Gå til innhold

jeg sliter med svigermoren min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Jeg har en svigermor som jeg synest er virkelig urimelig. Men jeg er interessert i å høre andres meninger.

I starten, da jeg og samboer ble sammen, var jeg der på besøk ofte. da jeg var gravid også. men etter at barnet vårt kom til verden så syns jeg hun har forandret seg helt.

Det startet med at hun plutselig ble veldig trengende.. Jeg måtte gjøre ditt og datt for henne, mens jeg samtidig var nybakt mor.. Hun er 55, supersprek og i full stand til å ta seg av seg selv). Jeg måtte til slutt sette foten ned. Det reagerte hun ikke veldig bra på. Hun snakket ikke til meg på lenge, før hun to dager før julaften ringte å krevde at vi skulle komme dit på julaften. Jeg satte foten ned enda en gang, og forklarte at vi allerede hadde pyntet bordet, skrellet poteter, lagt pakkene under juletreet osv, og at vi gjerne ville være hjemme den første julen med barn. Da la hun bare på telefonen. Jeg forklarte dette til min samboer som snakket med henne.

I juleselskap, samme kveld, så var hun skikkelig stygg mot meg. Slengte kommentarer om hva jeg hadde på meg osv. Samboer satt ett stykke unna og hørte ikke dette, men søskenbarnene hans kom til meg etterpå å spurte om hvorfor tok imot alt dette.

Dette er ett år siden nå.. vi har en grei tone, men hun slenger ofte kommentarer, som for eksempel en helg jeg skulle på venninnebesøk, mens samboer (som i de fleste situasjoner får gjøre akkurat som han vil)  skulle være hjemme med barnet vårt. Da sier hun: Når skal mannen diin få fri til å dra bort da?

Eller at hun kan kommentere hvordan renholdet er hjemme hos oss, at vi ikke har dratt opp søppeldunkene to dager etter at de er tømte osv..

Jeg prøver virkelig å være grei, men jeg kjenner at jeg mister litt motet nå.. Samboer har prøvd å snakke med henne, men det hjelper ikke.

Og nå til jul så ønsker jeg henne ikke velkommen, rett og slett... Hva gjør jeg?

Anonymkode: 3c88d...887

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet virkelig ikke. Jeg har selv en svigermor som tar knekken på meg og setter forholdet ofte på prøve. Det er vanskelig. Jeg blir så trist av å lese disse trådene for det viser at det er så mange som sliter med dette. Og ofte ser det ut som eneste løsning er å ikke ha kontakt med svigermor i det hele tatt. For koen fungerer det å si fra. Men syns det ofte blir mer krangling og sur stemning av det. Jeg skulle gjerne gitt deg ett svar, men har det ikke dessverre. Ville bare si at det er flere i samme båt. Vet ikke om det hjelper særlig men. 

Hva sier mannen din? Støtter han deg? 

Anonymkode: 4e637...2c6

Skrevet

Jeg synes du er kjempe tøff som sier ifra til henne ihvertfall. Og jeg trur det er veldig viktig å ha kjæresten sin på si side. En svigermor kan være ganske urimelig til tider, men ikke la henne overkjøre deg .Det er det verste som kan skje . Å om hun er så frekk å kommer med slike kommentarer , så håper jeg du svarer henne. Det som du skrev ang at hun kommentert at kjæresten din aldri var ute . Så svarer du henne , på en høflig rolig måte. Om hun er frekk , så bare slutt å dra dit, så får sønnen hennes si ifra til henne hvorfor dere ikke kommer så mye , eller at hun må skjerpe seg !!Men snakk med kjæresten din om dette 

vet ikke om du ble så mye klokere jeg men kjenner jeg blir såååå irritert over udugelige svigermødre !!

Anonymkode: ec9bb...cc2

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei..

Jeg har en svigermor som jeg synest er virkelig urimelig. Men jeg er interessert i å høre andres meninger.

I starten, da jeg og samboer ble sammen, var jeg der på besøk ofte. da jeg var gravid også. men etter at barnet vårt kom til verden så syns jeg hun har forandret seg helt.

Det startet med at hun plutselig ble veldig trengende.. Jeg måtte gjøre ditt og datt for henne, mens jeg samtidig var nybakt mor.. Hun er 55, supersprek og i full stand til å ta seg av seg selv). Jeg måtte til slutt sette foten ned. Det reagerte hun ikke veldig bra på. Hun snakket ikke til meg på lenge, før hun to dager før julaften ringte å krevde at vi skulle komme dit på julaften. Jeg satte foten ned enda en gang, og forklarte at vi allerede hadde pyntet bordet, skrellet poteter, lagt pakkene under juletreet osv, og at vi gjerne ville være hjemme den første julen med barn. Da la hun bare på telefonen. Jeg forklarte dette til min samboer som snakket med henne.

I juleselskap, samme kveld, så var hun skikkelig stygg mot meg. Slengte kommentarer om hva jeg hadde på meg osv. Samboer satt ett stykke unna og hørte ikke dette, men søskenbarnene hans kom til meg etterpå å spurte om hvorfor tok imot alt dette.

Dette er ett år siden nå.. vi har en grei tone, men hun slenger ofte kommentarer, som for eksempel en helg jeg skulle på venninnebesøk, mens samboer (som i de fleste situasjoner får gjøre akkurat som han vil)  skulle være hjemme med barnet vårt. Da sier hun: Når skal mannen diin få fri til å dra bort da?

Eller at hun kan kommentere hvordan renholdet er hjemme hos oss, at vi ikke har dratt opp søppeldunkene to dager etter at de er tømte osv..

Jeg prøver virkelig å være grei, men jeg kjenner at jeg mister litt motet nå.. Samboer har prøvd å snakke med henne, men det hjelper ikke.

Og nå til jul så ønsker jeg henne ikke velkommen, rett og slett... Hva gjør jeg?

Gjør som menn har gjort til alle tider: 

Skru av knappen!

Anonymkode: c2ebf...0b4

• Liker 1
Gjest Sugemerke
Skrevet

Ikke inviter henne. La henne sitte hjemme å råtne.

Skrevet

Din svigermor er ikke bare urimelig, men slem.  Ikke finn deg i spydige kommentarer.  Se direkte på henne i stedet, og spør:  "Hvorfor sier du dette?"  Å konfrontere er som oftest det beste. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde konfrontert henne med oppførselen og konsekvensene av den, så hadde jeg ignorert henne hvis hun ikke tok til vettet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter med så godt som nøyaktig samme punkter som du nevner her. Noen ganger føles det helt håpløst.

Jeg fikk tips av ei jeg kjenner som jobber med konfliktløsing på jobb om å ikke bli sint, lei seg eller såret over kommentarer, men heller rolig spørre "hva mener du med det?" Når svigermor kommer med spydige stikk eller kommentarer. La henne forklare seg, forklare hvorfor hun sier de tingene. 

Visstnok så skal dette være en genial måte å få henne til å tenke over hva hun sier, uten å angripe henne verbalt. Jeg har ennå ikke fått muligheten til å prøve dette, men ser egentlig frem til testen. Har ikke vært i kontakt med svigermor på en måned eller to nå, men i jula får jeg nok mange muligheter til å teste metoden.

• Liker 5
Skrevet
54 minutter siden, Nerdemamma skrev:

Jeg sliter med så godt som nøyaktig samme punkter som du nevner her. Noen ganger føles det helt håpløst.

Jeg fikk tips av ei jeg kjenner som jobber med konfliktløsing på jobb om å ikke bli sint, lei seg eller såret over kommentarer, men heller rolig spørre "hva mener du med det?" Når svigermor kommer med spydige stikk eller kommentarer. La henne forklare seg, forklare hvorfor hun sier de tingene. 

Visstnok så skal dette være en genial måte å få henne til å tenke over hva hun sier, uten å angripe henne verbalt. Jeg har ennå ikke fått muligheten til å prøve dette, men ser egentlig frem til testen. Har ikke vært i kontakt med svigermor på en måned eller to nå, men i jula får jeg nok mange muligheter til å teste metoden.

Takk til deg for godt tips, og takk til dere andre for forståelse..  :)

Det er vanskelig å ha det slik. Mannen har prøvd å si fra på alle forskjellige måter, men hun gir seg ikke og kommer med kommentarer i det skjulte.. eller på en indirekte måte.. Som at hun ser på meg opp og ned og samtidig foreslår at jeg kommer for å låne treningsapparatene hennes.. (jeg er ikke overvektig en gang) . Han syns dette er sårt, da han ikke har lyst til å kutte ut sine foreldre heller.. Han syns det er vanskelig å si til de at de ikke får komme i julen også.. Vi har prøvd å få samboers søster til å invitere de til seg, men det har de ikke lyst til, siden de da må overnatte og alt blir bare stress...

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til deg for godt tips, og takk til dere andre for forståelse..  :)

Det er vanskelig å ha det slik. Mannen har prøvd å si fra på alle forskjellige måter, men hun gir seg ikke og kommer med kommentarer i det skjulte.. eller på en indirekte måte.. Som at hun ser på meg opp og ned og samtidig foreslår at jeg kommer for å låne treningsapparatene hennes.. (jeg er ikke overvektig en gang) . Han syns dette er sårt, da han ikke har lyst til å kutte ut sine foreldre heller.. Han syns det er vanskelig å si til de at de ikke får komme i julen også.. Vi har prøvd å få samboers søster til å invitere de til seg, men det har de ikke lyst til, siden de da må overnatte og alt blir bare stress...

Vi inviterer ikke min far til oss. Og det gjør heller ikke noen av mine søsken. Han er ikke en person vi har lyst til å ha rundt våre barn lengre. 

Jeg har ikke dårlig samvittighet heller. Når voksne folk ikke klarer å oppføre seg, så skal de ikke beskyttes for konsekvensene. Du må først tenke på dere to, og deres barn. Dere har altså første prioriteten i juletiden. Deres foreldre får finne ut hva de vil gjøre selv altså. Hvis ikke de er velkomne noen plass, så kanskje de innser at noe skurrer. Det er jo lov å håpe ihvertfall! :D

• Liker 5
Skrevet

Sitat

Da sier hun: Når skal mannen diin få fri til å dra bort da

HAHAHA!  Vet du hvor mange ganger jeg har fått denne kommentaren?  Og hver gang sier jeg "Han er en voksen mann og kan bestemme seg selv når han ønsker å reise bort..men nå skal jeg virkelig kose meg uten begge han og barna! "  det er så morsomt å se ansiktet hennes etterpå LOL! 

Anonymkode: 456f8...8dd

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Nerdemamma skrev:

"Hva mener du med det" folka kommer bare frem som nærtagne og såre. Det er en dame i fam som tar seg nær av ALT feks "synd dere ikke kunne komme" og med en gang er det "hva mener du med det?" Eller stillhet, Det er bare megaslitsomt for alle om det bare handler om mindre kommentarer som at kjolen hennes er kort eller at mannen skal få fri. Mitt tips er å se under kommentarene og ikke tolke all kommunikasjon med såre følelser og usikkerhet. Smil og jatt med, hjelp svigermor og snakk med henne og godta at hun er såret, ensom eller hva det er. Fiks det med positivitet stedet for å lage mer konflikt

Anonymkode: 35aca...fa0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Hva mener du med det" folka kommer bare frem som nærtagne og såre. Det er en dame i fam som tar seg nær av ALT feks "synd dere ikke kunne komme" og med en gang er det "hva mener du med det?" Eller stillhet, Det er bare megaslitsomt for alle om det bare handler om mindre kommentarer som at kjolen hennes er kort eller at mannen skal få fri. Mitt tips er å se under kommentarene og ikke tolke all kommunikasjon med såre følelser og usikkerhet. Smil og jatt med, hjelp svigermor og snakk med henne og godta at hun er såret, ensom eller hva det er. Fiks det med positivitet stedet for å lage mer konflikt

Anonymkode: 35aca...fa0

Etter svaret ditt å dømme så har du ikke opplevd en svigermor som er ute etter deg. Etter noen år med konstante angrep på det som person så blir tålmodigheten tynnslitt. 

I årevis tar vi imot spydigheter og sammenligninger av de perfekte andre damene. Og vi tar det med smil om munnen, i ett desperat forsøk på å unngå konflikt. For å opprettholde familiefreden. 

Men hvorfor er det greit for en person, I dette tilfellet svigermor, å holde på slik? Hvorfor skal alle andre bare ta imot og være snill tilbake? Hun har frie tøyler til å hakke og angripe verbalt fordi ingen sier imot eller når de prøver så fører det ingen vei. 

Jeg akter ikke å være dritten hun kan rakke med på lenger. Jeg skal spørre henne direkte hva hun mener når hun er stygg neste gang. Om det blir mer bråk så blåser jeg i det. For jeg, og forholdet til min mann og barn er viktigere enn stoltheten hennes. 

• Liker 6
Skrevet
På 6.12.2016 den 13.51, AnonymBruker skrev:

......forklarte at vi allerede hadde pyntet bordet, skrellet poteter, lagt pakkene under juletreet osv, og at vi gjerne ville være hjemme den første julen med barn. Da la hun bare på telefonen. Jeg forklarte dette til min samboer som snakket med henne.

Synes du handlet helt rett.

Hun må jo ha problemer med seg selv. Fint at du ikke lar deg provosere. Hun dummer seg selv ut.

Da kan du svare noe sånt som : "Når en anledning byr seg må han gjerne det, vet du" Så ler du vennlig.

Da kan du svare noe sånt som: "Oj, du har rett. Vi burde bli flinkere til å tømme søppeldunkene" Så ler du av deg selv. 

Hva ønsker din samboer da? Det er en trist følelse at sin kjære har imot hans mor, men han forstår sikkert og. Kanskje du kan ofre en dag i romjulen, og si at du vil føle mer overskudd og lyst til å ha besøk da, mens i selveste førjulen og julaften har dere andre planer.

Eller er det vanskelig og? Jeg tror jeg ville gjort det. Det er så synd at man på en måte kaster bort tiden på uoverenskomster og tiden som bare går. 

• Liker 1
Skrevet

fins selvfølgelig to sider av en sak. men vist det du sier stemmer så er du ikke urimelig i det hele tatt. og drive å slenge slike kommentarer gjør hun bare for å være ekkel...hun har vell bestemt seg for at hun ikke liker deg lengre og skal være spydig og frekk mot deg ...jeg hadde ikke tatt d imot i det hele tatt... er mange slike tråder som dette er på KG...virker som om det alltid skal være gnisninger mellom svigermor og damen.....ligger vell i naturen til kvinner og være vanskelig og kranglete ? tenker på når man er eldre elelr når man er veldig ung og full i hormoner ....jeg hadde ikke tatt meg i det vertfall...å kutte henne helt ute er unødvendig.... gi henne en sjangs på å skjerpe seg ...din mann burde no vertfall snakket m henne .....min mor har også vært vanskelig med damen min. men det har vært fra begge sider...damen min har slangt kommentarer og vært ganske så ustabil og snakker som om det kun er min mor som er urett, når det er begge.....

Skrevet

I starten, da jeg og samboer ble sammen, var jeg der på besøk ofte. da jeg var gravid også. men etter at barnet vårt kom til verden så syns jeg hun har forandret seg helt. (Devaluering)

Det startet med at hun plutselig ble veldig trengende. (Manipulasjon) Jeg måtte gjøre ditt og datt for henne, mens jeg samtidig var nybakt mor.. Hun er 55, supersprek og i full stand til å ta seg av seg selv). Jeg måtte til slutt sette foten ned. Det reagerte hun ikke veldig bra på. Hun snakket ikke til meg på lenge, (Narsisstisk skade/Silent treatment) før hun to dager før julaften ringte å krevde at vi skulle komme (Kravmentalitet/entitlement) dit på julaften. Jeg satte foten ned enda en gang, og forklarte at vi allerede hadde pyntet bordet, skrellet poteter, lagt pakkene under juletreet osv, og at vi gjerne ville være hjemme den første julen med barn. Da la hun bare på telefonen.(Narsisstisk skade/Silent treatment)Jeg forklarte dette til min samboer som snakket med henne.

I juleselskap, samme kveld, så var hun skikkelig stygg mot meg. Slengte kommentarer om hva jeg hadde på meg osv. (Narsisstisk skade/Nedrakking)Samboer satt ett stykke unna og hørte ikke dette, men søskenbarnene hans kom til meg etterpå å spurte om hvorfor tok imot alt dette.

Dette er ett år siden nå.. vi har en grei tone, men hun slenger ofte kommentarer, som for eksempel en helg jeg skulle på venninnebesøk, mens samboer (som i de fleste situasjoner får gjøre akkurat som han vil)  skulle være hjemme med barnet vårt. Da sier hun: Når skal mannen diin få fri til å dra bort da? (Subtil nerdrakking)

Eller at hun kan kommentere hvordan renholdet er hjemme hos oss, at vi ikke har dratt opp søppeldunkene to dager etter at de er tømte osv..(Subtil nerdrakking)

Hun virker som en narsissist-light. Selvsentrert og bruker ulike taktikker for å sørge for at du skal vite hvor misfornøyd hun er. Ville satt grenser så langt det er mulig og ikke vise at oppførselen hennes går inn på deg. Da oppnår hun det hun ønsker. Hva sier samboer om oppførselen hennes?

Anonymkode: 80524...06d

• Liker 3
Skrevet

Min svigermor gjør akkurat dette mot sin andre svigerdatter, fordi min svigerinne lar henne gjøre det... Hun har aldri ''fått lov'' av meg. Hun prøvde seg i starten når jeg og samboer flyttet sammen, og var frekk og spydig mot meg stadig vekk slik hun allerede hadde vært mot min svigerinne i 5 år. 

Men jeg svarer tilbake! Når hun klaget på renhold f.eks. ba jeg henne gå. Når hun var frekk med meg når vi var hos dem sa jeg bare ''en sånn kommentar til, så går jeg'' og jeg fulgte det opp også, altså jeg bare dro hvis hun ikke gav seg (dette foregikk før barna kom).  

Nå er det akkurat som om hun respekterer meg mer eller ikke tør og gjøre det. Hun vet at hun ikke får se barnebarna sine hvis hun er frekk med meg - fordi jeg tar dem med meg og går. Så hun har gitt opp, og tonen vår er ok. Men hun fortsetter med min svigerinne, som bare sitter der og hører på...

Forsøk det ts. Si i fra, si at du finner deg ikke i det og at nå er det nok. 

Anonymkode: c2220...354

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, exictence skrev:
16 timer siden, exictence skrev:

Synes du handlet helt rett.

Hun må jo ha problemer med seg selv. Fint at du ikke lar deg provosere. Hun dummer seg selv ut.

Da kan du svare noe sånt som : "Når en anledning byr seg må han gjerne det, vet du" Så ler du vennlig.

Da kan du svare noe sånt som: "Oj, du har rett. Vi burde bli flinkere til å tømme søppeldunkene" Så ler du av deg selv. 

Hva ønsker din samboer da? Det er en trist følelse at sin kjære har imot hans mor, men han forstår sikkert og. Kanskje du kan ofre en dag i romjulen, og si at du vil føle mer overskudd og lyst til å ha besøk da, mens i selveste førjulen og julaften har dere andre planer.

Eller er det vanskelig og? Jeg tror jeg ville gjort det. Det er så synd at man på en måte kaster bort tiden på uoverenskomster og tiden som bare går. 

Takk for tips.. Samboeren ønsker jo såklart at vi feirer sammen, men han forstår at jeg ikke har lyst.. Det er ikke noe problemer å trefferst en dag i romjulen.. Julaften tar jeg veldig tungt da jeg ikke har mine kjære rundt meg lengre, og er ekstra sårbar..

16 timer siden, Trex90 skrev:

fins selvfølgelig to sider av en sak. men vist det du sier stemmer så er du ikke urimelig i det hele tatt. og drive å slenge slike kommentarer gjør hun bare for å være ekkel...hun har vell bestemt seg for at hun ikke liker deg lengre og skal være spydig og frekk mot deg ...jeg hadde ikke tatt d imot i det hele tatt... er mange slike tråder som dette er på KG...virker som om det alltid skal være gnisninger mellom svigermor og damen.....ligger vell i naturen til kvinner og være vanskelig og kranglete ? tenker på når man er eldre elelr når man er veldig ung og full i hormoner ....jeg hadde ikke tatt meg i det vertfall...å kutte henne helt ute er unødvendig.... gi henne en sjangs på å skjerpe seg ...din mann burde no vertfall snakket m henne .....min mor har også vært vanskelig med damen min. men det har vært fra begge sider...damen min har slangt kommentarer og vært ganske så ustabil og snakker som om det kun er min mor som er urett, når det er begge.....

jeg har aldri vert stygg mot henne eller gjort henne noe som helst.. samboer har snakket med henne, men hun tar det ikke til seg. Hun beklager overfor han der og da, men går rett tilbake dit vi var etterpå.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min svigermor gjør akkurat dette mot sin andre svigerdatter, fordi min svigerinne lar henne gjøre det... Hun har aldri ''fått lov'' av meg. Hun prøvde seg i starten når jeg og samboer flyttet sammen, og var frekk og spydig mot meg stadig vekk slik hun allerede hadde vært mot min svigerinne i 5 år. 

Men jeg svarer tilbake! Når hun klaget på renhold f.eks. ba jeg henne gå. Når hun var frekk med meg når vi var hos dem sa jeg bare ''en sånn kommentar til, så går jeg'' og jeg fulgte det opp også, altså jeg bare dro hvis hun ikke gav seg (dette foregikk før barna kom).  

Nå er det akkurat som om hun respekterer meg mer eller ikke tør og gjøre det. Hun vet at hun ikke får se barnebarna sine hvis hun er frekk med meg - fordi jeg tar dem med meg og går. Så hun har gitt opp, og tonen vår er ok. Men hun fortsetter med min svigerinne, som bare sitter der og hører på...

Forsøk det ts. Si i fra, si at du finner deg ikke i det og at nå er det nok. 

Anonymkode: c2220...354

Jeg får prøve det, takk :)

16 timer siden, Trex90 skrev:

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun virker som en narsissist-light. Selvsentrert og bruker ulike taktikker for å sørge for at du skal vite hvor misfornøyd hun er. Ville satt grenser så langt det er mulig og ikke vise at oppførselen hennes går inn på deg. Da oppnår hun det hun ønsker. Hva sier samboer om oppførselen hennes?

Anonymkode: 80524...06d

det her som du merker med r;dt er vell hvordan kvinner oppf;rer seg generellt mot hverandre lol

Skrevet

Selv så klistrer jeg på meg et svært smil og lar det stå til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...