Gå til innhold

Gutten på 3,5 år vil ikke bli stor, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3 år og 8 mnd som siden de siste par årene har blitt hengende veldig etter alle sine jevnaldrende. Han prater såpass utydelig at til og med faren hans og jeg ofte sliter med å forstå ham. Vi leser for ham i en halvtime hver kveld og dette har vi gjort i ca halvannet år. Han blir sint om han ikke får lov til å spise middagsmaten med fingrene så det har blitt svært lite middagsmat på ham det siste halvåret. Han nekter å slutte med bleie; og de gangene han er uten bleie så tisser og bæsjer han på seg. Storebroren ble renslig både dag og natt som 2-åring så dette er veldig merkelig for oss. Vi har prøvd med klistremerkeskjema, godteribelønning, kule truser, potte, slutt-på-do-bøker og morsomme do-ringer uten hell. Det er først nå de siste 2-3 mnd at jeg har klart å få ham til å ta av seg bukser og sokker selv, og kanskje nå den siste måneden at han halvhjertet prøver å dra buksene på seg. Han er svært fascinert av baby- og småbarnsleker og leker nesten kun med dyrefigurer. Jeg begynner å bli dypt fortvilet, hvert fall med tanke på at han egentlig skal begynne på skolen om allerede 2,5 år. Han er rett og slett milevis bak alle andre, men bhg insisterer på at de ikke er bekymret og at han bare må få tid. Men hvor mye tid skal man egentlig bruke på å vente? Jeg har tenkt å bestille en ekstrakontroll på helsestasjonen, håper de har tid nå før jul... Noen med lignende erfaringer, tips eller råd?

Anonymkode: 567de...0d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud da menneske. Ta det litt med ro! Snakk om hysterisk! Er det du som melder folk til BV når du ser noe som ikke passer inn i glansbildeboken din?

Et barn er et unikt individ, og alle er ikke nøyaktig like. At jeg må si dette er skremmende i seg selv, og sier mye mer om deg enn om barnet.

Anonymkode: 27f2d...df5

• Liker 5
Skrevet

Det å leke med dyrefigurer hørtes ganske normalt ut for en 3-åring for min del! :P

• Liker 7
Skrevet

Dette må være en trolletråd.:fnise:

LIte middagsmat det siste halvåret?

Leker med dyrefigurer? ( som om ikke dette med mer er normalt )...

Anonymkode: 73fba...a7d

• Liker 3
Skrevet

Det du forklarer er jo en tre åring.

slle er forskjellige.plutselig så tar han vell et stoppet hopp. Hvem vet. Men bekymret skal du da ikke være. Er han 5-6år og fremdeles i bleie og snakker urent: ds er de mer grunn til bekymring!:) 

barnehagen sier de ikke er grunn til bekymring. Så da velger jeg å stole på det. Noe jeg håper du også gjør i et år til!:)

• Liker 2
Skrevet

Du må nesten la gutten få ta det i hans eget tempo. Dersom du prøver å tvinge fram noe barnet ikke er klar for, så vil det ta enda lengre tid.

La barnet få utforske.

Mitt barn var også veldig sent ute, spesielt med språket. Selv nå, på skolen snakker barnet mitt mye feil gramatisk. Men verken skolen eller helsestasjonen sier noe på det. Uttale er ikke 100%, men det kommer seg med tiden.

Bleieslutten kommer også. Plutselig en dag skal du se.

Det skjedde faktisk over natta her. Samme dag som ungen min gikk uten bleie på dagtid, var det ikke snakk om å bruke bleie på natta. Kun hatt ett par uhell om natta.

Anonymkode: 620c1...793

Skrevet

Ro deg ned noen hakk. Om du er så opphengt i om noe er galt, kommer du til å slitede neste 20 åra.  

Anonymkode: f4e86...40e

Skrevet

Overrasket over tonen i noen av svarene, kanskje speielt det første? Hvor og hva har BV med dette å gjøre liksom?

Ut over det er jeg enig med alle som sier at som forelder må man la barna sine få utvikle seg i eget tempo, spesielt om eksempelvis barnehage og helsestasjon osv ikke deler ens bekymring kan man kanskje ta et steg tilbake og vurdere situasjonen en gang til? Når du sier han er milevis bak, bak hvem? Hvordan? At han vil spise med fingrene og ikke bestikk er ikke egentlig å være milevis bak andre, ei heller å ha en preferanse på hvilke leker man ønsker leke med. Bleielsutt hos barn varierer, man er liksom først bekymret når de er eldre enn dette.. Men, når alt dette er sagt - som foreldre hender det man bare "vet" at noe ikke er som det skal og bekymringen ikke slipper taket, da skal man kanskje ikke ignorere den men følge med på den og merke seg ting som man mener bør ses på. Likevel tenker jeg akkurat nå at du kanskje sammenligner lillebror med storebror og mens den første var kjapp er den andre mer avslappet?

• Liker 8
Skrevet

Har dere sjekket ørene hans? 

Anonymkode: 5c4c4...aaa

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde bestilt en ekstra time hos helsestasjonen. Ja, barn utvikler seg forskjellig, og for alt vi vet kan dette være innenfor normalen. Men det høres ikke helt normalt ut at en snart 4-åring snakker så utydelig at selv foreldrene ofte sliter med å forstå. Jeg har et barn i min familie som er ca. like gammelt som ditt barn, ts, og hun snakker svært utydelig, men jeg ser at foreldrene som oftest forstår hva hun sier. Men der har de satt inn ekstra oppfølging i barnehagen mtp. språk. Et barn som henger tydelig etter med språket etter fylte 3, bør få en sjekk. Kanskje er det så enkelt som vann i ørene? Det var tilfelle med min sønn, noe som riktignok ikke kom før han var ca. 3 1/2, så han hadde rukket å snakke mye innen den tid, så det fikk ikke så voldsomme konsekvenser som hos enkelte.

Men at han ikke får middag fordi han vil spise med hendene? Det syns jeg hørtes strengt ut.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere sjekket ørene hans? 

Anonymkode: 5c4c4...aaa

Jeg slutter meg til dette, har en bekjent med barn som slet med språket, viste seg at ørene var tette. Når språket kom etter en enkel operasjon løste mye av det andre seg også (sen bleieslutt osv). 

Anonymkode: 5b4b2...d28

• Liker 2
Skrevet

Du høres hysterisk ut, ja. Jenta mi, som nå  er 5,5 år, hang også litt etter. Hun begynte i barnehagen når hun var 2,5 år og hadde nesten ikke språk. Det var en utrolig utvikling som skjedde første året! Hun slet også med bleieslutt og var en av de siste på avdelingen som sluttet. Jeg tror hun var 4 år når hun var HELT tørr. Nå skal hun på skolen til høsten, og har lært seg å lese, skrive og lært klokka. Og hun henger ikke etter de andre barna, heller tvert imot!

Anonymkode: 391bd...50d

Skrevet

Jeg ville absolutt bestilt time hos helsestasjon, og kanskje lege. Sjekke ørene for eksempel, og sjekke motorisk utvikling generelt. Hvordan er den forresten, er han milevis etter finmotorisk og grovmotorisk også? Bør PPT-tjenesten inn, lærer han det han skal (telling, begreper)? Jeg skjønner godt din bekymring, og ingen ting er vel bedre enn om man sjekker og alt er i orden. Noen ganger kan det være et dren i øret som skal til, eller fysioterapi. Hvis han foretrekker å bli kledd på eller spise med fingrene, er ikke det grunn til bekymring. Hvis han ikke greier å kle på seg selv eller bruke en skje, er det gode grunner til å få det sjekket opp.

Bakgrunnen for mitt svar at jeg kjenner ett tilfelle der ingen var bekymret og ingenting ble sjekket, før det visste seg at gutten nesten ikke hørte, og det var i 6-årsalderen. Han snakket svært utydelig. En tante satte ned foten en dag, og sendte moren til lege med ham (foreldre og barnehage hadde ikke reagert, ikke oppdaget på fireårskontrollen). En annen gutt vi kjenner var "etter" på alle områder, og det visste seg å være både motorisk/muskulært, syn og evnemessig. Det ble ikke tatt tak i før siste året i barnehagen, og selv da skjedde det lite, og han vil nok aldri ta de andre igjen. Det at han ikke fikk den ekstratreningen han trengte tidlig (språk, fysioterapi, begrepsinnlæring), og briller, det satte ham jo mer tilbake enn det som er nødvendig.  Foreldrene var ikke særlig bekymret, og han ble satt i en bås som "svært umoden (men blid og fornøyd "det går seg nok til") i fem år. Det går seg veldig dårlig til på skolen.

Anonymkode: 37caa...cfc

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar :) Jeg har nå snakket med ped leder i bhg og han er enig i at gutten bør kartlegges, han foreslo to ulike kartleggingsskjemaer som vi nå skal i gang med. Endelig føler jeg at noe blir gjort. Det er ikke "viktig" for meg at noe er galt, men da det skurrer på så mange områder så vil jeg gjerne vite at jeg har gjort alt jeg kan for å hjelpe ham. Det tar fort 6 mnd fra man søker om spesialpedagog til man (kanskje) får det. Dette med dyrefigurer er for øvrig ikke noe jeg syns er feil, jeg syns det er flott. Men det er altså det eneste han leker med, da han ikke liker klosser/duplo/modelleire osv fordi da utfordres finmotorikken hans. Takk for alle meninger og innspill :) 

TS 

Skrevet
2 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg hadde bestilt en ekstra time hos helsestasjonen. Ja, barn utvikler seg forskjellig, og for alt vi vet kan dette være innenfor normalen. Men det høres ikke helt normalt ut at en snart 4-åring snakker så utydelig at selv foreldrene ofte sliter med å forstå. Jeg har et barn i min familie som er ca. like gammelt som ditt barn, ts, og hun snakker svært utydelig, men jeg ser at foreldrene som oftest forstår hva hun sier. Men der har de satt inn ekstra oppfølging i barnehagen mtp. språk. Et barn som henger tydelig etter med språket etter fylte 3, bør få en sjekk. Kanskje er det så enkelt som vann i ørene? Det var tilfelle med min sønn, noe som riktignok ikke kom før han var ca. 3 1/2, så han hadde rukket å snakke mye innen den tid, så det fikk ikke så voldsomme konsekvenser som hos enkelte.

Men at han ikke får middag fordi han vil spise med hendene? Det syns jeg hørtes strengt ut.

Greia er at han fint klarer å bruke skje når han får favorittmaten sin (frokostblanding, yoghurt osv). Derfor ser jeg ikke hvorfor han skal få lov til å sitte og grise og smøre mat utover bord og klær under middagen når han nærmer seg fire år. Greit nok at det kan være litt mer utfordrende å bruke gaffel/skje til middagsmat, men jeg syns han skal prøve. Og det er han som velger å gå fra bordet straks vi stiller et mikroskopisk lite krav til ham. Han spiser godt ellers og er i godt hold så jeg ser ikke hvorfor vi skal la ham få oppføre seg som en "gris" ved matbordet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville hatt fokus på språket hans, og foreslått for barnehagen PPT og evt muligheten for ekstraressurs/logoped. Det skader ikke å utrede og få en fot innenfor PPT. 

Når det gjelder bleieslutt, må du gi han den tiden han trenger. Han slutter når han er klar. Noen barn slutter ikke før de er 4,5, og da har de slutta over natta. Plutselig klar for å slutte. Ikke press han/tving han til å slutte - da kan det bli vondt verre. 

Anonymkode: c1ae8...2d6

Skrevet

Høres ut som min autistiske sønn når han var i den alderen. 

Nå er ped leder i barnehagen med på lasset, og da skal du se at ting skjer :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Nerdemamma skrev:

Høres ut som min autistiske sønn når han var i den alderen. 

Nå er ped leder i barnehagen med på lasset, og da skal du se at ting skjer :)

Minner meg også om venninnes autistiske sønn på den alderen.

Nå går gutten i 1. klasse, og klarer seg greit etter forholdene (har spes.ped.-timer og en del assistent).

Anonymkode: 9b5c8...262

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...