AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #1 Skrevet 5. desember 2016 Var på tur idag med lillebroren min da vi møtte på en katt som jeg har sett en del ganger før. Katten mjauet mye, lenge og høyt... Den kom mot meg og min bror og fulgte etter oss frem til et hus vi skulle gå forbi. Vi stoppet opp ved huset og katten løp til inngangsdøren og gikk rundt ved døren og mjauet. Jeg gikk og ringte på og tenkte katten kanskje ville inn, men ingen var hjemme. Da jeg gikk tilbake til veien fulgte katten etter meg. Jeg satte meg på huk for å klappe den litt og da kjente jeg at pelsen var skikkelig ekkel! Den var liksom så hard og rar... Vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Det var ganske mørkt, men jeg tror det var en del floker i pelsen også. Broren min og jeg gikk videre, men da ble katten borte. Det siste jeg hørte fra den var et høyt ''hyl'', helt hjerte skjærende. Vi fortsatte turen og møtte mange andre katter, to-tre kom til oss og jeg klappet dem forsiktig på pelsen. Pelsen deres var absolutt ikke slik som den første katten vi møtte. Jeg føler liksom katten vi møtte hadde det vondt, men jeg er ikke sikker. Jeg er ikke et kattemenneske og er egentlig litt redd for katter, så jeg har ikke mye kunnskap om de. Burde jeg kontakte mattilsynet? Hvordan gjør jeg det i så fall? Anonymkode: 05fc3...330
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #2 Skrevet 6. desember 2016 Du skulle ha tatt med deg den stakkars lidende katten! Så kontakte FOD,veterinær(først). Forferdelig å vite at den lider😢 Anonymkode: 6153d...1a4 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #3 Skrevet 6. desember 2016 Alle som treffer et dyr i nød har hjelpeplikt. Ta med deg katten til veterinær, på Mattilsynets regning. Anonymkode: 029bf...601 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #4 Skrevet 8. desember 2016 Ifølge dyrevelferdsloven har alle en hjelpeplikt overfor dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst. Den som finner en tilsynelatende hjemløs katt som er syk eller skadet, skal kontakte privatpraktiserende veterinær eller Mattilsynet for videre oppfølging og evt. avliving. Henvendelser om forvillede, friske dyr skal rettes til politiet (katter som utgjør ordensforstyrrelse) eller kommunehelsetjenesten (katter som utgjør et miljø- eller helseproblem). Fra Mattilsynet sine sider. Man skal heller ikke bare ta med seg en katt fordi den har klumper i pelsen og er kontaktsøkende. Om det ikke er fare for liv/helse, så skal man kontakte rette instanser. Mange katter er kontaktsøkende uten å være forlatt. Mange katter har klumper i pelsen, uten å være neglisjert. Om man ikke anser det som akutt fare, så bør man ringe dyrebeskyttelsen, slik at dem som er kattekyndig kan vurdere situasjonen. Anonymkode: e9a52...823
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2016 #5 Skrevet 8. desember 2016 Du vil kontakte Mattilsynet fordi pusen var oppmerksomhetssøkende og hadde rar pels?.. Anonymkode: c4b42...fee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå