Gå til innhold

Jul med fet mat magen ikke tåler.

Gjest Timaras

Anbefalte innlegg

Gjest Timaras

Jula kan være et mareritt for oss som ikke tåler fet mat.

Selv sliter jeg med kronisk infeksjon  i bukspyttkjertelen.  Fet mat er derfor et rent helvete . Derfor har jeg kviet meg til og feire jul med familie som foreldre og søsken. Da vet jeg at kan ikke unngå fet mat. Om jeg ikke tar med mat selv. Og dermed fornærmer kokken. ( Det har skjedd mer enn 1 gang).

Nå etter 15 år begynner endelig familien å skjønne problemet.

Så i år gleder jeg meg til jul.

Er det normalt av dere som sliter med det samme? Hvordan takler du det?

Endret av Timaras
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke svinekjøtt, så jeg får alltid annen mat på julaften. Det har jeg fått siden jeg var liten, og nå er jeg "gammel" og får fortsatt annen mat :) 

Anonymkode: c0f82...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler heller ikke fet mat, kaster rett og slett opp når det blir for mye. Julen er alltid en utfordring, men kun for meg selv. Jeg må bare begrense det totale fettinnholdet i maten. Tåler fint ribbe, lar bare være å spise fettet. Likedan med sauser med mye fløte og smør, jeg spiser kun litt... Dvs er det for godt spiser jeg mer enn jeg tåler, men det er min egen feil. Familien tar ikke noe særlig hensyn, det er ikke nødvendig siden jeg tåler det i små mengder. Har også en søster som sliter med det samme, men det hindrer oss ikke i å selv hverken lage gode sauser eller spise i mindre mengder når vi får det servert. Vi har flere i familien med diverse intoleranser, men vi voksne regulerer det selv. 

Anonymkode: d1752...0fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tåler heller ikke fet mat, kaster rett og slett opp når det blir for mye. Julen er alltid en utfordring, men kun for meg selv. Jeg må bare begrense det totale fettinnholdet i maten. Tåler fint ribbe, lar bare være å spise fettet. Likedan med sauser med mye fløte og smør, jeg spiser kun litt... Dvs er det for godt spiser jeg mer enn jeg tåler, men det er min egen feil. Familien tar ikke noe særlig hensyn, det er ikke nødvendig siden jeg tåler det i små mengder. Har også en søster som sliter med det samme, men det hindrer oss ikke i å selv hverken lage gode sauser eller spise i mindre mengder når vi får det servert. Vi har flere i familien med diverse intoleranser, men vi voksne regulerer det selv. 

Meg over igjen. Kan legge til at om noen IKKE hadde tålt fett hadde vi selvsagt servert feks sjysaus i tillegg til en fløtesaus. Ingen av oss har allergier eller sykdommer som gjør at vi ikke kan spise det, men plager som gjør at vi må begrense oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke svinekjøtt, så jeg får alltid annen mat på julaften. Det har jeg fått siden jeg var liten, og nå er jeg "gammel" og får fortsatt annen mat :) 

Ja det er du heldig. Dine forstår uten å bli sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter også med julematen, går fint en dag og om jeg begrenser innholdet. Dvs. Ikke spiser til jeg er sprengtmett. Problemet for meg er kombinasjonen av fet mat og mye sukker og usunne ting, som kaker og snacks. Blir det flere dager på rad takler ikke magen mer, og jeg kaster opp. Så min måte å gjøre det på er å begrense mengden, ikke ta poteter og være forsiktig med kake/dessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timaras
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg over igjen. Kan legge til at om noen IKKE hadde tålt fett hadde vi selvsagt servert feks sjysaus i tillegg til en fløtesaus. Ingen av oss har allergier eller sykdommer som gjør at vi ikke kan spise det, men plager som gjør at vi må begrense oss.

Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke tåler det.  Og kokken ble før ihvertfall fornærmet. 😥

Ser det er bedre nå. Da flere i filmen må være forsiktig. LIKER  ikke å fornærme kokker. 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Timaras skrev:

Ja det er du heldig. Dine forstår uten å bli sur.

Ja, men det henger igjen fra barndommen. Sikkert derfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi flere som ikke tåler laktose. Noen som ikke tåler fet mat og noen som prøver å gå ned I vekt.

På Julaften spiser vi kalkun for det kan alle spise.  Med tilbehør av epler og svisker, grønnsaker, poteter og god hjemmelaget saus med laktosefri fløte og slikt  og en enkel sjysaus laget ut fra kraft og tyknet med Maizenna for de som skal ha en mager variant.

Is og jordbær til dessert.  Vanlig is, laktosefri is og fettfattig is.  Jodbær som den enkelte selv sukrer  etter behov og et stort fat med  diverse frukt ved siden av kaker og sjokolade.  Det er også laget laktosefri kake og det er kjøpt inn laktosefri sjokolade.Selv drikker jeg bare vann men vanlig brus og lettbrus er tilgjengelig.  Vi drikker ikke alkohol.

Slik kan alle kose seg og forsyne seg av det som den enkelte tåler. 

Vi lager alltid  maten tilpasset på denne måten når vi er samlet ( vi er 14 stk) så det er en helt vanlig tenkemåte for oss.

Endret av caroprins
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg verken liker eller tåler fet mat (og i grunn vanlig middagsmat). Det er heldigvis aldri noen i familien min som har sagt noe på at jeg er "sær" og spiser annerledes enn de. Må være pyton å føle man må tvinge i seg mat man vet man blir dårlig av fordi familien/venner ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta med meg mat, eller bare spiser poteter og rosenkål. 

Anonymkode: d3c99...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Timaras skrev:

Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke tåler det.  Og kokken ble før ihvertfall fornærmet. 😥

Ser det er bedre nå. Da flere i filmen må være forsiktig. LIKER  ikke å fornærme kokker. 😣

Hadde brydd meg midt i ræva om kokken ble fornærmet. Man spiser ikke mat man blir syk av for andres del, og kokken er frekk som tenker sånn. 

Tåler selv ikke fett, og blir skikkelig dårlig etter noen timer. Jule mat som ribbe, pølser osv er værst. Spyr og føles ut som omgangs saken. Har også laktoseintoleranse og cøliaki. Å jeg spiser ikke mat jeg syk av for andres del. De får bli så sure og fornærmet de bare vil. 

Men hat hittil ikke opplevd det, kun ei gammel tante som får utrolig vondt av meg da jeg er på besøk siden jeg ikke kan spise kakene. Så har begynt å ta med noe som alle kan spise☺️☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
2 timer siden, caroprins skrev:

Hos oss har vi flere som ikke tåler laktose. Noen som ikke tåler fet mat og noen som prøver å gå ned I vekt.

På Julaften spiser vi kalkun for det kan alle spise.  Med tilbehør av epler og svisker, grønnsaker, poteter og god hjemmelaget saus med laktosefri fløte og slikt  og en enkel sjysaus laget ut fra kraft og tyknet med Maizenna for de som skal ha en mager variant.

Is og jordbær til dessert.  Vanlig is, laktosefri is og fettfattig is.  Jodbær som den enkelte selv sukrer  etter behov og et stort fat med  diverse frukt ved siden av kaker og sjokolade.  Det er også laget laktosefri kake og det er kjøpt inn laktosefri sjokolade.Selv drikker jeg bare vann men vanlig brus og lettbrus er tilgjengelig.  Vi drikker ikke alkohol.

Slik kan alle kose seg og forsyne seg av det som den enkelte tåler. 

Vi lager alltid  maten tilpasset på denne måten når vi er samlet ( vi er 14 stk) så det er en helt vanlig tenkemåte for oss.

Har blitt bedre siste året til oss og.  Da vi nå har snakket sammen om problemet. 😊

Liker jo ikke såre kokkene 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timaras
1 time siden, MissPierce skrev:

Hadde brydd meg midt i ræva om kokken ble fornærmet. Man spiser ikke mat man blir syk av for andres del, og kokken er frekk som tenker sånn. 

Tåler selv ikke fett, og blir skikkelig dårlig etter noen timer. Jule mat som ribbe, pølser osv er værst. Spyr og føles ut som omgangs saken. Har også laktoseintoleranse og cøliaki. Å jeg spiser ikke mat jeg syk av for andres del. De får bli så sure og fornærmet de bare vil. 

Men hat hittil ikke opplevd det, kun ei gammel tante som får utrolig vondt av meg da jeg er på besøk siden jeg ikke kan spise kakene. Så har begynt å ta med noe som alle kan spise☺️☺️

Kokkene må nok finne seg i det.😎

Heldigvis er det bedre nå. Det er lager noe sunt som alle kan spise.  Tok lang tid å forstå det for noen.😊 

Ingen ønsker å såre noen av sine kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
2 timer siden, Milla29 skrev:

Jeg verken liker eller tåler fet mat (og i grunn vanlig middagsmat). Det er heldigvis aldri noen i familien min som har sagt noe på at jeg er "sær" og spiser annerledes enn de. Må være pyton å føle man må tvinge i seg mat man vet man blir dårlig av fordi familien/venner ikke forstår.

Har hørt mange ganger opp igjennom årene at jeg er sær. Aldri nå. De har endelig forstått. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...