Gå til innhold

Særeie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har snakket såvidt om kanskje å gifte oss, i den anledning har jeg også tenkt på særeie, jeg eier to eiendommer, samboer eier ingenting per i dag. Han er dog behjelpelig med oppussing og slikt på eiendom nr 2. Han er utenlandsfra, fra Europa og har nylig kommet hit for å bo med meg. 

Derfor er fordelene ganske mange om vi velger å gifte oss. Han er yngre, og selv om vi begge elsker hverandre nå, vet vi jo ikke hvordan ting står om 15+ år.. Jeg tror nesten jeg må ha særeie på begge eiendommene, men jeg er redd han skal føle at det ikke er hans, vil jo han skal føle det er vårt når han kommer så langveisfra, snakker mye om planer for eiendommene, og for fremtiden. Har såvidt nevnt det, og det virker som det er helt ok, liksom "Hvis du virkelig vil så"

Noen erfaringer rundt dette? 

Anonymkode: a8d9e...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har erfaringer rundt dette, og for meg var det viktig. En ting er jo hvordan det er nå, men en annen ting er hvordan det kan bli senere.

Nå skal det sies at det er noe som heter at det man tar med seg inn er også det man tar med seg ut, men jeg følte det mest ryddig å faktisk ha det på papiret. Og da blir det også mindre styr i etterkant hvis det skulle skjære seg. 

Mvh Yvonne :heiajente: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil, ved særeie beholder du dine ting, uten så må du gi dem bort til en ex.

Anonymkode: b5416...92f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil, ved særeie beholder du dine ting, uten så må du gi dem bort til en ex.

Anonymkode: b5416...92f

Det er ikke sant.

Det du hadde med deg inn, tar du med deg ut.

Det man bygger opp sammen, deler man.

Anonymkode: 0f198...cd0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer har snakket såvidt om kanskje å gifte oss, i den anledning har jeg også tenkt på særeie, jeg eier to eiendommer, samboer eier ingenting per i dag. Han er dog behjelpelig med oppussing og slikt på eiendom nr 2. Han er utenlandsfra, fra Europa og har nylig kommet hit for å bo med meg. 

Derfor er fordelene ganske mange om vi velger å gifte oss. Han er yngre, og selv om vi begge elsker hverandre nå, vet vi jo ikke hvordan ting står om 15+ år.. Jeg tror nesten jeg må ha særeie på begge eiendommene, men jeg er redd han skal føle at det ikke er hans, vil jo han skal føle det er vårt når han kommer så langveisfra, snakker mye om planer for eiendommene, og for fremtiden. Har såvidt nevnt det, og det virker som det er helt ok, liksom "Hvis du virkelig vil så"

Jeg har særeie, hadde det i første ekteskap og. Ser kun fordeler og få ulemper med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sant.

Det du hadde med deg inn, tar du med deg ut.

Det man bygger opp sammen, deler man.

Anonymkode: 0f198...cd0

Men om det ikke er kontraktsfestet kan en få problemer.

Var veldig greit å ha særeie når jeg ble enke ellers hadde jeg måtte solgt unna ting or å dekke barnas arv. 

Vår særeie kontrakt var heldigvis tinglyst slik at jeg slapp å selge unna for å dekke barnas arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Men om det ikke er kontraktsfestet kan en få problemer.

Var veldig greit å ha særeie når jeg ble enke ellers hadde jeg måtte solgt unna ting or å dekke barnas arv. 

Vår særeie kontrakt var heldigvis tinglyst slik at jeg slapp å selge unna for å dekke barnas arv.

Så sant, så sant. Og så er det jo dette med å bevise hva som er mitt og ditt. Det er veldig kjekt å bare ha det på papiret. Og uansett, det er ikke alltid slik at det man har tilegnet seg sammen skal deles likt heller. Det kan jo være ting av verdi som den ene parten skal beholde osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig. Det du har med deg inn får du med deg ut. Jeg hadde blitt kjempeskuffet om min kjære hadde foreslått særeie.

Anonymkode: 25613...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er særeie eneste, rette, løsningden dersom dere skal gifte dere. Det handler om å sikre både deg og eventuelt felles barn og barnebarn. Lever dere sammen til døden skiller dere ad, så har særeie ingen betydning, det er dersom dere går i fra hverandre særeie slår inn. 

Dette bør du straks bringe på banen slik at han føler at han er informert og kan velge hva som er viktig for han. 

Anonymkode: 49f06...238

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Yvonne skrev:

Så sant, så sant. Og så er det jo dette med å bevise hva som er mitt og ditt. Det er veldig kjekt å bare ha det på papiret. Og uansett, det er ikke alltid slik at det man har tilegnet seg sammen skal deles likt heller. Det kan jo være ting av verdi som den ene parten skal beholde osv. 

Ikke bare ha det på papiret, men få tinglyst papiret. Det er det viktigste. (Kanskje er det det du mener, men jeg vil gjerne få det presisert.) Uten tinglysning er ikke teksten verdt papiret den er skrevet på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare ha det på papiret, men få tinglyst papiret. Det er det viktigste. (Kanskje er det det du mener, men jeg vil gjerne få det presisert.) Uten tinglysning er ikke teksten verdt papiret den er skrevet på. 

Ja, riktig. Min advokat fortalte meg at det ikke kunne regnes som særeie så lenge det ikke var tinglyst. Hvor vidt det er riktig eller ikke kan ikke jeg svare på, men ja, det er viktig å tinglyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi (offisielt) flytter sammen om kort tid vil kjæresten min eie huset vi bor i alene - fordi det tilhører familien hans og har stor sentimental verdi for dem. Om vi gifter oss skal han ha særeie på det for en ekstra sikkerhet om at jeg ikke stikker av med det :fnise:. Jeg vil også fortsette å eie leiligheten min alene (senere særeie) for å ha en sikkerhet dersom forholdet ryker. 

Det er som noen over sier: er dere sammen for alltid har det ingen betydning. Hvis det blir slutt er det rett og rimelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, boblevann skrev:

Når vi (offisielt) flytter sammen om kort tid vil kjæresten min eie huset vi bor i alene - fordi det tilhører familien hans og har stor sentimental verdi for dem. Om vi gifter oss skal han ha særeie på det for en ekstra sikkerhet om at jeg ikke stikker av med det :fnise:. Jeg vil også fortsette å eie leiligheten min alene (senere særeie) for å ha en sikkerhet dersom forholdet ryker. 

Det er som noen over sier: er dere sammen for alltid har det ingen betydning. Hvis det blir slutt er det rett og rimelig. 

Dette r blant de mest fornuftige innleggene og løsningene ved samboerforhold jeg har lest på kg. 

8 minutter siden, Yvonne skrev:

Ja, riktig. Min advokat fortalte meg at det ikke kunne regnes som særeie så lenge det ikke var tinglyst. Hvor vidt det er riktig eller ikke kan ikke jeg svare på, men ja, det er viktig å tinglyse.

Det stemmer. Er dokumentet ikke tinglyst blir det bare som en "viljeserklæring" og kan bestrides av arvingene til lengstlevende. Ved tinglysning og juridisk holdbart innhold kan dokumentets innhold vanskelig bestrides. 

Merk og at det er lettere å få særeie før man gifter seg enn når man er gift. Mange foreldre testamenterer i dag arv til sine barn med klausul om særeie. Selv om arv er den som arver sin arv, kan også dette bli strid om ved skilsmisse/samlivsbrudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette r blant de mest fornuftige innleggene og løsningene ved samboerforhold jeg har lest på kg. 

Takk! Har en venninne som nylig ble kastet ut med 1400 på kortet og ingen sted og bo - pga den klassiske samboerfella...Nekter å sette meg i den :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, boblevann skrev:

Takk! Har en venninne som nylig ble kastet ut med 1400 på kortet og ingen sted og bo - pga den klassiske samboerfella...Nekter å sette meg i den :P 

Tilsvarende tilfeller har vi hatt gjentatte tråder på her på forumet. 

Husk og samboerkontrakt, der dere regulerer hvem som eier hva og betaler hva, eventuelt andre viktige ting. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke klart å latt kjærligheten blomstre om min kjære fru hadde lagt i forsvar med særeie. Synes alt skal deles, hvis du virkelig mener at det er verdt å satse på noen. For hvis alt går til helvete så kan du si at du gjorde ihvertfall alt du kunne for at det skulle lykkes.

Men forstår også at folk vil ha en viss sikkerhet. Men da gir man da lever man nesten litt i skrekk for hva som kan skje og kanskje man ikke klarer ikke gi det som skal til i forholdet? Har opplevd samboer eks som bare tenkte på hvordan pengene skulle karres til seg, og sine rettigheter osv, til slutt gikk det faktisk utover forholdet. Det var rett og slett helt jævlig å leve med noen som brydde seg mer om å beskytte pengene sine enn å ta vare på forholdet og kjærligheten.

Anonymkode: 215c0...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

Eiendom det er et skjøte på er allerede tinglyst. Hvis man eier dette selv før man er gift vil det være lett å bevise at dette er ens eiendom også uten tinglyst særeie.

Fellen er at den som ikke eier noe spytter inn resurser i den andres eiendom i form av arbeidstimer, utlegg til maling osv. Jeg kan love at hvis noen hadde kommet viftene til meg med særeie så hadde de også møtt en kald skulder når oppussing skulle foretas. Jeg anser det overhodet ikke som så enkelt at særeie er det sikreste i verden.

Og jeg har ingen interesse av å stjele annen persons eiendom.

Det er dog et par unntak:

Dersom en har barn på hver sin kant før en blir gift bør en tenke gjennom om særeie kan være lurt. Det samme gjelder dersom den ene har arvet huset og det er ønsket at det skal forbli i slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...