AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #1 Skrevet 6. desember 2016 Mine foreldre har et medlemskap i OBOS som er flere tiår gammelt. Jeg ønsker å bruke dette nå som jeg skal kjøpe bolig. Hvordan går man frem? Må mine foreldre kjøpe leiligheten? Få finansieringsbevis og ta opp lån? Og så etterhvert overføre leiligheten over på meg? Eller hvordan gjør man det? Jeg ønsker ikke å overføre medlemskapet i OBOS over på meg, for da går ansienniteten betraktelig ned. Anonymkode: 33877...0c4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #2 Skrevet 6. desember 2016 Dette har vel OBOS info om på sine sider? Kan umulig være eneste som spør om dette. Er jo ganske vanlig. Anonymkode: bff9b...bd4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #3 Skrevet 6. desember 2016 Jeg finner faktisk ingenting om dette kun om å overføre medlemskap. Anonymkode: 33877...0c4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #4 Skrevet 6. desember 2016 Virker som de må kjøpe boligen ja. Da står den i deres navn og du betaler dem, det er jo litt risikabelt, tenk om de faller fra, noen tar pant i boligen etc og du har betalt på lånet deres og men ikke står som eier av boligen, da kan du tape alt. Anonymkode: 090d4...b84
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #5 Skrevet 6. desember 2016 Jeg måtte kjøpt hele boligen av dem med en gang da, ikke nedbetalt deres lån. Jeg har finaniseringsbevis og alt i orden:) Anonymkode: 33877...0c4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #6 Skrevet 6. desember 2016 Smarteste er å få overført OBOS-medlemskapet til deg. Da får du ansiennitet fra tidligst dagen du ble født. Så kan du kjøpe leiligheten selv. Anonymkode: c26a3...e19 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #7 Skrevet 6. desember 2016 Ansiniteten vil følge boligen, så om de overfører den til deg vil ansiniteten forkortes på samme måte Anonymkode: 1c2bf...53f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #8 Skrevet 6. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ansiniteten vil følge boligen, så om de overfører den til deg vil ansiniteten forkortes på samme måte Anonymkode: 1c2bf...53f Ja men da vil den forkortes etter at jeg har fått boligen? Anonymkode: 33877...0c4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #9 Skrevet 6. desember 2016 Det er helt vanlig at foreldre eller besteforeldre kjøper obos leilighet til barna sine og selger den til sitt eget barn etterpå. Men da må de og ha finansieringen på plass, og sammen med deg (tror jeg) for så å overføre boligen til deg etterpå. Overføring av bolig mellom slekt utløser ikke forkjøpsrett for andre medlemmer. Anonymkode: 56490...63e
Akay Skrevet 6. desember 2016 #10 Skrevet 6. desember 2016 Mange som ikke vet hva de snakker om her. Medlemskapet må først overføres til deg. Overføring av medlemskap går kun i nedadgående rekke i familien... du kan overta fra besteforeldre og foreldre. når medlemskapet er overført så kan du legge inn at du ønsker å benytte forkjøpsretten. Har du lengst så før du den med unntak av dersom noen i samme borettslaget ønsker å kjøpe den. Denne retten går foran alt uansett. Trodde dette var mindre vanlig helt til vi selv vant en på forkjøp en gang og naboen ønsket å kjøpe den istedet. Da tapte vi.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #11 Skrevet 6. desember 2016 1 time siden, Akay skrev: Mange som ikke vet hva de snakker om her. Medlemskapet må først overføres til deg. Overføring av medlemskap går kun i nedadgående rekke i familien... du kan overta fra besteforeldre og foreldre. når medlemskapet er overført så kan du legge inn at du ønsker å benytte forkjøpsretten. Har du lengst så før du den med unntak av dersom noen i samme borettslaget ønsker å kjøpe den. Denne retten går foran alt uansett. Trodde dette var mindre vanlig helt til vi selv vant en på forkjøp en gang og naboen ønsket å kjøpe den istedet. Da tapte vi. Det er du som ikke vet hva du snakker om. Medlemskapet kan arves av andre også, flere feil i det andre du hevder også https://obos.no/medlemskap-og-fordeler/sporsmal-og-svar Anonymkode: 090d4...b84
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #12 Skrevet 6. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja men da vil den forkortes etter at jeg har fått boligen? Anonymkode: 33877...0c4 Ja - så du vinner den med lang ansinitet, men det krever jo at foreldrene dine kjøper og finansierer først. Anonymkode: 1c2bf...53f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #13 Skrevet 6. desember 2016 Takk for svar da må de ringe banken Anonymkode: 33877...0c4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #14 Skrevet 6. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre har et medlemskap i OBOS som er flere tiår gammelt. Jeg ønsker å bruke dette nå som jeg skal kjøpe bolig. Hvordan går man frem? Må mine foreldre kjøpe leiligheten? Få finansieringsbevis og ta opp lån? Og så etterhvert overføre leiligheten over på meg? Eller hvordan gjør man det? Jeg ønsker ikke å overføre medlemskapet i OBOS over på meg, for da går ansienniteten betraktelig ned. Anonymkode: 33877...0c4 Med mindre du skal kjøpe en leilighet det er rift om, så ville jeg ikke brukt et gammelt og godt meddlemskap, men kjøpt et nytt. Medlemskapet må i tilefelle overføres på deg dersom du skal eie boligen, og du må enten selv kjøpe og låne eller dine foreldre må med sitt medlemskap kjøpe og eie boligen. Ta en telefon til OBOS. Anonymkode: 6ea05...195
MissPierce Skrevet 6. desember 2016 #15 Skrevet 6. desember 2016 Om foreldrene dine fortsatt bor i en OBOS leilighet, så kan det ikke overføres til andre eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå