Minnime Skrevet 6. desember 2016 #1 Skrevet 6. desember 2016 Hei. Jeg ble kronisk syk i 2001, og har gått på Yrkesrelatert attføring/AAP frem til November 2016 da jeg fikk innvilget Uføretrygd. Dessverre for min del gikk det den veien siden min helse situasjoen har forverret seg med årene. Men spørsmålet er om jeg har noe krav på etterbetaling ? En venn av meg nevnte at en venn av henne fikk etterbetalt differansen av inntekt fra de tidligere stønadene hun hadde gått på og frem til hun fikk invilget uføretrygd. For beløpet uføretrygd gir er jo et på et større beløp enn tidligere stønader jeg har gått på. Er det eventuelt noe jeg må søke på? Kan nevne at jeg fikk innvilget ung ufør tillegget fra 2002, og den er overført nå til uføretrygden.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #2 Skrevet 6. desember 2016 Tror de har sluttet med det. Jeg har en lignende historie og fikk uføretrygd i 2014, jeg fikk ingenting Anonymkode: 05f3b...a90
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #3 Skrevet 6. desember 2016 Det gikk de bort fra tidlig på 2000-tallet. Hvis du har fått innvilget ung ufør-fordelsberegning så har du krav på etterbetalt den ytelsen fra alle andre ytelser du har mottatt. Men ikke på inntektsforskjell. Anonymkode: 67346...7d7 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #4 Skrevet 6. desember 2016 Nå leste jeg det med ung ufør-fordelen du fikk i 2002. Nei, da er det ingenting du får etterbetalt. Det er evt denne du kunne fått, men når du allerede har hatt den er det ingen etterbetaling. Anonymkode: 67346...7d7 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #5 Skrevet 6. desember 2016 Jeg fikk ingen ting Anonymkode: a617a...4bc
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #6 Skrevet 6. desember 2016 Er det forskjell på pengene man mottar på AAP og ufør da? Skulle i prinsippet ikke tro det, da begge er 66% av 3 beste av 5 siste år, alså beregningen er jo den samme? Anonymkode: 3ed4c...636
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det forskjell på pengene man mottar på AAP og ufør da? Skulle i prinsippet ikke tro det, da begge er 66% av 3 beste av 5 siste år, alså beregningen er jo den samme? Anonymkode: 3ed4c...636 AAP blir fastsatt på grunnlag av din pensjonsgivende inntekt i kalenderåret før arbeidsevnen din ble redusert med minst 50 prosent. For de aller fleste vil dette være kalenderåret før du ble sykmeldt.Hvis gjennomsnittet av inntekten de tre siste årene gir et høyere grunnlag for å beregne ytelsen, vil NAV bruke disse tallene. Dette kalles beregningsgrunnlaget. AAP utgjør årlig 66 prosent av beregningsgrunnlaget Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk. Tidligere års inntekt blir justert opp til dagens verdi. nav.no Anonymkode: ec92b...472
Minnime Skrevet 7. desember 2016 Forfatter #8 Skrevet 7. desember 2016 Okey, men takk for svar! Nav er ikke alltid så tydelige på hvilken rettigheter enn har, greit å forhøre seg.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 8. desember 2016 #9 Skrevet 8. desember 2016 Ja, om du er ung uføre får du etterbetaling om du ikke hadde ung uføretillegget på AAP. Du får tillegget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå