Gå til innhold

Vekteres rolle i samfunnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vekteres rolle i samfunnet? Er dette en arbeidsgruppe som kun er til bry for folk og fe? Er det med god grunn at politiet i Oslo mener at vektere er en bortkastet ressurs som overtar og "misbruker" arbeidet til politiet? Er vekterne i dagens samfunn FOR voldelige, eller trengs det nå til dags?

Videoannonse
Annonse
Gjest Valhalla
Skrevet

Politiet får alt for få ressurser og da må private gå inn for å holde orden i et stadig mer kriminelt samfunn.Vi får jo ikke en gang skaffe oss våpen så vi kan forsvare oss selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Etterhvert utested trenger vakter, og likeså trenger butikker og lignende synlig vaktmannskap, så ja, så klart trengs vektere.

Men de har på langt nær en så viktig rolle i samfunnet som politiet. Jeg ser ikke på en vekter som en mer autoritetsfigur enn en murer, eller en annen utøver at et tilfeldig yrke.

Skrevet

Det er riktig som du sier gjest, en vekter har ikke mer autoritet enn en murer eller annet yrke. En vekter har derimot noe som kalles "eiers rett", dvs at når en vekter er satt til å passe på et bygg har vekteren samme rettigheter som personen som eier bygget. Så på en måte har en vekter litt mer å si en vanlig Ola Dunk, men dette blir veldig variabelt. Og alle mennesker kan f.eks stoppe en butikktyv, selv om du jobber som vekter eller ikke. Men for å f.eks påsette håndjern trenger man spesialkompetanse gjerne i form av spesialkurs. En vanlig person kan risikere å bli tiltalt for frihetsberøvelse dersom man ikke er klar over alle lover og regler rundt dette.

Gjest Valhalla
Skrevet

Husker da jeg var en liten tyv, satt og leste et blad på Narvesen mens jeg stille og rolig lurte en japp inn i jakkeermet. Så gikk jeg ut og en vekter tok tak i meg en liten stund senere, så sier han "hvor er det bladet du leste". Så gikk jeg inn på Narvesen, viste han hvor det lå ,satt meg på toget og nøt en japp. Det var min vekter historie.

Skrevet

Vektere blir jo omtalt som tyttebærpoliti, det sier jo litt om hvordan noen ser på vekterene i forhold til politiet....

Gjest Anonymous
Skrevet
Vektere blir jo omtalt som tyttebærpoliti' date=' det sier jo litt om hvordan noen ser på vekterene i forhold til politiet....[/quote']

Ikke så rart. Politiet i Norge har en 3-årig høyskoleutdanning, mens vektere har et kurs tilsvarende amerikansk politikurs.

Gjest Ninakanin
Skrevet

da jeg sto på jobb og det kom den ene narkomane etter den andre dinglene inn i butikken, den ene mer rusa enn den andre, da var jeg sjeleglad for at vekterene var et knappetrykk unna.

man ringer ikke politiet for sånn, så det er deilig med en mann/kvinne med erfaring og litt utdannelse på området (kurs), med blåfarget dress og walkie-talkie som tar seg av biffen!

Skrevet
Vektere blir jo omtalt som tyttebærpoliti' date=' det sier jo litt om hvordan noen ser på vekterene i forhold til politiet....[/quote']

Hehe, vil du ha en liten innføring i HVORFOR? Securitas var Norges ledende vekterfirma før. Som kjent har Securitas 3 røde prikker som symboliserer tre ting jeg ikke husker i farta. (Jobber ikke i Securitas)

Disse 3 røde prikkene ligner forbausende nok på tyttebær, og siden uniformene deres også er blå fikk de det flotte kallenavnet "Tyttebærpoliti". Ikke helt politi, men de lignet pluss at de hadde jo 3 tyttebær på armen sin. Nå er det mange flere vekterfirmaer, og dessverre er det mange som fortsatt forveksler oss med Securitasvektere. "Se der a, nå kommer Securitas!" er kommentarer jeg har fått mange ganger. Jeg sier dessverre fordi det er leit at firmaer blir blandet, og at en vekter er en vekter og ferdig med det.

Skrevet
Som kjent har Securitas 3 røde prikker som symboliserer tre ting jeg ikke husker i farta. (Jobber ikke i Securitas)

Ærlighet, vaktsomhet og hjelpsomhet (mamma jobber i securitas :wink: )

Men, tøft! var ikke klar over den historien! Da har jeg lært noe i dag også :-)

Skrevet

Hehe takk! huska ikke den siste klædden, og det plaga meg! :wink:

Egentlig en ganske logisk slutning når man ser på faktaene ;)

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg gir fanden i vekterne, de er ikke politi de.

Skrevet
Jeg gir fanden i vekterne' date=' de er ikke politi de.[/quote']

Er du en vanekriminell, Sadie, ettersom du tar sånn på vei overfor vekterne?

Gjest GreenSky
Skrevet

Vektere er bra, fordi det er kult å se på spreke gutter og menn i uniform. Det var derfor jeg ble vekter selv. Så jeg kunne ha noe å se på og vasse i menn. :sjarmor: Eh, ja. :tunge1:

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hvor har du fått det fra at politiet i USA er dårlig utdannet. Jeg tror de har 4 år, ihvertfall 3 år på politiskolen.

Gjest alltid gjest
Skrevet

Jeg synes vektere er greie til å passe på bygninger, gå en runde på t-banestasjonen om kvelden, følge med på nattbusskøen osv og sånt som "opprinnelig" var jobben deres. Jeg synes det er helt feil at de "overtar" politioppgaver - det er en grunn til at visse typer maktbruk i utgangspunktet er begrenset til politiet, som tross alt har en lang utdanning og kjennskap til lovverket.

Jeg kjenner flere eksempler på at vektere banker narkomane (en tidligere klassekamerat som er vekter på et kjøpesenter skryter åpent om dette) for å "skremme" dem - hva gir dem rett til dette? Jeg skjønner jo at butikkeierne ikke ønsker tyver i butikkene sine, men... Hm. Vekterne har vel heller ikke LOV til å banke folk? Synes det er ekkelt når vekterne blir sånn "liksompoliti" - det gir meg ekle borgervernassosiasjoner. Mer penger til politiet og færre politioppdrag til vekterne er vel løsningen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvor har du fått det fra at politiet i USA er dårlig utdannet. Jeg tror de har 4 år' date=' ihvertfall 3 år på politiskolen.[/quote']

Fra politiskolen. Enn du, hvor har du disse 3-4 årene fra?

Også herfra da: http://www.abilenepolice.com/rec.htm

I tillegg er det en praksisperiode på 14 uker. Men så klart må man gjennom diverse tester først og tas opp til "studiet", og man bør ha fullført highschool. Så 36 uker opplæring etter videregående.

Skrevet
Nå er det mange flere vekterfirmaer' date=' og dessverre er det mange som fortsatt forveksler oss med Securitasvektere. "Se der a, nå kommer Securitas!" er kommentarer jeg har fått mange ganger. Jeg sier dessverre fordi det er leit at firmaer blir blandet, og at en vekter er en vekter og ferdig med det.[/quote']

Det siste der blir jo akkurat det samme som at en rørlegger er en rørlegger og ferdig med det... De fleste assosierer en uniform med et yrke, hvilket selskap det representerer kommer i annen rekke.

Men jeg skjønner "problemet". :wink:

I fremtiden blir det kanskje lettere å skille seg fra tyttebærene siden de nå går over til en "mykere" uniform.

@lfa - eks-tyttebær

Gjest Anonymous
Skrevet

synse nå at vekteren har en stiv pris.For en 7 år siden forsvant min yngste sønn ut av vognen han for, mens vi ventet på ballong dyr.Dette var da i gågata gikk å leita og ropte på han men ingen guttunge vi fant.Gikk da inn på en butikk og spurte om hjelp, og de saat de skulle ringe til vakta, selv om det kostet butikken 1500 kroner... :o .Fant guttungen selv vi han hadde gått ined i leketøysforretningen (som da lå i en kjeller, hadde vært innom før og sett etter han, men han hadde gått bak noen hyller)

Skrevet
Jeg synes vektere er greie til å passe på bygninger, gå en runde på t-banestasjonen om kvelden, følge med på nattbusskøen osv og sånt som "opprinnelig" var jobben deres. Jeg synes det er helt feil at de "overtar" politioppgaver - det er en grunn til at visse typer maktbruk i utgangspunktet er begrenset til politiet, som tross alt har en lang utdanning og kjennskap til lovverket.

Jeg kjenner flere eksempler på at vektere banker narkomane (en tidligere klassekamerat som er vekter på et kjøpesenter skryter åpent om dette) for å "skremme" dem - hva gir dem rett til dette? Jeg skjønner jo at butikkeierne ikke ønsker tyver i butikkene sine, men... Hm. Vekterne har vel heller ikke LOV til å banke folk? Synes det er ekkelt når vekterne blir sånn "liksompoliti" - det gir meg ekle borgervernassosiasjoner. Mer penger til politiet og færre politioppdrag til vekterne er vel løsningen.

Er helt enig med deg der. Politiet burde få mye mer støtte, men så lenge dette ikke forekommer blir det pes. På Oslo S var det en knivdesperado som "forskanset" seg på Burger King. Politiet ble varslet. 2 timer senere kom dem, og her er det snakk om en gåtur på 3 minutter fra sentrum politikammer (ved Østbanehallen) og inn på Oslo S. Manglende ressurs? Håper det.

I andre situasjoner der vektere skulle bortvise narkomane eller pågripe tjuvradder har de blitt angrepet. Da har vekterne tydd til mer maktbruk enn vanlig, noe som også ble oppsummert i Oslo S-saken som florerte i vår/sommer. Det media ikke ville dekke like godt som resten av saken var total frifinnelse av samtlige vektere pluss at domstolen kom frem til at vektere må få lov til å bruke såpass med makt i et slikt arbeid. Under bombealarmen som gikk på Oslo S tidligere i år tømte vekterne HELE Oslo S før politiet fikk mobilisert mannskapet sitt.

Hm. Vekterne har vel heller ikke LOV til å banke folk? Synes det er ekkelt når vekterne blir sånn "liksompoliti"

Selvsagt har ikke vekterne lov til å banke opp folk! Uansett! Og hva mener du med "liksompoliti"? Mener du at politiet har lov til å banke opp folk? Eller tenker du på maktbruken? Som nevnt tidligere så har vektere faktisk lov til å bruke den makt der trengs i situasjonen. Ergo gjerningspersonen legger opp løpet selv. Selvsagt skal man bruke nok makt for å holde en klin gæærn kar under kontroll! Det sier seg selv. Man slipper ikke løs en fyr som er en fare for seg selv og omgivelsene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...