Gå til innhold

IQ er no' dritt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så provosert av slike IQ-tester. Nå fikk ikke jeg tatt den testen som gikk på tv, men etter jeg har lest ulike diskusjoner her på KG vil jeg bare si til dere som synes dere fikk dårlig resultat at jeg ikke ville tatt det så tungt.

Jobber selv som lærer og synes det er viktig å få formidlet til elevene at det finnes flere intelligenser:

* Språklig intelligens

* Logisk-matematisk intelligens

* Rom intelligens

* Kroppslig-kinestetisk intelligens

* Musikalsk intelligens

* Sosial/reflekterende intelligens

* Natur/eksistens intelligens

Noen av disse områdene dekker IQ-testen, men jeg synes at noen av områdene (spesielt logikk) blir veldig dominerende..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes IQ tester er gøy, men legger fint lite vekt på de annet enn at de er morsomme å ta i ny og ne. Bryr meg fint lite om folk her inne ikke tror på resultatet mitt. Går heller ikke og forteller alle hva jeg får. Konkurrerer litt med sambo bare :wink: IQ spiller ingen rolle for meg i dagliglivet - men jeg lar meg ikke provosere av testene. Tror ikke noen tar det for noe annet en det er - en ferdighetstest på visse egenskaper.

Skrevet
Jeg synes IQ tester er gøy' date=' men legger fint lite vekt på de annet enn at de er morsomme å ta i ny og ne. Bryr meg fint lite om folk her inne ikke tror på resultatet mitt. Går heller ikke og forteller alle hva jeg får. Konkurrerer litt med sambo bare :wink: IQ spiller ingen rolle for meg i dagliglivet - men jeg lar meg ikke provosere av testene. Tror ikke noen tar det for noe annet en det er - en ferdighetstest på vise egenskaper.[/quote']

Hvis alle hadde hatt din holdning så hadde det jo vært greit :) , men jeg vet om mange som har fått veldig dårlig selvtillit av slike tester (=elever jeg har hatt), selv om de er kjempesmarte på andre områder. Frustrerende!

Skrevet

Ja, det kan jeg skjønne. Tror det er viktig å legge vekt på at IQ egentlig er en elendig målestokk på hvordan man er. Synd hvis en litt dårlig IQtest skal gi noen dårlig selvtillit. :-(

Gjest John Doe
Skrevet

Tok den testen som mensa har på sin side i dag. Den som ser om du har mulighet for å ta den skikkelige testen. Jeg er overrasket selv. jeg ble oppfordret til å ta den virklige testen. Jeg er stolt i dag. :P

Skrevet

Jeg tok selv IQ test fra NRKS test nasjonen på fredag. Jeg ser at IQtesten går veldig på hvor akademisk man er.. Selv synes jeg det burde hett akademisk test eller noe sånt. Det finnes jo som du sier innledningsvis MANGE forskjellige typer IQ. Det kommer litt dårlig frem når testen blir kalt IQtest!

Skrevet

IQ er ikke det samme som intelligens. Det er tydelig at du ikke har forstått dette siden du skriver dette innlegget.

Skrevet

Jeg syns det skulle vært mer fokus på EQ framfor IQ...

Men, det er morsomt når man scorer litt høyt... Jeg har ikke prøvd disse testene på TV eller på nettet på norsk. Men, jeg tok en IQ-test på en engelsk side for et par år siden.

Der scoret jeg 157 - der Madonna hadde scoret 160 på samme test, og hun går visst for å være ganske intelligent... hehe...

Jeg tar ikke den alvorlig og er bare litt sånn ironisk selvhøytidelig mht til den testen... Men, litt moro er det.

Jeg har sett litt på tester som Spray har på sidene sine, og sånne matematiske tester får jeg ikke til. Jeg har ikke evnen til å se hvilke figur som er neste logiske i rekka og sånn... Men allikevel får jeg ikke dårligere selvtillit av det.

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg scorer alltid høyt på såkalte IQ-tester så jeg tar det ikke så tungt.

Skrevet
IQ er ikke det samme som intelligens. Det er tydelig at du ikke har forstått dette siden du skriver dette innlegget.

IQ betyr Intelligens Kvotient. Selvfølgelig måler den intelligens!

Man kan prate så mye man vil om forskjellige typer intelligens. Den generelle oppfatning av intelligens er Logisk intelligens, slik som de fleste intelligenstester måler.

Om disse testene måler intelligens på en korrekt måte, er jeg derimot mer usikker på. Det er veldig vanskelig å lage tester som utelukker kunnskap, språkferdigheter o.l. i testene.

Skrevet

IQ er det en IQ-test måler, IQ er ikke intelligens. Men de evnene en IQ-test måler: logisk tenkning, hukommelse osv er jo ganske vesentlige. Det blir feil å si at en IQ-test er ubetydelig (mitt inntrykk er også at de som skårer lavest er de som er raskest til å si at IQ ikke sier noe som helst av betydning).

Det er sant, men å være intelligent betyr også å inneha visse basiskunnskaper og ferdigheter.

Skrevet

Det er sant, men å være intelligent betyr også å inneha visse basiskunnskaper og ferdigheter.

Ja, men en test blir ikke rettferdig dersom språkferdigheter o.l. er utslagsgivende i testen. Det er nettopp derfor mensatesten ikke bruker den type spørsmål

Skrevet

Arkana skrev:

Nick Etmitt skrev

IQ betyr Intelligens Kvotient. Selvfølgelig måler den intelligens!

Kvotient betyr at det er i forhold til alder.

Skrevet

Selvfølgelig har IQ noe og si. Så vidt jeg vet er man tilbakestående om man har for lav IQ. Men IQ har alikevel ikke alt å si, siden man trenger mange typer intelligens for å kunne klare seg både privat og i et samfunn.

For min egen del tar jeg ikke disse testene særlig alvorlig. Synes de er morsomme å ta, men noe mer enn det legger jeg ikke i det. Grunnen til at jeg reagerte på testen til NRK var at jeg fikk et helt annet resultat enn jeg pleier å få på sånne tester, ikke fordi jeg var skuffet/sint over resultatet. Faktisk lo jeg bare av hele greia.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min datter på 13 slo meg ned i støvlene. Ganske gøy igrunn.

Skrevet

Jeg vet hva IQ står for, men det er mange av mine elever som ikke gjør det og tar testen mer alvorlig enn man burde. Det var mitt poeng!!!

Skrevet

Elsker IQ-tester, sånne som Mensa sine, som overhodet ikke går på tillærte ting. Kunnskapstester er ikke like morsomme. Det er ikke alltid like gøy å ta dem på engelsk heller, da det alltid dukker opp spørsmålsformuleringer jeg kan bli usikker på meningen av.

Men det er gøy. Skikkelig morsomt. En vakker dag skal jeg ta en overvåket en.... en vakker dag. Kanskje når jeg blir arbeidsledig over nyttår? Så jeg i hvert fall er utsovet når jeg tar den?

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror ikke du forsto innlegget hennes, jeg. Det kan kanskje ha noe med iq, eller? Jeg vet ikke.

Gjest ik innl *Fiona*
Skrevet

Noen som vet hvor man kan ta en sånn Mensa test? Jeg tok en test tidligere i sommer, det gikk mer spesialisert på forståelse av ymse problemstillinger, og fikk toppscore selv om den var beregnet på ledere og fagspesialister. Jeg vil gjerne teste i forhold til Mensa hva de ulike typene ferdigheter har å si, hva som er "forskjellen".

Hvor finnes sånt, noen som vet?

Gjest Anonymous
Skrevet

Mange her som har behov for å poengtere at de fikk "toppscore" eller "scorte meget høyt" på slike tester - som oftest kommer det i en bisetning.

Noen som sliter med dårlig selvtillit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...