Gå til innhold

Personvern ifht navneetiketter på medisinesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg henter ut p-pillene mine så står det med store bokstaver "PREVENSJON" + navnet mitt. Jeg vet jo hva det er for, og det er ikke krise at folk vet at jeg bruker p-piller. Jeg oppdaget også ved antibiotikakur at det stod "Mot lungebetennelse" + navnet mitt. Gjelder dette for all medisin? Jeg tenker jo på personvernet. 

En kan jo miste posen f-eks og da tenker jeg det ikke er fult så ok at det står så tydelig informasjon om hva det er mot. Det kunne i alle fall stått litt diskre. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 58a4c...a0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det står på all medisin hva de er godt for. Du får passe på sakene dine, da, så de ikke faller i urette hender. Ikke verre enn det.

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg henter ut p-pillene mine så står det med store bokstaver "PREVENSJON" + navnet mitt. Jeg vet jo hva det er for, og det er ikke krise at folk vet at jeg bruker p-piller. Jeg oppdaget også ved antibiotikakur at det stod "Mot lungebetennelse" + navnet mitt. Gjelder dette for all medisin? Jeg tenker jo på personvernet. 

En kan jo miste posen f-eks og da tenker jeg det ikke er fult så ok at det står så tydelig informasjon om hva det er mot. Det kunne i alle fall stått litt diskre. 

Hva tenker dere?

Personbernloven og ditt "personvern" er underordnet og ikke gjeldende her. Det er ditt ansvar å passe på medisiner og andre ting du bærer på, slik at du ikke mister det. Apoteket derimot er pålagt å merke medisiner i loven. Gjør de det ikke, gjør de heller ikke jobben sin forsvarlig. 

Er du så redd for navneetikketten på medisinpakningen så står det deg fritt å rive lappen av, utenfor apotekdøra. 

Anonymkode: 5f625...160

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du så redd for navneetikketten på medisinpakningen så står det deg fritt å rive lappen av, utenfor apotekdøra. 

Men da står fremdeles preparatnavnet i store bokstaver på pakninga, og ut fra det er det lett å finne ut sånn circa hva hun lider av. En løsning kan kanskje være "Johaug-metoden": kaste esken?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?

Ha med en stor nok veske med glidelås og legg medisinpakningene rett i veska når du får de utlevert, så slipper du det problemet

Anonymkode: 45d76...a2f

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, Knut Berg skrev:

Men da står fremdeles preparatnavnet i store bokstaver på pakninga, og ut fra det er det lett å finne ut sånn circa hva hun lider av. En løsning kan kanskje være "Johaug-metoden": kaste esken?

Men hun vet jo fortsatt hva innholdet er, hva om det dukker opp en tankeleser? En løsning ville kanskje vært å slette minner fra hukommelsen sin i eternal sunshine of the spotless mind stil?

Anonymkode: 518e5...2c5

• Liker 1
Skrevet

Mange eldre sliter faktisk med å huske hvilken medisin som er for de ulike tingene, det er greit når du er ung og bruker p-piller, allergimedisin og kanskje noe for astma og migrene, men pluss på to typer blodfortynnende, en betablokker, en kolesterolsenkende, tre vitaminer, to antidepressiva, en sovepille, en syrenøytraliserende og en smertestillende så kan det fort gå i surr. Hvis din ektefelle også har en lang liste, og kanskje samme medisin men i en annen dose, så er det ikke enkelt å skille fra hverandre. Da er det jammen bra at det står navn og hva det er for på pakningen, så får heller unge folk som deg la være å sose vekk innpakningen, evt riv av lappen på apoteket, rive den i småbiter og kaste den i bosset. 

Anonymkode: b0365...0ac

• Liker 7
Skrevet

Å hjelpes. Har man ikke større problem enn dette....

Anonymkode: b747a...f24

Skrevet

personvernet er selvfølgelig viktig, det er mye viktigere enn å sikre korrekt legemiddel til korrekt person...

Anonymkode: 3cf4d...c61

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 6.12.2016 den 3.31, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?

Hva er galt med det? På mine står det "MOT EPILEPSI", og jeg ser ikke noe galt i det. Du kan evt putte tablettene i en dosett og gjemme den i et skap så ingen andre nødvendigvis ser den. Hva er galt med at det står sånn? Det er en rutine alle apotek har.

https://www.apotek1.no/bruk-av-legemidler/resepter-og-refusjon/reseptekspedisjon

Dessuten... Hvis du skal på ferie til utlandet  medisinene ligge i orginal-emballasjen med  etiketten på! Det er sikkert ikke uten grunn det heller. Først når du kan kaste emballasjen kan du vurdere om du vil f.eks. klippe etikettene i to eller flere biter

Endret av Millimani

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...