Ayesh Skrevet 6. desember 2016 #1 Skrevet 6. desember 2016 (endret) Hei I soverommet så har vi hatt den svarte flekken i snart 2 år nå. Det er kanskje mugg? Vi har aldri opplevd noe lukt. Rlver bare å lufte rommet hver dag . Men det skjedde ne idag.. Det snødde litt i natt og må morgenen når vi stod opp så var det vann som dryppet fra taket. Ikke akkurat dryppet men jeg mener at det hadde kommet vanndråper på taket som dere ser...hva kan det være? Det var på hele hele taket langs veggen. Hva kan det være? Leiligheten som er rett over oss har terrasse rett over rommet vårt. Har det noe å si? Skal jeg snakke med styre leder eller obos? Eller med dnb siden jeg har forsikring der? Endret 6. desember 2016 av Ayesh
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #2 Skrevet 6. desember 2016 Dette er mugg, og kondens. Har du det veldig kaldt på soverommet? Dere bør absolutt ikke sove på dette soverommet før svartmuggen er fjernet/utbedret. Dette kan være at fra Stachybotrys til penicillium, og er helseskadelig å puste inn. Prøver ikke du å bli gravid og? Anonymkode: 8ae98...a26 14
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #3 Skrevet 6. desember 2016 Ja, det er mugg og all mugg er helseskadelig på sikt. Dere har også mye kondens og sannsynligvis kan det være en lekkasje i hjørnet med mugg. Du bør absolutt kontakte styret og få utbedret dette. Om dette går på obos forsikring, din eller naboens vet jeg ikke. Det kommer nok an på skaden og årsaken. Anonymkode: 2799c...256 3
Ayesh Skrevet 6. desember 2016 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er mugg, og kondens. Har du det veldig kaldt på soverommet? Dere bør absolutt ikke sove på dette soverommet før svartmuggen er fjernet/utbedret. Dette kan være at fra Stachybotrys til penicillium, og er helseskadelig å puste inn. Prøver ikke du å bli gravid og? Anonymkode: 8ae98...a26 Ja jeg prøver å bli gravid. Men har gitt opp nå desverre. Dette soverommet brukes som gjesterom. Ja vinduet er åpent 24/7 i dette rommet. Mener du det skjedde pga kulde?
tdm900 Skrevet 6. desember 2016 #5 Skrevet 6. desember 2016 11 minutter siden, Ayesh skrev: Ja jeg prøver å bli gravid. Men har gitt opp nå desverre. Dette soverommet brukes som gjesterom. Ja vinduet er åpent 24/7 i dette rommet. Mener du det skjedde pga kulde? Ja, dette kan skje på grunn av kulde. Hvor ikke la det være temperert om det ikke brukes? Det virker som å være kommet langt også, med muggsoppen 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #6 Skrevet 6. desember 2016 Vær forberedt på at forsikringsselskapet nok ikke dekker alt når dere har visst om muggen i to år uten å gjøre noe. Anonymkode: f4d64...e14 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 Ja, dette kan komme av kulde, særlig dersom det er kondens og ikke lekkasje. Kondens er fuktighet i rommet som samler seg der det er kaldest - her i taket. Når kondensen/fukten har blitt stående lenge nok begynner muggen å vokse og derfor blir det sort. Lukk vinduet, og sett inn en varmeovn. Finn og en gradestokk, og vent til det er ca. 20 grader celsius i rommet. (Noen timer.) Kjenn først om det er mykt oppe i taket eller på veggen der det er vått og sort. Er det det må materialene byttes ut. Få noen din man eller noen andre til å vaske med klorin, 1 dl klorin i en bøtte med 9 liter vann. (Bland klorin og vann godt før vasking.) Bruk helst mikrofiberklut og kast alle kluter etter vask. La så rommet stå i en ukes tid med varme og se om dette sorte kommer tilbake. Er det mykt og fingermerkene står igjen i materialene når dere har trykket forsiktig eller det sorte kommer tilbake, så må dere straks kontakte styret i brl. Og kreve underkelser og utbedring. Se og over alle tak og vegger som vender ut om dere har mer av dette sorte. Nå skal jeg ikke skremme deg og heller ikke gi deg falske forhåpninger, men enkelte slag av giftproduserende muggsopper kan gjøre det vanskelig å bli gravid når man utsettes for dette over tid. Det er og omdiskutert om barn i Kleveland Ohio døde som følge av stachybotrys chartarum. Googler du så kanskje du finner den gamle saken på nettet. Anonymkode: 8ae98...a26 4
Forundret.. Skrevet 6. desember 2016 #8 Skrevet 6. desember 2016 Det rommet er jo rett og slett farlig. 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #9 Skrevet 6. desember 2016 51 minutter siden, Forundret.. skrev: Det rommet er jo rett og slett farlig. Ikke dersom dette bare er overfladisk. Da repares det med klorin og varme. Anonymkode: 8ae98...a26 1
Ayesh Skrevet 6. desember 2016 Forfatter #10 Skrevet 6. desember 2016 Ok så dere mener at det er pga at vinduet står åpent hele tiden? At jeg må sette på ovn og så vaske det med klorin? 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #11 Skrevet 6. desember 2016 1 minutt siden, Ayesh skrev: Ok så dere mener at det er pga at vinduet står åpent hele tiden? At jeg må sette på ovn og så vaske det med klorin? Korrekt. Dersom det ikke kan vaskes bort, og kommer tilbake selv om du har vinduet lukket og ovn på, så kommer det fra andre siden av veggen/taket/utenfra. Oppdater oss gjerne når du har fått vasket. Anonymkode: 8ae98...a26 4
Biggan Skrevet 8. desember 2016 #12 Skrevet 8. desember 2016 Är det en balkong/terasse över kan det vara så att takpappen inte är tät runt en skruv till feks rekkverket. pröva att tvätta bort som beskrivet över, använd mask!! ser dock ut som det är mugg under hela listen också så för att få rent måste nog listen tas av. har haft detta problem i en lägenhet jag bodde i förr och det berodde på läcka från takterass. blev helsanering och maskiner som torkade ur lägenheten i några veckor. 1
Biggan Skrevet 8. desember 2016 #13 Skrevet 8. desember 2016 +att man tätade hålet på terassen såklart.
Minya Skrevet 8. desember 2016 #14 Skrevet 8. desember 2016 Her er både mugg, kondens og fuktskader. Det er veldig sjelden at muggsopp setter seg overflatisk, når det er så mye som dette, og du i tillegg har sett den svarte flekken i to år, så sitter sannsynligvis muggen godt i både vegg og tak. Dette må taes tak i og både vegg og tak må muligens byttes. 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #15 Skrevet 8. desember 2016 37 minutter siden, Minya skrev: Her er både mugg, kondens og fuktskader. Det er veldig sjelden at muggsopp setter seg overflatisk, når det er så mye som dette, og du i tillegg har sett den svarte flekken i to år, så sitter sannsynligvis muggen godt i både vegg og tak. Dette må taes tak i og både vegg og tak må muligens byttes. TS har ikke opplyst om dette er betong, men jeg vil anta det er betong minimum i taket. Med din uttalese om å skifte ut, hvordan vil du skifte ut betong taket og la oss si veggen også er betong? Anonymkode: 8ae98...a26 1
Biggan Skrevet 8. desember 2016 #16 Skrevet 8. desember 2016 Byta material behövs bara om det är organiska material som trä feks.men är förmodligen en betongblokk eftersom det är obos..ta kontakt med styret, be dom ta dit en befaringsman, hitta läckan, anlita saneringsfirma, täta läckan, vaska, byt ut lister om det är det ända som är i organiskt material, sätt in luftavfuktare länge tills rummet är torrt och betongen har blivit genomtorr. ha alltid varmeovn i rum i obosblokker. blir ofta kondens på vinduer i dessa blokker när det börjar bli kallt och fuktigt ute. när eummet är torrt och friskt igen kan man fixa vegg och takytorna igen.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #17 Skrevet 8. desember 2016 Så mye mugg får du ikke fjernet med bare klor og vann! Du klarer kanskje å vaske vekk overflaten av muggen, men muggsporer og røtter vil sitte igjen i materialet. Den sikkert helt sikkert dypt og du må nok regne med å fjerne takmaterialet og treverk, ev også tørke ut betongen. Jeg skjønner ikke at folk ikke gjør noe med tydelige muggangrep. Jeg hadde en gang arbeidsplass i et bygg (betongbygg faktisk...) med strachyboros og det var et mareritt. Inneklimaet var grusomt og bygget måtte bare stenges til slutt for de fikk ikke bukt med problemet. Akkurat den muggsoppen er svært farlig, så mange slet lenge med bivirkninger og andre fikk kroniske plager med luftveier etc. Anonymkode: 2799c...256 4
Biggan Skrevet 8. desember 2016 #18 Skrevet 8. desember 2016 Jepp, är nog lika bra att riva hele blokka direkt innan någon har sett på skadan och vad den kommer av skämt åsido. Men det jag menar är att ts inte ska fixa detta själv, här krävs att proffesionella kollar upp och att sanering görs av tex rivningsfirma. och att dom fixar taket hos naboen om det är där problemet startat. 1
Minya Skrevet 9. desember 2016 #19 Skrevet 9. desember 2016 På 8.12.2016 den 12.11, AnonymBruker skrev: TS har ikke opplyst om dette er betong, men jeg vil anta det er betong minimum i taket. Med din uttalese om å skifte ut, hvordan vil du skifte ut betong taket og la oss si veggen også er betong? Anonymkode: 8ae98...a26 Da må det slåes ned med slegge og støpes på nytt da vel, genious. Praktisk er det ikke, men det er da heller ikke særlig praktisk å bo i en direkte helsefarlig bolig. 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2016 #20 Skrevet 10. desember 2016 At det er skikkelig vått (se store fuktflekker) og ligger dråper langsetter taket hele veien ved listverket der det er en terrasse like over, er ikke normal kondensering. Hvis det er en terrasse over soverommet, er det veldig sannsynlig at det er en lekkasje fra terrassen. Dette skriver jeg ikke for å dra i gang en debatt om kondensering, jeg vet at det også kan skje. Jeg synes du skal kontakte forsikringsselskapet ditt og gitt beskjed om at det er mugg og fukt i et hjørne samt fuktutslag og dråper hele veien langsetter taklisten og at naboen har en terrasse som ligger over dette soverommet. Si at de må sende en som kan vurdere skadene og årsaken. Send gjerne over bildene dine, så de ser at det er alvor. Denne takstmannen (eller -kvinnen) må også ha å tilgang til naboens terrasse for å se hvordan tilstanden på terrassen egentlig er, og sørge for at det gjøres tiltak for å holde din leilighet fri for vann. Er det fra naboterrassen problemet stammer, skal ikke utbedring koste deg en krone. Å "vente og se" er en veldig dårlig idé. Om du mot formodning ikke er forsikret, må du få naboen din til å kontakte sitt forsikringsselskap asap eller så får du i verste fall betale en sakkyndig for å fastslå skadeårsak/komme på befaring og ta en titt på naboterrassen. Alt er bedre enn å la vannet fortsette å renne inn. Dersom problemet virkelig skyldes kondens, kan din sakkyndige fortelle deg hva du må gjøre for å unngå det og hva du må gjøre for å få ut mugg og dritt i tak og vegger. Det er vel anvendte penger. Jeg ville ikke slått meg til ro med å lukke vinduet, sette på varmeovn og vaske med klor. Det er riktig som noen sier, at det kan være mye større skader enn det som er synlig. Takisolasjonen og liste ser i alle fall ut for å være skadet i og med sopp/mugg og fuktflekker langs veggen. Alt fuktskadd materiale og isolasjon må fjernes/erstattes samt at det må vaskes med klor for å fjerne soppsporer på konstruksjonen (betongen/muren bak isolasjonen). Lykke til, jeg håper du tar dette på alvor, for det er det grunn til. Oppdater gjerne. Anonymkode: b6d6c...7a2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå