Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ansatt i vikariat i dag, hvor vedkommende aldri kommer tilbake i stillingen. Dermed sitter jeg ganske trygt, men venter stadig på fast ansettelse. Jeg tjener latterlig godt, har mange goder, flotte kollegaer og godt arbeidsmiljø. Men jeg kjeder meg, og jeg ser ingen spennende fremtid her.

Nå skal jeg på intervju til drømmejobben. Jobben over alle jobber! Som skreddersydd for meg! 

Men jeg er spent på når temaet lønn kommer opp. De pleier å spørre hva jeg ser for meg å tjene, og jeg synes det er så vanskelig å svare på, fordi jeg tjener så godt i dag. Jeg vet det er urealistisk å tjene det noe annet sted, og er forberedt på å måtte gå ned 50 000 i året. Det tåler økonomien. Noe mer enn det er jeg ikke komfortabel med. Hva svarer jeg. La oss si jeg har 400 000 i dag. Når de spør, skal jeg svare det, eller svare 350 000? Jeg vet de ønsker selvtillit i denne jobben. Fremoverlenthet. 

Anonymkode: 5b55d...7ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å være ærlig, og si noe sånt som "jeg tjener "400 000 i dag, men jeg er villig til å gå betraktelig ned i lønn for å få denne jobben, som jeg anser som den perfekte drømmejobben"?

Jeg gikk ned 80.000 til den jobben jeg har nå, men det var ikke selvvalgt. (Bransje med mange søkere, var i vikariat og man må ta det man får her). Da sa jeg ingenting, selv om jeg ble ganske sjokka over hvor mye jeg gikk ned. Angrer litt i dag, kanskje hadde de lagt seg litt høyere om de visste hva jeg kom fra.

Anonymkode: ae457...2f1

Skrevet

Begynn med å si hva du tjener i dag, uten å si at du er villig til å gå ned. Du vet aldri om de overrasker og har mer å gå på enn hvis du fra utgangspunktet sier at du er villig til å gå mye ned. Kanskje du på denne måten ender opp med å gå ganske lite ned.

Anonymkode: f2406...245

• Liker 1
Skrevet

Hva med å si "konkurransedyktig lønn" som det heter..? At det bør matche din lønn noen lunde. Jeg tror du vil ha en feeling utover i intervjuet om de syns du er aktuell eller ikke. Føler du deg litt utrygg kan du si at du ønsker å få et tilbud og nevne hva du har, og evt at jobben er så interessant for deg at du er villig til å diskutere. Føler du deg mer safe kan du dra på litt, men ikke prise deg ut.

Anonymkode: 06e8d...874

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...