Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har noen venninner på bygda.

Og de begynte alle med ungeprodusering i en alder av 18-19 år.

Nå er vi 22 år, og hele tiden fødes det ut unger i hytt og pine.

Er det "inn" å få unger tidlig på bygda?

Selv føler jeg meg alt for ung, men på landet har de en helt annen type oppførsel.

Der har de hus, flere biler, unger og gjerne en volvo i aldern jeg er i.

Her i Oslo er det ikke sånn i det hele tatt.

Det værste er at man blir sett litt ned på hvis man får unge for tidlig :o

Vet at sånt har med hvor godt etablert man er osv, men jeg syns det er litt tidlig å begynne nå.

Kan vel vente til man er 24??

Litt mer voksen i allefall..

Når jeg snakker med venninnene mine derifra blir jeg helt sliten.

Bleieskift og ultralyder er om hverandre.

De har faktisk ikke noe annet å gjøre jo.

Livet stopper da ikke opp nå, det er jo nå det starter!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Livet stopper da ikke opp nå' date=' det er jo nå det starter!![/quote']

Det har karnsje ikke falt deg inn at for noen er det karnsje stort og få barn, og ikke livets undergang og slutt....

Nå er jeg ikke blant de som har fått barn tidlig, og ikke er jeg fra "bygda" heller, derimot fra Oslo. Men makan til generalisering som du greier og få skrevet ned, ja det skal man lete langt etter.

Jeg har venner både i by og bygd, noen har fått barn tidlig og noen starter opp nå (vi i vennegjengen er rundt 35 år).

Dette går på tvers av hvor de bor, så dette med at folk i byen venter med og få barn , mens folk på "landet" avler som kaniner. Ja, det kjenner ikke jeg meg igjen i hvertfall.

Gjest Anonymous
Skrevet

Rart du ikke kjenner deg igjen.

Er faktisk et ganske kjent fenomen.

Er ikke rent sjeldent jeg hører om venner av venner osv som får barn, og selvfølgelig bor de på bygda.

Ja et barn er en stor glede.

Men, man burde kunne beherske seg litt når man snakker med andre venninner som ikke har barn.

Jeg har verken lyst eller ork til å sitte å høre på bleieprat i flere timer.

Og dessverre er det mange småbarnsmødre som ikke skjønner sånt.

Jeg hadde skikkelig verpesyke jeg faktisk, men etter alt babypratet så har jeg nesten snudd helt om.

Skrevet

Du får skifte vennekrets da vettu, til urbane moderne byfolk uten barn :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Gjest er ikke så fordomsfull som du tror Betty. Senest i forrige uke ble det off. en undersøkelse som viser en markant forskjell i alder mellom førstegangsfødende i distriks-Norge og de i mer sentrale deler av landet. Jeg skal se om jeg finner en link til undersøkelsen.

Gjest Anonymous
Skrevet
Du får skifte vennekrets da vettu' date=' til urbane moderne byfolk uten barn :roll:[/quote']

Mulig :roll:

Har venner uten barn også jeg.

De bor forrsten i Oslo :ler:

Dessuten har da fullt lov til å syntes babyprat kan være slitsomt.Og jeg syns egentlig at folk flest burde skjønne sånt uten at jeg behøver å fortelle de det :)

Skrevet

Tankeleser er de færreste av oss som er, så synes du det er slitsom - si ifra :sjarmor:

Jeg er heller ikke begeistret for bare baby og barneprat (og jeg har t.o.m barn), men jeg har forståelse for de som ønsker og diskutere ungene sine. Og blir det for mye sier jeg enten ifra, eller sier pent hade bra :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Tankeleser er de færreste av oss som er, så synes du det er slitsom - si ifra :sjarmor:

Jeg er heller ikke begeistret for bare baby og barneprat (og jeg har t.o.m barn), men jeg har forståelse for de som ønsker og diskutere ungene sine. Og blir det for mye sier jeg enten ifra, eller sier pent hade bra :wink:

Er for dumt at jeg skal behøve å si i fra.

Sånt burde folk klare å forstå av seg selv. Jeg VET jeg hadde forstått det og begrenset meg.

Men vil man ikke forstå så må man selvfølgelig si i fra til slutt. Synd...

Skrevet

Er for dumt at jeg skal behøve å si i fra.

Sånt burde folk klare å forstå av seg selv. Jeg VET jeg hadde forstått det og begrenset meg.

Men vil man ikke forstå så må man selvfølgelig si i fra til slutt. Synd...

De er sikkert like lei av å høre om alle de nye guttene du treffer som er såå kjekke og at du nettopp har vært på shoppig og forklarer alle klærne i detalj... Bare et eksempel altså! Poenget er at man har forskjellig hverdag og interesser og det blir gjerne til at man forteller ting fra hverdagen sin.

Hvis du synes det blir for mye baby-prat bør du peile samtalen inn på andre ting istedenfor å irritere deg!

Skrevet

Tror det er så ymse hvor fort man får barn på bygda også - alt ettersom hvor mye utdanning man velger å ta, f.eks.

Selv var jeg nærmere 30 da jeg fikk mitt første barn. Og jeg bor ikke i Oslo, for å si det slik... :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror helt gjennomsnittlig at de unge på bygda har mer stabile forhold enn de i byene. Byungdom har flere sexpartnere og om de da blir gravide, tror jeg de har lavere terskel for å ta abort.

Gjest barnløs byjente på bygda
Skrevet
Tror det er så ymse hvor fort man får barn på bygda også - alt ettersom hvor mye utdanning man velger å ta, f.eks.

Selv var jeg nærmere 30 da jeg fikk mitt første barn. Og jeg bor ikke i Oslo, for å si det slik... :wink:

Tiltredes - og så er det kanskje slik at mange innflyttere til byene ikke får barn tidlig, feks fordi de studerer, samt at det tar lengre tid å etablere seg og få økonomisk stabilitet i byene, noe som gjør at man får barn senere. Og så flytter folk kanskje ut av byen igjen når de skal få barn?

Kjenner både by- og bygdefolk som har barn, og mange som ikke har det, fellestrekket hos de som fikk barn tidlig er heller at de har lavere utdanning enn at de er bygdete og kjedelige...

Gjest trådstarterrrr
Skrevet

Tiltredes - og så er det kanskje slik at mange innflyttere til byene ikke får barn tidlig, feks fordi de studerer, samt at det tar lengre tid å etablere seg og få økonomisk stabilitet i byene, noe som gjør at man får barn senere. Og så flytter folk kanskje ut av byen igjen når de skal få barn?

Kjenner både by- og bygdefolk som har barn, og mange som ikke har det, fellestrekket hos de som fikk barn tidlig er heller at de har lavere utdanning enn at de er bygdete og kjedelige...

hvor fikk du det fra at dem er kjedelige?

Bygdefolk altså.

Skrevet

Jeg er 24 år og tre av fem barndomsvenninner fra "bygda" har fått barn (og de er 1 og to år yngre enn meg) mens ingen av kanskje 30 i Oslo har fått det.

Gjest Anonymous
Skrevet

hvor fikk du det fra at dem er kjedelige?

Bygdefolk altså.

Det var slett ikke sånn ment, jeg fikk bare inntrykk av at det var det trådstarter mente. Synes ikke det spiller noen rolle hvor folk kommer fra eller bor hen, jeg, og synes IKKE folk fra bygda er kjedeligere enn andre (kjæresten min er bygdegutt - med utdanning, og jeg bor som gjestenicket tilsier på bygda..). Selv om det selvsagt er sosiologiske forskjeller fra sted til sted, og mellom by og land. Pøtt sann :)

Skrevet

Vennene mine med ingen eller lav utdanning hjemme har begynt barneproduksjonen, mens de som har planer om utdanning hverken har barn eller mann.

Jeg tror ikke terskelen for abort er noe lavere i byen,... De rastløse, unge og single hjemme har mange aborter på samvittigheten, og norlevo det er prevensjon,... :roll:

(Det er de med fast følge som får barn,..selv om ofte forholdet ryker etter at barnet er født.)

Skrevet

Eg er frå bygda, og heilt ærleg; Alle som ikkje kom seg vekk i løpet av dei to første åra etter vidaregåande fekk ungar tidleg, altså heilt i starten av 20- åra. Eg vil ikkje nødvendigvis sei dei er kjedelege, men dei har ein relativt begrensa erfaringsbakgrunn... Dei har liksom dei obligatoriske byturane og sydenturane, men dei flytta ofte rett frå mor til mannen, og eg trur folk har godt av å reise frå barndomsheimen/ bygda ei lita stund, så kan dei heller komme tilbake når dei slår seg til ro, det har mange av oss som flytta begynt å gjere dei siste åra. Flytte heim altså.

Når det gjeld å fortelle veninner som er småbarnsmødre at dei bør endre tema har eg negative erfaringar med det. Eg har ikkje fortalt dei om menn eg har møtt, men har prøvd å diskutere litteratur og nyheiter med dei slik som før, men då blir dei tomme i blikket, og til og med i debatt om krigen i Irak klarar dei å begynne å tenke på ungen sin... Ei av dei held faktisk på å miste mange av venninnene sine no, for ho har halde på på den måten i 1,5 år no. Vi orkar rett og slett ikkje meir bleier og barnemat. Og ho har eg snakka med, ho var heilt einig, men så forsvinn det att.

Det verste er når dei prøver å late som om dei er interessert i noko anna, så ender dei opp med å spør om det same om att og om att... Då blir ein i alle fall lei. Og dei kan no vel ikkje skulde på ammetåka lenge etter at dei har slutta å amme vel??

Skrevet

Man finner vel uintresserte mennesker både med og uten barn...

Jeg har flere bekjente som det ikke går og diskutere verken politikk eller saker som skjer i verden. De er barnløse, så her handler det om enten dårlig intelligens eller dårlig interesse... og ikke hvorvidt vedkommende har barn eller ei.

De fleste kvinner som får barn greier fint og snakke om masse andre ting enn ungen sin.

Skrevet

Det verste er når dei prøver å late som om dei er interessert i noko anna, så ender dei opp med å spør om det same om att og om att... Då blir ein i alle fall lei. Og dei kan no vel ikkje skulde på ammetåka lenge etter at dei har slutta å amme vel??

Så enig så absolutt enig!!

Hele innlegget du skrev beskriver så utrolig bra "mi bygd" og folkene der også. :wink:

Gjest barnløs byjente på bygda
Skrevet

Så enig så absolutt enig!!

Hele innlegget du skrev beskriver så utrolig bra "mi bygd" og folkene der også. :wink:

Men altså - egentlig beskriver dere vel de fleste småbarnsmødre (sukk), det være seg på bygda eller i byen. Selv om jeg er enig i at det skulle være unødvendig å være i ammetåka i årevis - og at enkelte småbarnsmødre faktisk klarer å snakke om noe annet.. Er den viktigste kombinasjonen av egengskaper få barn tidlig-bygd-kjedelig, eller få barn tidlig-lite utdanning-kjedelig... Litt fordomsfull nå kanskje. Vil anta at en del av mine venner med barn synes JEG er kjedelig også, som ikke snakker om barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...