MiniMjau Skrevet 29. november 2004 #1 Skrevet 29. november 2004 Jeg kjøpte en pakke kjøttdeig forrige uke. Det var 100% storfekjøtt, og vi skulle lage spaghetti/kjøttdeig/ost/egg-smørje! NAM - NAM! Det viste seg at kjøttdeigen var laget av sauekjøtt!!! lukta jo pinnekjøtt over hele kåken når jeg stekte den. Herregud så ekkelt. Det skulle jo være storfekjøtt! Jeg liker lam og pinnekjøtt, men når du kjøper kjøttdeig av storfekjøtt så forventer du å få akkurat det. Skrev laaaaaaangt klagebrev til Spis. Noen som har andre skrekkelige opplevelser av samme art?
Chiquita Skrevet 29. november 2004 #2 Skrevet 29. november 2004 Hvordan vet du at det var med sauekjøtt? Stod det på innholdsdeklarasjonen? At det luktet pinnekjøtt er vel ikke akkurat noen garanti for at det var sauekjøttdeig.
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #3 Skrevet 29. november 2004 Jeg kjøpte en pakke kjøttdeig forrige uke. Det var 100% storfekjøtt, og vi skulle lage spaghetti carbonara! NAM - NAM! Det viste seg at kjøttdeigen var laget av sauekjøtt!!! lukta jo pinnekjøtt over hele kåken når jeg stekte den. Herregud så ekkelt. Det skulle jo være storfekjøtt! Jeg liker lam og pinnekjøtt, men når du kjøper kjøttdeig av storfekjøtt så forventer du å få akkurat det. Skrev laaaaaaangt klagebrev til Spis. Noen som har andre skrekkelige opplevelser av samme art? Næmen så heldig du var! På fredag strevde jeg selv men å få tak i fårekjøttedeig til en Moussaka. Dro byen rundt og fant noe dyre greier til slutt. I hvilken butikk fikk du dette? Skjønner jo godt at du ble sinna dersom du ikke skulle ha fårekjøttedeig
MiniMjau Skrevet 29. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 29. november 2004 Jeg kjenner lukten av sauekjøtt. Det er en spesiell lukt. Har aldri luktet sånn av kjøttdeig før.
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #5 Skrevet 29. november 2004 Spaghetti Carbonara lages ikke engang med kjøttdeig Neste gang ser du bedre på det du putter i handlekurven.
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #6 Skrevet 29. november 2004 Spaghetti Carbonara lages ikke engang med kjøttdeig Neste gang ser du bedre på det du putter i handlekurven. Pleier og bruke Bacon i min carbonara jeg
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #7 Skrevet 29. november 2004 Carbonara lages med bacon eller pancetta (italiensk bacon), aldri kjøttdeig. Dette er en skikkelig klassiker i det italienske kjøkkenet og er en rett som opprinnelig stammer fra italienske gruvearbeidersamfunn.
MiniMjau Skrevet 29. november 2004 Forfatter #8 Skrevet 29. november 2004 Dette er faktisk ikke en diskusjon om oppskrift, men en diskusjon om forbrukerens trygghet med tanke på hva som er i pakkene vi plukker opp fra frysedisken og kjøper. SORRY AT JEG KALTE DET CARBONARA. det er spaghetti, kjøttdeig, egg og ost. og soltørka tomater. Det smaker godt. :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #9 Skrevet 29. november 2004 SORRY AT JEG KALTE DET CARBONARA. det er spaghetti' date=' kjøttdeig, egg og ost. og soltørka tomater. Det smaker godt. :evil:[/quote'] Mulig det smaker godt men Carbonara er det ikke. Synes det er litt pinlig med folk som bare setter navn på matretter uten å faktisk vite om det er riktig eller ei. Får følelsen av at det er for å imponere, og hadde du presentert denne retten din til en italiener eller en annen med greie på det italienske kjøkken hadde du nok fått noen rare blikk. Carbonara består av spaghetti, egg, fløte, parmesan og annen ost etter smak (noen synes det blir for salt med bare parmesan) og bacon/pancetta. Retten skal serveres med ett dryss nykvernet sort pepper. Derav navnet "Carbonara" (karbon, stort støv fra gruvearbeiderens hatt). Når det gjelder matmerking er jeg enig i at den i enkelte tilfeller er mangelfull. Dette er matforumet, skriver du noe misvisende må du regne med reaksjoner. Det er ikke for å være ekkel men nå vet du hvertfall hva Carbonara er. Din rett kan med litt velvilje kalles Spaghetti Bolognese.
Nilma Skrevet 29. november 2004 #10 Skrevet 29. november 2004 forbrukerens trygghet med tanke på hva som er i pakkene vi plukker opp fra frysedisken og kjøper. Det kan vel neppe kalles utrygt om du får fårekjøttdeig i stedet for kjøttdeig av storfe. En tabbe fra produsentens side, jada, men så lenge ikke maten er helseskadelig har det ingenting med trygghet å gjøre.
MiniMjau Skrevet 29. november 2004 Forfatter #11 Skrevet 29. november 2004 når jeg får fårekjøtt istedet for storfekjøtt, hva er det da i medisterkakene, kyllingkjøttdeigen......? Jeg sa ikke at jeg frykter at fårekjøttet skal være infisert, men at det er litt skummelt når det står på pakken at det skal være noe, men så får jeg noe helt annet.
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #12 Skrevet 29. november 2004 Jeg hadde blitt skikkelig skuffet! Jeg klarer ikke lam-/sau-/fårekjøtt og da hadde hele middagen vært spolert!
Chiquita Skrevet 29. november 2004 #13 Skrevet 29. november 2004 Jegh ar ingen tro på at det var fårekjøtt du fikk i kjøttdeigen din. De lager jo vanligvis ikke kjøttdeig av fårekjøtt, så når det stod merket med storfekjøtt så tror jeg nok at du fikk det også. Tipper bare at luktesansen din var "på bærtur" den dagen jeg (ja, jeg kjenner slakterier ganske godt)
Gjest Eir Skrevet 29. november 2004 #14 Skrevet 29. november 2004 Jeg har også opplevd at kjøtt har luktet annerledes, og skal ikke si sikkert om det var luktesansen min som var på bærtur eller om kjøttet faktisk var annerledes. Har bla opplevd at storfekjøtt har luktet hjortekjøtt, og tviler sterkt på at noen har puttet viltkjøtt oppi for å bøffe ut storfekjøttet, så dyrt som vilt er... Men merket ingen forskjell etter å ha stekt kjøttet, så det var helt ok.
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #15 Skrevet 29. november 2004 De lager jo vanligvis ikke kjøttdeig av fårekjøtt, så når det stod merket med storfekjøtt så tror jeg nok at du fikk det også.
Chiquita Skrevet 29. november 2004 #16 Skrevet 29. november 2004 Er ikke det blitt mer og mer vanlig? I allefall der jeg handler er det "alltid" kjøttdeig av lam... Jo, det kan hende det blir mer og mer vanlig. Var ikke vanlig tidligere i allefall, så helt hvordan det er nå vet jeg ikke. Men vanligvis så blir ikke fårekjøtt brukt til kjøttdeig (det har i allefall ikke blitt det) (der hvor jeg handler har jeg aldri sett fårekjøttdeig)
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #17 Skrevet 29. november 2004 Ææh..hørt om Gilde? Prøv det neste gang... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå