Gå til innhold

Ormkur til hest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor får man kjøpt dette, og hva er prisen? 

Ny heste eier idag, og skulle gjerne likt å vite hvor man får kjøpt dette og hva det koster :) 

Anonymkode: 0eef0...71f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må via veterinær, det er reseptbelagt. prisen er 100-150,- ca, kommer an på hvilken type.

Skrevet

Via veterinær, også henter du på apoteket. 

Anonymkode: 982c7...904

Skrevet

Sjekk først når den sist fikk ormkur, og hva den fikk. Ideelt sett ville jeg tatt en avføringsprøve og fått analysert, for å få rede på hvilke type innvollsorm den eventuelt har, fordi det suer noe om hvilken kur hesten skkal ha. Kanskje har den ingen overhodet, og da er det dumt å dytte på en unødvendig kur. 

Min veterinær vil helst ikke skrive ut resept lenger,  med mindre det er påvist mark, fordi det har begynt å bli et problem med resistens. Vi har 5 hester på stallen hos oss, kun én av dem hadde mark ved forrige sjekk, og den ble flyttet dit uka før.

Anonymkode: b48f8...bb2

• Liker 2
Skrevet

Send avføringsprøve til paralab før du gir den ormekur! :) 

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Finnes også noe som heter Verm-X som er et urtepreparat og har en mildere virkning. Ser folk skryter av det på nettet men kjenner ikke til det personlig.

Skrevet
4 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Finnes også noe som heter Verm-X som er et urtepreparat og har en mildere virkning. Ser folk skryter av det på nettet men kjenner ikke til det personlig.

Vil ikke anbefale det sånn umiddelbart. Har hørt om steder hvor de har satset på dette, og hestene har vært fulle av mark ved testing. Kunne kanskje vurdert det om jeg hadde veldig få hester gående sammen, hvor testing viste 0 mark i utgangspunktet, og det var en stabil flokk over flere år, hvor det aldri kom til nye hester. Men bruk av verm-ex er dyrt og omstendelig, for det må gis ofte. Men skal også huske på at  hos noen hester, særlig eldre, kan det være vanskelig å bli kvitt mark, selv med ordinær kur. Da er jevnlig testing og riktig kuring ekstra viktig, siden det i ytterste lonsekvens kan bli livstruende for dem. Jeg synes jevnlig testing hos paralab er et bedre alternativ. Ingen mark, ingen behandling. Og finnes det mark vet man også hva slags mark, og hvilken kur man skal gi.

Anonymkode: b48f8...bb2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...