AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #1 Skrevet 6. desember 2016 Jeg har fått beskjed om at jeg har tette eggledere og at jeg ikke kan få barn på naturlig vis, heldigvis har jeg høye amh-verdier (kvaliteten på egg). Min samboer er frisk. Dette var selvfølgelig en tung beskjed å få. Har fårtt beskjed fra rikshospitalet at vi kan starte med ivf-behandlingen og egguttak i slutten av mars. Jeg er redd og har derfor mange spørsmål rundt dette. Det jeg er mest redd for er om ikke ivf-behandlingen skal gå vår vei. Jeg forsøker å la være, men tar allikevel sorgene på forskudd. Hvis det er noen som kan fortelle meg litt om prosessen så kanskje jeg klarer å senke skuldrene littegranne. Håpløst å google seg frem til alt mulig på egenhånd, og kanskje litt håpløst å lese seg grønn inne på slike forum som dette å... Hvordan foregår hele prosessen? Er det vondt med egguttak? Får man lokalbedøvelse? Hvordan fungerer hormonene? Skal man ta det inn med sprøyte? Hvordan blir formen/humøret etter så store mengder med hormoner? Klarer man å være på jobb under en slik prosess? Er det vanlig å få sykemelding? Noen som har erfaringer fra Rikshospitalet? Hvor lang tid kan det gå før man får prøve med et nytt forsøk dersom det første ikke fungerer? Er det mye som skal til for å ikke lykkes med behandlingen? Jeg har som sagt tette eggledere, men noen klarer å få åpnet de, evt. fjerne de. Dette har ikke fått beskjed om uten å lest om det selv. Håper du har noen erfaringer du kan dele med meg Anonymkode: 44308...063
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #2 Skrevet 6. desember 2016 Kan jeg spørre hvor lenge dere har prøvd og hvilken metode fant dere ut at du hadde tette eggledere? Anonymkode: 8eb3b...656
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #3 Skrevet 6. desember 2016 vi har prøvd i 1 år og 3-4mnd. De trodde først jeg hadde pco gjennom ultralyd. Men pga kikkhullsoperasjon (laparaskopi) fant de ut at egglederne mine er tette. Var nytt for meg da jeg ikke vet noe som helst om tette eggledere.... Anonymkode: 44308...063
Chickenwings85 Skrevet 6. desember 2016 #4 Skrevet 6. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvor lenge dere har prøvd og hvilken metode fant dere ut at du hadde tette eggledere? Anonymkode: 8eb3b...656 vi har prøvd i 1 år og 3-4mnd. De trodde først jeg hadde pco gjennom ultralyd. Men pga kikkhullsoperasjon (laparaskopi) fant de ut at egglederne mine er tette. Var nytt for meg da jeg ikke vet noe som helst om tette eggledere....
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #5 Skrevet 6. desember 2016 56 minutter siden, Chickenwings85 skrev: vi har prøvd i 1 år og 3-4mnd. De trodde først jeg hadde pco gjennom ultralyd. Men pga kikkhullsoperasjon (laparaskopi) fant de ut at egglederne mine er tette. Var nytt for meg da jeg ikke vet noe som helst om tette eggledere.... Takk for svar. Var det offentlig dere fikkk lap? Jeg frykter mine er blitt tette med årene siden vi ikke blir gravid. Alt annet er normalt med oss😐 Legen på privatklinikken anbefalte ikke ta å sjekke egglederne, men at de gikk rett over på IFV. Anonymkode: 8eb3b...656
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #6 Skrevet 6. desember 2016 Lykke til😊 Jeg følte meg godt ivaretatt på riksen enn privat, syns jeg. Du må regne med en del turer til sykehuset når egguttaket nærmer seg. Jeg tror jeg gikk en dag i uka, til annenhver dag på slutten. Jeg husker ikke prosessen egentlig så jeg kan ikke svare deg på det. Selv om mange lykkes vil jeg likevel råde deg til å ikke forvente mye for skuffelsen blir så altfor stor hvis det ikke går deres vei. Lykke til☺️ Anonymkode: ce494...2bf
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Var det offentlig dere fikkk lap? Jeg frykter mine er blitt tette med årene siden vi ikke blir gravid. Alt annet er normalt med oss😐 Legen på privatklinikken anbefalte ikke ta å sjekke egglederne, men at de gikk rett over på IFV. Anonymkode: 8eb3b...656 Ja, vi tok selve utredningen (blodprøver, sædprøve, m.m.) privat. Henvisningen til IVF fikk vi gjennom fastlegen. Vi sendte henvisningen om lap til to forskjellige offentlige sykehuser. etter vi hadde vært til samtale hos Rikshospitalet. Tok operasjonen i Elverum, Ullevål har vi ikke engang fått svar fra. Så, hvis du skal ta lap, sjekk ut hvor det er kortest ventetid. Jeg er redd for at dersom vi kun hadde sendt henvisningen til Ullevål så hadde jeg sikkert ikke fått time til operasjonen før langt ut i 2017... Men har du blitt henvist til IVF? Hvilket sykehus? I mitt tilfelle så var det ikke snakk om IVF behandling før alt annet ble prøvd. De på sykehuset vil helst at vi skal få det til selv. Det var derfor jeg måtte gjennom en kikkhullsoperasjon først. Anonymkode: 44308...063
miore Skrevet 6. desember 2016 #8 Skrevet 6. desember 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått beskjed om at jeg har tette eggledere og at jeg ikke kan få barn på naturlig vis, heldigvis har jeg høye amh-verdier (kvaliteten på egg). Min samboer er frisk. Dette var selvfølgelig en tung beskjed å få. Har fårtt beskjed fra rikshospitalet at vi kan starte med ivf-behandlingen og egguttak i slutten av mars. Jeg er redd og har derfor mange spørsmål rundt dette. Det jeg er mest redd for er om ikke ivf-behandlingen skal gå vår vei. Jeg forsøker å la være, men tar allikevel sorgene på forskudd. Hvis det er noen som kan fortelle meg litt om prosessen så kanskje jeg klarer å senke skuldrene littegranne. Håpløst å google seg frem til alt mulig på egenhånd, og kanskje litt håpløst å lese seg grønn inne på slike forum som dette å... Hvordan foregår hele prosessen? Er det vondt med egguttak? Får man lokalbedøvelse? Hvordan fungerer hormonene? Skal man ta det inn med sprøyte? Hvordan blir formen/humøret etter så store mengder med hormoner? Klarer man å være på jobb under en slik prosess? Er det vanlig å få sykemelding? Noen som har erfaringer fra Rikshospitalet? Hvor lang tid kan det gå før man får prøve med et nytt forsøk dersom det første ikke fungerer? Er det mye som skal til for å ikke lykkes med behandlingen? Jeg har som sagt tette eggledere, men noen klarer å få åpnet de, evt. fjerne de. Dette har ikke fått beskjed om uten å lest om det selv. Håper du har noen erfaringer du kan dele med meg Anonymkode: 44308...063 Har ingen erfaring med Riksen, men kan svare på det meste av det andre Tette egglederne er den "beste" diagnosen å ha som IVF-er, da har man veldig gode sjanser for å lykkes! Eneste grunnen til at du ikke blir gravid da er sannsynligvis de tette egglederne, og både eggceller, sædceller og livmor kan sannsynligvis gjøre jobben sin som de skal. Siden man "sniker seg forbi" egglederne under et IVF-forsøk og dere formodentlig ellers er friske og det ikke er funnet noe annet galt med dere under utredningen, vil jeg tro at dere har veldig gode muligheter. Det betyr selvfølgelig ikke at det er bankers med graviditet på første prøverørsforsøk, men at dere har veldig god sannsynlighet for å ende opp med et barn. Det er to "hovedveier" til målet: Lang protokoll (gnrh-agonist) og kort protokoll (gnrh-antagonist). På lang protokoll bruker du først nesespray, gjerne med start på syklusdag 21. Da lurer du kroppen inn i en "falsk overgangsalder" (også kalt nedregulering). Når du har gått lenge nok på nesesprayen til at kroppen er helt "nullstilt" med tanke på hormoner, begynner du på folikkelstimulerende hormoner (FSH) samtidig som at du fortsetter på nesesprayen for å forhindre at eggløsningen kommer av seg selv. FSH settes som sprøyter, av litt ulike slag avhengig av hva slags type FSH-medikament du skal bruke. Underveis i stimuleringsfasen vil du bli sjekket med innvendig ultralyd for å se at follikler og livmorslimhinne vokser som de skal. Når folliklene er store nok, får du beskjed om å sette eggløsningssprøyte. På kort protokoll begynner du rett på sprøyter med FSH på (vanligvis) 2. syklusdag. Etter noen dager, når folliklene har vokst en del, må du begynne med en ekstra sprøyte per dag med gnrh-antagonist, som forhindrer at du skal få spontan eggløsning på egenhånd. Den vanligste i Norge er Orgalutran, men noen bruker også cetrotide. Akkurat som på lang protokoll blir du undersøkt underveis, og får beskjed om å sette eggløsningssprøyte når folliklene er store nok. Eggløsningssprøyte er en sprøyte med syntetisk hCG, som simulerer LH-toppen som setter i gang eggløsningen og får kroppen til å ta seg av den siste eggmodningen, der eggcellene går fra 46 til 23 kromosomer og løsner litt fra eggposene. Gjennom hele spray- og sprøytetiden er det stort sett ikke noe problem å jobbe som normalt. Medisinene i seg selv er absolutt ingen sykemeldingsgrunn. Personlig har jeg aldri hatt noe problem med å jobbe under denne perioden. Blir litt oppsvulmet i mageområdet og drømmer litt rare drømmer, men har ellers ingen bivirkninger. 36 timer etter at sprøyten er satt, er det tid for egguttak. Først skal gjerne mannen inn på et kleint, lite rom for å "avlegge prøve". Deretter får du på deg sykehusskjorten og er klar til uttaket. Det varierer litt fra klinikk til klinikk hva slags smertestillende som bruker, men de fleste får rikelig med både beroligende og opioider. I tillegg bruker noen klinikker lokalbedøvelse i skjeden. Legen bruker en utrolig lang nål med "støvsugerfunksjon" som hen stikker gjennom skjedeveggen og fører opp til eggstokkene. Der punkteres en og en folikkel, og eggene suges ut gjennom slangen festes i nålen og inn på laboratoriet, hvor bioingeniøren vasker og samler eggene. Det er vanlig at de i alle fall roper ut når de har det første egget, sånn at du vet at det ikke var forgjeves De fleste opplever uttaket som ubehagelig i større eller mindre grad, mens et lite mindretall synes det er veldig smertefullt, og noen på den andre enden av skalaen ikke synes det gjør vondt i det hele tatt. Etter uttaket er det vanlig å blø litt fra sårene og bli litt øm. De fleste blir sykemeldt mellom uttak og innsett, noen også litt lengre - spesielt om de har fysisk krevende jobber. Mens du får ligge i senga og komme litt til deg selv igjen, får du vite hvor mange egg de fikk ut, og eggceller får etter hvert møte sædceller i inkubatoren. Dagen etter uttaket kan du ringe klinikken for å få høre hvor mange egg som ble befruktet. Etter dette får eggene stort sett ligge uforstyrret frem til det er tid for innsetting. I Norge skjer det stort sett 2 eller 3 (av og til 5) dager etter uttak. Fra uttaksdagen av tar du progesteron, stort sett som vagitorier (lutinus eller crinone). Det varierer fra klinikk til klinikk og person til person hvor lenge du skal ta dette, alt fra to til ni uker er relativt vanlig. Innsettingen er fullstendig smertefri, i alle fall for meg. Legen setter i et spekel og fører egget inn gjennom livmorhalsåpningen. Etterpå sjekker hen med innvendig UL at egget ble satt inn på rett sted. Etter det kommer det som er verst for min del - ventingen I to uker kjenner man på absolutt alt kroppen driver med, og uheldigvis er bivirkningene fra progesteronen klin like som de vanligste graviditetssymptomene: Livmorsrekking, ømme og større pupper, kvalme og trøtthet. Hvis du ikke lykkes, varierer det nok litt fra klinikk til klinikk hvor fort du får starte på igjen, og sannsynligvis er det mest hvor mye kø klinikken din har som bestemmer hvor mye du må vente. Jeg går privat, og om jeg får mensen pga mislykket forsøk, får jeg begynne på sprøyter igjen på neste mens. Håper dette var til hjelp Det ble en vegg av tekst, gitt! Lykke til Endret 6. desember 2016 av miore 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #9 Skrevet 6. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lykke til😊 Jeg følte meg godt ivaretatt på riksen enn privat, syns jeg. Du må regne med en del turer til sykehuset når egguttaket nærmer seg. Jeg tror jeg gikk en dag i uka, til annenhver dag på slutten. Jeg husker ikke prosessen egentlig så jeg kan ikke svare deg på det. Selv om mange lykkes vil jeg likevel råde deg til å ikke forvente mye for skuffelsen blir så altfor stor hvis det ikke går deres vei. Lykke til☺️ Anonymkode: ce494...2bf Takk for svar. Hva var galt? Hvor mange forsøk ble det? Å ikke minst, ble du gravid? Anonymkode: 44308...063
Athene Skrevet 6. desember 2016 #10 Skrevet 6. desember 2016 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan foregår hele prosessen? Er det vondt med egguttak? Får man lokalbedøvelse? Hvordan fungerer hormonene? Skal man ta det inn med sprøyte? Hvordan blir formen/humøret etter så store mengder med hormoner? Klarer man å være på jobb under en slik prosess? Er det vanlig å få sykemelding? Noen som har erfaringer fra Rikshospitalet? Hvor lang tid kan det gå før man får prøve med et nytt forsøk dersom det første ikke fungerer? Er det mye som skal til for å ikke lykkes med behandlingen? Anonymkode: 44308...063 1. For meg var egguttak vondt. Men det var der og da, ingen smerter i ettertid. For meg betydde det mye å ha med mannen inn under uttaket. Man får morfin (tablettform) og lokalbedøvelse. (edit- dette varierer. Kom på at jeg har fått narkose under tre av forsøkene, men de ble ikke gjennomført i Norge) 2. Medisinene varierer. Men du må ta sprøyter daglig over en periode. Jeg synes dette var uproblematisk, men har aldri hatt sprøyteskrekk. Jeg brukte alarmen på telefonen for å være sikker på at jeg gjorde alt som jeg skulle. Humøret og formen var helt fin, men jeg er vanligvis ganske stabil humørmessig. Slet litt fysisk på slutten, ble veldig oppblåst/stor mage, og gjorde vondt når jeg beveget meg. Men plaget meg nok mest fordi jeg er vant med å løpe nesten daglig, og ikke klarte å løpe fra 3-4 dager før uttak til en ukes tid etter. 3. Jeg var alltid på jobb, til og med dagen etter uttak og dagen for innsett (eneste to-tre dagene man får sykemelding). Unntaket var siste/syvende forsøket, ville være sikker på at jeg gjorde alt jeg kunne. Men angret i ettertid på at jeg ikke gikk på jobb som vanlig, det har ingenting å si for utfallet, og fikk tankene over på andre ting. 4. Nei. 5. Rent fysisk går det ikke så lang tid, du kan gå ganske rett på igjen. Men jeg likte å ta en pause på opp til et år på det meste, det er en påkjenning både fysisk og psykisk. 6. Ingenting du kan kontrollere selv. Alt er avhengig av kvaliteten på eggene de får ut, og at regimet fungerer for dere. Endret 6. desember 2016 av Athene 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #11 Skrevet 6. desember 2016 10 minutter siden, miore skrev: Har ingen erfaring med Riksen, men kan svare på det meste av det andre Tette egglederne er den "beste" diagnosen å ha som IVF-er, da har man veldig gode sjanser for å lykkes! Eneste grunnen til at du ikke blir gravid da er sannsynligvis de tette egglederne, og både eggceller, sædceller og livmor kan sannsynligvis gjøre jobben sin som de skal. Siden man "sniker seg forbi" egglederne under et IVF-forsøk og dere formodentlig ellers er friske og det ikke er funnet noe annet galt med dere under utredningen, vil jeg tro at dere har veldig gode muligheter. Det betyr selvfølgelig ikke at det er bankers med graviditet på første prøverørsforsøk, men at dere har veldig god sannsynlighet for å ende opp med et barn. Det er to "hovedveier" til målet: Lang protokoll (gnrh-agonist) og kort protokoll (gnrh-antagonist). På lang protokoll bruker du først nesespray, gjerne med start på syklusdag 21. Da lurer du kroppen inn i en "falsk overgangsalder" (også kalt nedregulering). Når du har gått lenge nok på nesesprayen til at kroppen er helt "nullstilt" med tanke på hormoner, begynner du på folikkelstimulerende hormoner (FSH) samtidig som at du fortsetter på nesesprayen. Disse settes som sprøyter, av litt ulike slag avhengig av hva slags type FSH-medikament du skal bruke. Underveis i stimuleringsfasen vil du bli sjekket med innvendig ultralyd for å se at follikler og livmorslimhinne vokser som de skal. Når folliklene er store nok, får du beskjed om å sette eggløsningssprøyte. På kort protokoll begynner du rett på sprøyter med FSH på (vanligvis) 2. syklusdag. Etter noen dager, når folliklene har vokst en del, må du begynne med en ekstra sprøyte per dag med gnrh-antagonist, som forhindrer at du skal få spontan eggløsning på egenhånd. Den vanligste i Norge er Orgalutran, men noen bruker også cetrotide. Akkurat som på lang protokoll blir du undersøkt underveis, og får beskjed om å sette eggløsningssprøyte når folliklene er store nok. Eggløsningssprøyte er en sprøyte med syntetisk hCG, som simulerer LH-toppen som setter i gang eggløsningen og får kroppen til å ta seg av den siste eggmodningen, der eggcellene går fra 46 til 23 kromosomer og løsner litt fra eggposene. Gjennom hele spray- og sprøytetiden er det stort sett ikke noe problem å jobbe som normalt. Medisinene i seg selv er absolutt ingen sykemeldingsgrunn. Personlig har jeg aldri hatt noe problem med å jobbe under denne perioden. Blir litt oppsvulmet i mageområdet og drømmer litt rare drømmer, men har ellers ingen bivirkninger. 36 timer etter at sprøyten er satt, er det tid for egguttak. Først skal gjerne mannen inn på et kleint, lite rom for å "avlegge prøve". Deretter får du på deg sykehusskjorten og er klar til uttaket. Det varierer litt fra klinikk til klinikk hva slags smertestillende som bruker, men de fleste får rikelig med både beroligende og opioider. I tillegg bruker noen klinikker lokalbedøvelse i skjeden. Legen bruker en utrolig lang nål med "støvsugerfunksjon" som hen stikker gjennom skjedeveggen og fører opp til eggstokkene. Der punkteres en og en folikkel, og eggene suges ut gjennom slangen festes i nålen og inn på laboratoriet, hvor bioingeniøren vasker og samler eggene. Det er vanlig at de i alle fall roper ut når de har det første egget, sånn at du vet at det ikke var forgjeves De fleste opplever uttaket som ubehagelig i større eller mindre grad, mens et lite mindretall synes det er veldig smertefullt, og noen på den andre enden av skalaen ikke synes det gjør vondt i det hele tatt. Etter uttaket er det vanlig å blø litt fra sårene og bli litt øm. De fleste blir sykemeldt mellom uttak og innsett, noen også litt lengre - spesielt om de har fysisk krevende jobber. Mens du får ligge i senga og komme litt til deg selv igjen, får du vite hvor mange egg de fikk ut, og eggceller får etter hvert møte sædceller i inkubatoren. Dagen etter uttaket kan du ringe klinikken for å få høre hvor mange egg som ble befruktet. Etter dette får eggene stort sett ligge uforstyrret frem til det er tid for innsetting. I Norge skjer det stort sett 2 eller 3 (av og til 5) dager etter uttak. Fra uttaksdagen av tar du progesteron, stort sett som vagitorier (lutinus eller crinone). Det varierer fra klinikk til klinikk og person til person hvor lenge du skal ta dette, alt fra to til ni uker er relativt vanlig. Innsettingen er fullstendig smertefri, i alle fall for meg. Legen setter i et spekel og fører egget inn gjennom livmorhalsåpningen. Etterpå sjekker hen med innvendig UL at egget ble satt inn på rett sted. Etter det kommer det som er verst for min del - ventingen I to uker kjenner man på absolutt alt kroppen driver med, og uheldigvis er bivirkningene fra progesteronen klin like som de vanligste graviditetssymptomene: Livmorsrekking, ømme og større pupper, kvalme og trøtthet. Hvis du ikke lykkes, varierer det nok litt fra klinikk til klinikk hvor fort du får starte på igjen, og sannsynligvis er det mest hvor mye kø klinikken din har som bestemmer hvor mye du må vente. Jeg går privat, og om jeg får mensen pga mislykket forsøk, får jeg begynne på sprøyter igjen på neste mens. Håper dette var til hjelp Det ble en vegg av tekst, gitt! Lykke til Wow, det her var bra beskrevet. Tuset takk for at du tok deg tid til det Anonymkode: 44308...063
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #12 Skrevet 6. desember 2016 6 minutter siden, Athene skrev: 1. For meg var egguttak vondt. Men det var der og da, ingen smerter i ettertid. For meg betydde det mye å ha med mannen inn under uttaket. Man får morfin (tablettform) og lokalbedøvelse. (edit- dette varierer. Kom på at jeg har fått narkose under tre av forsøkene, men de ble ikke gjennomført i Norge) 2. Medisinene varierer. Men du må ta sprøyter daglig over en periode. Jeg synes dette var uproblematisk, men har aldri hatt sprøyteskrekk. Jeg brukte alarmen på telefonen for å være sikker på at jeg gjorde alt som jeg skulle. Humøret og formen var helt fin, men jeg er vanligvis ganske stabil humørmessig. Slet litt fysisk på slutten, ble veldig oppblåst/stor mage, og gjorde vondt når jeg beveget meg. Men plaget meg nok mest fordi jeg er vant med å løpe nesten daglig, og ikke klarte å løpe fra 3-4 dager før uttak til en ukes tid etter. 3. Jeg var alltid på jobb, til og med dagen etter uttak og dagen for innsett (eneste to-tre dagene man får sykemelding). Unntaket var siste/syvende forsøket, ville være sikker på at jeg gjorde alt jeg kunne. Men angret i ettertid på at jeg ikke gikk på jobb som vanlig, det har ingenting å si for utfallet, og fikk tankene over på andre ting. 4. Nei. 5. Rent fysisk går det ikke så lang tid, du kan gå ganske rett på igjen. Men jeg likte å ta en pause på opp til et år på det meste, det er en påkjenning både fysisk og psykisk. 6. Ingenting du kan kontrollere selv. Alt er avhengig av kvaliteten på eggene de får ut, og at regimet fungerer for dere. Takk for gode svar Anonymkode: 44308...063
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #13 Skrevet 6. desember 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hva var galt? Hvor mange forsøk ble det? Å ikke minst, ble du gravid? Anonymkode: 44308...063 Jeg har PCOS og ble gravid på andre forsøk, men siden jeg har mistet før vente jeg med å juble til jeg er i uke 15 for å være sikker😊 Anonymkode: ce494...2bf
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #14 Skrevet 6. desember 2016 Kan man velge antall embyoer som settes inn? Anonymkode: 1af8b...3d1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #15 Skrevet 6. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan man velge antall embyoer som settes inn? Anonymkode: 1af8b...3d1 Ja, det lurer igrunn jeg å på. Å hva blir kostnadene når man gjør det offentlig? Jeg vet at egenandelen er på ca 15-16000, men er det per forsøk eller er det for alle tre? Å dersom man gjør det privat? Vil et forsøk ca ligge på kr 50000? Anonymkode: 44308...063 1
miore Skrevet 6. desember 2016 #16 Skrevet 6. desember 2016 Egenandelen til sykehuset ligger vel på omtrent 1500,- (kanskje noen hundrelapper mer nå), mens egenandelen på medisinkostnadene ligger på 16 642,-. Går man privat koster det stort sett i tillegg rundt 30 000 eller litt mindre for ett forsøk, og snaue 60 000 for en trepakning der du får inkludert noen fryseforsøk om du får egg som kan fryses i tillegg til det du får satt inn. I Norge er man stort sett ganske restriktive med å sette inn flere enn ett embryo, spesielt om kvaliteten er god, og i alle fall om det er tidlig i prøverørshistorien din. Grunnen er at risikoen for komplikasjoner er såpass stor i tvillingsvangerskap, samtidig som at sjansen for minst ett levendefødt barn ikke blir særlig mye større av å sette inn to embryo. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #17 Skrevet 6. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan foregår hele prosessen? Er det vondt med egguttak? Får man lokalbedøvelse? For meg var egguttak aldeles forjævlig. Beklager hvis jeg skremmer deg, men jeg vil aldri gå igjennom det igjen. Var kraftig overstimulert, smertestillende fungerte ikke, og selv om jeg hadde lokalbedøvelse så var det ekstremt vondt. Dette er visstnok ikke vanlig heldigvis. Hvordan fungerer hormonene? Skal man ta det inn med sprøyte? Hvordan blir formen/humøret etter så store mengder med hormoner? Jeg hadde lang protokoll, med nedregulering(ser en over meg har forklart). Ble som sagt kraftig overstimulert til tross for relativt lave doser hormoner. Etter egginnsetting lå jeg tre uker på sykehus fordi jeg ble så dårlig. Klarer man å være på jobb under en slik prosess? Er det vanlig å få sykemelding? Var naturligvis sykemeldt pga innleggelsen, og en ukes tid i etterkant. Ellers tror jeg ikke det er vanlig. De andre spørsmålene kan jeg ikke svare på. Problemet vårt var i utgangspunktet tette eggledere, og jeg ble heldigvis gravid på først forsøk. Lykke til! Anonymkode: 44308...063 Anonymkode: 63624...df2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå