AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #1 Skrevet 6. desember 2016 Min svigerfamilie har tradisjon med å ha møljelag i julen. Og der blir de fleste godt påvirket av alkohol. Jeg drikker ikke, da jeg ikke er noe glad i alkohol. Nå har det seg sånn at jeg og samboer har fått vårt første barn, og de forventer at barnet skal være med på møljelaget!! Barnet er enda baby og legger seg tidlig, så har heldigvis "unnskyldning" for å ikke komme med baby i år da han kun vil sove hjemme. Jeg blir hjemme og samboer reiser. Men hva sier vi de andre årene? Vi ønsker å delta som i en familiesammenkomst, men det er selvsagt ikke noe tema at ett barn skal være i nærheten av brisene/fulle folk. Det er ett annet familiemedlem som fikk baby for noen år siden, dette året hadde de med baby og ingen tok hensyn til alkoholinntaket, utenom foreldrene selvsagt. (Jeg var ikke der denne gangen, så dette er i følge samboer) De blir gjerne fulle under maten, så er ikke mulig å kun komme til maten og så gå før "festen" begynner. Kan vi si de andre årene at vi gjerne kommer, men at det er ønskelig at det ventes med store mengder alkohol til vi har reist igjen hvis de ønsker å ha oss alle der? Anonymkode: d1b58...8c9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #2 Skrevet 6. desember 2016 Skulle kanskje vært under "barn og familie" i stedenfor. Ts Anonymkode: d1b58...8c9
Arkana Skrevet 6. desember 2016 #3 Skrevet 6. desember 2016 Jeg tenker at du (eller fortrinnsvis mannen din siden det er hans familie) rett og slett sier til dem at hvis de ønsker at barna deres skal delta på festen så må alkoholinntaket dempes kraftig så lenge barna er til stede. Så får det være opp til svigerfamilien hva som er viktigst. Jeg er enig med deg og hadde ikke tatt med barna i et selskap hvor voksne ble alkoholpåvirket. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #4 Skrevet 6. desember 2016 7 minutter siden, Arkana skrev: Jeg tenker at du (eller fortrinnsvis mannen din siden det er hans familie) rett og slett sier til dem at hvis de ønsker at barna deres skal delta på festen så må alkoholinntaket dempes kraftig så lenge barna er til stede. Så får det være opp til svigerfamilien hva som er viktigst. Jeg er enig med deg og hadde ikke tatt med barna i et selskap hvor voksne ble alkoholpåvirket. Er heldigvis mannen som skal gi beskjed siden det er hans familie. Redd de vil bli fornærmet da de er litt for glad i å drikke, men tror ikke de helt ser det selv at de drikker for mye før kvelden egentlig har begynt. Men godt å lese at noen er enig i at man kan si i fra om dette diskuterte problemet med en venninne og hun mente det var unødvendig å si i fra/mulig lage drama for 1 kveld i året. Anonymkode: d1b58...8c9
Arkana Skrevet 6. desember 2016 #5 Skrevet 6. desember 2016 Sier man det på en hyggelig måte går det nok fint. Selvsagt kan det tenkes de blir fornærmet. Mange har ganske inngrodde alkoholvaner i tillegg til at man nok raskt blir vant til å leve livet uten barn å ta hensyn til, men som sagt, det blir i såfall deres valg. Hvis de ønsker at det skal være et familieselskap må det også tilpasses barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå