Gjest alltid gjest Skrevet 30. november 2004 #21 Skrevet 30. november 2004 Selvsagt har ikke vekterne lov til å banke opp folk! Uansett! Og hva mener du med "liksompoliti"? Mener du at politiet har lov til å banke opp folk? Eller tenker du på maktbruken? Som nevnt tidligere så har vektere faktisk lov til å bruke den makt der trengs i situasjonen. Ergo gjerningspersonen legger opp løpet selv. Selvsagt skal man bruke nok makt for å holde en klin gæærn kar under kontroll! Det sier seg selv. Man slipper ikke løs en fyr som er en fare for seg selv og omgivelsene. Med liksompoliti mente jeg selvsagt ikke at politiet har lov til eller skulle hatt lov til å slå folk. Jeg mener vel at ettersom politiet faktisk har flere virkemidler enn en vekter for å få en person til å fjerne seg er det kanskje mindre sannsynlig at en politimann "trenger" å ty til skremselsbanking og andre overgrep. Det ER et faktum at enkelte vektere går langt over streken. Jeg mener selvsagt ikke at det er vanlig eller godtatt blant vektere flest. At en farlig og voldelig person må holdes fast er noe annet enn at narkomane og prostituerte jevnlig bankes opp. Og at forebygging av voldskriminalitet prioriteres såpass lavt at politiet overlater deler av arbeidet til vektere, slik du beskriver, synes jeg er en skremmende utvikling. Som nevnt: Vekteren har mindre utdanning, færre virkemidler og en annen måte å forholde seg til situasjonene på enn politiet.
Superlammet Skrevet 30. november 2004 Forfatter #22 Skrevet 30. november 2004 Som nevnt: Vekteren har mindre utdanning, færre virkemidler og en annen måte å forholde seg til situasjonene på enn politiet. Enig med deg der. Det meste av kunnskap en vekter sitter inne med er som regel (IKKE alltid) erfaring. Man lærer ting av hverandre hele tiden. En vekter har en jobb h*n skal gjøre, og når det da kommer folk som absolutt ikke respekterer yrket kan det fort bli munnhuggeri, evnt. håndgemeng. Det har dessverre skjedd, nevner ikke spesielt sted eller firma, at vektere har tydd til voldsbruk først. Det er selvsagt svært beklagelig for hele yrket, siden en vekter er en vekter uavhengig av firma, som nevnt tidligere. Som regel har rundt 90% av alle tilfeller jeg kjenner til der vektere har måtte "eskortere" personer bort eller til politiposten, vært fremprovosert av vedkommende som blir "eskortert" vekk. Dette har som sagt mye med "eiers rett" å gjøre. Vekteren, uavhengig av arbeidsplass og firma, får beskjed om at den og den type mennesker (f.eks narkomane) får ikke lov til å oppholde seg i bygget. De skal da fjernes, enten at de helst går ut selv, eller må bli eskortert ut av vekterne. Dette kan selvsagt ikke gjøres på hvilken som helst måte, og at du har en venn som er vekter som åpenlyst skryter å ha banket opp narkomane i arbeidstid (hva han driver med på fritid er for meg likegyldig) er veldig leit å høre. Det er slike som han som gir oss vektere et dårlig rykte og gjør at jobben vår blir vanskeligere å gjøre. Da Oslo S-saken blomstret for fullt i media tidligere merket jeg veldig godt at det var flere "yppe" folk ute. "Du kan ikke gjøre noe for da anmelder jeg deg!" var ting jeg hørte hele tiden, selv om personene helt klart brøt de rettningslinjene som var satt på stedet jeg jobbet. Nå kan igrunn ikke Oslo S-saken sammenlignes med det kameraten din gjør i og med at a) vekterne ble frikjente. B) de var beskyldt for overdreven voldsbruk i situasjoner der en viss maktbruk var blitt brukt. Fotavtrykk, som ikke eksisterte, på ryggen til anklager, kamera som angivelig viste at 5 stk banket løs på anklager, men som i realiteten viste 3 vektere som gjør jobben sin ved å legge anklager i bakken for så å sette på håndjern, helt etter prosedyre er bare noen av tingene vekterne ble beskyldt for. Det latterligste var et av vitnene som tidligere hadde vært i sak mot de samme vekterne møtte aldri opp. I den foregående saken hadde han møtt opp i retten og bedyret at vekterne hadde brukket armen hans. Han blir spurt om hvorfor det sto "venstre arm" i legejournalen, mens han satt med høyre arm i fatle. Unødvendig å si at saken frafalt? Det er nok mange beskyldninger som vektere får mot seg som ikke holder vann, men dessverre blir det vanskelig å bevise det for allmuen. Og dessverre finnes det vektere som også skryter av at de har banket den og den mens de er på jobb. Slike holdninger ødelegger dessverre for et stadig voksende og nødvendig yrke.
Gjest kenneth Skrevet 30. november 2004 #23 Skrevet 30. november 2004 Hva er vekteres rolle i samfunnet? Er dette en arbeidsgruppe som kun er til bry for folk og fe?Skriver du ut fra egne meninger nå, eller forsøker du å provosere? Det blir jo like meningsløst som å si at Politiet er til bry for folk og fe vel? Begge har en jobb å gjøre, og de som klarer å bli provosert av en vekter, har det neppe helt godt med seg selv i utgangspunktet... (Jada, selvsagt finnes det eksempler på dustevektere, i likhet med andre yrker - f.eks. Politiet). Er det med god grunn at politiet i Oslo mener at vektere er en bortkastet ressurs som overtar og "misbruker" arbeidet til politiet?Mener Oslopolitiet dette? Sist jeg så i avisen, var ikke akkurat overflod av ressurser noe Politiet slet med. Er vekterne i dagens samfunn FOR voldelige' date=' eller trengs det nå til dags?[/quote']Det finnes sikkert eksempler på at vektere har vært voldelige. Vekterselskapene er avhengige av tillit, og cowboymentalitet er en uting. Nå tiltrekker slike yrker naturlig nok noen potensielle duster, men det er nå en gang slik det er. De blir imidlertid fort luket ut tror jeg, hvis det forekommer overtramp. Dette avsnittet oser fordommer lang vei. (Vil tro det er ca. like saklig som å si at blonde jenter er dumme, eller tilsvarende tullprat). Vi er veldig opptatt av våre rettigheter. Det som synes ofte å havne litt i skyggen, er våre plikter. Vi har tilsynelatende også behov for å se ned på folk, det være seg bussjåfører, vektere eller andre folk som befolker lavstatusyrkene i samfunnet. Har man et problem med vektere, bør man muligens vurdere å endre fokus, og konsentrere seg om roten til problemet. Vekterselskapene skummer bare fløten av samfunnet vi har, og jeg er fullstendig enig i at de fleste vekter-årsverkene burde være overflødig. Men da er vi tilbake i drømmeland. (Joda, hvis det er noen som lurer, så kan jeg røpe at jeg er en vekter. Jeg jobber forsåvidt i bomringen, og faller vel ikke inn under den vekterkategorien vi her drøfter. Forøvrig er mine synspunkter mer basert på samfunnsengasjement enn behov for å forsvare mitt yrke, som jeg har ved siden av studiet).
Gjest kenneth Skrevet 30. november 2004 #24 Skrevet 30. november 2004 (...)Vi får jo ikke en gang skaffe oss våpen så vi kan forsvare oss selv.Jeg håper for Guds skyld at dette var humoristisk ment...
Gjest kenneth Skrevet 30. november 2004 #25 Skrevet 30. november 2004 Det er riktig som du sier gjest' date=' en vekter har ikke mer autoritet enn en murer eller annet yrke. [/quote']Dette kan vel diskuteres. Autoritetsbegrepet er vel noget relativt. Uniformen gir folk en viss autoritet - og da tenker jeg ikke nødvendigvis juss. Mange har en viss form for autoritet gjennom rollen de bekler, enten det er prest, politi eller vekter. Normalt oppegående mennesker har eksempelvis respekt for Politiet. Det finnes selvsagt mange som har null respekt for de, men hvor eneste årsak til at de "adlyder", er at det VET de har reell makt til å putte de bak lås og slå. (Såpass har de klart å suge til seg av kunnskap). Selvsagt finnes det folk som absolutt føler for å fokusere på at (eks.) vektere ikke har særlige rettigheter, men hva poenget med å fremheve dette er - virker for meg litt ullent.
Superlammet Skrevet 30. november 2004 Forfatter #26 Skrevet 30. november 2004 Kenneth, hvis du leser resten av mine innlegg ser du at jeg også jobber som vekter. Jeg skrev hovedinnlegget slik for å fremprovosere en debatt rundt dette da jeg er intr. i å få høre folks meninger om yrket jeg, og du, har. Jeg har jobbet min tid på Oslo S, og det er der jeg har endel erfaringer å hente ut. Det med Oslo Politiet er fakta, da dette er noe de både har vært ute med i media og i rettsaken som var mot Oslo S vekterne. Det gjelder riktig nok ikke HELE etaten, men det er de som ikke har respekt for vekteryrket i det hele tatt. Dessverre. De siste året har jeg derimot opplevd et mye bedre samarbeid mellom vektere og politi. Det går faktisk ann å føre en samtale med politiet uten å bli sett ned på. Det var faktisk vanskelig før. Kan selvsagt ha noe med firmaet jeg jobber i, men det er en annen sak. Kenneth, du faller selvsagt inn under denne kategorien du også. Vekteryrket er så mangt, men en vekter er en vekter, som jeg har skrevet i flere innlegg. Om du så jobber på et kjøpesenter eller i en bomring, om du jobber i Securitas eller Falck. Det har ingenting å si i det store bildet, for vi vektere er kollger uansett.
Gjest kenneth Skrevet 30. november 2004 #27 Skrevet 30. november 2004 Kenneth' date=' hvis du leser resten av mine innlegg ser du at jeg også jobber som vekter.[/quote']Hihi, der fikk jeg den :-) (Beklager, skal myse nærmere neste gang)
Superlammet Skrevet 30. november 2004 Forfatter #28 Skrevet 30. november 2004 Hihi, der fikk jeg den :-) (Beklager, skal myse nærmere neste gang) Da jeg fikk opplæring, fikk jeg ihvertfall et inntrykk av at fokus på å være profesjonell hadde MEGET stor fokus. Hvis dette har lykkes i praksis, vil jeg tro dette bidrar i stor grad til at man kan ha en god dialog med Politiet. Noe annet ville jo være trist, man spiller jo tross alt på samme lag, selv om vekterene trakterer annenfiolin. Tror vi er enige i mye jeg Wodan. Pratet litt med kolleger av meg idag faktisk. Etter Oslo S-saken har samarbeidet med politiet blitt utrolig mye bedre. Det takket være litt utrenskning i rekkene deres. Så nå er det vel bare å vente på et mye bedre samarbeid! Og ja, jeg tror og vi er enige i endel
Diva Skrevet 1. desember 2004 #29 Skrevet 1. desember 2004 Vektere er bra' date= fordi det er kult å se på spreke gutter og menn i uniform. Det var derfor jeg ble vekter selv. Så jeg kunne ha noe å se på og vasse i menn. Eh, ja. Hehehe, ganske enig minus at jeg ikke er vekter selv da.... Seriøst: Jeg tror vekterne er kjekke å ha jeg. Setter veldig stor pris på at de prøver å holde kjøpesentere etc. rent for psykoer og folk som bare skal lage bøll, og jeg tror også at politiet overhodet ikke har mulighet/tid/lyst til å gå vaktrunder i div. bygninger og firmaer etc. Derfor (bl. a) mener jeg at vektere trengs. Det er begynt å være vektere i ekspedisjonen på jobben også, i allefall kveld og natt. Synes ikke politiet bør ha noen grunn til å surmule i forhold til vekteryrket.
*M* Skrevet 1. desember 2004 #30 Skrevet 1. desember 2004 Politiet får alt for få ressurser og da må private gå inn for å holde orden i et stadig mer kriminelt samfunn.Vi får jo ikke en gang skaffe oss våpen så vi kan forsvare oss selv. Så hvis alle hadde gått rundt med våpen ville Norge vært tryggere?
Superlammet Skrevet 1. desember 2004 Forfatter #31 Skrevet 1. desember 2004 Så hvis alle hadde gått rundt med våpen ville Norge vært tryggere? Valhalla, det betyr også at kriminelle kan skaffe seg våpen mye enklere. Blir som å skyte seg selv i foten tror jeg Men at politiet har lite ressurser er det ingen tvil om, dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #32 Skrevet 4. desember 2008 Jeg ble en gang anmeldt av vektere for å ha vært på toalettet. Da jeg kom ut av toalettet sto det tre "ekte politimenn" (vektere) å ventet på meg. De sa "vi har film av deg som begår tagging på et av toalettene". Svarte jeg nei, fordi jeg helt ærlig ikke hadde gjort det. Da ble jeg tatt med til avhør (noe de ikke har lov til) og de spurte om de kunne se hva jeg hadde i sekken. Der fant de bare en DVD-spiller og en bok. Så spurte de om hva jeg hadde gjort tidligere den dagen(!), hvilken studieretning jeg gikk på(!) foruten å le av bilder jeg hadde i lommeboka og nekte å gi meg et glass vann. De presterte alikevel å få to politimenn til å komme og ta "mugshots" og gjøre den samme prosedyren. Jeg ble faktisk anmeldt for dette, ja. Dette skal selvfølgelig anmeldes og jeg skal arrangere et møte med deres overordnende. De hadde sikkert en kjedelig dag på jobben og hadde dårlig selvfølelse, forståelig vis... Farmandstredet har ikke spesielt ordentlige vektere, men hva kan man forlange, de "vet ikke bedre".
Morgause Skrevet 4. desember 2008 #33 Skrevet 4. desember 2008 De hadde sikkert en kjedelig dag på jobben og hadde dårlig selvfølelse, forståelig vis... Farmandstredet har ikke spesielt ordentlige vektere, men hva kan man forlange, de "vet ikke bedre". I utgangspunktet så kunne dette innlegget vært både relevant og interessant, men når du synker ned til et nivå hvor det kun handler om å si nedlatende ting om vektere, så blir det for tåpelig. Da blir det bare du som ser dum ut. Men for å skyte inn noe i denne døde tråden, så hadde det vært en god ide om vektere fikk status som offentlige tjenestemenn. Da blir det tryggere å jobbe som vekter og man kan i teorien tilegne seg litt mer respekt, da det brått er litt verre å utøve vold mot en vekter. Det burde aldri være et alternativ for vektere å bære våpen, riktignok. Jeg har heller ikke inntrykk av at det er et ansvar vektere vil ha, men jeg snakker ikke for alle.
Gjest Nøytral Skrevet 5. desember 2008 #34 Skrevet 5. desember 2008 I utgangspunktet så kunne dette innlegget vært både relevant og interessant, men når du synker ned til et nivå hvor det kun handler om å si nedlatende ting om vektere, så blir det for tåpelig. Da blir det bare du som ser dum ut. Det var da en fullstendig berettiget kommentar, omstendighetene tatt i betraktning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå