drosjeskyss. 

Anonymkode: f2c94...89e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar vel ca 1-2 mnd, men det må være særskilte behov og det må dokumenteres hvorfor det ikke kan brukes annen transport og hva som legger til rette for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du låne en rullestol fra kommunens korttids hjelpemiddellager som står parkert på skolen og som noen fra skolen kommer og henter barnet ved bilen din med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å søke om handicapkort er ikke vits, da du ikke får et sånt kort hvis du bare er det i en liten periode. Jeg er måtte nesten krangle meg til å få det og det er strenge regler. Det kan fort ta litt tid før du får det og da bruker hun nok ikke krykker mer når hun får handicapkortet. Jeg ville fått hun kjørt av taxi.

Anonymkode: 12bfb...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vi rett til å låne rullestol? Har tenkt tanken at det hadde vært veldig praktisk. Er omtrent håpløst med krykker ute på glatta nå. Må Manga noen form for dokumentasjon når man skal låne det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

handicapkort får du ikke og har heller ingen grunn til å ha. Men dette bør gå innunder syke/helsetransport og da kan du ha krav på å kjøre næremere døren. Og skaff pigger til krykkene. Rullestol vil ikke vøære en god løsning om du ikke vil stakkarsliggjøre ungen din og gjøre henne til potensielt mobbeoffer.

Anonymkode: 78301...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du ønsker å låne en rullestol er det bare å ringe kommunen din å spørre. Alle kommuner har utstyr for gratis utlån (kanskje depositum). Rullestol på skolen kan være litt tungvint da hun trenger hjelp til å flytte seg rundt.

Dere kan få taxi, men jeg forstår at du vil kjøre hvis du har mulighet. Kanskje dere kan avtale at dere plukker opp en venninne på veien som kan hjelpe til med å bære sekken. Da kan du kanskje kjøre nærmere døren da de bare kan hoppe ut og du kan kjøre videre. Unger blir fort gode til å gå med krykker så hun kan nok gå litt lengre etter hvert. Hvis hun må gå på is eller snø må hun ha pigger på krykkene og det er lurt med brodd på skoen slik at hun ikke sklir.

Anonymkode: eeb2d...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

handicapkort får du ikke og har heller ingen grunn til å ha. Men dette bør gå innunder syke/helsetransport og da kan du ha krav på å kjøre næremere døren. Og skaff pigger til krykkene. Rullestol vil ikke vøære en god løsning om du ikke vil stakkarsliggjøre ungen din og gjøre henne til potensielt mobbeoffer.

Anonymkode: 78301...5c3

Syke/helsetransport gjelder til og fra behandling, lege og røntgen, ikke til og fra skolen. 

Alle elever har rett på tilrettelegging ved skolegang. At skolen her ikke har spurt om hvordan de kan tilrettelegge og heller ikke ts har tatt kontakt med skolen for å få hjelp, men søker hjelp i en tråd på et nettforum er heller ikke vanlig fremgangsmåte når man får et barn med gipset fot. 

TS anbefales å søke hjelp der hun kan få hjelp, hos skolens ledelse. Hun er ikke i nærheten av å fylle kriteriene for parkeringslette for forflytningshemmede. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...