Gå til innhold

"Unge foreldre velger for søte navn"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser i mange av trådene her at mange av de voksne mener at vi unge velger for søte navn, skriver slikt som "hvorfor velger dere Liam, Leander osv, de er for søte. Tenk at de blir voksne en dag! Hvor blir det av navn som Sondre, Knut, Per o.l". Vel, da kanskje den enda eldre generasjonen tenker: "Hvorfor heter ingen Ruth, Ragnhild, Olga ol.?", tidene endrer seg folkens, navn endrer seg. Om mange år fremover så kanskje det blir rart å kalle ungen for Knut fordi det er så gammeldags. Ja, Liam osv er søte navn, men det blir mer og mer normalt.. Til slutt kanskje disse går ut av "moten" også, men det er bare sånn verden er, den endrer seg fremover.

Anonymkode: cd498...56e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser i mange av trådene her at mange av de voksne mener at vi unge velger for søte navn, skriver slikt som "hvorfor velger dere Liam, Leander osv, de er for søte. Tenk at de blir voksne en dag! Hvor blir det av navn som Sondre, Knut, Per o.l". Vel, da kanskje den enda eldre generasjonen tenker: "Hvorfor heter ingen Ruth, Ragnhild, Olga ol.?", tidene endrer seg folkens, navn endrer seg. Om mange år fremover så kanskje det blir rart å kalle ungen for Knut fordi det er så gammeldags. Ja, Liam osv er søte navn, men det blir mer og mer normalt.. Til slutt kanskje disse går ut av "moten" også, men det er bare sånn verden er, den endrer seg fremover.

Ja, det blir "gammelmannsnavn" etter hvert :) Folk er dumme, vet du

Anonymkode: a96e9...121

• Liker 1
Skrevet

Ja tidene endrer seg,  men flerer burde tenke på at barna skal leve med navnet hele livet, ikke bare som baby og småbarn. Chrissander Leander blir neppe neste statsminister, navn kan ofte si mer om en person og bakgrunnen enn mange tror. 

Anonymkode: 6ec11...db2

• Liker 20
Skrevet

Da jeg vokste opp var Jonas et sånt søtt småguttnavn, og han kan jo bli statsminister. Men barnehagen er nå for tiden full av Edith, Selma, Hannah og Klara, skikkelig oldisnavn. Og "de nye" som Liam, Elliot og Mio/Milo/Mika. Så det er nå en blanding, men Knut, Per og Heidi skiller seg ut for tiden. Jeg har do vondt for å se for meg Mio eller My som statsminister, jeg har det.

Anonymkode: 48b49...1c8

Skrevet

Enkelte av navnene er litt mye. Men om crissander kranser vil bli statsminister kan han alltid gå for Leander, Chris, eller Chrissander. Om han må tåle fordommene fra voksne hele livet blir han kanskje både karismatisk og flink til å være den folk vil han skal være, for å kompensere for hvem folk tror han er. Da er han allerede på vei til å kunne bli en godt likt politiker. Neste statsminister er han nok for liten til å bli, men vår generasjon blir ikke den dominerende for alltid.

Vår oppgave som VOKSNE er å slutte å dømme folk på grunn av navnene. Det er der mobbingen og fordommene kommer fra. 

Anonymkode: 814ce...e6e

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja tidene endrer seg,  men flerer burde tenke på at barna skal leve med navnet hele livet, ikke bare som baby og småbarn. Chrissander Leander blir neppe neste statsminister, navn kan ofte si mer om en person og bakgrunnen enn mange tror. 

Anonymkode: 6ec11...db2

Kjenner en lokalleder i Høyre som heter Ronny. Han er advokat.

Skulle han ikke kunne bli det? 

Anonymkode: 5901e...90b

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg vokste opp var Jonas et sånt søtt småguttnavn, og han kan jo bli statsminister. Men barnehagen er nå for tiden full av Edith, Selma, Hannah og Klara, skikkelig oldisnavn. Og "de nye" som Liam, Elliot og Mio/Milo/Mika. Så det er nå en blanding, men Knut, Per og Heidi skiller seg ut for tiden. Jeg har do vondt for å se for meg Mio eller My som statsminister, jeg har det.

Anonymkode: 48b49...1c8

Jeg ser for meg en statsminister som har klatret fordi hen er strategisk flink og får til ting og greier. 

Jeg bryr meg ikke om hva denne personen heter. Hen kan hete Donald eller Dolly for min del.

• Liker 1
Skrevet

Vel. Bedre det enn å kalle barna for Ernst, Ronny og Bjarte. Risikerer jo å oppdra mobbeofre istedenfor. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I barnehagen er det en del eldre foreldre (35-55) med topp utdannelser og lederjobber - og barna heter typisk: 

- Anna Mariel

- Olivia

- Matheo

- Thea

- Josefine

-Emilie

- Nikolai

- Christian Pierre

Skrevet

Det er heldigvis enkelt å endre navn selv senere. Men, kult med alle de forskjellige navnene syns jeg. Det er fargerikt.

Anonymkode: 8926a...b21

• Liker 2
Skrevet

Jeg har så flust i sukkersøte navn rundt meg at jeg blir helt kvalm - men det er ikke bare unge mødre... Kjenner foreldre i både 20-, 30- og 40-årsalderen som har brukt disse navnene :) Så det er visst en trend, og akkurat som andre navnetrender dør den ut før eller siden. Den kommer sikkert igjen en gang også.

• Liker 1
Skrevet

Folk må få kalle avkommet sitt det dem vil, det som "plager" meg mest er at folk er så lite kreative, snart kommer det vel hele klassekull hvor alle guttene heter Lucas Leander... tror det var tre av dem i én sesong av Unge mødre en gang hvis jeg husker riktig.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Calypso skrev:

Folk må få kalle avkommet sitt det dem vil, det som "plager" meg mest er at folk er så lite kreative, snart kommer det vel hele klassekull hvor alle guttene heter Lucas Leander... tror det var tre av dem i én sesong av Unge mødre en gang hvis jeg husker riktig.

Ser det faktisk for meg... Lucas Leander K. Lucas Leander S. osv... :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Hva er definisjonen på "søte" navn da? Nå er det jo tydeligvis in med gammeldagse navn igjen ser jeg. Og mange av de er jo "søte". Amalie, louise, ella osv. 

Anonymkode: 8988f...686

Gjest Jon Are
Skrevet

Hva hendte med slike norske flotte navn som Oddbjørn, Tore og Trygve  eller Gudrun, Ingeborg og Johanne?

Med hilsen fra

Jon Are

Skrevet

Jeg blir helt kvalm av disse sukkersøte navnene som brer om seg. Jeg synes det høres skikkelig white trash ut! Liam er kanskje det styggeste. 

Anonymkode: d17a0...eef

Skrevet

Jeg reagerer på Liam fordi jeg misliker den norske uttalelsen av et engelsk navn. Det er sikkert gammeldags av meg, for flere kjente norske navn kom vel fra andre land en gang i tiden. Mine døtre har lange "oldemorsnavn", som sikkert endel synes er for søte.

Det viktigste er vel at man velger navn man liker selv (og som ikke er belastende for barnet), og så får du slå deg til ro med at andre muligens får negative assosiasjoner til navnet du har valg. 

Anonymkode: 3d536...2f9

• Liker 1
Skrevet

Har ikke inntrykk av at dette gjelder bare unge mødre. Men akkurat Lukas, Chrisander, Leo, Leander er det flust av i bhg til min yngste. Er heller ingen fan av navn som man nesten "må" uttale på engelsk for at det ikke skal høres helt rart ut. Det er også kjempemange som heter Lilly rundt oss... selv har vi valgt vanlige internasjonale navn som kan uttales på "alle" språk uten å høres rart ut, men som likevel ikke er så vanlige i Norge at det ender med at hele klassen har samme navnet.

Anonymkode: 2984f...88a

Skrevet

Hvilken syk faen fant opp et navn som Chrisander?? :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Neste poppisnavn: Timian Coriander 

:blink:

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...