Gå til innhold

Fått for mye i lønn, kreve tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk for mye i lønn for tre mnd siden 

nå fikk jeg mail av regnskapskontoret om at jeg må betale det tilbake med en gang. Det er regnskapskontoret som gjorde feil, derfor fikk jeg for mye. Kan de kreve det etter flere mnd? 

Anonymkode: 2869c...4ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan de. Best å si fra med en gang når slike ting skjer.

Anonymkode: d5de5...6d7

• Liker 8
Skrevet

Ja, selvfølgelig kan og skal de kreve det tilbake. Du er også pliktig til å si ifra med en gang noe slikt skjer.

Anonymkode: e08f6...abb

• Liker 2
Skrevet

Ja, man er selv pliktig til å sjekke at det stemmer... Feil skal meldes fra om. Så fort regnskapskontoret oppdager feilen må du betale tilbake. Det fungerer begge veier. Hadde de funnet ut at du hadde fått for lite for 3 mnd siden, ville du ha fått igjen istedet.

Anonymkode: 4c0f0...96a

• Liker 1
Skrevet

Akkurat som at du har krav på å få tilbakebetalt om du hadde fått for lite lønn for 3 mnd siden.

Anonymkode: a5552...d90

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt. Du har fått penger som ikke er dine.

Og som sagt over meg, er du pliktig til å gi beskjed om det.

Skrevet

Nei, det er ikke noen automatikk i dette. De kan kreve tilbake pengene hvis gitte vilkår er oppfylt. Denne problemstillingen er klassisk innen norsk jus.

TS: sjekk det juridiske ved dette før du etterkommer arbeidsgivers ønske. Det handler ikke om grådighet, men god tro.

Hør med de på diskusjon.no. Der er noen kompetente jurister som frekventerer.

Anonymkode: 83b82...25c

• Liker 2
Skrevet

Ja de kan kreve pengene tilbake selv om det var dems feil. jobber selv i kommunen og har sett dette skje med andre. De må alltid betale tilbake selv om feilen helt og holdent ikke var din og det er vel bare rett og rimelig. Du plikter dog  å gi beskjed hvis lønna er feil.

Skrevet

De kan kreve det tilbake ja, men hvis det er over en viss sum kan det trekkes fra neste lønninger i flere instanser.

Hvor mye er det snakk om?

Anonymkode: 9ae79...099

• Liker 1
Skrevet

Ja, i utgangspunktet er det også ditt ansvar å følge med på at det du får utbetalt er riktig - for at du skal slippe å betale tilbake må du bla. ha vært i god tro. Det kan, når det gjelder lønn, stort sett bare påberopes i de tilfellene en har veldig varierende inntekt eller nylig har fått lønnsøkning el.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk for mye i lønn for tre mnd siden 

nå fikk jeg mail av regnskapskontoret om at jeg må betale det tilbake med en gang. Det er regnskapskontoret som gjorde feil, derfor fikk jeg for mye. Kan de kreve det etter flere mnd? 

Anonymkode: 2869c...4ba

Ja, du skulle gitt de beskjed med en gang du oppdaget feilen.

Skrevet

Nei. Bare dersom det står i arbeidskontrakter din at  du skal betale tilbake eventuell feilutbetaling.

Klassisk problemstilling innenfor juss. Kontakt jussbuss.

Skrevet
1 minutt siden, *Frida* skrev:

Nei. Bare dersom det står i arbeidskontrakter din at  du skal betale tilbake eventuell feilutbetaling.

Klassisk problemstilling innenfor juss. Kontakt jussbuss.

Ellers så står det helt greit forklart i linken lenger opp.

Anonymkode: 17242...60e

Skrevet

Sjekk kontrakten din. I min står det at feil skal korrigeres på neste lønn, altså at jeg blir trukket neste lønning hvis jeg får for mye eller omvendt får igjen på neste lønning. 

Men opplevde at jobben var greie på dette da de ved et uhell hadde satt meg på 1% stilling i stedet for 100. Da kjørte de ny lønn med en gang slik at jeg fikk pengene to døgn etter at feilen var oppdaget.

Anonymkode: 4cf5f...edb

Gjest aceydazey
Skrevet

Du skal få skriftlig beskjed om det, og så skal dere avtale hvordan det skal gjøres, dersom det står i kontrakten din at for mye utbetalt skal trekkes i lønn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...